3090 Ti för att köra AI? (Stable Diffusion bygge)

Permalänk
Medlem

3090 Ti för att köra AI? (Stable Diffusion bygge)

Tjena,

Mitt gamla nVidia 970 kan generera bilder via Stable Diffusion, men det går långsamt - får köra över natten för att få lite volym.

Nu vill jag få mer fart under galoscherna och funderar på detta bygge (men jag har inte byggt dator sedan nVidia 970 tiden så är hyfsat lost): LÄNK-TILL-BYGGE

Vad tror ni?

Bild:

Permalänk
Medlem

Det borde gå rätt mycket fortare, men det är nog billigare att köpa credits och köra via Dream Studios API istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shorti:

Tjena,

Mitt gamla nVidia 970 kan generera bilder via Stable Diffusion, men det går långsamt - får köra över natten för att få lite volym.

Nu vill jag få mer fart under galoscherna och funderar på detta bygge (men jag har inte byggt dator sedan nVidia 970 tiden så är hyfsat lost): LÄNK-TILL-BYGGE

Vad tror ni?

Bild:
<Uppladdad bildlänk>

Jag hade valt lite mer än 750w nätagg för ett 3090ti för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

750W är kanske i minsta laget, men jag räknade med någon PSU kalkylator att det skulle gå. Jag bryr mig mest om att PSU är tyst - rädd för att ett 1000W låter som ett tröskverk, eller hur ska man tänka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shorti:

750W är kanske i minsta laget, men jag räknade med någon PSU kalkylator att det skulle gå. Jag bryr mig mest om att PSU är tyst - rädd för att ett 1000W låter som ett tröskverk, eller hur ska man tänka?

Raka motsatsen mot hur du tänker just nu i så fall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shorti:

750W är kanske i minsta laget, men jag räknade med någon PSU kalkylator att det skulle gå. Jag bryr mig mest om att PSU är tyst - rädd för att ett 1000W låter som ett tröskverk, eller hur ska man tänka?

Hur mycket nätagget kan leverera säger inget om ljudnivån på det. Värmen som behöver kylas beror på hur effektivt nätagget är, så ett nätagg med t.ex. 93% effektivitet som levererar 600W till datorn kommer dra 600/0.93 = 645W från väggen och avge de extra 45W som värme. Notera att nätaggets maxkapacitet inte är en del av dessa beräkningar.

Ett kraftigare nätagg är alltså inte automatiskt mer högljutt vid en given belastning jämfört med klenare modeller, tvärtom så kan de vara tystare eftersom de ofta har bättre kylning också. Ett allt för kraftigt nätagg kan dock vara lite mindre effektivt eftersom de brukar vara som effektivast runt 50-60% belastning och tappar några procent i effektivitet vid höga och låga belastningar.

Med det sagt så bör 750W räcka för ett 3090 Ti, men jag hade nog kanske valt ett 850W ändå bara för att vara på den säkra sidan. Kraftigare nätagg än så känns onödigt om du inte tänker hålla på med en massa överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Raka motsatsen mot hur du tänker just nu i så fall

Precis, ju mindre watt du drar från agget mot hur mycket det kan leverera totalt, ju tystare blir det då fläktarna oftasts inte ens startar om du ligger under viss %belastning.

Men man ska inte ta i för mycket heller, för nätaggen är som mest effektiva (högst verkningsgrad) när du belastar de ca 50%. Belastar du mer eller mindre än 50% blir det alltså mer spill av elen in i agget.

Sen kan man inte förlita sig på psu calculators, de är inte alltid så träffsäkra. Utöver det så är nvidias 3000-serie kort ökända för att orsaka strömspikar där de i några millisekunder kan dra långt mer än vad som är specat och då kan nätaggen stänga av dig själva som säkerhetsåtgärd.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Underbara och kunniga svar! Ljud är något jag bryr mig om. Helst vill jag ha så hög TFLOP/W som möjligt och med 24GB VRAM; Då är jag öppen för att klocka ner 3090 Ti om den skulle bli mer effektiv per Watt. Eller är det bättre att köpa ett "vanligt" 3090 utan Ti? hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shorti:

Underbara och kunniga svar! Ljud är något jag bryr mig om. Helst vill jag ha så hög TFLOP/W som möjligt och med 24GB VRAM; Då är jag öppen för att klocka ner 3090 Ti om den skulle bli mer effektiv per Watt. Eller är det bättre att köpa ett "vanligt" 3090 utan Ti? hmmm

3090ti ger mindre prestanda/w än 3090. Så om du måste ha ett kort med 24GB vram är det utan TI du ska gå på. Du kan se det i sweclockers test av 3090ti.

Men tänk på att 3090 (och andra toppkort för den delen) låter generellt mer än vad kort i lägre segment gör och är även mindre energieffektiva.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34