Nvidia avtäcker Geforce RTX 4000 och arkitekturen "Ada Lovelace"

Permalänk
Inaktiv

Prisbilden var väl väntad, tror många glömmer vad korten kostat genom åren vid release, sedan var det säkert några som hoppades på fyndpriser vid release.....igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Glöm inte att 1000$ i även USA är mer nu än för 12 månader sedan pga skenande inflation.

Tror inte amerikaner skuttar av glädje heller.

Om inflationen ökar men priset ligger kvar på 1000 dollar så är priset lägre nu än för 12 månader sen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Vilket pris är det samma?

Jag påpekade bara att svenskar är inte dom enda som känner av lågkonjunkturen.

Jag ber om ursäkt, jag tolkade det du skrev fel.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se recensionerna. För att pris/prestanda ska ha blivit bättre så krävs alltså att 4080 12GB presterar minst 50% bättre än 3080 10GB om man utgår från svenskt rekommenderat pris. Ryktas att 4080 12GB presterar strax över 3090ti i rasterering, så gissningsvis är det kring 30-35% bättre än 3080 10GB. I så fall har alltså pris/prestanda gått bakåt! Det kan alltså bli så att köpa ett 3080 för 8000:- är mer prisvärt än att köpa ett 4080 12GB för 12200:- 2 år efter att Ampere lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De påstår ju fördubblad rastreringsprestanda (mot 3090 Ti) på 4090. Att de inte är prisvärda är en sak, men inte tusan ser de ut att vara långsamma.

Inväntar prestandatester, min vilda gissning är 12-18% skillnad i native benchmarks! Kan vara helt ute och cykla men är upprörd just nu pga den falska bilden/marknadsföringen av fördubblad pajasprestanda PGA DLSS

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror nog att begagnatpriserna kommer stabilisera sig på en högre nivå än den som kommer inträffa när en massa penningstinna gamers ska panikuppgradera till 40-serien. Konstaterade precis att modellen av RTX 3080 jag har fortfarande ligger runt 10500 kr hos de billigaste seriösa återförsäljarna (dit räknas inte CDON).

Jag misstänker ju starkt att prestandahoppet för 40-serien inte är i närheten av så stort som i de specifika scenarion de visade under keynoten, och därmed att det kanske inte kommer finnas några större skäl att prissänka 30-seriens kort något särskilt från dagens prisnivåer.

Det bästa man kan göra nu är att sitta lugnt i båten.

Hur kan de svenska ÅF få för sig att sälja sista lagren RTX 3080 om RTX 4080 12GB bara kostar ett par tusenlappar mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Spelet är CPU limited och DLSS 3 frame interpolation dubblar hastigheten för båda korten.

Alltså, ingen av 3080 12/16 går 100% när du spelar flight simulator med de settings som används här iallafall.

Fast nån interpolering handlar det väl inte om, isf måste vi vänta tills nästa frame renderas innan framen mellan förra o nuvarande ska interpoleras o sen visas, vilket gör att vi får en två frames delay. Är väl en extrapolering det handlar om med andra ord där GPUn gissar nästkommande frame medans den väntar på att framen efter den ska renderas

Permalänk
Medlem

RTX Remix och DLSS 3 såg häftigt ut. Ser fram emot lite analyser från Sweclockers!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oztin:

Inväntar prestandatester, min vilda gissning är 12-18% skillnad i native benchmarks! Kan vara helt ute och cykla men är upprörd just nu pga den falska bilden/marknadsföringen av fördubblad pajasprestanda PGA DLSS

Att invänta tester är förstås bra, men 12-18% känns bisarrt lågt jämfört med vad de säger (inkl specs, som man väl kan se som fakta?). När det gäller rastreringsprestanda vill jag minnas att deras tidigare presentationer varit väldigt verklighetsförankrade.

70% fler CUDA cores och högre klockfrekvenser (2.52 GHz boost, mot 3090 Ti på 1.86 GHz, så 35% högre.)
1.7 * 1.35 = 2.295x. FEL, se nedan.
Det ska mycket till för att en sådan ökning ska ge under 50% högre prestanda.

EDIT: 70% var visst inte mot 3090 Ti.
Mer korrekt är 52.3% fler CUDA-kärnor än 3090 Ti och 35.5% högre boost, tillsammans 2.063x teoretiska prestandan förutsatt samma arkitektur osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

35 spel som kommer stödja DLSS3 till att börja med.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss3-supports-over...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De påstår ju fördubblad rastreringsprestanda (mot 3090 Ti) på 4090. Att de inte är prisvärda är en sak, men inte tusan ser de ut att vara långsamma.

Dubbla prestandan i t.ex. MS Flightsim var ju dock med DLSS 3.0 aktiverat, och det är väl även den siffran de visar i sitt diagram. Jag kanske missade något, men kan inte dra mig till minnes att de specifikt påstod dubbla rastreringsprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan de svenska ÅF få för sig att sälja sista lagren RTX 3080 om RTX 4080 12GB bara kostar ett par tusenlappar mer?

Det är ju en ren spekulation från min sida att rastreringsprestandan inte är så mycket bättre på RTX 4080 12 GB som kan man få intrycket av från de gröna diagrammen.

Sen menar jag inte att RTX 3080 kommer ligga bergfast på dagens prisnivåer utan snarare att det inte kommer bli de prisfall på 30-serien som somliga verkar förvänta sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dubbla prestandan i t.ex. MS Flightsim var ju dock med DLSS 3.0 aktiverat, och det är väl även den siffran de visar i sitt diagram. Jag kanske missade något, men kan inte dra mig till minnes att de specifikt påstod dubbla rastreringsprestandan.

MSFS är dock väldigt ofta CPU-bundet; dubbla rastreringsprestandan ger 0% högre prestanda i många fall där. Jag har haft fall där 720p och 5K (via supersampling) ger samma framerate (+/- 1 fps), så det är ett rent test av DLSS 3 med sin nya interpolering.

Men kombinationen av ökningarna i antal CUDA cores och klockfrekvenser bör ge i närheten av dubbla rasterprestandan (2.06x om man räknar helt naivt) på 4090 mot 3090 Ti.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inget av det är den egentliga anledningen till kostnaden. Utan den skyhöga kostnaden för 4nm-produktionen. Har för mig att jag såg att priset är dubbla från segmentet över.

Skrivet av Herr Kantarell:

Lite intressant av vissa tror att korten skulle bli billigare än tidigare generationer.

Tappade hakan när 2080 ti kom för 13000kr och var inte förvånad när 3090 var ännu dyrare.
Visst miners och komponentbrist har drivit upp priserna också men ändå.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Med dessa priser så blir det ett stort fett nej tack. Helt absurt hur priserna gått upp på grafikkort senaste 5-6 åren.

Jag kommer aldrig att lägga typ 8000 spänn på ett mellankort som 4070 heller.

Det blir till att undvika de mest tungdrivna spelen i framtiden och fortsätta med mitt 1070 några år till. Vi får dock se vad AMD har att erbjuda. De brukar ju lägga sig bättre prismässigt, men kommer givetvis rida på den här vågen av galenskapspriser de med.

De hämmar ju även utvecklingen på spelfronten med dessa hutlösa priser eftersom spelutvecklare överlag inte kommer vilja skapa spel som kräver ett grafikkort som folk inte har råd med.

Och det äckliga med Nvidia är att de medvetet begränsar tillgången på kort för att hålla pris och efterfrågan uppe. Jensen Huang sa det klart och tydligt inför investerare nyligen. Så det har inget med brist på kretsar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Sen skulle folk som brukar köpa xx70 kort höja ögonbrynen om man gick från att de är "vana" att 70 klass kort kostar 6000 kr går till att de nu kostar 12000 kr. Men kallar man det ett xx80 klass kort är det ingen som egenligen höjer ögonbrynen.

Jag tror nog nVidia skulle vara tok glada om ingen köpte 4080 och alla köpte slut på 3000 serien istället. nVidia vill sälja 4090 kort.

Precis. Tror det är så enkelt.

De har kvar 30-korten vilket gör att billigaste 40-kortet "måste" vara dyrt. Då blir det väl magstarkt att kalla det kortet 70. 80 har en annan köpkraft så att säga.

Som bonus så blir det lite logik i namn kontra riktpris oxå:
$699 3080 10 GB
$799 3080 12 GB
$899 4080 12 GB

Och som sagt, det är inget nytt drag. Även 1080 var baserad på pluttig 104-krets.

Så det uppseendeväckande är priset (pga 30-korten). Och att det har en 80-storebror. Som faktiskt likväl hade kunnat heta 80Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Mycket snack om priserna, kom ihåg, svenska kronan har tappat 22% i värde på ett år bara!

Så på så vis är priserna inte så "farliga" om man ska vara ärlig. När 3090 kom och den låg på ca 20k var kronan 22% mer värdefull än idag mot dollarn.

Missar du inte grundpoängen dock: priset har gått upp även i ursprungsvalutan!
Ursprungliga rekpriset på 3080 hos Nvidia var 699 dollar.
Nya "4080" 12 gb har ett rekpris på 899 dollar - trots färre cores och lägre minnesbandbredd!
Så priserna för dem är uppåt väggarna ärligt talat...
(4090 går upp 100 dollar men där har ju iallafall specarna gått upp en hel del på cuda kärnor mm så är mer förståeligt, som nämnts tidigare i tråden)

Skrivet av Teddis:

Jag vidhåller det blir VÄLDIGT viktigt för gaming-pc industrin att nu se till att marknadsföring inte får denna hobby att se för dyr ut, och avskräcka den oinsatte.

Eeeh, är det inte väldigt svårt för gaming-pc industrin att marknadsföra något annat, när priserna ÄR galet dyra?
Känns lite taskigt att lägga allt det ansvaret på dem när problemet torde ligga i ett tidigare led

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla drygt att 4080 versionerna är inte samma förutom då storleken på minne.
Hur fan tänker de där?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De påstår ju fördubblad rastreringsprestanda (mot 3090 Ti) på 4090. Att de inte är prisvärda är en sak, men inte tusan ser de ut att vara långsamma.

Att titta på några cherry pickade exempel ger verkligen inte en bra bild av verkligheten. Alla minns väl graferna mellan 2000 och 3000-serien? Stämde ju inte alls.

Dessvärre lär väl inte benchmarks släppas fören den 12e Okt så man kommer inte få mycket tid för eftertanke.

Skrivet av Cyberz:

Sjukt jävla drygt att 4080 versionerna är inte samma förutom då storleken på minne.
Hur fan tänker de där?

Därför att 4080 12GB egentligen är ett 4070. Varför tog det detta beslutet? Vette katten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har väll bestämt mig för att uppgradera GPU den här omgången men det svider fan bara att tänka på att slänga ut så mycket pengar, även om det är kul med nytt.

Väntar dock på recensioner.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

MSFS är dock väldigt ofta CPU-bundet; dubbla rastreringsprestandan ger 0% högre prestanda i många fall där. Jag har haft fall där 720p och 5K (via supersampling) ger samma framerate (+/- 1 fps), så det är ett rent test av DLSS 3 med sin nya interpolering.

MSFS är ett specialfall, där CPU inte heller spelar jättestor roll (relativt alltså). Däremot krossar cache med AMD 5800X3D
https://forums.flightsimulator.com/t/amd-5800x3d-performance/...

Permalänk
Medlem

För dyrt tyvärr. Lägger nog denna hobby på hyllan tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kan nog vara deras plan men jag tror inte den kommer hålla. Jag menar, det här är typ det sämsta läget någonsin att lansera jättedyra lyxprodukter. Allting har blivit dyrare och priserna fortsätter uppåt; hela EU oroar sig för elpriserna och räntorna tog ett ordentligt skutt uppåt, med löften om att fler ränteökningar är att vänta. Lyxkonsumtion lär inte vara så hög prioriterat framöver.

Frågan är hur högt prio gaming är i nvidias framtidsvision, av pressentationen i fråga och hur mycket resurser Nvidia lägger på AI/cloud/hpc så tycker iaf jag det är rätt tydligt vart deras fokus ligger. Visst gaming-segmentet ligger fortfarande rätt högt när det kommer till deras omsättning, men datacenter har haft en otrolig tillväxt, och var till och med förbi en stund. Från och med nästa år tror jag det är om för alltid (alla gpuer som går till mining har ju legat i gaming-segmentet också). Är nog även en bidragande faktor till bruttomarginal-utvecklingen.

Redan för tio år sedan så börjades flaggas kring oron för ökande waffer priser/dålig utväxling av transistorpriser vid nya noder. När Nvidia fortsätter ångrulla fram prestanda så kommer produktpriserna fortsätta öka, oavsett om produkterna nu blir för dyra för gemene-gamern så verkar det dels finnas en köpkraft även norr om 1000USD sträcket, och kretsarna ska ändå in i produkter som kostar betydligt mycket mer där det finns ett investeringsvärde i produkten som vi konsumenter saknar så är det inte konstigt att nvidia går den här vägen.

Skrivet av esafesa:

Mycket snack om priserna, kom ihåg, svenska kronan har tappat 22% i värde på ett år bara!

Inte bara det, amerikanska inflationen har ökat med runt 25% sen 1080 släpptes, genom att bara ta inflation och valuta i beräkningen så ser man att det blir dyrt oavsett vad man tycker om nvidia, speciellt med hänsyn till att det inte direkt blir billigare att ta fram produkter med stora prestandaökningar. Om man går på 699USD som MSRP för 1080 som FE lanserades för, så motsvarar det norr om 11k i svensktbutikspris idag.

Dock får jag nog säga att den här dubbla versioner av 4080 och att 16GB la sig över 1000USD tog mig på sängen, väldigt märkligt beslut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

MSFS är ett specialfall, där CPU inte heller spelar jättestor roll (relativt alltså). Däremot krossar cache med AMD 5800X3D
https://forums.flightsimulator.com/t/amd-5800x3d-performance/...

Jag antar att du inte spelar själv? CPU spelar extremt stor roll.
De benchmarks som brukar användas motsvarar inte faktiskt spelande särskilt väl, speciellt inte i tredjepartsplan med ökad realism mot standardplanen.
5800X får 80 fps i LTTs test där, medan jag (med 5800X + 3080 i 1440p) sällan ligger över 60, och 45 fps inte är sällsynt. Runt 35-40 som lägst i tunga plan på större flygplatser.

När jag bytte från Ryzen 1700 till 5800X (med GTX 1070 i datorn) såg det ut såhär:

Höjer man detaljnivån (som jag har på 100, max är 400) ökar CPU-belastningen kraftigt och GPU-belastningen bara en aning, så det kan bli klart värre än det är för mig ändå. Många låser till 30 fps trots att de har 3080-3090.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag antar att du inte spelar själv? CPU spelar extremt stor roll.
De benchmarks som brukar användas motsvarar inte faktiskt spelande särskilt väl, speciellt inte i tredjepartsplan med ökad realism mot standardplanen.
5800X får 80 fps i LTTs test där, medan jag (med 5800X + 3080 i 1440p) sällan ligger över 60, och 45 fps inte är sällsynt. Runt 35-40 som lägst i tunga plan på större flygplatser.

När jag bytte från Ryzen 1700 till 5800X (med GTX 1070 i datorn) såg det ut såhär:
<Uppladdad bildlänk>

Jag har spelat MSFS, men bara på min egen CPU+GPU. Benchmarks ger en mätpunkt som är jämförbar mellan olika CPU-modeller. Att börja prata om moddar och annat ställer om parametrarna helt och det blir äpplen och apelsiner.

Permalänk
Medlem

Fan. Skulle köpt ett 3080 för två år sedan men hann aldrig. Väntat på 4000-serien detta året. Har för mig en skyhög gräns på 13 000kr, men nu får man inte ens ett ”riktigt” 4080 för de pengarna, och ja det är ju inte ens säkert att man får tag på ett kripplat 4080 12GB föf 13 000kr. Är der korkat att beställa ett 3090 för 12 500kr NU istället?

Sitter på en 34” UW 3440x1440 + Oculus Quest 2. Skulle behöva rejält med GPU för att kunna köra bra inställningar i VR och simracing. (Sen att min 2700X och 850W nätagg troligtvis också behöver upphraderas gör ju inte det hela roligare )

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Extremt fult att ha sådan diskrepans mellan de två 4080-modellerna bara för att kunna säga 899 usd msrp. MSRP är klart och tydligt 1199 för 4080, det billigare är ett 4070 Ti. Fy.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eeeh, är det inte väldigt svårt för gaming-pc industrin att marknadsföra något annat, när priserna ÄR galet dyra?
Känns lite taskigt att lägga allt det ansvaret på dem när problemet torde ligga i ett tidigare led

Vems led? Media? Mitt och ditt? Det är klart att det ligger i Nvidias intresse långsiktigt att en ny generation orkar bry sig om PC-gaming. Här gäller för dem att förklara sen att GTX 4050 etc är tillräckliga produkter, samt att se till att gamla serier har fortsatt bra drivrutiner.

Åsidosatt de som köper Geforce för produktivitetssyfte, så lär det bara vara gamla 30+ gubbar och ungar med rika föräldrar som kommer köpa dessa. Vi vill inte att PC-kulturen börjar tappa nya rekryter eftersom allt de har råd till är konsol.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Sjuka priser. Mitt PS5 känns som ett fortsatt gott beslut. Mitt 1070 Ti börjar ju verkligen bli till åren dock så förr eller senare blir det väl dags. Kanske priserna sjunker något när Ampere är slut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x