Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Permalänk
Medlem

Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Som titeln säger, man gillar ju ändå att prata om sina nördämnen 🙂

För mig så har det handlat om ekonomi, troligen påverkat av världsläget. Jag har hållt på med aktier sen innan, men aldrig riktigt intresserat mig för typ makroekonomi och sånt. Nu sitter jag och lyssnar på poddar om bl.a. Kinas bostadsmarknad och tycker ändå det är intressant. Och oroväckande.

Permalänk

Jag har nördat ner mig i D2R igen , samt fokuserar på jobbet atm. Semi teamleader så mycket att ha hand om samt hjälpa gruppen framåt.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Smarta Elmätare.

Permalänk
Medlem

Klockor! Eller ja mer än vanligt iaf, somnar varje kväll till diverse klock recensioner

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Också fastnat för klockor, roligt ämne!

Permalänk
Medlem

Franska på Duolingo och geografi med geoguessr. Allt för att slippa ta tag i de riktiga sysslorna!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Flugfiske och ultralätt vandring

Permalänk
Medlem

Läste mördat först...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag är inne på akustik och egna högtalarkonstruktioner igen
Testat lite FIR filter och mätningar med REW på min prototyp med aktiv förstärkning och DSP i helgen. Det går att lägga hur mycket tid som helst på sånt här..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har nördat ner mig i ännu ett datorbygge.

Permalänk
Medlem

Förutom det vanliga, dvs högtalardesign (4 projekt samtidigt nu)... Är det till 90% differentialekvationer och dataanalys då det är vad som läses på högskolan för stunden.

Ena projektet blir klart i veckan tack och lov. Bara lackering kvar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Den senaste tiden har det främst blivit datorkomponenter inför datorbygge. Ska förhoppningsvis bygga ny dator snart, har inte gjort det på över 6 år, så jag har nördat ner mig lite extra för att få bättre koll på vad jag vill/behöver ha o.s.v. Har ju givetvis ett allmänt intresse för detta annars också, men det blir lite extra nu när man vill bygga nytt.

Har även under senaste året eller så nördat ner mig lite i pizzabakning. Har haft lite uppehåll under sommaren, men ska nog fortsätta nu under hösten/vintern.

Permalänk
Medlem

CNC fräsning. Håller på med ett litet bygge av 3-axlig bordsmodell, men drömmer om 5-axlig pocket NC.

Permalänk
Medlem

Matlagning och bilvård.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ljud/mikrofoner/ljudredigering etc relaterat till content creation och min YouTube-kanal. Verkar vara en oändligt djupt pool av kunskap att suga i sig.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturmätare till smarta hemmet och lådcyklar.

Vill ha en tvåhjulig lådcykel. Bullitt gärna. Men de är lite väl dyra. Blev en billigare trehjuling i helgen istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Den senaste tiden har det främst blivit datorkomponenter inför datorbygge. Ska förhoppningsvis bygga ny dator snart, har inte gjort det på över 6 år, så jag har nördat ner mig lite extra för att få bättre koll på vad jag vill/behöver ha o.s.v. Har ju givetvis ett allmänt intresse för detta annars också, men det blir lite extra nu när man vill bygga nytt.

Har även under senaste året eller så nördat ner mig lite i pizzabakning. Har haft lite uppehåll under sommaren, men ska nog fortsätta nu under hösten/vintern.

Berätta gärna vad gör setup det landar i

Permalänk
Medlem

verktyg senaste månaderna, annars är det främst optimala sättet att orsaka maximal skada/smärta vs användning av energi för att göra det. (vi sysslar med fullkontakt på elitnivå)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Börjat nyss plugga till spelprogrammerare så jag har suttit och nött Unity hela dagarna... väldigt svårt o väldigt kul

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga körkortsteori men det kapitlet avslutade jag för 2 månad sedan, men just nu så läser jag på allt möjligt gällande Toyota Prius för jag funderar på att införskaffa bilen på grund av bensinen och skatten. Läser också på om 3e-part hybridbatterier, hittat ett par sidor. Insåg att min V70 dricker för mycket och kostar för mycket årligen, vill inte gå för en mindre bil för jag gillar ha mycket lastutrymme, liten uppoffring med Prius men där är gott om utrymme ändå.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skor!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Klockreparationsvideos och bilmekarvideos

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Skulle vilja säga körkortsteori men det kapitlet avslutade jag för 2 månad sedan, men just nu så läser jag på allt möjligt gällande Toyota Prius för jag funderar på att införskaffa bilen på grund av bensinen och skatten. Läser också på om 3e-part hybridbatterier, hittat ett par sidor. Insåg att min V70 dricker för mycket och kostar för mycket årligen, vill inte gå för en mindre bil för jag gillar ha mycket lastutrymme, liten uppoffring med Prius men där är gott om utrymme ändå.

Ah, som jag höll på och läsa på om olika bränsletyper och sånt innan vi skaffade bil förra året (tog körkort bara några månader innan)... blev nästan en Prius/Auris, men slutade med en sportskombi pga 2 småbarn.

Permalänk
Medlem

Mina synthar, här är mitt nya vidunder: AKAI MPC Key 61 som släpps världen över för ca. 1 mån sen, jag fick den på samma tid

Några musik exempel jag nördat fram på det senaste:

Permalänk
Medlem

Brukar kolla på Atomic Shrimp, fastnade på nya hobbyn när han testade olika "växt-appar" i somras. Fick för mig att skaffa sådan app till telefonen. Har därefter haft skoj med att identifiera diverse ogräs/blommor etc. Nästan som ett "måste" när jag ser konstiga växter. Har tidigare varit nära noll intresserad av botanik.

Har också lite att göra med att Japansk parkslide börjat sprida sig i Sverige, och sådan vill man ju inte ha. (Förstör hus).

Länk till Atomic Shrimp:
https://www.youtube.com/watch?v=sjS0PgC9KSc

Permalänk
Medlem

Undervoltat min GPU

Permalänk
Medlem

Python för diverse automation/scriptande för jobbet

Men framförallt, knivslipning på knivstenar. Köpte ett halvbilligt kit på amazon samt några billiga köksknivar på blocket. Spenderat pinsamt mkt tid att både läsa och se på videos samt inte minst slipa.

Permalänk
Inaktiv

Minimalism. Snart har jag inga saker kvar..

Permalänk
Medlem

Just nu, ganska tillfälligt, propellrar. Just nu har jag en fast propeller på segelbåten och jag stör mig oerhört på hur mycket den bromsar vid segling. Så jag mäter, räknar, jämför och analyserar nu olika alternativ, modeller, storlekar och bladantal inför ett eventuellt propellerbyte till våren.

Det lutar mest åt en Flex-o-fold, tvåbladig. Allra bäst vore en trebladig (lite mer kraft vid tung belastning och möjligen lite lägre vibrationsnivå), men den kostar 35 procent mer i relevant storlek, och det är redan rätt dyrt som det är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dator 1 2st NMVs M.2 diskar
Dator 2 2st NMVs M.2 diskar
Dator 3 1st NMVs M.2 disk + SATA SSD disk
Laptop SATA SSD disk
USB adapter med NMVs M.2 disk 1TB
Så svaret blir SSD

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850