Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp, Särskilda skäl CSN studieresultat

Permalänk

Hjälp, Särskilda skäl CSN studieresultat

Har aldrig sökt undantag för missade poäng på universitetet. Men nu efter två år så har jag hamnat här och saknar 11.5hp.

Nu i ren desperation skickade jag in en ansökan om särskilda undantag. Förklarade då vad som är ganska sanningsenligt att jag gick utan medecin (amfetamin) sista månaden på sommaren. Krashen, avvänjnings perioden och slutligen avsaknaden gjorde det riktigt svårt.

Låter det som en rimlig anledning att missa en och en halv kurs? CSN skriver om anledningar så som sjuka föräldrar eller nära som gått bort. Vilka alla har en helt annan känsla på allvar. Samtidigt skriver folk på internet att de kommit undan med vad som låter som rena pojklögner up till 15hp.

Permalänk
Medlem

Jag fick inte genom min prövning för särskilda skäl och jag hade läkarintyg på depression och vilka mediciner jag åt.

Så jag vet inte vad som går genom eller om det är olika hårt på olika lärosäten.

Hoppas det löser sig för dig och att de är lite mer förstående på ditt universitet!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Är nog inte mycket annat att göra än att betala tillbaka.

Är du sjuk ska du inte bara kunna styrka det du ska sjukanmäla dig hos Försäkringskassan och ansöka om att behålla studiemedel från CSN. De brukar vara medgörliga om du sjukanmäler dig, Försäkringskassan brukar inte motsäga sig kortare sjukskrivningar.

Skrivet av sebbeharry:

Jag fick inte genom min prövning för särskilda skäl och jag hade läkarintyg på depression och vilka mediciner jag åt.

Så jag vet inte vad som går genom eller om det är olika hårt på olika lärosäten.

Hoppas det löser sig för dig och att de är lite mer förstående på ditt universitet!

Är inte universitet som prövar, är ju Centrala studiestödsnämnden.

Saken är den att ni båda haft flera chanser på er, då det t.o.m. brukar vara okej med retroaktiv sjukskrivning en kortare tid tillbaka, så för att man inte klarar allt dag ett är det inte kört. Efter åtta dagar blir det dock betydligt svårare för CSNs del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du sjuk ska du inte bara kunna styrka det du ska sjukanmäla dig hos Försäkringskassan och ansöka om att behålla studiemedel från CSN. De brukar vara medgörliga om du sjukanmäler dig, Försäkringskassan brukar inte motsäga sig kortare sjukskrivningar.

En sak angående sjukskrivningar och läkare som många inte verkar greppa är att ofta måste man fråga om att bli sjukskriven. Har man ett giltigt skäl brukar de som gott som aldrig vara emot det, men av någon anledning så är de dåliga på att fråga om du behöver bli sjukskriven.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Stressa inte, ta igen de där poängen och fortsätt efter det. Var glad för allt du lyckats med!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog inte mycket annat att göra än att betala tillbaka.

Du blir inte straffad för att ha misslyckats så länge man försökt läsa kurserna. Så det finns ingen återbetalning utöver eventuellt lån som sker för alla även om man klarat kurserna. Däremot så nekas nya studiemedel tills motsvarande poäng är inlästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Du blir inte straffad för att ha misslyckats så länge man försökt läsa kurserna. Så det finns ingen återbetalning utöver eventuellt lån som sker för alla även om man klarat kurserna. Däremot så nekas nya studiemedel tills motsvarande poäng är inlästa.

Samtidigt kräver de tillbaka om du avbrutit en kurs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Samtidigt kräver de tillbaka om du avbrutit en kurs.

Ja, för då har du ju inte gått kursen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, för då har du ju inte gått kursen.

Men det gäller ju vid avbrott också, brukar du närvara när du är så sjuk att du inte klarar av grejerna? Olika på olika säten, men vid en viss frånvaro blir du avskriven från kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog inte mycket annat att göra än att betala tillbaka.

Är du sjuk ska du inte bara kunna styrka det du ska sjukanmäla dig hos Försäkringskassan och ansöka om att behålla studiemedel från CSN. De brukar vara medgörliga om du sjukanmäler dig, Försäkringskassan brukar inte motsäga sig kortare sjukskrivningar.

Är inte universitet som prövar, är ju Centrala studiestödsnämnden.

Saken är den att ni båda haft flera chanser på er, då det t.o.m. brukar vara okej med retroaktiv sjukskrivning en kortare tid tillbaka, så för att man inte klarar allt dag ett är det inte kört. Efter åtta dagar blir det dock betydligt svårare för CSNs del.

Jag kom på nu att mitt ärende avsåg dispens gällande kommande kurs, man behövde ha klarat två av tre tentor på kursen innan för att gå vidare och det hade inte jag. Hade alltså inget med csn att göra, my bad!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"