Nvidia avtäcker Geforce RTX 4000 och arkitekturen "Ada Lovelace"

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är inte en miss, dom prissätter det så för att dom *kan* prissätta det så.

Enda sättet priserna kommer sjunka är om AMD utmanar dom med nästa serie. Problemet är att det behövs *riktig* utmaning, dvs motsvarande 4080 prestanda under 10k. Då kommer Nvidia få eld i röven om dom vill sälja kort.

Men det lär aldrig hända, för AMD kommer säkert följa Nvidias exempel eftersom det också betyder att dom *kan* prissätta det så nu. RX7800 på 15k eller däromkring.

Predika broder!

AMD har absolut inga incitament att konkurrera med någon prisdumpning när dessutom kretsindustrin av allt att döma fortfarande är under sådan press att de antagligen kommer ha svårt att få fram volymerna de planerat från början. Det positiva för AMD-fans är ju ändå att AMD kommer få mer resurser att utveckla nya grejer genom att de cashar in mer på sina kort, så inget ont utan att det för något gott med sig.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen skillnad på 4080 12 vs 16Gb i antalet CUDA-kärnor? känns märkligt eller finns det ingen officiell info om det än?
Funderar på om man ska vänta in 4080 Ti, som lär dyka upp mot julhandeln eller Q1 2023

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur att man sålde bostaden och flyttade till mindre där elen är nästan gratis. För ens gtx1080 börjar sacka lite i 1440p med max grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte varför folk tror Nvidia kommer sänka MSRPn ju mer RTX 3000 lagret börjar sina. De kan inte göra det månader efter för då hade folk som köpt RTX 4000-kort i inledningen gått i taget, inte heller efter ett halvår. Om Nvidia ska sänka priserna så möjligen efter ett år som tidigast.

Med tanke på att ett RTX 4080 12gb (omdöpt RTX 4070) bara är 15% snabbare i rastrering än ett RTX 3080 så är det ett väldigt bra pris. Visst du missar DLSS 3.0 och rätt mycket bättre RT prestanda men ändå. Jag är säker på att Nvidia hade satt lite mindre saftiga priser om det inte vore för det stora lagret av 3000-serien.

Handlar inte om jag tror att Nvidia ska sänka MSRP utan mer om att deras prissättning är katastrofalt gjord i dagsläget. Som jag skrev så är 4090 det kort som har bäst prestanda/krona idag baserat på MSRP och den tekniska information som finns tillgänglig idag. och det med råge över andra modeller som blev avtäckta idag. och det är ju på något sätt helt fel och har väl aldrig tidigare varit så att top of the line modellerna har haft bättre pris/prestanda än småsyskonen. Enda sättet att kontra det är ju att antingen sänka MSRP på 4080 eller höja MSRP på 4090 som det ser ut just nu.

Skrivet av murklor:

Det är inte en miss, dom prissätter det så för att dom *kan* prissätta det så.

Enda sättet priserna kommer sjunka är om AMD utmanar dom med nästa serie. Problemet är att det behövs *riktig* utmaning, dvs motsvarande 4080 prestanda under 10k. Då kommer Nvidia få eld i röven om dom vill sälja kort.

Men det lär aldrig hända, för AMD kommer säkert följa Nvidias exempel eftersom det också betyder att dom *kan* prissätta det så nu. RX7800 på 15k eller däromkring.

Haha jo, nog är det ju så att dom har avsiktligen satt priserna som dom ska. dom tänker väl att fokus ska ligga på 4080 och där ska mest deg in, men det dom öppnar upp för är att fler köper det dyraste kortet sålänge det har bättre prestanda per krona än föregående modeller. lägger man 16-17tk på ett grafikkort kan nog de flesta lägga 23tk också.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Impressive, very nice. Now let's see AMD's card.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det verkligen skillnad på 4080 12 vs 16Gb i antalet CUDA-kärnor? känns märkligt eller finns det ingen officiell info om det än?
Funderar på om man ska vänta in 4080 Ti, som lär dyka upp mot julhandeln eller Q1 2023

Officiell information finns på Nvidias egna hemsida när du jämför modeller.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det verkligen skillnad på 4080 12 vs 16Gb i antalet CUDA-kärnor? känns märkligt eller finns det ingen officiell info om det än?

Jo, det finns specifikationer på Nvidias sida:

Länk: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/graphics-cards/40-series...

Det handlar alltså om kreativ namngivning, som brukligt. Det ska bli väldigt intressant att se den faktiska prestandaskillnaden mellan 4080 16 GB respektive 12 GB.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om man ser till MSRP på 3080 och 3090 och suget som fanns på dom korten så är nog prisskillnaden mer ”rätt” på 4000 korten. Frågan är om det är rätt strategi nu? Säkert till att börja med men jag tror det kan revideras nedåt om det inte flyger om några månader. Priset på 4090 kommer nog bara justeras ner om AMD ställer till det. Låt oss hoppas att Nvidia gapar efter för mycket…

Två versioner på 4080 vid lansering känns ju lökigt! Anledningen kanske klarnar när vi har benchmarks på bordet..

Till saken hör väl att det inte finns supermycket i spelväg som tarvar mycket mer än vad som finns i 3000 serien. Man kommer kunna leva ett bra tag på dom korten utan att göra avkall på särskilt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det verkligen skillnad på 4080 12 vs 16Gb i antalet CUDA-kärnor? känns märkligt eller finns det ingen officiell info om det än?
Funderar på om man ska vänta in 4080 Ti, som lär dyka upp mot julhandeln eller Q1 2023

ja finns officiella siffror att den har mindre, den har även mindre bandbredd 192bits , 16gb versionen har 256bits.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte varför folk tror Nvidia kommer sänka MSRPn ju mer RTX 3000 lagret börjar sina. De kan inte göra det månader efter för då hade folk som köpt RTX 4000-kort i inledningen gått i taget, inte heller efter ett halvår. Om Nvidia ska sänka priserna så möjligen efter ett år som tidigast.

Det kan nog vara deras plan men jag tror inte den kommer hålla. Jag menar, det här är typ det sämsta läget någonsin att lansera jättedyra lyxprodukter. Allting har blivit dyrare och priserna fortsätter uppåt; hela EU oroar sig för elpriserna och räntorna tog ett ordentligt skutt uppåt, med löften om att fler ränteökningar är att vänta. Lyxkonsumtion lär inte vara så hög prioriterat framöver.

Citat:

Med tanke på att ett RTX 4080 12gb (omdöpt RTX 4070) bara är 15% snabbare i rastrering än ett RTX 3080 så är det ett väldigt bra pris. Visst du missar DLSS 3.0 och rätt mycket bättre RT prestanda men ändå. Jag är säker på att Nvidia hade satt lite mindre saftiga priser om det inte vore för det stora lagret av 3000-serien.

4080 12GB är verkligen en dålig deal, så det skulle ju vara 16GB-versionen som är intressant i så fall. Det blir dock en mellanskillnad på 10-11KKr om jag säljer mitt 3080. I dagens läge lockar inte det särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Digital Foundry har lite preview på 4090 och DLSS 3

https://www.youtube.com/watch?v=qyGWFI1cuZQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Ja hujja, inte går det att spela på äldre hårdvara

Det är slutpelat på pc för att det nyaste och senaste är för dyrt för att inte nämna topp kort. Varför ska det vara slutspelat? Förstår inte resonemanget. Köp 4060-4070 istället eller topp kortet genaretionen innan och spela allt som alla andra.

Jag kan inte köpa Lamborghini så det är slut kört för mig. Köper en cykel istället då Lamborghini är på tok för dyr. Köpa en volvo,Audi, eller wolkwagen kommer ju inte änns på tanken.

🤦🤷

Permalänk

har någon återförsäljare gått ut med NÄR man kan förhansboka?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Två versioner på 4080 vid lansering känns ju lökigt! Anledningen kanske klarnar när vi har benchmarks på bordet..

Ja vad hände där egentligen?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Läckert med en så hög ökning av relativ prestanda, testet från Digital Foundry med Cyberpunk 2077 säger det mesta

Rationellt är dock att köpa toppkortet på förra generationen när en ny släpps, då reas de gamla korten ut, alla de bästa och största kylarlösningarna är ute, och man får ett moget kort både hårdvarumässigt och på mjukvaran.

Sen så repeterar man när nästa generation släpps.

Så behöver man inte prestandan är det klokt att sitta på sitt befintliga kort och köpa ett 4080 eller 4090 när 5000 serien lanseras 2024-2025

Edit: Personligen ser jag mer fram emot AMD och deras nya chiplet-design på GPUs likt deras CPUs, samt att jag har förlorat all respekt för Nvidia som företag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag hade tänkt byta CPU i år men efter denna prisökning kommer det nog bli AMD rätt igenom både för CPU och GPU, Nvidia har fått tillräckligt av mina pengar känner jag

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

<Uppladdad bildlänk>
Ja vad hände där egentligen?

De ville inte använda 4070 namnet, men det är ett 4070, tro inget annat

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

<Uppladdad bildlänk>
Ja vad hände där egentligen?

Spelet är CPU limited och DLSS 3 frame interpolation dubblar hastigheten för båda korten.

Alltså, ingen av 3080 12/16 går 100% när du spelar flight simulator med de settings som används här iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Det är slutpelat på pc för att det nyaste och senaste är för dyrt för att inte nämna topp kort. Varför ska det vara slutspelat? Förstår inte resonemanget. Köp 4060-4070 istället eller topp kortet genaretionen innan och spela allt som alla andra.

Jag kan inte köpa Lamborghini så det är slut kört för mig. Köper en cykel istället då Lamborghini är på tok för dyr. Köpa en volvo,Audi, eller wolkwagen kommer ju inte änns på tanken.

🤦🤷

Verkligen bra sagt
Visst är det sjuka priser på detta, men säg något som är billigt nu. Det Viktigaste - MAT - är ju svindyrt ex!

Klart jag är besviken men ändå väntat. Antar mitt gamla 2060S får hänga kvar ett tag till, och antagligen bi ett 4070 eller 4060 och det lär nog räcka fin fint till mig. Plus en skaplig CPU därtill och det blir topp!

Jag klarar mig på en volvo och det är fan så mycket trevligare än att Cykla iaf

Permalänk
Medlem

MSRP är väl som tidigare bara för Founders Edition (2-8 ex per modell ) och alla AIB har några tusen högre? Jag såg inte eventet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

har någon återförsäljare gått ut med NÄR man kan förhansboka?

- RTX 4090 släpps 12 oktober. Inga förbokningar, skarp release.
- RTX 4080 16GB och RTX 4080 12GB släpps släpps någon gång i november.
- Vi har ingen information om hur prisbilden kommer se ut på tredjepartskort än.

Från Inet:s Facebook sida.

Permalänk
Medlem

Hej Bullen! Jag är en kille på 45 vårar som har ett problem... Det är så här att jag har alltid haft stort nöje av att läsa reviews på ny och intressant hårdvara och hängt med så gott jag kunnat för att spela med hög FPS och detaljrikedom. Meeeeen nu har jag börjat få sådana här destruktiva tankar och känner mig inte säker på om jag kan motivera att lägga så mycket pengar på min hobby. Personer i min omgivning påpekar att jag kan göra så mycket annat med pengarna. Börjar jag tappa greppet???

(det är inte killen i signaturen som skrivit brevet)

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar AMD Radeon 7000-serien innan jag bestämmer mig. Någon som vet hur länge det dröjer innan partnertillverkade graffekort kommer på marknaden, efter att Founder-edition släppts?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

MSRP är väl som tidigare bara för Founders Edition (2-8 ex per modell ) och alla AIB har några tusen högre? Jag såg inte eventet.

Förra vändan släpptes en del bra kort till MSRP eller inom några hundralappar. 7990Kr för Asus TUF 3080 OC exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Toppkort för runt 1000 dollar är väl ok? Sen är det ju synd att svenska kronan är så svag så det blir dyrt i lilla Sverige.

Glöm inte att 1000$ i även USA är mer nu än för 12 månader sedan pga skenande inflation.

Tror inte amerikaner skuttar av glädje heller.

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att de bakar in sina många nya tensorcores i prestandahoppet. Att man bara får så mycket prestanda som de lovar genom DLSS. Jag gillar inte DLSS, blir suddigt. Så kanske inte lika mycket för oss som inte använder det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nöjd än så länge med mitt 3080 som tuffat på i två år. Pillar med dlss där jag behöver lite mer flyt i 4k.

Svenska kronan gör dessa priser till en än sämre affär.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Glöm inte att 1000$ i även USA är mer nu än för 12 månader sedan pga skenande inflation.

Tror inte amerikaner skuttar av glädje heller.

Nja där gör du en liten tankevurpa

Rejäl prestanda ökning, men som många påpekar priset.. vi får väll se hur försäljningen kommer se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

4080 12GB är verkligen en dålig deal, så det skulle ju vara 16GB-versionen som är intressant i så fall. Det blir dock en mellanskillnad på 10-11KKr om jag säljer mitt 3080. I dagens läge lockar inte det särskilt mycket.

Jag tror nog att begagnatpriserna kommer stabilisera sig på en högre nivå än den som kommer inträffa när en massa penningstinna gamers ska panikuppgradera till 40-serien. Konstaterade precis att modellen av RTX 3080 jag har fortfarande ligger runt 10500 kr hos de billigaste seriösa återförsäljarna (dit räknas inte CDON).

Jag misstänker ju starkt att prestandahoppet för 40-serien inte är i närheten av så stort som i de specifika scenarion de visade under keynoten, och därmed att det kanske inte kommer finnas några större skäl att prissänka 30-seriens kort något särskilt från dagens prisnivåer.

Det bästa man kan göra nu är att sitta lugnt i båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Totala idiotpriser.

Jensen kan gott sätta sig på en glasburk och låta den stanna där inne.

Ja 22000kr för ett grafikkort är lite att ta i, helst när det är lågkonjektur och inflationer som är skyhög och att släppa ett kort som drar så mycket ström under en energikris gör inte saken bättre.
Folk måste börja bry sig om sig själva lite mera och sluta köpa saker som detta, det gynnar inte någon att folk trissar upp priserna. Vägra att köpa skiten och tvinga nvidia att sänka priserna rejält.