EVGA slutar arbeta med NVIDIA och lägger ner sin GPU produktion!

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad. Det kommer bli tektoniska förändringar i grafikkortsmarknaden när Bitcoin och hela kryptopyramiden kollapsar till intrinsic value dvs 0 (noll).

Inte ens Nvidia själva kommer gå säkra. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Nej, det var inte ett ekonomiskt beslut utan en principsak. Men sen har det ju också blivit muppigt sedan nvidia började göra kort själva.

Ja ägaren säger det men samtidigt verkar ju mycket hänga på det ekonomiska. Hade EVGA också rullat i stålar som Nvidia gör hade man kanske tagit skiten (vilket man kanske gjort i 10-20år?), men nu när det försvinner pengar på varje sålt kort är det är det nog inte så kul.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Jahapp, vilka märken ska man köpa nu då som inte är fula eller dåliga.

Sapphire är ju helt okej men de gör ju bara röda kort..

Permalänk
Medlem

Nooooo

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så har det tillslut hänt. Snöbollen är i rullning.

EVGA kommer inte vara den enda partnern som lämnar tror jag. Nvidias ledning har ju blivit helt jävla galna senaste åren. Skiter i sina kunder och skiter i sina partners. Det ska vara vara vinstrekord efter vinstrekord efter vinstrekord. Kosta vad det kosta vill, uppenbarligen bokstavligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Neeeeeeeej…….

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så har det tillslut hänt. Snöbollen är i rullning.

EVGA kommer inte vara den enda partnern som lämnar tror jag. Nvidias ledning har ju blivit helt jävla galna senaste åren. Skiter i sina kunder och skiter i sina partners. Det ska vara vara vinstrekord efter vinstrekord efter vinstrekord. Kosta vad det kosta vill, uppenbarligen bokstavligen.

Varför är du så säker på att det är just Nvidias fel denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är du så säker på att det är just Nvidias fel denna gång?

Har du prövat att kolla videorna?

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Undras varför de lägger ned helt och hållet, och inte exempelvis växlar över till AMD?

Kanske något avtalsmässigt med Nvidia som gäller även ett antal år efter uppsagt avtal?

Haft några EVGA-kort genom åren och mitt 3090 är från dem, och deras produkter har varit helt ok, så lite synd är det allt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det har ju varit ganska många år nu som det funnits tecken på att Nvidia är notoriskt svåra att samarbeta med. Apple bröt med dem och blev AMD-exklusiva för många år sedan. De flesta konsoler som inte kört sin egen lösning har valt AMD också. Och dessa signaler om att Nvidia verkar vilja skrota tredjepartskort helt och vara den enda tillverkaren är det inte första gången man hör om heller. Dock skulle jag tro att om Nvidia väljer att gå den vägen kommer de skjuta sig själva i foten. Även om Nvidia själva är bra på att ta fram ett överflöd av modeller med förvirrande namn och snarlika specs så är det ju tredjepartstillverkarna som tar fram de intressanta korten med olika lösningar och överklockningsmöjligheter och jag tror man skulle tappa entusiasterna om det bara fanns FE från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ingen förlust att dom lägger ner. Har haft både grafikkort och moderkort från EVGA och kan inte påstå att det varit några höjdar produkter direkt.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinkefing:

Varför är du så säker på att det är just Nvidias fel denna gång?

Nvidia vill bli Apple o göra exakt allt själva, se bara founder's edition som Nvidia kan sälja till bäst pris i och med att dom har marginaler. Dvs next gen kommer det nog finnas ännu mer founders kort då dom redan gör bra kylare till sina mer proffesionella kort och det bara handlar om att anlita X fabrik i kina med din design, exakt som Apple gör.

@Atazhaia i princip är founders edition dom bästa korten denna generation och gäller det överklockning/undervolt är det ju vattenblock som gäller och även där är founders bäst. (Inte bäst bäst men ja du fattar i vanlig 24/7 användning)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Sorligt. Altid haft stor respekt för EVGA även om jag personligen inte haft några av deras kort.

Hade varit kul att se dem gå över till AMD, de släppte ju trots allt deras första AM4 moderkort förra året.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Illavarslande när en partnertillverkare i princip säger "fuck you, vi har fått nog!". Det är ju inte som att Nvidia säljer dåligt och det inte längre finns pengar att göra på deras produkter.

Permalänk
Medlem

Trist att dom lägger ner, dåligt för oss konsumenter i slutändan, men personligen har jag inte varit så imponerad av EVGA på sistone då dom haft en hel del strul med sina GTX 900- och 1000-kort Minns fortfarande mitt EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ som "brann upp"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Från GN's video så låter det som en sentimental chef på privatägt bolag inte vill lämna posten men samtidigt få ett lättare jobb.

Oavsett hur mycket skuld som bör läggas på Nvidia så tycker jag synd om de som blir jobbsökande, men förhoppningsvis snappas dom upp ganska lätt av andra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nice, de gör en Linus!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Leker lite med tanken, men det hade varit ett roligt samtal Jensen skulle ha till sin styrelse om t.ex Asus/Msi skulle göra en sån kovädning som EVGA har gjort nu. Lite som Jay nämner i sin Video att vi inte längre har dessa "enthusiast" kort längre vilket hade varit sjukt kul och se hur såna kort skulle se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jahapp, vilka märken ska man köpa nu då som inte är fula eller dåliga.

Sapphire är ju helt okej men de gör ju bara röda kort..

Vill du undvika bling bling så founders edition direkt från Nvidia. Asus tuf serien, resten är rgb delux om man gillar sånt. Personligen är det skit samma då jag slänger på ett vattenblock sekunden jag öppnar paketet och kollar istället på vilket kort som har bästa power delivery och layout på pcb:n.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, har kört endel EVGA gpus och alla har presterat över medel vid överklockning (780ti, 1070, 1080ti, 3080ti).

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Tråkigt, har kört endel EVGA gpus och alla har presterat över medel vid överklockning (780ti, 1070, 1080ti, 3080ti).

Fast just GPUs har väl EVGA aldrig tillverkat 🤔

Visa signatur

*
*
*
*
*

Permalänk
Livsnjutare 😎

OJ !?

Det trodde jag inte! Kom som en blixt från en klar himmel… eller ??
Var tvungen att dubbelkolla datumet så det inte var april.. 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Gissar att jag aldrig kommer få mitt rtx 3070 kort som jag haft förbokat i 2 år

Ursäkta men, har du insett det nu??
RTX 3xxx v1.0 har väl utgått i sortiment sedan länge.
RTX 3070 v.2.0 (LHR) är väl inte svåra att få tag på.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Hade ett EVGA 1080 FTW, den med den kända undermåliga VRM-kylaren, men jag hann byta kylare innan detta kom upp på tapeten.
I övrigt upplever jag att EVGA alltid haft bra kvalité, så tråkigt att de slutar med GPUer.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Bakgrund:

Kan det vara en drastisk förhandlingsteknik?

Ytterst tveksamt. Det är ju lite som att gå ut i strejk även om motparten har flera andra alternativ. Självklart har jag inte hela bilden men slänger man sig ut såhär så sitter ofta principerna hårdare än pengar. Det gäller båda parterna. Har Nvidia rimliga alternativ (även svindyra sådana) så lär dom inte föröka övertala EVGA att fortsätta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråkigt, har kört EVGA kort länge (senast jag köpte var ett EVGA 1080 Ti) men NVIDIA har ju länge agerat som en mobbare/maffia/kartell, titta bara på XFX som var en NVIDIA partner en gång i tiden och den historien om övergången till AMD är intressant i sig.

Permalänk
Medlem

Evga har hängt med länge. Aldrig haft deras kort men det verkar som uttänka och bra kort. Hört att dom även var mån av sina kunder.

Kanske någon annan som är bra tar deras "plats"?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De förutspår recession, och dagens volymer har i 7+ år varit predikerade på att miners alltid finns där och kan absorbera sjuka volymer. Nu gör de inte det. Så nu lever de på gamers, en betydligt skörare tråd idag. Om än spelande växer både sett till antalet gamers och till värdet på hela marknaden, så kommer de inte kunna dra samma lass som miners, som köpte för profit, medans gamers uppgraderar som en lyx. Ta sen elfrågan, de flesta kommer inte kunna pröjsa för 600w/h för lite bättre grafik, så de fick skruva ner till 450w, och det sägs nu att de har drivor av kort liggandes på hyllorna. 4000-gen Nvidia kommer möta samma öde som iPhone 14; det börjar bli för mycket pengar för en iterativ uppgradering som för de flesta inte ger mer än en lyxig känsla. De har kört ner priset för ett 3070 till 7k, ibland lägre, de har sålt 3080 för 8k men det finns ändå kvar massor att köpa, för ingen köper trots att vi nu är väl inne i Q3 där hårdvara ska säljas som smör. Folk kommer inte kunna konsumera som om det vore sista guldgrävartiden i en högkonjunktur, racet är över. Ses om 5 år, i värsta fall 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är du så säker på att det är just Nvidias fel denna gång?

Det framgår ju av texten och av framförallt GN's video. Men visst. Finns det en värld där man kan behandla partners som skit men sen är saker inte ens fel.. Då kan det vara möjligt. EVGA kanske bara slutar med sina kort för att jävlas men Nvidia. Men det är inte vad jag tror. Näst efter Asus har ju EVGA haft väldigt högt avseende bland köpare. Jag kommer sakna Kingpin-korten som fan. Men förstår såklart att EVGA tröttnat när de inte får del av olika beslut som direkt påverkar dem. Det är vidrigt. Jag hoppas nvidia får något straff för detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vänta VAA!? Är det 1:a April???

Jag förstår fortfarande inte varför detta händer, hur kunde det gå så långt!?

Jag är definitivt en EVGA-fanboy, har köpt deras AIO-modeller under senaste 6 åren - inte för att EVGA är EVGA, utan för att EVGA tillverkade de absolut bästa AIO-korten!

Så otroligt ledsamma nyheter detta...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless