Ethereum går över till proof-of-stake

Permalänk
Medlem

kan nån förklara för en vanlig svensk vad detta innebär på riktig svenska?
"Det eliminerar därmed det tidigare behovet av hårdvara"

förut mineade man med grafikkort, går man över till CPU mining nu eller?

Permalänk
Medlem

Om de som har mycket Eth får mer av den nyskapta, är det då inte en matematisk spiral som slutar i några få storägare av allt?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan nån förklara för en vanlig svensk vad detta innebär på riktig svenska?
"Det eliminerar därmed det tidigare behovet av hårdvara"

förut mineade man med grafikkort, går man över till CPU mining nu eller?

Ingen mining. Kort sagt så låser man delar av sitt innehav med hopp om att få validera nya block och därmed förtjäna lite nya Eth som tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om de som har mycket Eth får mer av den nyskapta, är det då inte en matematisk spiral som slutar i några få storägare av allt?

Kort svar: Nej.

Långt svar. Antag att det finns 1000 st ETH. Alice äger 900 st (90%) och Bob äger 100 st (10%). Alice och Bob stake:ar alla sina ETH och därmed validerar Alice 90% av de nya blocken och Bob 10% av de nya blocken. Antag att det i denna process skapas 100 ETH, då går 90 st till Alice och 10 st till Bob. Alice äger nu 990 st ETH och Bob äger 110 st ETH. Totalt har Alice 990/(990+110) = 90% och Bob har 110/(990+110) = 10%.

Om efterfrågan på ETH är densamma som innan och tillgången alltså är högre kommer även priset per ETH ha minskat med ca 10% och det totala värdet som både Alice och Bob har kommer alltså vara oförändrat. Om efterfrågan går upp går priset såklart upp och om efterfrågan går ner går priset såklart ner

EDIT: I praktiken är ETH designat för att användas då det finns mycket funktioner och tillämpningar. När ETH används så förstörs också en liten mängd ETH (enligt det numera implementerade Ethereum Improvement Proposal 1559). När nätverket används mycket kommer det produceras färre ETH än vad som förstörs och när nätverket används lite kommer det produceras fler ETH än vad som förstörs

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det kommer ta ett tag innan de ger upp. Först ska de testa minea andra coins, sen ska de gråta lite, sen kommer de börja lägga upp annonser.

Risken med det är att det kommer en ny generation, och även om Nvidia och AMD kan vänta lite så finns det ju en gräns när de vill sälja de nya grejerna. Då kommer priserna på förra och förr-förra generationen att gå ner rent naturligt.

Nej, skulle man sälja av sina kort så skulle man nog redan ha gjort det. Det finns naturligtvis de som inte gjort det och kommer att ta chansen med andra coins, men de lite smartare försöker nog sälja av nu innan priserna sjunker än mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Se svaret från medbor, finns flertalet coins som ger break-even eller en hel del profit.
Det spelar också in mycket hur de får sin el (solceller, vulkaner eller annat) vad de betalar för den och mycket annat.

Nja, Ethereum hade 94% av GPU-miningmarknaden i termer av ersättning, enligt någon siffra som jag såg. Det finns ingen som helst möjlighet för de andra kryptovalutorna med GPU-mining att absorbera den volymen.

Permalänk

Nu är jag ingen expert men ser ut som flera andra coins verkar tappa i vinstkapacitet. Ergo och Raven har fallit ut över ett stup, men jag kanske kollar fel.
https://whattomine.com/coins/340-erg-autolykos?cost=0.1&cost_...
https://whattomine.com/coins/234-rvn-kawpow?cost=0.1&cost_cur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Nu är jag ingen expert men ser ut som flera andra coins verkar tappa i vinstkapacitet. Ergo och Raven har fallit ut över ett stup, men jag kanske kollar fel.
https://whattomine.com/coins/340-erg-autolykos?cost=0.1&cost_...
https://whattomine.com/coins/234-rvn-kawpow?cost=0.1&cost_cur...

Tror du kollar rätt. Tittar man på hashraten på Ergo låg den vid månadsskiftet kring 15 TH/s och just nu kring 200 TH/s. Tittar man på RVN är grafen inte lika extrem, men den låg på strax under 3 TH/s vid månadsskiftet och nu kring 17 TH/s. Det krävs en rejäl prisuppgång på dem för att vinstkalkylen ska vara likadan som innan the merge. Ärligt talat har nog hashraten varit artificiellt inflaterad på både RVN och Ergo i månader eftersom det har varit känt länge att Ethereum skulle göra den här övergången.

Tror GPU-miners kommer få det svårt att få några större vinster nu i närtid, förhoppningsvis kommer det ju ut lite fler kort på begagnatmarknaden för gamers att slurpa upp. Inte så kul för Nvidia och deras aktieägare kanske

Permalänk
Medlem

🙂

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Allexz:

Det enda som krävs nu är en ny typ av e-valuta som man får betalt av genom att generera förnybar el.

Köp solceller, sälj elen tillbaka in i nätet! Du får betalt i SEK dock, så inga tomte-valutor tyvärr

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanon. Hoppas de andra stora kryptovalutorna till slut gör nåt liknande, så kan vi bli av med allt brytande. Visst kommer det finnas nån shit coin kvar som folk kan sitta och bryta, men i det stora hela lär det förhoppningsvis inte vara värt besväret.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Underbart att höra! Äntligen någon/några med lite vett innanför pannbenet!

Undrar om detta beslut påverkar mer i sig själv än alla miljöskatter, lagar samt "förbättringar" man gjort i Sverige de senaste åren.

Det enda som krävs nu är en ny typ av e-valuta som man får betalt av genom att generera förnybar el. Ända chansen att vår värld lyckas göra några reella förändringar emot klimathotet inte fan bryr politiker eller rika sig idag. De är ju trots allt döda i sin guldkista långt innan de påverkas personligen!

I princip alla elnätsägare betalar för överproduktion ifrån solceller. Visst skulle de kunna betala i en e-valuta, antar jag . Problemet är att payback-tiden är to 8-15år, beroende på var man bor. Om solcellerna kostade typ en tiondel skulle säkerligen alla tak vara fyllda med solceller... Eftersom behövs lite högre effektivitet

Tankevurpa
Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Är det inte ganska mycket hyckleri när man klappar sig själv på axeln över att man kommer kunna sänka elförbrukningen när det är en själv som bidragit till en ökning av den från början? För att inte nämna de bisarra mängder hårdvara som behövs för att leta fram de där låtsasmynten till att börja med och som mer eller mindre är elskrot nu?

Så himla korkat alltihop.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

happy merge everyone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kort svar: Nej.

Långt svar. Antag att det finns 1000 st ETH. Alice äger 900 st (90%) och Bob äger 100 st (10%). Alice och Bob stake:ar alla sina ETH och därmed validerar Alice 90% av de nya blocken och Bob 10% av de nya blocken. Antag att det i denna process skapas 100 ETH, då går 90 st till Alice och 10 st till Bob. Alice äger nu 990 st ETH och Bob äger 110 st ETH. Totalt har Alice 990/(990+110) = 90% och Bob har 110/(990+110) = 10%.

Om efterfrågan på ETH är densamma som innan och tillgången alltså är högre kommer även priset per ETH ha minskat med ca 10% och det totala värdet som både Alice och Bob har kommer alltså vara oförändrat. Om efterfrågan går upp går priset såklart upp och om efterfrågan går ner går priset såklart ner

EDIT: I praktiken är ETH designat för att användas då det finns mycket funktioner och tillämpningar. När ETH används så förstörs också en liten mängd ETH (enligt det numera implementerade Ethereum Improvement Proposal 1559). När nätverket används mycket kommer det produceras färre ETH än vad som förstörs och när nätverket används lite kommer det produceras fler ETH än vad som förstörs

Ah, tack för den utmärkta förklaringen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Tyckte dina takes på kryptovalutor var dåliga, men möjligtvis försvarbara. Men att säga att aktier inte fyller någon nytta utom för individer som "håvar in pengar" är helt verklighetsfrånvänt. Att säga att aktier handlar om vinning på andras bekostnad är faktamässigt inkorrekt.

Skrivet av PatrickP:

Nej, självklart är inte FIAT-pengar stabila, men min poäng var att det finns stablecoins som är lika stabila som FIAT-valutorna, och inte håller väl majoriteten av befolkningen svenska kronor i spekulationssyfte? Precis, de hålls för att de är användbara.

Asså det som krävs för att göra en fork är ju i praktiken en enda (duktig) individ. Just vid den här forken är det dock inte snack om enstaka individer, utan det är många miners som är missnöjda. Den absoluta majoriteten av Ethereum-användare är nog väldigt glada över den här övergången (och de som inte är glada över övergången är nog det pga frågetecken kring säkerheten i nätverket och om den fortfarande kommer vara tillräckligt hög).

Ja ni får tycka vad ni vill precis som jag. Jag väljer att inte gå djupare i detta då jag föredrar en sansad diskussion men när det gäller kryptovalutor så är det nära till hands att skriva saker i affekt och i ärlighetens namn är det inte en person jag vill vara. Jag inser att även om jag tycker personligen att kryptovalutor är låtsasleksaker och hittepå så kommer fenomenet i sig inte försvinna, ptecis som NFT's eller aktier, så egentligen borde jag inte bry mig, utan vara glad över att något som bidragit till min höga elräkning fast att jag är oskyldig inte kommer göra det länge, så det är lika bra att stanna där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kryptovalutors nytta eller inte är väldigt omdiskuterad så man ska nog vara försiktig med att säga att det är "till nytta" för miljontals människor. Kan det vara till nytta för individer som håvar in pengar på det likt andra spekulationsgrejer som typ aktier? absolut. Men att det skulle vara samhällsnyttigt köper jag inte. Utan som alltid så handlar det om egen vinning på andras bekostnad, som aktier.

Men som sagt. Vill de hålla på med sina i mitt tycke leksaker så är det väl bra om de inte förstör planeten och drar upp vårt redan helveteshöga elpris i processen.Men jag tycker det hade varit bättre om de kört PoS från början, om de nu tvunget ska hålla på.

"Kan det vara till nytta för individer som håvar in pengar på det likt andra spekulationsgrejer som typ företag"
Du hade inte ens haft möjligheten att skriva här om det inte vore för kapitalister som vore villiga att satsa kapital. Men antagligen påstår din röda bok i bakfickan annat.

Vad som är samhällsnyttigt är högst subjektivt. Alla system har visa intressenter som gynnas. Ditt system har nästintill alltid slutat i ännu större klassklyftor, inflation och slutligen ett upphörande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrev i en annan tråd om detta, de flesta miners, både små och stora har redan eller kommer gå över till att bryta andra coins så detta kommer inte att göra så att marknaden "svämmas över" av begagnade kort till vrakpriser eller så.

Du menar att de har lika mycket solidariteten som en insekt och är inga att räknas med vid energi brist. Att elpriset slår i taket är en signal om elunderskott. Om man inte gör något så finns inte tillräckligt med el att sälja vilket ger marknaden signaler om att öka produktion eller begränsa elen till kunderna under den period som priset är högt.
Det finns två sätt att tackla de höga elpriserna. Att se till att förbruka mindre, och att lägga undan en buffert för elräkningen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Ingen mining. Kort sagt så låser man delar av sitt innehav med hopp om att få validera nya block och därmed förtjäna lite nya Eth som tack.

wtf? xD

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr kritisera artikeln lite.
Det förklaras vad den mer kända av dessa innebär, men inte den andra. Inte för att det är så svårt att själv söka upp mer info, men när ena förklaras och inte andra blir det skevt.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag haft rätt i flera år medan många hävdat att det "aldrig kommer fungera" och "blir uppskjuten hela tiden och är en scam".

Skrivet av Nioreh83:

Kanon. Hoppas de andra stora kryptovalutorna till slut gör nåt liknande, så kan vi bli av med allt brytande. Visst kommer det finnas nån shit coin kvar som folk kan sitta och bryta, men i det stora hela lär det förhoppningsvis inte vara värt besväret.

Ja vad är det kvar? Bitcoin typ, kanske monero. De flesta andra kryptovalutorna är centraliserat skräp eller vad många missat eller inte förstått, en token på Ethereum.

Men framförallt ska det bli skönt att slippa allt krypto-gafflande på sweclockers så fort någon inte fått tag i ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Långt svar. Antag att det finns 1000 st ETH. Alice äger 900 st (90%) och Bob äger 100 st (10%). Alice och Bob stake:ar alla sina ETH och därmed validerar Alice 90% av de nya blocken och Bob 10% av de nya blocken. Antag att det i denna process skapas 100 ETH, då går 90 st till Alice och 10 st till Bob. Alice äger nu 990 st ETH och Bob äger 110 st ETH. Totalt har Alice 990/(990+110) = 90% och Bob har 110/(990+110) = 10%.

Men om det är ett så rättvist system, hur kommer det sig att Alice har 900ETH, och Bob 100ETH?

Eftersom du säger själv (i en bit som jag klippte bort, men...) att det är ett system gjort för att användas, säg att det är såhär istället (en betydligt mer realistiskt scenario):

Både Alice och Bob stakear 100% av sitt innehav, förutom dom (X)ETH som dom varje månad måste använda för reella kostnader, och eftersom 1Liter mjölk kostar lika mycket för både Alice och Bob, oavsett hur många ETH dom har, så är X samma (samma i reella tal, inte samma procentsats av det totala antalet ETH dom har) för båda, hur ser ditt exempel ut då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar om detta beslut påverkar mer i sig själv än alla miljöskatter, lagar samt "förbättringar" man gjort i Sverige de senaste åren.

Naturligtvis. 0,2% av den globala elförbrukningen är som Greklands, som ligger just över mitten i listan över EU-länders förbrukning.
Miningen har förbrukat ENORMA energimängder.

Permalänk
Medlem

Eftersom artikeln inte förklarar hur proof-of-stake fungerar så gör jag ett försök. I princip fungerar det ungefär som obligationer, fast istället för att låna ut pengar så lånar man ut etherium. Man lånar ut sina etherium till systemet och därmed så är de låsta, och som tack för det så finns det en viss sannolikhet att man får en belöning i form av etherium då och då.

Det stora problemet nu verkar vara att man aldrig får tillbaka de etherium man lånar ut. De är låsta i systemet för evigt. Tydligen är det planerat att den funktionen ska implementeras nån gång i framtiden, men känns ju riskfyllt att låna ut sina mynt utan att veta om man säkert kan få tillbaka dem eller inte. Obligationer får man ju tillbaka efter en bestämd tid.

Disclaimer: Själv så håller jag mig på behagligt avstånd från allt vad crypto heter, men är lite intressant att förstå hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men om det är ett så rättvist system, hur kommer det sig att Alice har 900ETH, och Bob 100ETH?

Eftersom du säger själv (i en bit som jag klippte bort, men...) att det är ett system gjort för att användas, säg att det är såhär istället (en betydligt mer realistiskt scenario):

Både Alice och Bob stakear 100% av sitt innehav, förutom dom (X)ETH som dom varje månad måste använda för reella kostnader, och eftersom 1Liter mjölk kostar lika mycket för både Alice och Bob, oavsett hur många ETH dom har, så är X samma (samma i reella tal, inte samma procentsats av det totala antalet ETH dom har) för båda, hur ser ditt exempel ut då?

Det är ju rättvist på det sättet att alla som stake:ar får lika stor procentökning. Det hindrar ju såklart inte underliggande orättvisor (som att Alice kanske är en högutbildad person i ett rikt land med väldigt mycket pengar kvar att leva på efter att räkningarna är betalda, och därför har råd att köpa fler ETH). Har man möjlighet och har valt att köpa eller mina fler ETH så äger man fler ETH, på samma sätt som om man har möjlighet och har valt att köpa fler aktier så äger man fler aktier.

Till din andra del av inlägget, självklart är det så att om man spenderar mindre andel av sin inkomst än vad någon annan spenderar så kommer man också ha en större netto-procentökning, det gäller oavsett om vi räknar i ETH, SEK, eller USD.

Det kan också vara bra att känna till att staking inte är helt riskfritt. Dels brukar det finnas en upplåsningstid, så man kan inte använda de som är stake:ade (jag vet att det finns liquid staking, men det är nog utanför trådens ämne), dels är det bra att känna till att slashing är implementerat. Dvs om man missköter sig (t.ex. försöker producera falska block) så kommer stora delar av ens stake att försvinna. Av den anledningen är det många som väljer att inte stake:a, och då får man såklart inte validera block

Skrivet av ChristofferC:

Eftersom artikeln inte förklarar hur proof-of-stake fungerar så gör jag ett försök. I princip fungerar det ungefär som obligationer, fast istället för att låna ut pengar så lånar man ut etherium. Man lånar ut sina etherium till systemet och därmed så är de låsta, och som tack för det så finns det en viss sannolikhet att man får en belöning i form av etherium då och då.

Det stora problemet nu verkar vara att man aldrig får tillbaka de etherium man lånar ut. De är låsta i systemet för evigt. Tydligen är det planerat att den funktionen ska implementeras nån gång i framtiden, men känns ju riskfyllt att låna ut sina mynt utan att veta om man säkert kan få tillbaka dem eller inte. Obligationer får man ju tillbaka efter en bestämd tid.

Disclaimer: Själv så håller jag mig på behagligt avstånd från allt vad crypto heter, men är lite intressant att förstå hur det fungerar.

För evigt var väl ändå att ta i
Ända sedan staking blev tillgängligt har det varit känt att de som vill unstake:a sina ETH endast kommer kunna göra det efter Shanghai-uppgraderingen. Och även när den är implementerad kommer inte för många kunna unstake:a samtidigt (finns en hård gräns per epoch eller något sånt). Jag tycker inte det är korrekt att säga att man lånar ut sina ETH, för då blir frågan "vem lånar man ut dem till?" (och svaret är "ingen"). Utan det som är mer korrekt är att man låser dem, men man själv har dem fortfarande (bara det att man inte kan använda dem). Det enda kända sättet att bli av med dem är att missköta sig och förhoppningsvis har utvecklarna gjort allt de kan de senaste åren att minimera riskerna för att man på något sätt ska bli av med dem annat än just att man missköter sig

Permalänk
Medlem

Någon som ska köpa Ethereum 2 som en investering? Eller som en kul grej (för några få tusen bara)?

Känns som en high risk high reward situation. Men samtidigt tusen ggr bättre än Lotto

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

"Kan det vara till nytta för individer som håvar in pengar på det likt andra spekulationsgrejer som typ företag"
Du hade inte ens haft möjligheten att skriva här om det inte vore för kapitalister som vore villiga att satsa kapital. Men antagligen påstår din röda bok i bakfickan annat.

Vad som är samhällsnyttigt är högst subjektivt. Alla system har visa intressenter som gynnas. Ditt system har nästintill alltid slutat i ännu större klassklyftor, inflation och slutligen ett upphörande.

Vad jag vet så fanns både företag och kapitalism före kryptovalutor ens var påtänkta så jag förstår inte vad det skulle ha med saken att göra.

Det jag i huvudsak försöker säga är att jag vänder mig emot kryptovalutor som koncept, men måste det finnas så är PoS bättre än PoW i mitt tycke. Jag tänker inte blanda in någon politik i det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Till din andra del av inlägget, självklart är det så att om man spenderar mindre andel av sin inkomst än vad någon annan spenderar så kommer man också ha en större netto-procentökning, det gäller oavsett om vi räknar i ETH, SEK, eller USD.

Mycket får mer, så har det alltid varit...och ETH verkar inte vara ett undantag.

Men visst innebär väl detta även att inflation av ETH kommer ständigt vara aktivt. För om du inte stakear (hur stavas det på svenska egentligen ) så kommer värdet på dina ETH att gå ner. Takten för denna inflation kan väl bli svår att sia om antar jag

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mycket får mer, så har det alltid varit...och ETH verkar inte vara ett undantag.

Men visst innebär väl detta även att inflation av ETH kommer ständigt vara aktivt. För om du inte stakear (hur stavas det på svenska egentligen ) så kommer värdet på dina ETH att gå ner. Takten för denna inflation kan väl bli svår att sia om antar jag

Det finns två flöden dock, dels skapas det nya mynt när nya block hittas och dels förstörs/bränns (burn) det mynt i samband med transaktioner som en del av transaktionsavgiften. När nätverket är välanvänt (>15gwei) förstörs/bränns det mer mynt än det skapas, vilket minskar den totala mängden av mynt (deflation i termer av penningmängd). Just nu har det skapats 130 Ether sedan Merge-tillfället pga transaktionsavgifterna har varit relativt låga. Men man tror att penningmängden för Ether kommer att minska de kommande åren. Man kan följa detta exempelvis på https://ultrasound.money/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mycket får mer, så har det alltid varit...och ETH verkar inte vara ett undantag.

Det är ju det grundläggande felet/problemet med en ränte/procentbaserad ekonomi.

Och med Ethereum och alla andra kryptovalutor så blir det ju lite falskt då när man utmålar dom som basen i lösningen på världens alla problem, men allt som är dåligt med dom påstås vara någon slags oundviklig legacy.