Ethereum går över till proof-of-stake

Permalänk
Medlem

Räcker att läsa trådar här om mining för att veta vad som kommer att hända. 99.9% (överdrift, med mening) av folk här minade för att tjäna pengar. De kommer att vilja fortsätta, lika väl alla andra. Så det kommer att komma en ny kryptovaluta och Ethereum kommer att sjunka som en sten.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Räcker att läsa trådar här om mining för att veta vad som kommer att hända. 99.9% (överdrift, med mening) av folk här minade för att tjäna pengar. De kommer att vilja fortsätta, lika väl alla andra. Så det kommer att komma en ny kryptovaluta och Ethereum kommer att sjunka som en sten.

Litegrann som när robotar kom till fabrikerna och alla fabriksarbetare som fick sparken startade egna fabriker där det inte fanns några robotar och alla fabriker som hade robotar gick i konkurs. Vilka vilda fantiser vissa har.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nja, det är snarare folk som använder eth som driver efterfrågan. Miners kanske hittar någon ny valuta, men det betyder inte att eth kommer gå ner nämnvärt då folk fortfarande använder det för transaktioner och smarta kontrakt. Efterfrågan finns alltså från annat håll. Dessutom kommer folk som stakear få liknande inkomster som miners.

Om du fortfarande känner dig bombsäker tycker jag att du ska ta en kort position i eth och göra dig en hacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju inte så marknadsdynamiken fungerar. Miners utbyter energi mot nyskapade mynt som de sedan säljer (oftast). Detta skapar ett säljtryck. För att hålla uppe priset måste det finns köpare också. (Priset och därmed belöningen bestäms utifrån utbud och efterfrågan). Köpare kommer inte automatiskt bara för att det finns många miners.

Den nuvarande trenden är ju snarare i förmån av PoS-baserade kryptovalutor än PoW-baserade. Den PoW-valuta som troligtvis kommer att finnas kvar en längre tid är Bitcoin, som ändå bara använder sig av ASIC-hårdvara (möjligtvis Monero också, men köptrycket är ganska lågt).

Permalänk
Medlem

Tycker det fortfande är det dummaste påhittet mänskligheten nånsin har kommit på, istället för att jobba för pengar hittar dom på en fiktiv valuta som dom använder fiktiva workloads för att mina, och slösa otroligt mycket ström.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Friday Advice From A Wise Man
🙂

Permalänk
Medlem

Jag tror dessvärre att Ethereum sköt sig själva i foten med PoS - Nu kommer de i än mer direkt konkurrens med övriga PoS som jag tror är betydligt känsligare för konstant teknisk framgång, där har bara Ethereum first mover advantage. Konkurrensen ökar ständigt, generationsskiften sker i korta cykler här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mycket får mer, så har det alltid varit...och ETH verkar inte vara ett undantag.

Men visst innebär väl detta även att inflation av ETH kommer ständigt vara aktivt. För om du inte stakear (hur stavas det på svenska egentligen ) så kommer värdet på dina ETH att gå ner. Takten för denna inflation kan väl bli svår att sia om antar jag

Nu ser jag att du redan har fått svar av andra, men för att citera mig själv lite högre upp i tråden

Skrivet av PatrickP:

I praktiken är ETH designat för att användas då det finns mycket funktioner och tillämpningar. När ETH används så förstörs också en liten mängd ETH (enligt det numera implementerade Ethereum Improvement Proposal 1559). När nätverket används mycket kommer det produceras färre ETH än vad som förstörs och när nätverket används lite kommer det produceras fler ETH än vad som förstörs

Och det här är alltså inte något som bara är teoretiskt, utan vid tillfällen där vi har haft många användare och många dyra transaktioner har vi haft en minskning av det totala antalet ETH, medan vi vanligtvis har en ökning av det totala antalet ETH. Om man tror att fler kommer börja använda ethereum så bör man ju också inse att vid ett sånt scenario kommer vi ha långa perioder av konstant minskning av mängden ETH. Så nej, inflation av ETH kommer inte ständigt vara aktiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Tyckte dina takes på kryptovalutor var dåliga, men möjligtvis försvarbara. Men att säga att aktier inte fyller någon nytta utom för individer som "håvar in pengar" är helt verklighetsfrånvänt. Att säga att aktier handlar om vinning på andras bekostnad är faktamässigt inkorrekt.

Jag skulle säga att det beror på vilka aktier det gäller.
Ponera att man exempelvis har privata skolor som betalas av skattemedel där vinsten delvis plockas ut av aktieägare.
Det är vinning på andras bekostnad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag skulle säga att det beror på vilka aktier det gäller.
Ponera att man exempelvis har privata skolor som betalas av skattemedel där vinsten delvis plockas ut av aktieägare.
Det är vinning på andras bekostnad.

Jag sa inte att alla aktier aldrig handlar om vinning på andras bekostnad. Några nollsummespel finns det definitivt på finansmarknaden.

Att ta ut vinst ser jag inte i sig som något dåligt. Ponera att en friskola erbjuder bättre utbildning än kommunala skolor till en billigare peng, och att skillnaden hamnar i ägarnas fickor. Då får studenterna bättre utbildning till samma pris och någon går iväg lite rikare. Ser inget dåligt i det alls. Nu är detta ett fiktivt exempel. Många friskolor fugerar ju uppenbarligen inte såhär i praktiken.