Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Permalänk
Medlem

Böcker, ffa deckare 😁

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Tjänstebil och microservices. Ja de har ju inte så mycket gemensamt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Flugfiske och ultralätt vandring

Köper du flugor eller binder du egna?
Har inte alls haft någon tid eller ork att vara ute och kasta något i sommar. Själv binder jag egna flugor

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Minimera elförbrukning.

Permalänk
Medlem

Rust (Programmeringsspråket, inte spelet)

Permalänk
Medlem

Destiny 2 - räknas det som något man nördar ner sig i?

Försöker lära mig så mycket som möjligt igen eftersom det finns mycket mer, och många skillnader från Destiny.

Permalänk
Medlem

Spinnfiske, men gäddfiske i synnerhet.
Otroligt terapeutiskt att hålla på att pyssla med egna beten, krokar, tafsar och allt runtomkring.

Givetvis ganska kul att fånga fisk också, men det är helheten som gör det kul.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Unreal Engine 5.

Försöker bryta mig in i spelindustrin och det är väl inte helt fel att ha lite koll på saker och ting i den motorn.

Permalänk
Medlem

Små ekolod, typ Deeper:
https://deepersonar.com/se/se_se/home-se

Skall slå till i höst men vill läsa in mig några nivåer till först.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Linux och Terminalen .....

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Det senaste året har jag börjat nörda ner mig i kockknivar, vin och hur man optimerar (minimerar) blöjkostnader.

Permalänk
Medlem

Jag har en tendens att verkligen fastna i kaninhålet med något ett tag och sedan så går jag vidare till något annat om ett tag. Jag har en asperger diagnos så inte så konstigt kanske att det är så.

Jag satte mig in i politik och ekonomi mycket inför valet. Just nu är det mycket att kolla på vloggare som visar ställen i världen som man inte vet så mycket om och hur dagliga livet är i olika delar av världen i allt från Syrien till Sibirien.

Historia och datorprylar är sådant som jag alltid kollar mycket på så inget nytt. Haft en period där jag nördar mer mig i retrogrejer som Windows 98 och så men börjar tappa det lite nu och mer intresserad av lite modernare grejer igen.

Massor med saker jag inte kommer på just nu som jag snöat in mig på rejält men sedan tröttnat på. Händer mig hela tiden. Så fort man blir av med att vara besatt i något så kommer nästa grej man blir besatt i.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Just nu, ganska tillfälligt, propellrar. Just nu har jag en fast propeller på segelbåten och jag stör mig oerhört på hur mycket den bromsar vid segling. Så jag mäter, räknar, jämför och analyserar nu olika alternativ, modeller, storlekar och bladantal inför ett eventuellt propellerbyte till våren.

Det lutar mest åt en Flex-o-fold, tvåbladig. Allra bäst vore en trebladig (lite mer kraft vid tung belastning och möjligen lite lägre vibrationsnivå), men den kostar 35 procent mer i relevant storlek, och det är redan rätt dyrt som det är.

Har själv nördat ner mig lite i propellrar. Ska byta på min motorbåt. Inte helt lätt det här med stigning osv. Tipset är ofta, sätt samma som du har. Men om den är kasst optimerad då?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har rätt nyligen börjat nörda ner mig i Arduino o raspberry träsket tillsammans med lödning och 3D printing

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Klockor! Eller ja mer än vanligt iaf, somnar varje kväll till diverse klock recensioner

Skrivet av Chromatic:

Också fastnat för klockor, roligt ämne!

Jag hoppas ni kollar på Nico https://www.youtube.com/c/PridePinion

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Har själv nördat ner mig lite i propellrar. Ska byta på min motorbåt. Inte helt lätt det här med stigning osv. Tipset är ofta, sätt samma som du har. Men om den är kasst optimerad då?

Den vi har är tokfel. Alldeles för hög stigning. Tror den ägare som gjorde motorbytet för 16 år sen tog en propeller som fanns i lager lokalt, utan särskilt mycket hänsyn till motor och utväxling. Den är på 14 tum med 12 tum stigning. Borde vara 9 tum stigning. Resultatet är att maxvarvet blir 2800 i stället för ca 3500-3600 som motorn har, samt långsam acceleration och en toppfart som är lite under vad den borde vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Knivslipning, köpte mig en Tormek och har gett mig på både köksknivar, yxor och vildmarksknivar.
Skönt med lite egen tid i garaget med skön musik i lurarna.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

Discgolf, senaste 3 år egentligen, men fortsätter grotta ner mig och blir bara roligare ju mer man lär sig.
Äntligen kommit upp i 100m+ med forehand, så känner att man kan börja få ut mer av discarna och hur de egentligen ska flyga.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Mina synthar, här är mitt nya vidunder: AKAI MPC Key 61 som släpps världen över för ca. 1 mån sen, jag fick den på samma tid

Några musik exempel jag nördat fram på det senaste:
https://www.youtube.com/watch?v=a5p7lW9He1E

https://www.youtube.com/watch?v=BEu24bduMFY

Bra mixat! Det där är svårare än man tror om man inte spelar själv

Permalänk
Medlem

cluster (raspberry pi) kubernetes, linux, Truenas scale & alla windowsdatorer jag har. Hemstudion för lek. Guitar/bas-förstärkare, synthar, mic-preamps osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Spinnfiske, men gäddfiske i synnerhet.
Otroligt terapeutiskt att hålla på att pyssla med egna beten, krokar, tafsar och allt runtomkring.

Givetvis ganska kul att fånga fisk också, men det är helheten som gör det kul.

Spinnfiske här med! Efter en paus på ~23 år. Fiskat från land ett par gånger senaste veckorna men fått blott en 50g abborre. Men igår var jag ut med en polare i båt och drog upp en 3kg gädda (min andra gädda någonsin) och en 650g abborre. Sjukt kul.

Som du säger så är det inte bara själva fisket utan även pysslet runtom. Sitta hemma och göra efterforskningar, leta fiskevatten i ens närhet, beställa beten, lära sig knutar osv. Bytte toppögla på mitt jättegamla kastspö. Kul med småpill mellan fiskepassen.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Skrivet av makatech:

Undervoltat min GPU

Hur undervoltar man sin cpu? Min Haswell-E behöver också undervoltas men jag vet inte hur man gör.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nytt kaninhål nästan varje dag. Men på sistone har det handlat om energiproduktion, flykt (människor som flyr), invandrare i sverige, moderkort och chassin alltid, politik i allmänhet alltid, människans ovilja att ändra åsikt även om det visar sig att ens åsikt baseras på lögner/felaktiga data. Elkonsumption/elmätare. Egna väderstationer. Hur man bygger en pool. Hur man bygger en lekstuga. Syreproducerande växter för sovrum och hur man kan göra dessa så underhållsfria som möjligt. 3D-print för mekanisk hållbarhet och UV-tålighet. 3D-print för vattentäthet och i viss mån "foodsafe". Ny build till mig själv på jobbet. Solidworks. Nyfikenhet vs konservatism. Människans behov av gyllene nyckeln (en enda åtgärd som är den kompletta lösningen), enkla lösningar, förenklingar, avsaknad av nördighet. Sorg, saknad och psykisk ohälsa. Ja listan kan bli oändlig...

Permalänk
Hjälpsam

Sedan oktober förra året halkade jag in på Warhammer igen för första gången sedan millenieskiftet och körde min första turnering i 40K någonsin i helgen med en vinst och två förlster. Mycket nöjd med resultatet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Data engineering. Tidigare sysslat mest med datamodellering och visualisering i Power BI/Qlik men vill lära mig mera om ELT verktyg och Datawarehouse

Permalänk
Medlem

Motorsågar och filning av kedjor. Är rätt djupgp om man kännsr att man vill bli bra på det.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem

Olika designer av SMPS (Switch-Mode Power Supply), för att bättra på mina reparations-skills.

Min Acer XB271HU (27" 1440p, 165 Hz, G-Sync) dog plötsligt för tre veckor sen. Lyckades laga den förra veckan, för typ 120 kr i delar inkl frakt, och har använt den i en vecka nu utan problem. Har tänkt fortsätta på detta spåret och kollar till och med efter defekta prylar att köpa billigt.
Har haft elektronikintresse sedan ganska länge, men det brukar dröja nåt år eller två mellan att jag försöker laga något.

Det är förstås inte bara nätagg-delarna jag tänkt bli bättre på, men det är där jag varit de sista två veckorna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skäggig legend

Elanvändning och effektivisering av huset. Jag ser det som en sport, barnen och frun håller inte med.

Få se om jag får mer gehör när elräkningen kommer.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Köpte en DJI Mini 3 Pro och nördade ner mig i den, sedan nördade jag ner mig i DaVinci Resolve för att redigera videomaterialet från drönaren. Sedan köpte jag en MacBook Pro M1 och nördade ner mig i den. Sedan uppgraderade jag från en Canon EOS R6 till en R5 och nördade ner mig i C-Log3 filmande.
Det tar aldrig slut....

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

RC plan kanske man kan säga.
Har en 3D skrivare och såg att folk gjorde RC plan så jag tänkte ”kan de så kan väl jag” 😂

Är väl en pojkdröm o få prova flyga RC-plan, hade 0 erfarenhet och det finns som i allt annat otroligt mycket info man behöver svälja. En uppsjö av motorer, batterier, fartreglage, sändare osv. Höll på o bli tokig ett tag men fick mycket hjälp så jag tror jag har ett plan som kan flyga nu.

Inte vågat skicka upp det på maiden än samt att sjukdom har kommit ivägen men snart är det väl dags 😅 har ställt in mig på det värsta!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro