Nyproduktion BRF - höjd avgift & höjd belåning i föreningen

Permalänk
Medlem

Nyproduktion BRF - höjd avgift & höjd belåning i föreningen

Hej,

Tar gärna lite rådgivning om mina möjligheter här.

Jag köpte på nyproduktion i fjol med planerat tillträde i år 3kv-4kv. Förhandsavtalet, som innehåller en månadsavgift, är undertecknat och insatsen är betald.

Nu har vi fått reda på att belåningen i föreningen kommer att vara högre p.g.a. försening och höjda materialpriser samt att månadsavgiften kommer att vara högre än vad som framgår i förhandsavtalet.

Det hela känns olustigt och jag undrar hur mina möjligheter är för att dra mig ur? Juridiskt, det vill säga.

Jag kan inte kvantifiera höjningarna ännu, då upplåtelseavtalet kommer i slutskedet före tillträdet.

Permalänk
Medlem

IANAL och allt sånt där, men…Det är sannolikt att du kan dra dig ur om motparten vill ändra villkoren. Varit med om att man bundit sig för ett hus innan det byggts, och när det sedan blev dyrare att köpa fick man dra sig ur. Det här är ju i praktiken samma som sak.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Spontant så står det väl i avtalet om vad som gäller om något ska ändras och vilka rätt-/skyldigheter man har?
Sedan lagstiftningen såklart. Att enhälligt få ändra ett avtal underminerar hela syftet med ett avtal. Låter som att man borde få gå av båten då om man så önskar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Se bostadsrättslagen 5 kap 8 § i sin nuvarande lydelse:

”8 § Förhandstecknaren får efter uppsägning genast frånträda avtalet, om
1. lägenheten inte upplåts med bostadsrätt senast vid inflyttningen,
2. upplåtelsen genom försummelse av föreningen inte sker inom skälig tid efter den beräknade tidpunkten för upplåtelsen, eller
3. de avgifter som skall betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än som angavs i förhandsavtalet och förhandstecknaren av denna anledning säger upp avtalet inom tre månader från den dag då han fick kännedom om den högre avgiften.

Bestämmelserna i första stycket 1 gäller inte om förhandstecknaren innehar lägenheten med hyresrätt.

Om en förhandstecknare har biträtt ett beslut om förvärv av ett hus för ombildning till bostadsrätt enligt 9 kap. 19 §, upphör dock avtalet i de fall som avses i första stycket 3 att gälla endast om det dessutom inte är oskäligt mot föreningen eller medlemmarna att avtalet upphör. Lag (1995:1464).”

Det finns gissningsvis prejudikat avseende vad som är att anse som väsentligt högre. Här får man kanske också hålla i minnet att många etablerade föreningar lär åka på att höja avgifterna inom kort, efter att de ibland legat still i tio år e dyl eftersom de låga räntorna gjort att andra prisökningar inte märkts så mycket.

tillägg till sista stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

Tar gärna lite rådgivning om mina möjligheter här.

Jag köpte på nyproduktion i fjol med planerat tillträde i år 3kv-4kv. Förhandsavtalet, som innehåller en månadsavgift, är undertecknat och insatsen är betald.

Nu har vi fått reda på att belåningen i föreningen kommer att vara högre p.g.a. försening och höjda materialpriser samt att månadsavgiften kommer att vara högre än vad som framgår i förhandsavtalet.

Det hela känns olustigt och jag undrar hur mina möjligheter är för att dra mig ur? Juridiskt, det vill säga.

Jag kan inte kvantifiera höjningarna ännu, då upplåtelseavtalet kommer i slutskedet före tillträdet.

Kollat med mäklaren?

Permalänk
Medlem

@aalleexx Många BRF har eller kommer att behöva höja avgifterna dessa tider när räntor och energipriser går upp. För just pågående nyproduktion får man även lägga till materialpriser. Det är lite av en perfekt storm som det kallas.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/vad-innebar-en-vasentlig-hojning-a...

"Inför 1971 års bostadsrättslag uttryckte kommittén i sitt kommittéförslag att en höjning av årsavgiften med 10 % rimligtvis borde medföra en rätt att frånträda ett upplåtelseavtal. Däremot avvisades förslaget med motiveringen att en precisering i frågan inte skulle vara möjlig.

Det som gäller är istället att frågan få avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Rättsläget är alltså inte helt klarlagt. "

Låter ju helt klart lite luddigt! Med tanke på storleken på affären så hade jag nog personligen kikat runt efter en jurist som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att företaget håller sig precis under gränsen

Överskjutande del får finansieras genom kortfristiga lån, som är antagligen riktigt dåligt för bostadsrättsföreningen långsiktigt. Eftersom det ger sämre ränta och defacto lånar för att kunna betala andra räntor.

Surt läge!

Permalänk
Medlem

En annan tanke är väl hur föreningens ekonomi på helhet kan komma att påverkas av detta. Om du funderar på att dra dig ur så är du säkert inte ensam. Kan föreningen sälja de lägenheterna för samma belopp i dagens klimat som när de såldes? I en perfekt storm så kan ju föreningen stå med tomma osålda lägenheter och den kostanden hamnar ju sedan på dig, då du äger en del av föreningen.

Jag hade nog gjort en ordentlig koll och undersökt detta noggrant innan jag bestämde mig för att stanna. Vet inte om mäklaren måste ange hur många personer som dragit sig ur eller om föreningen har osålda lägenheter dock.

Permalänk
Medlem

Instämmer med många av de övriga kloka kommentarerna, speciellt de som belyser ränteläget och att det sannolikt kommer påverka månadsavgiften.

Ta en titt på kalkylen för BRF och hur mkt lån som finns samt till vilken ränta, sen är det bara att börja räkna.

Permalänk
Medlem

Det juridiska har jag dålig koll på men med tanke på världsläget på el och ekonomi så förvånar det väl ingen att det aviseras hyres/avgifthöjningar?

Permalänk
Skrivet av aalleexx:

Hej,

Tar gärna lite rådgivning om mina möjligheter här.

Jag köpte på nyproduktion i fjol med planerat tillträde i år 3kv-4kv. Förhandsavtalet, som innehåller en månadsavgift, är undertecknat och insatsen är betald.

Nu har vi fått reda på att belåningen i föreningen kommer att vara högre p.g.a. försening och höjda materialpriser samt att månadsavgiften kommer att vara högre än vad som framgår i förhandsavtalet.

Det hela känns olustigt och jag undrar hur mina möjligheter är för att dra mig ur? Juridiskt, det vill säga.

Jag kan inte kvantifiera höjningarna ännu, då upplåtelseavtalet kommer i slutskedet före tillträdet.

Hej!
Hur gick det i ditt fall?
Det är nämligen så att jag är i en liknande situation nu. Skrev på ett förhandsavtal förra året. Nu har avgifterna höjts med 27%. Skrev att jag ville häva förhandsavtalet med hänvisning till bostadsrättslagen 5 kap 8 paragrafen. Väsentlig höjning...
Fick till svar att de inte anser att det är en väsentlig höjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Hej!
Hur gick det i ditt fall?
Det är nämligen så att jag är i en liknande situation nu. Skrev på ett förhandsavtal förra året. Nu har avgifterna höjts med 27%. Skrev att jag ville häva förhandsavtalet med hänvisning till bostadsrättslagen 5 kap 8 paragrafen. Väsentlig höjning...
Fick till svar att de inte anser att det är en väsentlig höjning.

Känns väl lite som att välja mellan pest eller förkylning.

Tänk om de inte höjer avgiften. Istället får du då en förening med kass ekonomi och i värsta fall kan gå i konkurs och du förlorar din lägenhet. Då är de där 27% nog inte så farliga trots allt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Hej!
Hur gick det i ditt fall?
Det är nämligen så att jag är i en liknande situation nu. Skrev på ett förhandsavtal förra året. Nu har avgifterna höjts med 27%. Skrev att jag ville häva förhandsavtalet med hänvisning till bostadsrättslagen 5 kap 8 paragrafen. Väsentlig höjning...
Fick till svar att de inte anser att det är en väsentlig höjning.

Det där lär ju inte hålla någonstans. Hade stått på mig.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Det där lär ju inte hålla någonstans. Hade stått på mig.

Tack för ditt meddelande.
Saken är den att det aldrig är prövat i domstol och de idag kan avgöra själva vad som anses väsentligt och inte. Försökt få juridisk hjälp via rådgivare på kommunen, men de säger återigen att det inte finns något domstolsbeslut i denna typ av fråga. Någon som vet vad man kan göra? Känner mig rätt hjälplös i detta trots att jag känner att jag borde kunna få rätt då det är en så pass kraftig höjning av avgiften.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Känns väl lite som att välja mellan pest eller förkylning.

Tänk om de inte höjer avgiften. Istället får du då en förening med kass ekonomi och i värsta fall kan gå i konkurs och du förlorar din lägenhet. Då är de där 27% nog inte så farliga trots allt…

Förstår vad du menar helt. Dock vill jag häva förhandsavtalet helt och inte flytta in där…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det där lär ju inte hålla någonstans. Hade stått på mig.

Men det gäller ju bara 27%, hur tänker du då?
Vissa matpriser har på 1 år ökat med ca 50-100%, ta tex kaffe, kött, krossade tomater eller smör.

Drivmedelspriserna är upp ca 50% på 1 år.

Räntekostnader har ökat kraftigt på 1 år, för vissa lån flera 100 %.

Energipriserna har flukturerat kraftig, ibland flera hundra % över klassikt "normalpris".

Hur många år sedan satte man spaden i marken för carlfredrik89's kåk? Hur många år sedan började man skissa på de finansiella delarna för kåken? Är 27% ökning över denna tidsperiod väsentlig? Ja allt är relativt 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Men det gäller ju bara 27%, hur tänker du då?
Vissa matpriser har på 1 år ökat med ca 50-100%, ta tex kaffe, kött, krossade tomater eller smör.

Drivmedelspriserna är upp ca 50% på 1 år.

Räntekostnader har ökat kraftigt på 1 år, för vissa lån flera 100 %.

Energipriserna har flukturerat kraftig, ibland flera hundra % över klassikt "normalpris".

Hur många år sedan satte man spaden i marken för carlfredrik89's kåk? Hur många år sedan började man skissa på de finansiella delarna för kåken? Är 27% ökning över denna tidsperiod väsentlig? Ja allt är relativt 🙃

27% är fortfarande en stor höjning, oavsett hur stor ökningen har varit på andra saker.

Permalänk
Medlem

Kalkylen är en kalldusch. Jag skulle försöka ta mig ur avtalet för det lär vara fler som gör det. Ekonomin kommer krascha i den föreningen med osålda lägenheter och de som trots allt accepterar höjningen är ju bara en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Det juridiska har jag dålig koll på men med tanke på världsläget på el och ekonomi så förvånar det väl ingen att det aviseras hyres/avgifthöjningar?

Rätt irrelevant kommentar då man skriver på förhandsavtal flera år i förväg, men nice för dig att du hade en spåkula!

Optopic: känner en person som jobbar med sådana här avtal, kan försöka höra mig för vid tillfälle.

Edit:
Kan skriva lite av det -jag- hört och försökt läsa mellan raderna senaste åren:

Du är inte ensam, det har varit massiva försök/vilja till avhopp från sådana här avtal dom senaste två åren. Många har köpt på spekulation, och när marknaden gick ned var det inte lika kul längre. Ingen vill så klart ta förlusten dom ändå gett sig in på utan försöker häva avtalen.

Tipsen jag som lekman ändå skulle vilja ge:
- Räkna inte med att dom kommer låta dig häva avtalet med öppna armar, ens om det juridiskt verkar luta åt ditt håll. Avhopp leder till stora ekonomiska problem för säljarna, och som marknadsläget är nu kommer dom omöjligen kunna sälja för samma pengar. Varje avhoppare som lyckas är alltså ren och skär förlust.

- underskatta inte motståndet, det är alltså heltidsanställda jurister som aktivt jobbar med att motarbeta dessa avhopp, och dom har ~två års försprång av dessa frågor. Dom har förmodligen hört och sett allt, 10 gånger om vid det här laget.

- se till att ha din strategi för avhoppet ”in order” så att säga. Lyckas du inte läsa på nog bra själv, ta in hjälp och se som sagt till att du väljer den bästa juridiska strategin för ditt avhopp direkt.

Återigen, disclaimern är att detta är min ”take away” efter att ha följt nyproduktion de senare 2 åren från en vän som jobbar med dess avtal.

Edit2: fick svar nu, enda rådet var att ta in juridisk hjälp som kan läsa just ditt avtal, och kan denna fråga. *min not: typiskt svar från en jurist, sorry :P*

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Förstår vad du menar helt. Dock vill jag häva förhandsavtalet helt och inte flytta in där…

Om du har en tvist angående avtal så tar du det med tingsrätten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Rätt irrelevant kommentar då man skriver på förhandsavtal flera år i förväg, men nice för dig att du hade en spåkula!

Optopic: känner en person som jobbar med sådana här avtal, kan försöka höra mig för vid tillfälle.

Edit:
Kan skriva lite av det -jag- hört och försökt läsa mellan raderna senaste åren:

Du är inte ensam, det har varit massiva försök/vilja till avhopp från sådana här avtal dom senaste två åren. Många har köpt på spekulation, och när marknaden gick ned var det inte lika kul längre. Ingen vill så klart ta förlusten dom ändå gett sig in på utan försöker häva avtalen.

Tipsen jag som lekman ändå skulle vilja ge:
- Räkna inte med att dom kommer låta dig häva avtalet med öppna armar, ens om det juridiskt verkar luta åt ditt håll. Avhopp leder till stora ekonomiska problem för säljarna, och som marknadsläget är nu kommer dom omöjligen kunna sälja för samma pengar. Varje avhoppare som lyckas är alltså ren och skär förlust.

- underskatta inte motståndet, det är alltså heltidsanställda jurister som aktivt jobbar med att motarbeta dessa avhopp, och dom har ~två års försprång av dessa frågor. Dom har förmodligen hört och sett allt, 10 gånger om vid det här laget.

- se till att ha din strategi för avhoppet ”in order” så att säga. Lyckas du inte läsa på nog bra själv, ta in hjälp och se som sagt till att du väljer den bästa juridiska strategin för ditt avhopp direkt.

Återigen, disclaimern är att detta är min ”take away” efter att ha följt nyproduktion de senare 2 åren från en vän som jobbar med dess avtal.

Edit2: fick svar nu, enda rådet var att ta in juridisk hjälp som kan läsa just ditt avtal, och kan denna fråga. *min not: typiskt svar från en jurist, sorry :P*

Du som har lite insyn. Hur kommer det sig att bostadsbyggarbolaget vill ändra avgiften? Whats in it for them?

Blir det inte upp till föreningens årstämma att bestämma hur de vill tackla nuläget och eventuellt ändra avgift. Om föreningens årstämma höjer avgiften, som TS har möjlighet att delta på, så finns det väl ingen möjlighet för TS att ”gnälla”?

Dvs varför blandar sig bostadsbyggarbolaget in sig i föreningens ekonomi?

Föreningen, där TS ingår, bör väl kunna själva bestämma hur de vill hantera ökade kostnader. Ex om de vill finansiera betalningen av ränta för de långa lånen så kan de ju istället ta korta lån istället gör att höja avgiften (inget jag hade röstat ja till dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Men det gäller ju bara 27%, hur tänker du då?
Vissa matpriser har på 1 år ökat med ca 50-100%, ta tex kaffe, kött, krossade tomater eller smör.

Drivmedelspriserna är upp ca 50% på 1 år.

Räntekostnader har ökat kraftigt på 1 år, för vissa lån flera 100 %.

Energipriserna har flukturerat kraftig, ibland flera hundra % över klassikt "normalpris".

Hur många år sedan satte man spaden i marken för carlfredrik89's kåk? Hur många år sedan började man skissa på de finansiella delarna för kåken? Är 27% ökning över denna tidsperiod väsentlig? Ja allt är relativt 🙃

Är du seriös? Det spelar ingen roll *varför*, ett avtal är ett avtal. Det är klart du kan ha rätt i att kostnaderna är befogade, men det handlar inte om det. Edit: Sen kan ett avtal vara ogiltigt också! Men åter igen, det har inget med moraliserande att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Förstår vad du menar helt. Dock vill jag häva förhandsavtalet helt och inte flytta in där…

Du måste väl ha tagit en kalkylerad risk innan du skrev på pappret för lägenheten? Vad räknade du då med för avgift?

Avgiften är inte skriven i sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du som har lite insyn. Hur kommer det sig att bostadsbyggarbolaget vill ändra avgiften? Whats in it for them?

Blir det inte upp till föreningens årstämma att bestämma hur de vill tackla nuläget och eventuellt ändra avgift. Om föreningens årstämma höjer avgiften, som TS har möjlighet att delta på, så finns det väl ingen möjlighet för TS att ”gnälla”?

Dvs varför blandar sig bostadsbyggarbolaget in sig i föreningens ekonomi?

Föreningen, där TS ingår, bör väl kunna själva bestämma hur de vill hantera ökade kostnader. Ex om de vill finansiera betalningen av ränta för de långa lånen så kan de ju istället ta korta lån istället gör att höja avgiften (inget jag hade röstat ja till dock)

Det är en mycket bra fråga, han jag känner sa exakt samma sak. Det borde alltså vid det här laget ligga på den bildade bostadsrättsföreningen och inte säljaren. Jag kan försöka ringa honom under dagen och diskutera detta vidare.

Nu när jag läser frågan igen så är det dock för mig inte självklart om informationen TS har fått kommer från bostadsrättsföreningen eller entreprenören?

Edit: Däremot så står jag nog fast vid att även bostadsrättsföreningen med största sannolikhet kommer vara emot avhopp om det är hos dom som beslutet nu ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är en mycket bra fråga, han jag känner sa exakt samma sak. Det borde alltså vid det här laget ligga på den bildade bostadsrättsföreningen och inte säljaren. Jag kan försöka ringa honom under dagen och diskutera detta vidare.

Nu när jag läser frågan igen så är det dock för mig inte självklart om informationen TS har fått kommer från bostadsrättsföreningen eller entreprenören?

Edit: Däremot så står jag nog fast vid att även bostadsrättsföreningen med största sannolikhet kommer vara emot avhopp om det är hos dom som beslutet nu ligger.

Ja precis, håller med om att det bör tydliggöras mellan vilka avtalet ligger samt även helst vad som står i avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du som har lite insyn. Hur kommer det sig att bostadsbyggarbolaget vill ändra avgiften? Whats in it for them?

Blir det inte upp till föreningens årstämma att bestämma hur de vill tackla nuläget och eventuellt ändra avgift. Om föreningens årstämma höjer avgiften, som TS har möjlighet att delta på, så finns det väl ingen möjlighet för TS att ”gnälla”?

Dvs varför blandar sig bostadsbyggarbolaget in sig i föreningens ekonomi?

Föreningen, där TS ingår, bör väl kunna själva bestämma hur de vill hantera ökade kostnader. Ex om de vill finansiera betalningen av ränta för de långa lånen så kan de ju istället ta korta lån istället gör att höja avgiften (inget jag hade röstat ja till dock)

Instämmer med dig. Byggbolaget bygger huset och
Säljer det till föreningen. Säg 100 miljoner. Säg att det är 20 lägenheter 2,5 miljoner i insats. Då har föreningen lån på 50 miljoner. När avgiften bestämdes låg räntorna på 1-2%. Nu ligger de på 4-5. Tänk också att föreningenslån är inte avdragsgilla. Antingen för man som bostadsrättshavare kliva in med högre insats för att minska andelen lån/kvadratmeter. Eller så får man höja avgiften med så att det täcker ränta och amorteringar för föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Edit2: fick svar nu, enda rådet var att ta in juridisk hjälp som kan läsa just ditt avtal, och kan denna fråga. *min not: typiskt svar från en jurist, sorry :P*

På ett sätt tråkigt/drygt svar, men å andra sidan borde man springa väldigt långt och snabbt från en jurist som ger ett absolut svar utan att läsa på det specifika avtalet nogrannt

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Kalkylen är en kalldusch. Jag skulle försöka ta mig ur avtalet för det lär vara fler som gör det. Ekonomin kommer krascha i den föreningen med osålda lägenheter och de som trots allt accepterar höjningen är ju bara en början.

Exakt så jag känner också. Har verkligen försökt häva avtalet, men Skanska går på sin linje och har heltidsanställda jurister som jobbar på detta. Så i princip känns det som att det enda man kan göra är att skriva under upplåtelse avtalet å sen försöka sälja själv. Har du eller någon annan något tips på andra idéer uppskattas det enormt.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Rätt irrelevant kommentar då man skriver på förhandsavtal flera år i förväg, men nice för dig att du hade en spåkula!

Optopic: känner en person som jobbar med sådana här avtal, kan försöka höra mig för vid tillfälle.

Edit:
Kan skriva lite av det -jag- hört och försökt läsa mellan raderna senaste åren:

Du är inte ensam, det har varit massiva försök/vilja till avhopp från sådana här avtal dom senaste två åren. Många har köpt på spekulation, och när marknaden gick ned var det inte lika kul längre. Ingen vill så klart ta förlusten dom ändå gett sig in på utan försöker häva avtalen.

Tipsen jag som lekman ändå skulle vilja ge:
- Räkna inte med att dom kommer låta dig häva avtalet med öppna armar, ens om det juridiskt verkar luta åt ditt håll. Avhopp leder till stora ekonomiska problem för säljarna, och som marknadsläget är nu kommer dom omöjligen kunna sälja för samma pengar. Varje avhoppare som lyckas är alltså ren och skär förlust.

- underskatta inte motståndet, det är alltså heltidsanställda jurister som aktivt jobbar med att motarbeta dessa avhopp, och dom har ~två års försprång av dessa frågor. Dom har förmodligen hört och sett allt, 10 gånger om vid det här laget.

- se till att ha din strategi för avhoppet ”in order” så att säga. Lyckas du inte läsa på nog bra själv, ta in hjälp och se som sagt till att du väljer den bästa juridiska strategin för ditt avhopp direkt.

Återigen, disclaimern är att detta är min ”take away” efter att ha följt nyproduktion de senare 2 åren från en vän som jobbar med dess avtal.

Edit2: fick svar nu, enda rådet var att ta in juridisk hjälp som kan läsa just ditt avtal, och kan denna fråga. *min not: typiskt svar från en jurist, sorry :P*

Tack för ditt meddelande.
Känns verkligen som jag bör ha rätt även fast de hävdar annat. Problemet ligger ju i att precis som du skriver att de har jurister som sitter med dessa frågor dagligen. Plus att det aldrig är prövat i domstol. Så kan bli en dyr historia att driva detta vidare till tingsrätten.
Men anser du att det är värt att ta in en jurdidisk hjälp som iaf kan läsa igenom mina avtal?
Bara avgiften har höjts 1500:- per månad, jag anser att det är en väsentlig höjning.