Är det värt att färdigställa en Högskoleexamen i Systemvetenskap?

Permalänk
Medlem

Är det värt att färdigställa en Högskoleexamen i Systemvetenskap?

Hej allihopa!

Jag arbetar idagsläget inom industrin vilket jag gjort i många år nu och vill vidare i karriären då jag känner mig klar med det, har samtidigt studerat Systemvetenskap och har kommit upp i ca 110 högskolepoäng(120 högskolepoäng för en Högskoleexamen).

Någon som har erfarenhet i om det är värt att ta ut en Högskoleexamen(det vill säga 2 år) eller är det lika bra att söka jobb med endast kurser och ingen examen som att söka med en Högskoleexamen?

Jag har sökt lite jobb inom IT en kortare tid men inte fått något ännu. Är inte jättesugen på att plugga ytterliggare 1 år för en Kandidatexamen(3 årig examen) men om jag verkligen måste så kan jag fortsätta men då med jobb samtidigt så rimligt är att jag då kan plugga på 50% studietakt, då tar sista året 2 hela år.

Hur skulle ni gjort i min situation?

Jag är i 25-års åldern om det har någon betydelse.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag (och min kurskamrat) stod i valet ifall vi skulle slutföra vår kandidatuppsats efter att vi fått jobb. Men vi kom fram till att vi inte tyckte det var värt det.

Permalänk
Medlem

Kanske inte jättenödvändigt i Sverige (under förutsättning att du ändå får ditt första jobb så att du kan börja arbeta upp dig) men vill du jobba utomlands någon gång är examen väldigt bra att ha i sitt CV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag (och min kurskamrat) stod i valet ifall vi skulle slutföra vår kandidatuppsats efter att vi fått jobb. Men vi kom fram till att vi inte tyckte det var värt det.

Okej, men då hade du ändå läst alla 3 år och fått 165 hp, så ni valde att strunta i endast examensarbetet på 15hp?

Jag har läst 110 hp, så har läst mindre poäng än er.

Skrivet av makatech:

Kanske inte jättenödvändigt i Sverige (under förutsättning att du ändå får ditt första jobb så att du kan börja arbeta upp dig) men vill du jobba utomlands någon gång är examen väldigt bra att ha i sitt CV.

Jag har tänkt jobba i Sverige främst.

Är det möjligt att få jobb endast på kurser eller ser en examen ändå bättre ut även i Sverige? Det är endast ett examensarbete som måste göras så är jag klar med min Högskoleexamen.

Just nu verkar jag inte super intressant för arbetsgivare, mestadels så är det "vi har gått vidare med andra", jag har varit på några intervjuer och har några intervjuer framöver med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att läsa klart ett kandidatexamen då det är mer gångbart internationellt än en högskoleexamen samt det underlättar när du eventuellt vill flytta och jobba i ett annat land. Ett annat tips är att läsa klart alla kurser innan du påbörjar ditt arbetsliv på riktigt för det är inte alls enkelt att komma tillbaks till plugget, framförallt när man blir äldre. Att ha gått universitet, ha studiekamrater och hela det sociala livet kring det är en upplevelse i sig som man inte får missa.

Permalänk

Jag vet flera som fick jobb innan de fixade deras examen, alla dessa var dock superduktiga.

Men om man snarare tillhör den undre skaran. Så kan en examen vara något bra att luta tillbaka på.
Och med undra skaran så syftar jag på folk som jobbar inom IT. Inte att man tillhör den undre skaran som inte alls jobbar eller liknande.

Rent allmänt så har jag svårt att se vilka IT jobb någon som har läst lite grundkurser från systemvetenskapliga programmet kan få, såvida den nu inte kan mycket utanför detta.

Jag har också svårt att förstå de som säger att i arbetslivet där man ska fakturera över 40 000kr/veckan till en kund är så otroligt mycket enklare än att gå klart en grundutbildning på högskolan. Så de väljer den enkla vägen.
Tvärtom är min bild av högskolan att det var den enkla delen av ens liv och det är bra att lära sig mycket där för att få enklare senare.
Min bild är lite som en som läser natur på gymnasiet säger till en i Civilingenjörsprogrammet, att du inte fattar hur tufft natur på gymnasiet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loui:

Hej allihopa!

Jag arbetar idagsläget inom industrin vilket jag gjort i många år nu och vill vidare i karriären då jag känner mig klar med det, har samtidigt studerat Systemvetenskap och har kommit upp i ca 110 högskolepoäng(120 högskolepoäng för en Högskoleexamen).

Någon som har erfarenhet i om det är värt att ta ut en Högskoleexamen(det vill säga 2 år) eller är det lika bra att söka jobb med endast kurser och ingen examen som att söka med en Högskoleexamen?

Jag har sökt lite jobb inom IT en kortare tid men inte fått något ännu. Är inte jättesugen på att plugga ytterliggare 1 år för en Kandidatexamen(3 årig examen) men om jag verkligen måste så kan jag fortsätta men då med jobb samtidigt så rimligt är att jag då kan plugga på 50% studietakt, då tar sista året 2 hela år.

Hur skulle ni gjort i min situation?

Jag är i 25-års åldern om det har någon betydelse.

Tack på förhand.

Vissa statliga jobb, framförallt universitet antar jag, har krav på slutförd eftergymnasial utbildning, ur den synvinkeln ger Högskoleexamen lika mycket som Kandidat.
Vet dock inte hur vanligt det är, men jag vet att det förekommer.
Eftersom du redan har jobb är det arbetsgivare kikar på vad du studerat, iaf, nu kan du få riktig erfarenhet och visa din kompetens på andra sätt.
Står i samma funderingar om jag ska läsa sista kursen för min högskoleexamen, det är dock mest för min egen del, så man kan säga att man tagit examen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loui:

Okej, men då hade du ändå läst alla 3 år och fått 165 hp, så ni valde att strunta i endast examensarbetet på 15hp?

Jag har läst 110 hp, så har läst mindre poäng än er.

Jag har tänkt jobba i Sverige främst.

Är det möjligt att få jobb endast på kurser eller ser en examen ändå bättre ut även i Sverige? Det är endast ett examensarbete som måste göras så är jag klar med min Högskoleexamen.

Just nu verkar jag inte super intressant för arbetsgivare, mestadels så är det "vi har gått vidare med andra", jag har varit på några intervjuer och har några intervjuer framöver med.

Absolut! Men när jag sökte jobb så var det ingen som brydde sig om hur många poäng jag läst, utan vilken typ av examen jag hade. Och vi kommer ju i så fall ha samma nivå på examen - tänker jag.

Det där med intervjuerna; det är min erfarenhet att det är så i början. Tills du får ditt första jobb. Sen kommer det flyta på. Jag tyckte det var riktigt kämpigt i början och då hade jag ändå programmerat sedan jag var 13 år gammal. Det var ingen som vågade satsa, tills det var någon som gjorde det.

Permalänk
Medlem

Har du varit i kontakt med studievägledare?

Pratade med insatta personer i ämnet där jag fick informationen att en högskoleexamen kräver väldigt specifika kurser och styr dig mot nischade områden. Uppmaningen blev att plugga klart högskoleexamen, söka jobb inom ditt intresseområde och om du inte får jobb plugga ett år till för en kandidat.

Men rådet först och främst, kontakta studievägledare där du studerar, då din fundering kan vara mer komplex än räknat.

Permalänk
Medlem

Mycket kloka svar! Tack för input.

Är det någon mening att börja söka jobb just nu med mina kurser jag har(110 högskolepoäng) och vilka typer av jobb skulle jag kunna få i dagsläget? Rör det sig mest om Supporttekniker/IT tekniker tjänster tex?

Jag har hållt på en del med hemsidor, spelutveckling mm privat. Är inte direkt grym på programmering, databaser osv men har viss erfarenhet.

En vän till mig gick nyligen ut och tog Kandidatexamen och han måste i princip lära sig allt från grunden igen på företaget han blev anställd på då det skiljer sig väsentligt från studierna, vilket fick mig att fundera om det var "värt" att verkligen plugga sista året eller om jag gott kunde ta en Högskoleexamen istället och lära mig genom att arbeta.

Permalänk
Medlem

Sök de jobben du tycker verkar intressanta, det är upp till arbetsgivaren att avgöra om du är rätt för jobbet eller inte.
Sannolikheten att få ett jobb du vill ha direkt kanske är betydligt lägre än tex ett supporttekniker jobb, men med ett bra cv och personligt brev, så du iaf får komma på intervju, så är inget omöjligt.

Ofta så är det driv och personlighet som efterfrågas, i juniora tjänster kan du typ räkna med att arbetsgivaren räknar med att du kan noll även om du gått en utbildning.

Vill du öka dina chanser till jobb så bygg dig en portfolio, experimentera med projekt du tycker är kul, lär dig saker för att det är kul och intressant, inte enbart för att skolan säger att du ska lära dig det.
I min erfarenhet så är det social kompetens och vilja att lära sig som ger en jobb, inte vad man redan kan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Alternativt skapa ett projekt och visa dina kunskaper. Säg att du har en examen, ingen kollar, visa dina projekt och bli anställd.

Seriöst, alla jag har pratat med ångrar den tid dom spenderade på att ta ut sin examen, främst civ.ing. Ingen har bett om min examen, och efter din första anställning kommer verkligen ingen bry sig.

I Sverige. I andra länder kan examen vara oerhört viktigt.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Även i Sverige kan examen öppna dörrar, precis som nämnts i tråden. Statliga anställningar har ibland som krav att den som tillsätts har en examen och har du inte det så kommer du inte ifråga för tjänsten, efterom tillsättningen kan överklagas. Jag har varit rekryterande chef på en statlig myndighet och det hände ibland att den bäste kandidaten inte uppfyllde "skallkraven" och då var det bara att välja nästa.

Jag kom in i arbetslivet utan examen och klättrade på bra inom organisationen, men märkte att det var lite begränsande att inte ha en examen i kontakter med personer från andra organisationer, så jag tog en examen parallellt med mitt jobb (hade bara examensarbetet kvar).

Nu jobbar jag på huvudkontoret på ett internationellt företag med säte i Centraleuropa. Hade inte gått att få den här tjänsten utan examen, så jag är mycket nöjd att jag gjorde en liten ansträngning att få en examen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Även i Sverige kan examen öppna dörrar, precis som nämnts i tråden. Statliga anställningar har ibland som krav att den som tillsätts har en examen och har du inte det så kommer du inte ifråga för tjänsten, efterom tillsättningen kan överklagas. Jag har varit rekryterande chef på en statlig myndighet och det hände ibland att den bäste kandidaten inte uppfyllde "skallkraven" och då var det bara att välja nästa.

Jag kom in i arbetslivet utan examen och klättrade på bra inom organisationen, men märkte att det var lite begränsande att inte ha en examen i kontakter med personer från andra organisationer, så jag tog en examen parallellt med mitt jobb (hade bara examensarbetet kvar).

Nu jobbar jag på huvudkontoret på ett internationellt företag med säte i Centraleuropa. Hade inte gått att få den här tjänsten utan examen, så jag är mycket nöjd att jag gjorde en liten ansträngning att få en examen.

Tack för detaljerat svar.

Intressant.

Det jag funderar mest över är om det är värt att ta en Högskoleexamen(2 år) eller bättre att fortsätta i lägre studietakt och plugga klart en Kandidatexamen(3 år)?

Du menar att en examen i sig är mer värt än enstaka kurser oavsett vilken typ av examen? Hade du kunnat få samma tjänst du har idag med 1 år mindre plugg och en lägre examensgrad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loui:

Tack för detaljerat svar.

Intressant.

Det jag funderar mest över är om det är värt att ta en Högskoleexamen(2 år) eller bättre att fortsätta i lägre studietakt och plugga klart en Kandidatexamen(3 år)?

Du menar att en examen i sig är mer värt än enstaka kurser oavsett vilken typ av examen? Hade du kunnat få samma tjänst du har idag med 1 år mindre plugg och en lägre examensgrad?

Direkt svar: ja, min erfarenhet är att en examen bär med sig något som enskilda kurser inte gör, paradoxalt nog när det gäller att bredda karriären inom det ämnesområdet. Det är betydligt lättare att kommunicera vilken examen du har, jämfört med att berätta att du har läst strökurser - även om det i allt väsentligt är precis samma kunskap.

Jag har en kandidatexamen och inom mitt område (inte IT-relaterad) finns inte högskoleexamen, så det skulle inte vara aktuellt att stanna vid högskolexamen. Jag är inte säker på hur högskoleexamen skulle benämnas i ett internationellt sammanhang.

Tjänsten jag har idag hade jag inte kunnat få utan en examen, eller i alla fall inte med samma lön. Det är tack vare att jag tidigare lyckats bygga upp en unik erfarenhet (vilket var ren flax) som jag ens kunde få in en fot med min låga examensnivå. Skamgränsen här går vid kandidatexamen, de flesta av mina kolleger är PhD.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

Om du kan övertyga en arbetsgivare att anställa dig behöver du inte examen. Jag lyckades med det för 10 år sedan, men man måste vara vetgirig, speciellt som junior....

Permalänk
Avstängd

Som facklig förtroendevald har jag lite insikt i löneprocessen och frånvaro av examen kan verkligen ligga en i fatet där. Presterar man grymt hela tiden på ett företag som går bra spelar det nog inte så mycket roll, när du väl fått ditt första jobb förstås, men hamnar du i ett lite jobbigare läge så kan din lön (eller löneökning) hamna lägre än dina kollegor som presterar precis lika bra. Med jobbigare läge så menar jag inte nödvändigtvis att du presterar sämre av någon anledning utan det kan ju vara att företaget behöver spara lite, eller en massa andra externa orsaker.

Tittar man på vad företagen kan hänvisa till för att motivera "omotiverade" löneskillnader så är ju utbildning/brist på examen ganska högt på den listan liksom.

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värd att komma ihåg är att poängen som ingår i en högskoleexamen kan "återanvändas" till en kandidatexamen längre fram om du väljer att läsa vidare.

Jag hade gjort klart en högskoleexamen om jag var i ditt ställe. Ganska lite merarbete och för en mycket bättre merit (examen kontra spridda högskolepoäng).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

En sak som kan vara värd att komma ihåg är att poängen som ingår i en högskoleexamen kan "återanvändas" till en kandidatexamen längre fram om du väljer att läsa vidare.

Jag hade gjort klart en högskoleexamen om jag var i ditt ställe. Ganska lite merarbete och för en mycket bättre merit (examen kontra spridda högskolepoäng).

Detta är en bra poäng, bästa kanske för min nuvarande situation är att göra klart en Högskoleexamen och sedan fortsätta studera fristående kurser på lägre studietakt så har jag en Kandidatexamen allt eftersom.

Vill helst byta bransch relativt snart och då känns det långt med 2 års halvtidsstudier tillsammans med heltidsjobb och sedan påbörja jobbsökande när jag har min Kandidatexamen klar, då jag är i behov av att jobba samtidigt som jag studerar pga min livssituation.

Permalänk
Medlem

Har inte pluggat alls på högskola och har ingen erfarenhet av vad det innebär. Min erfarenhet är dock att många rekryteringar tittar mycket på personlig lämplighet snarare än CV. Har haft kontakt med så många i min bransch som kanske har en högskoleutbildning i bagaget men där den inte är direkt relevant för det man jobbar med, men istället helt enkelt har jäkligt bra sinne för det man gör. Jag tycker också att jag oftast ser mer nytta av de som har bra intuitioner än att de helt enkelt kan mycket, men då är å andra sidan frågan hur mycket av det som faktiskt har sin grund i de kunskaper som en hög utbildning skulle ge.

Min poäng är nog att det beror dels på vilken typ av jobb du vill ha. Vill du ha ett typiskt jobb för den utbildning du går så kanske utbildningen är viktig att ha fullgjord, men om du bara ser utbildningen som ett sätt att få bra kvalifikationer på papper och är övertygad om att dina personliga färdigheter är det som kan landa dig det jobb du vill ha, så tror jag inte att en icke färdig utbildning kommer vara ett problem för dig i ditt jobbsökande. Så det handlar nog helt enkelt om hur vass du är som person och vad du kan tänka dig att jobba med.

Eller säg så här, om du ser dig själv mer som en generalist som skulle kunna göra det mesta bra, och har den läggningen och förmågan att lyckas med det så väger erfarenheter och en bra och självsäker intervju rätt tungt. Vill du zooma in på nån spetskompetens och ha ett mer krävande jobb så sett så vill man så klart ha så tung utbildning som möjligt inom det området eftersom kunskaperna väger tyngre.

Vill inte säga nåt som tippar dig i en riktning eller en annan, men det är lite feedback från mina erfarenheter. Nån som jobbar på gigantiska tech-firmor i Stockholm kanske har en helt annan syn och tycker det är väldigt fyrkantigt och tydligt vad som krävs på ett CV för att få jobb.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har klarat 155hp av 180 och har således ingen examen, jag läste datavetenskap. Nu har jag ju inte sökt jobb på Google eller Spotify men ingen har någonsin frågat efter min examen eller betyg.

Bor i en mellanstor stad och har titeln mjukvaruingenjör.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag tror jag har klarat 155hp av 180 och har således ingen examen, jag läste datavetenskap. Nu har jag ju inte sökt jobb på Google eller Spotify men ingen har någonsin frågat efter min examen eller betyg.

Bor i en mellanstor stad och har titeln mjukvaruingenjör.

Hur mycket kunde du inom det området på din första tjänst från start? Hur lång tid tog det innan du kände dig ganska säker? Vad hade arbetsgivaren för förväntningar på dig?

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv men har aldrig känt mig speciellt begränsad av att inte ha en examen (har typ 120 HP tror jag). Visst finns det vissa företag där examen ses som viktigt och visst finns det länder där det är lättare att få arbetsvisum med en examen, men det har inte drabbat mig personligen. Arbetar utomlands sedan ett antal år och har klättrat till en "Senior Staff" position på ett stort internationellt företag vid det här laget.

Men jag kan tänka mig att det är tuffare att brotta sig in i IT-sektorn utan examen nu för tiden än för tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Om du nu jobbar kan du inte göra klart det sista medan du arbetar? Utbildning kan säkert betyda något både här och utomlands, men det beror ju helt på vilka tjänster vi talar om.

Inom IT så behöver inte en högskole eller kandidatexamen spela så stor roll, men det visar att du kan göra klart något och ingen vill nog anställa någon som bara startar projekt. Sen kanske det inte öppnar många dörrar förutom till ytterst junioratjänster. Du kanske tar helt andra tjänster än IT för den delen... Vad det gäller ett "internationellt CV" så är det fortfarande eftergymnasial utbildning och tvåårig högskoleexamen är "University Diploma" eller dito med "120 higher education credits". Sen om det spelar någon roll beror ju på massor annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loui:

Hur mycket kunde du inom det området på din första tjänst från start? Hur lång tid tog det innan du kände dig ganska säker? Vad hade arbetsgivaren för förväntningar på dig?

Jag läste Java i plugget och mycket mer back end än front end. Mitt första jobb var inom .net med c# och jag var väl okej efter 6 månader iaf. Gillade inte front end så bytte till mer back end efter 1,5 år på mitt första jobb.

Förväntningarna var att jag skulle vara driven och intresserad. Jag gjorde ju ett test på plats där dom som såg ungefär hur jag låg till. Testet var några algoritmer samt problem på whiteboard, det var horribelt haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika en tanke gällande framtiden att alla brancher kan utvecklas och förändras. Idag behövs ingen examen enligt många, men imorgon vet du inte? Flera gånger i veckan händer det att personer som pluggat för 15-20 år sedan vill ta ut examen eller läsa klart sina utbildningar på grund av något som förändrat deras situation och det är långt ifrån alltid det går att lösa pga ändrade regler / utbildningar.

Du gör naturligtvis det som är bäst för dig, orkar du inte plugga och kan få jobb i alla fall, kör på på det - Annars kan det vara värt att dra ihop högskoleexamen enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Jag såg en diskussion här igår efter mitt inlägg som jag inte hann svara på, och som nu är bortplockad (med goda skäl). Men jag kan ju förtydliga vad jag menar lite. Detta har inget att göra med att jag är facklig eller något sånt, det gav mig bara en viss insikt i hur företaget tänker i vissa lägen. Jag får ofta höra folk som klagar på sin lön eller löneutveckling men jag får också höra chefernas (förhoppningsvis) ärliga förklaringar varför de agerar som de gör.

Till exempel hade jag ett ärende för ett tag sedan om en kille som var missnöjd med sin lön och tog hjälp av facket. Han jobbade i ett litet team och de andra tjänade ganska mycket mer än honom trots att de, enligt honom, inte var mer kompetenta eller presterade bättre. I samtalet vi hade med chefen förklarade han att den anställde inte presterade så bra men framför allt fokuserade han på att den bara hade en YH-examen och var inte civilingenjör som de andra i teamet och att lönen var därefter. Efter den anställde lämnat mötet förklarade chefen för oss i facket dels att han inte hade så mycket pengar att dela ut men också att denna person presterade väldigt dåligt och att han därför inte ville ge honom mer pengar även om han hade haft dem, att han hellre la de pengarna på någon som tjänade dåligt och presterade bra än på någon som tjänade dåligt men presterade dåligt också. Men mot den anställde var det mer snack om utbildningen.

Skulle han ha haft samma examen hade han nog haft lite högre lön (med tanke på att ingångslönen borde varit högre), men företaget hade inte heller haft lika lätt att motivera löneskillnaden. Jag vet inte om det hade hjälpt i detta specifika fall förstås. Han sa upp sig typ dagen efter detta möte och företaget var väl inte direkt ledsna att bli av med honom, så han hade nog inte fått vad han begärde oavsett. Och han fick en rejäl löneökning på hans nya jobb, men jag tror att han inte riktigt förstår att han kommer att behöva leverera därefter också. Han kanske skärper sig och allt blir bra, eller så fortsätter han att slappa och komma med ursäkter, och då lär han inte vara kvar där så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Vill bara inflika en tanke gällande framtiden att alla brancher kan utvecklas och förändras. Idag behövs ingen examen enligt många, men imorgon vet du inte? Flera gånger i veckan händer det att personer som pluggat för 15-20 år sedan vill ta ut examen eller läsa klart sina utbildningar på grund av något som förändrat deras situation och det är långt ifrån alltid det går att lösa pga ändrade regler / utbildningar.

Du gör naturligtvis det som är bäst för dig, orkar du inte plugga och kan få jobb i alla fall, kör på på det - Annars kan det vara värt att dra ihop högskoleexamen enligt mig.

Jag ska göra klart en Högskoleexamen(Associates Degree) minst, tråden var mest skapad för om det är värt att plugga ett år till för en Kandidatexamen(Bachelor of Science).

Jag tror jag har fått nog med input, är jätteglad att så många svarade.

Det får bli att jag färdigställer min Högskoleexamen sedan fortsätter jag läsa lite på sidan om jobbet så får jag min Kandidatexamen inom något år, eftersom det går att använda samtliga poäng från Högskoleexamen till Kandidatexamen känns det som det bästa alternativet för mig.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur viktigt det är för framtida jobb, knappast jätteviktigt.

Personligen hade jag ändå slutfört skolan eftersom jag inte tycker om att göra saker på hälft.

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det, nu har jag fått mitt första jobb inom IT. Det tog några månader med många ansökningar, säkert 100+ stycken innan någon ville satsa på mig.

Jag ska plugga klart min Högskoleexamen till våren som jag tidigare nämnt.

Tack till alla i tråden med alla goda råd jag fick.