Nya erbjudanden i Komplett Geek Week

Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Hur tusan får man till konfigurationen igen så man får ut IPTV OCH internet i samma kabel? Precis som Telias egna routrar.

Jag hade det konfigurerat så tidigare, men gjorde en återställning på routern till original firmware för länge sedan.

Routern ifråga är en RT-AX68U.

Just nu kör jag en fullösning med två separata nätverkskablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Hur tusan får man till konfigurationen igen så man får ut IPTV OCH internet i samma kabel? Precis som Telias egna routrar.

Jag hade det konfigurerat så tidigare, men gjorde en återställning på routern till original firmware för länge sedan.

Har du löst det?

Men hur har du det kopplat?
Tänkte på vad du menar med internet och iptv via samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har du löst det?

Nej jag har inte orkat bry mig om att få det att fungera som tänkt igen med den egna utrustningen.

Använder Telias egna router nu.

Med en kabel så menar jag en kabel. 😁

Har alltså en kabel ifrån router in till en switch i vardagsrummet, där enheterna ansluts.

Använder jag INTE Teliaroutern måste jag ha två separata kablar. En till IPTV-boxen, och en till resterande enheter som ska anslutas till nätverket/internet.

Så vill jag inte ha det. Jag vill ha det så som jag har det nu med Teliaroutern, och som sagt så lyckades jag för några år sedan konfigurera en ASUS-router på precis detta sätt. Men nu verkar det hopplöst.

Konstigt att ingen annan här hade en lösning på det heller kan jag tycka?

Permalänk
Medlem

Du ska inte längre behöva konfigurera routern. Kör via vanlig surf så funkar det ändå. Logga in som om du ska titta på Telia play. Telia slutar med Multicast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du ska inte längre behöva konfigurera routern. Kör via vanlig surf så funkar det ändå. Logga in som om du ska titta på Telia play. Telia slutar med Multicast.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nej jag har inte orkat bry mig om att få det att fungera som tänkt igen med den egna utrustningen.

Använder Telias egna router nu.

Med en kabel så menar jag en kabel. 😁

Har alltså en kabel ifrån router in till en switch i vardagsrummet, där enheterna ansluts.

Använder jag INTE Teliaroutern måste jag ha två separata kablar. En till IPTV-boxen, och en till resterande enheter som ska anslutas till nätverket/internet.

Så vill jag inte ha det. Jag vill ha det så som jag har det nu med Teliaroutern, och som sagt så lyckades jag för några år sedan konfigurera en ASUS-router på precis detta sätt. Men nu verkar det hopplöst.

Konstigt att ingen annan här hade en lösning på det heller kan jag tycka?

Jag kör en switch vid tvhörnan, (tv, Telias box, Google tv och en framtida spelkonsol). Från switchen går det 1 nätverkskabel till min TP-Link RE450 extender, som sedan ansluter trådlöst till min Netgear RAX50 router. Får ut ca 250mbit/s mätt med google tvn, av mitt 500mbit bredband. Men de är tillräckligt bra tycker jag, och boxern fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Källa på det?

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&&pa...

Permalänk
Medlem

^Direktlänk till inlägget från TeliaKundservice angående utfasningen av multicast.
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&pag...

Denna box är standard verkar det som.
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/un...
https://en.sdmctech.com/product/android-tv_204.html

Detta blev lite offT. Men då det togs upp i tråden så ville jag underlätt för folk att hitta infon om det...

Ska dock bli intressant att se hur det sköts hos mig då Telia TV ingår i hyran.

Permalänk
Medlem

Tack @ELF och @joalin. De tänker alltså att det går lika bra att köra TV-boxarnas data på kundernas internet-bandbredd istället. Tack för den televerket. Sitter på kollektivanslutet så vad jag kan förstå av svar i forumtrådarna kommer det förbli IPTV multicast tillsvidare.

Det bra med detta, som också är lite mer on topic, är att ihop med att de plötsligt skrotade de smidiga apparna för boxarna (Zappa, Spela in) finns det ju väldigt få skäl att inte byta ut "routern".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Skrivet av ELF:

Har du löst det?

Nu sitter jag i samma sits, jag har kopplat min ASUS ZenWiFi XT8 i väggen och vidarebefordrar VLAN 845 på port 3. Allt fungerar så långt, routern skickar vidare IPTV till boxen och jag kan surfa på övriga portar i routern. MEN, jag vill att samma kabel även levererar internet (på samma sätt som Telias egna router gör), då andra apparater i TV-bänken också behöver kopplas in. Alltså, så att både VLAN 845 och otaggat "vanligt internet" går från port 3. Vet någon om detta är möjligt i dagsläget?

MVH
Andreas