Assassin's Creed Shadows - Feodal FPS-massaker

Permalänk
Melding Plague

Assassin's Creed Shadows - Feodal FPS-massaker

Vässa katanan, preppa rökbomberna och förbered dig på ett lönnmord - men i denna intensiva strid finns bara en utväg: uppskalning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tackar, för uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Absolut inget värt att spela med så dåligt prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Något är seriöst fel. Ett 9000kr 9070 XT ligger 1 FPS bakom ett 18.000kr GTX 5080?

Inväntar optimeringar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Persikan:

Något är seriöst fel. Ett 9000kr 9070 XT ligger 1 FPS bakom ett 18.000kr GTX 5080?

Inväntar optimeringar...

Assassin's Creed Mirage ser fortfarande bra ut. Vårt RTX 3070 fick 50 fps i 4k. Ställ det mot 30 fps i 1080p i Shadows. Skiljer knappt två år mellan titlarna, vill jag minnas...

Jag började med att gå igenom RTX-korten. Ett tag trodde jag något var fel med drivrutinerna, så jag körde DDU och gick över till Radeon. Samma visa där!

Permalänk
Medlem

Jäkligt imponerande av 9070XT

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Vilket jädra kort 9070xt är. Herregud.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Persikan:

Inväntar optimeringar...

Kul argument
Egentligen mer ett tecken på hur galet 5080 är prissatt sett till prestanda. Både mot föregående generation och konkurrens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bojkott på detta spelet då ja.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Uppskattar att man i artikeln försökt hitta inställningar för att nå 120 FPS, men gillar inte att man blandar in frame-gen i jämförelsen för ena kortet men inte det andra. Utifrån bilderna som visas från båda korten (och delvist från texten i det stycket) får man intrycket att RTX 5070 skulle vara det bättre kortet, att 5070 klarar av High inställningar medans 9070 får klara sig med Medium. En bättre jämförelse hade varit att antingen använder båda frame-gen eller ingen av dem.

Sedan tycker jag att spelet ser definitivt inte tillräckligt bra ut för att ha så dålig prestanda. Texturerna och gräset på Medium nivå på 9070 ser ut som ren sörja.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd

9070XT imponerande, 7900XTX också, sniffar 5080 i hälarna.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av CazeW:

Uppskattar att man i artikeln försökt hitta inställningar för att nå 120 FPS, men gillar inte att man blandar in frame-gen i jämförelsen för ena kortet men inte det andra. Utifrån bilderna som visas från båda korten (och delvist från texten i det stycket) får man intrycket att RTX 5070 skulle vara det bättre kortet, att 5070 klarar av High inställningar medans 9070 får klara sig med Medium. En bättre jämförelse hade varit att antingen använder båda frame-gen eller ingen av dem.

Sedan tycker jag att spelet ser definitivt inte tillräckligt bra ut för att ha så dålig prestanda. Texturerna och gräset på Medium nivå på 9070 ser ut som ren sörja.

Förstår resonemanget, och tack för att idén uppskattades. Jag försökte hitta en ny och intressant vinkeln för artikeln 😊

Med RTX 5070 var vi en bra bit från 120 FPS, och som du såg i vår tabell skiljde det sig väldigt lite mellan Low och Medium. Därför valde vi frame gen för att nå över gränsen, men fick istället bättre bildkvalitet. Det är dock inget fel på Medium med 100 FPS i sig!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se var ett kommande RTX 5060 med 8GB får för resultat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Xverminator:

Ska bli kul och se var ett kommande RTX 5060 med 8GB får för resultat!

Seppuku.

Permalänk
Medlem

Dom försöker verkligen sälja in detta hårt Verkar ha delats ut till absolut alla med någon form av influencer-närvaro. Tom de som borde vara uppenbart kontraproduktivt.

Antar man därför lika väl kan invänta att det delas ut helt eller nästan gratis även tiil alla utan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tror inte 5060 "icke 16gb ram" har mycket att tillföra här, tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Förstår resonemanget, och tack för att idén uppskattades. Jag försökte hitta en ny och intressant vinkeln för artikeln 😊

Med RTX 5070 var vi en bra bit från 120 FPS, och som du såg i vår tabell skiljde det sig väldigt lite mellan Low och Medium. Därför valde vi frame gen för att nå över gränsen, men fick istället bättre bildkvalitet. Det är dock inget fel på Medium med 100 FPS i sig!

Som sagt, har inte problem med att ni valde att använda frame-gen för att nå 120 FPS utan bara det att det användes bara med ett av korten. Tycker att en bättre vinkel hade då varit att försöka hitta vilka är de högsta inställningarna man kan ha och fortfarande nå just 120 FPS. I det fallet hade båda korten fått använda uppskalning och frame-gen och hade varit en mer realistisk scenario på vad en ägare av dessa korten kanske skulle använda för inställningar. Kanske 9070 hade till och med då klarat av Very High inställningarna?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Gick det inte att ha frame gen på AMD kortet eller fungerar det dåligt där?

Både uppskalning och frame gen låter givet att använda till detta spelet oavsett om man vill ha högre fps eller högre inställningar.

Hade varit kul att se mer tester med dessa tekniker på.

Permalänk
Medlem

Så inte ens 5090 klarar 60fps i 4k...vilket skämt

Permalänk
Medlem

Våga vägra dlss/framegen.
Synd att spelmarknaden blir kraftigt begränsad bara. Börjar helt tappa spellusten :/
Knapp några AAA spel liras av mig längre finns såklart indie pärlor osv men de är ganska få. Även mer enkla spel att sitta och softa med har prestanda problem. Alla dessa spel på skit unity t.ex, som Two Point Museum. Inte ens det spelet presterar på en relativt vass dator.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av NLLY:

Gick det inte att ha frame gen på AMD kortet eller fungerar det dåligt där?

Både uppskalning och frame gen låter givet att använda till detta spelet oavsett om man vill ha högre fps eller högre inställningar.

Hade varit kul att se mer tester med dessa tekniker på.

Det går ypperligt med frame gen på AMD-kort, men målet var redan uppnått så att säga. Båda alternativen leder till 120+ FPS, men det är en smaksak om man föredrar högre bildkvalitet med frame gen. För egen del hade jag valt Medium utan FG, medan Calle troligtvis valt High med FG.

Permalänk
Medlem

Förlåt men det ser inte bra ut! Nästa primativt med tanken all tekniken som finns ni i GPUn, CPUn och skärmen!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Rosenvik
Vore det möjligt att få prestandan mätt för ett 9070XT i stock när det gäller clocks och tdp framöver? Majoriteten sitter ju definitivt på något mindre extravagant än Red Devil. Siffrorna kan ju bli lite missvisande när en sådan modell får ta ut svängarna.

Tack för ett bra test annars!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Inväntar optimeringar...

Om det gör någon skillnad, vissa spel fungerar bättre på nvidia kort och vissa fungerar bättre på amd kort, just assasins creed spelen senaste tiden är likt cod till fördel för amd ägare.

Kolla bara på assasins creed mirage, där är 9070 xt övanför rtx 5080 och även 7900xtx är bättre än 5080 i 1080p och 1440p.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte stirra sig tokblind på nativesiffrorna. 47 fps 1440p på ett 5070 ti går med all säkerhet att boosta upp till 240fps+ med DLSS balanced och 4xFG. Och det är så jag brukar spela mina singleplayerspel nuförtiden. Liknande siffror för mitt 5090 fast då med en 5120x1440 skärm.

Det är ju dessutom ett kontrollerspel för mig. Vet inte om jag tycker det ser så roligt ut dock, så det får nog vänta tills det blir rea att prova.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det går ypperligt med frame gen på AMD-kort, men målet var redan uppnått så att säga. Båda alternativen leder till 120+ FPS, men det är en smaksak om man föredrar högre bildkvalitet med frame gen. För egen del hade jag valt Medium utan FG, medan Calle troligtvis valt High med FG.

Hjälp mig förstå varför?
medium såg inte alls vackert ut jämfört med high. Medans input lag vid 120 fps med FG borde vara ganska låg för ett singleplayerspel.

Jag märker själv inte av input lag vid 120 FG fps, typ 70 fps utan FG eller vad det brukar bli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Persikan:

Inväntar optimeringar...

5080 leder ju bara med 14% i prestandaindexet, medan det i 4K här skiljer 6%. Det är inte så oväntat faktiskt, iom att det är variation mellan olika spel. Det konstiga är NVIDIAs prissättning, inte kortens prestanda.

Eller samma sak med andra ord: 9070 XT får här 34 fps i 4K. Om 5080 skulle ha samma ledning som i indexet skulle det ha 38-39 fps (men det har 36).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Varför fick inte 5070 ens testa 4K?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Varför blir spelen fulare idag?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av NLLY:

Hjälp mig förstå varför?
medium såg inte alls vackert ut jämfört med high. Medans input lag vid 120 fps med FG borde vara ganska låg för ett singleplayerspel.

Jag märker själv inte av input lag vid 120 FG fps, typ 70 fps utan FG eller vad det brukar bli

Det är min högst subjektiva åsikt att jag inte gillar frame gen, eller iaf inte i spel som kräver snabb reaktionstid och ja, sett till FPS är bildkvaliteten vid medium riktigt dålig.

Men latenserna blir bara bättre och bättre, så snart är det problemet ett minne blott.