Snabbtest: Grafikprestanda i Marvel's Spider‑Man Remastered

Permalänk
Medlem

Kul att se när 3 år gammalt kort (5700xt) klarar sig bra på 1440p maxade inställningar i 60 fps.
Dock får den nog svettas lite och blir varmt.
Sänker ofta shadows och AA inställningar från max till high eller medium, brukar funkar bra då och det blir svalare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En sak som sällan tas upp är hur kasst RT kan se ut beroende på val man gör på inställningar och då inte bara på en screenshot utan på saker i röresle. Skillnaden mellan native och DLSS här är inte liten när det kommer till RT och än värre blir det när man kikar på de olika AA varianterna, DLAA och framförallt TAA i native ser klart bäst ut i mitt tycke gällande RT men TAA tappar lite skärpa, speciellt i rörelse.

Det jag kikar på är alltså reflektionen av ett träd som svajar fram och tillbaka direkt till vänster om spiderman i vattenpölen och moln som också rör sig över pölen i fråga, tufft scenario kanske men myrornas krig blir inte så snyggt ärligt talat.

Vi börjar med DLSS i Quality läge, betänk nu att alla klipp har samma inställningar förutom skalning och AA

Här har ni Native utan AA

Här är Native med DLAA

Och sist Native med TAA

Nu förskönar youtube komprimering det hela en aning så myrornas krig effekten blir inte lika tydlig i video här men jag tror det kommer igenom rätt bra ändå.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra spel! Körde det på ps4 slim i julas. Funderar på att köra det igen (eller klara allt) på ps5:an innan jag tar mig an Miles Morales. Kul att ni som bara kör PC nu också får lite Sony-titlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Spindelmannen svingar sig över från Playstation till PC i ett av de senaste årens mest hyllade actionspel. Calle sparkar igång redaktionens testrigg för ett snabbt prestandatest.

Läs hela artikeln här

snabbt prestandatest? Måste ta många timmar att testa med så många grafikkort. Är detta ett stort spel ( många som spelar) eller vad är anledningen till detta test?

Ps hittar inget test på nätaggregat som ni har i testatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bra test men är så trött på raytracing i fönster och pölar. Ge oss ett riktigt ray tracing spel.

Ska jag vara helt ärlig om jag inte jamför ser jag inga skilnad, så på spelen som finns just nu kör jag med raytracing av. Men det kanske bara är jag.

Tror det blir lite som med en bra film i bra kvalite, bryr mig inte om den är i 720p, 1080p eller 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ska jag vara helt ärlig om jag inte jamför ser jag inga skilnad, så på spelen som finns just nu kör jag med raytracing av. Men det kanske bara är jag.

Tror det blir lite som med en bra film i bra kvalite, bryr mig inte om den är i 720p, 1080p eller 4k.

Detta tycker jag om raytracing i dom flesta spelen.
Tycker helt enkelt inte det är särskilt imponerande alls. Om man inte stannar och jämför. Men spelar man och är inne i spelet ser man sällan skillnaden.

Däremot håller jag inte med om upplösningen. Om det inte är skarpt och krispigt blir det inte bra. Inte för mkt AA och för mjukt utan kanterna ska vara mjuka och detaljerna skarpa

Grafiken skulle jag säga är riktigt bra i spiderman

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att för många bara fokuserar på reflektionerna när det gäller raytracing. Visst, reflektionerna ser oftast lite bättre ut när det är gjort med raytracing, mer korrekta o.s.v. Sen slipper man ju det här med att reflektionerna tonar bort när man rör på kameran i olika vinklar, som är fallet med screen space reflections. Men den stora skillnaden kommer ju fram när det används till ljussättning, när det är bra gjort. När ljuset studsar och lyser upp miljöerna på ett mer realistiskt vis så ser man den största skillnaden, enligt mitt tycke iallafall.

Permalänk
Medlem

Körde klart detta i helgen. Bra spel, lagom svårt (spelade på awesome nivån), även om man börjar närma sig 50-strecket och mest spelar lite långsammare lir nuförtiden. Skall nog spela det en gång till, och sedan hoppa på DLC.

Spelet i sig behöver ett par patchar för att vara fulländat. Man får starta om lite då och då eftersom spelet slöar ner med tid, det som gamers brukar kalla minnesläkage, men som kan bero på lite olika orsaker egentligen

Permalänk
Medlem

Stort CPU-test av Hardware Unboxed:

Några intressanta observationer: DDR5 6400 gör väldigt stor skillnad jämfört DDR4 3200(CL14 Dual Rank) på 12900k, 16% i avg fps och ~19% i lows. PCIe3.0 vs 4.0 har en prestandaskillnad på 9% i 1080p med RT, vilket är mer än "medelspelet" som brukar ligga kring 1-3%. Intel 10th gen presterar något sämre än väntat, möjligen delvis pga begränsning till PCIe3.0.
Minnesbandbredd och cache verkar ha stor inverkan i detta spel. Förmodligen ett bra spel att testa och jämföra kommande processorer i under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Spindelmannen svingar sig över från Playstation till PC i ett av de senaste årens mest hyllade actionspel. Calle sparkar igång redaktionens testrigg för ett snabbt prestandatest.

Läs hela artikeln här

Eftersom "Spiderman" är ett så kallat "TV_spel", så funkar allt som ger minst 60FPS.
Man behöver inte "jaga" FPS i det spelet.

Steve (inte Gamers Nexus, utan han som unboxar hårdvara i Australien) har testat spelet, och kommit fram till liknande det jag just sa. Framförallt så kvittar det vilken CPU man kör med.
(Så länge det är något "modernt" samt inte är en Celeron)..

Permalänk
Medlem

Tycker ni får börja ha med steam deck i era prestandatester, är ju intressant att veta vilka spel som fungerar bra på den då den inte riktigt har kraften hos en modern dedikerad GPU.