Begränsad hastighet med Tele2 Bredband 1200 och UDM Pro
Skaffade för ca. 1 år tillbaka Tele2 Bredband 1200 och fick i samband med detta deras router "Tele2 WiFi Hub C3"(DOSCIS 3.1 med 1st 2.5Gb LAN port).
Har satt Tele2 routern i bryggat läge och kopplat in den från 2.5Gb LAN-porten till en SFP+ port på min Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro via CAT6a kabel och en QSFPTEK 10G SFP+ RJ45-modul(som fungerar i 2.5Gb).
Allt har fungerat som väntat och jag kommit upp i hastigheter över 1Gbps tills någon gång i somras när jag upptäckte att hastigheten försämrats avsevärt. Nu når jag endast en hastighet omkring 400Mbps.
Trodde först att det är Tele2 som strular så jag kontaktade dem och fick rekommendationen att göra fabriksåterställning av Tele2 routern och köra en dator direkt i 2.5Gb LAN-porten. Mycket riktigt så uppnåddes förväntad hastighet igen och jag återgick till felsökning av övrig utrustning.
Upptäckte då att med UDM Pro routern inkopplad och efter omstart av Tele2 routern så har jag rätt hastighet i ca. 10min men sen så stryps det ned till 400Mbps igen.
Trodde då igen att det MÅSTE vara Tele2 som orsakar detta på något vis så jag kontaktade dem igen och rekommenderades att köpa en CAT8 kabel. Förklarade att min CAT6a kabel klarar 10Gbps så det är inte det som är problemet men killen på Tele2 stod på sig och förklarade att CAT6a är specificerat för 500Mhz och jag behöver en kabel som klarar minst 1000Mhz. Hade aldrig hört talas om detta tidigare men gjorde som han sa och köpte en CAT8 kabel. Tyvärr blev det samma resultat med en CAT8 kabel mellan Tele2 routern och UDM Pro. Däremot så lyckas jag hålla förväntad hastighet konstant med Tele2 routern kopplad direkt till datorn med CAT8 kabeln.
Självklart övervakar jag nätverket och ser att det inte är något som drar ned hastigheten samt att jag även provat att koppla bort allt förutom en dator på nätverket.
Tycker detta är extremt märkligt och kan inte förstå vad som är problemet. All hjälp och tipps för att lösa detta uppskattas!