Nvidia avtäcker Geforce RTX 4000 och arkitekturen "Ada Lovelace"

Permalänk
Medlem

Det jag har svårast att förstå med dessa riktpriser är hur de skall lyckas sälja "mellansegment", alltså 4060, till priser vanliga folk har råd med samtidigt som det INTE är ett steg ned från förrea generation. $329 är/var väl MSRP på 3060. Har svårt att se ett lägre pris än $599 och då skall 4070 in emellan det och dåligaste 4080.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Det kan alltså bli så att köpa ett 3080 för 8000:- är mer prisvärt än att köpa ett 4080 12GB för 12200:- 2 år efter att Ampere lanserades.

Kanske det.
Och ja? Det är ju det Nvidia vill (även om Nvidia nog inte bryr sig nämnvärt om svenska marknaden).

Nu när 40 är presenterad så kan ju folk heller inte säga "jag väntar på 40-serien". Dvs sista motargumentet mot 30-korten är raderat..

Permalänk
Medlem

Dessa priser suger verkligen glädjen ur att bygga datorer och att kunna njuta av resultatet utan att känna sig skinnad. Det som gör mig mest uppgiven och rent utsagt ledsen är att se hur många entusiast-kompisar här inne som känner samma sak.

Jag förstår att priserna, justerat för inflation och dylikt, aldrig kommer att komma ned på nivåer innan corona, men detta är bara för mycket. Det är nog ingen slump att EVGA fått nog av Nvidias sätt att driva sin verksamhet...

Permalänk
Medlem

Fan nu fick jag nog alltså. Nvidia kan dra åt helvete. Jag har inget emot att betala för kalaset om det är ett gediget och välvilligt sådant, men då vill jag inte heller att gästen (Nvidia) ska urinera mig i ansiktet. Jensen och hans vänners fulspel gör mig skogstokig. Nä, nu går jag och lägger mig innan det kokar över här borta. Får hoppas på AMD eller att Intel har kommit upp på banan om 5 år...

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett 4090, allt under 25K är OK för mig (självklart mindre bättre). Men jag har en 65" och en 77" OLED som pallar 120hz 4K, så vill gärna kunna köra det på vissa titlar som Cyberpunk, Red Dead Redemption 2, plus lite nyare titlar.

Sen är jag jävligt sugen på all RAM och kraft för vanligt renderings-arbete och för att testa lite Unreal Engine 5 för diverse video-projekt.

Vill även testa lite VR, främst kul om det flyter på bra så syskonbarnen kan få spela lite spel med det. Just nu också när det ser ut som 4090 ger mest prestanda per krona så är det lite av en no-brainer.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Sjukt jävla drygt att 4080 versionerna är inte samma förutom då storleken på minne.
Hur fan tänker de där?

De är inte samma storlek på minne den ena har 12 den andra 16.

Permalänk
Medlem

Ska vänta och se vad AMD kommer med sen.

Som priserna ser ut att bli så känns det inte speciellt värt att byta ut mitt 3080...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men kombinationen av ökningarna i antal CUDA cores och klockfrekvenser bör ge i närheten av dubbla rasterprestandan (2.06x om man räknar helt naivt) på 4090 mot 3090 Ti.

Jag tror man ska ta det lugnt med de uppskattningarna tills vi har oberoende recensioner.

Beräkningskraft överförs ju dessutom oftast inte särskilt linjärt till spelprestanda, något vi sett förr.

Skrivet av Mocka:

Att titta på några cherry pickade exempel ger verkligen inte en bra bild av verkligheten. Alla minns väl graferna mellan 2000 och 3000-serien? Stämde ju inte alls.

Nja, de stämde ganska väl för de väldigt specifika situationer de handplockat, men det är ju också sannolikt så även denna gång att de inte direkt ljuger men samtidigt presenterar informationen på ett sätt som får många att dra långtgående slutsatser om hur stor uppgradering det är.

Skrivet av Mocka:

Därför att 4080 12GB egentligen är ett 4070. Varför tog det detta beslutet? Vette katten.

Tyvärr hör nog siffertrollerierna ihop med fenomenet på marknaden att 'en högre siffra säljer bättre'. Om alla konsumenter var upplysta skulle det ju inte hända i den utsträckningen, men nu är det ju inte så.

Jag drog själv helt fel slutsatser om 4080 12 GB i all hast för att jag satt och fangirlade över Jensen, var bara tur att jag kunde nyktra till lite här på SweClockers.

Skrivet av sKRUVARN:

oavsett om produkterna nu blir för dyra för gemene-gamern så verkar det dels finnas en köpkraft även norr om 1000USD sträcket, och kretsarna ska ändå in i produkter som kostar betydligt mycket mer där det finns ett investeringsvärde i produkten som vi konsumenter saknar så är det inte konstigt att nvidia går den här vägen.

Folk signalerar med plånboken, vilket många tycks underskatta alternativt vara helt omedvetna om.

Sen är det ju en bra säljstrategi att starta på ett högt pris, för det finns alltid en andel kunder som både har resurserna och viljan att ösa pengar med kar för att få det senaste. Det ska bli intressant att se vad AMD släpper och hur de prissätter, men min hypotes är att kommande Radeon-kort i princip kommer tangera Geforce i pris för motsvarande prestandanivåer.

Permalänk
Medlem

Så dlss 3 är bara för 40 serien. Fail!

DLSS 3 is powered by the new fourth-generation Tensor Cores and Optical Flow Accelerator of the NVIDIA Ada Lovelace architecture, which powers GeForce RTX 40 Series graphics cards

Permalänk
Medlem

Asus 4000 series kort.

https://rog.asus.com/us/articles/gaming-graphics-cards/ascend...

4090 Ser ut som en tegelsten.
Undra hur mycket det väger?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

25-30 tusen på den.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror man ska ta det lugnt med de uppskattningarna tills vi har oberoende recensioner.

Jo, därmed "om man räknar helt naivt".
Men att det handlar om under 20% i ren rasterprestanda (som påstods) tycker jag låter extremt osannolikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ryktas att 4080 12GB presterar strax över 3090ti i rasterering, så gissningsvis är det kring 30-35% bättre än 3080 10GB. I så fall har alltså pris/prestanda gått bakåt! Det kan alltså bli så att köpa ett 3080 för 8000:- är mer prisvärt än att köpa ett 4080 12GB för 12200:- 2 år efter att Ampere lanserades.

Är rasterprestanda det enda du bryr dig om är nog inte RTX kort för dig. Det är ju ingen hemlighet att Nvidia har jobbat åt andra håll i några generationer.

Som tur är kör ju AMD fortfarande mest raster så du får väl kolla däråt.

Permalänk
Medlem

Trist utveckling för oss entusiaster. Det blir dock spännande att se vad rastretingsprestandan hamnar, riktiga tester på dlss3 etc. Vet vi när amd släpper info om RDNA 3?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Trist utveckling för oss entusiaster. Det blir dock spännande att se vad rastretingsprestandan hamnar, riktiga tester på dlss3 etc. Vet vi när amd släpper info om RDNA 3?

Den 3:e november enligt:
https://videocardz.com/newz/amd-to-launch-radeon-rx-7000-seri...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag kommer köpa ett 4090, allt under 25K är OK för mig (självklart mindre bättre). Men jag har en 65" och en 77" OLED som pallar 120hz 4K, så vill gärna kunna köra det på vissa titlar som Cyberpunk, Red Dead Redemption 2, plus lite nyare titlar.

Sen är jag jävligt sugen på all RAM och kraft för vanligt renderings-arbete och för att testa lite Unreal Engine 5 för diverse video-projekt.

Vill även testa lite VR, främst kul om det flyter på bra så syskonbarnen kan få spela lite spel med det. Just nu också när det ser ut som 4090 ger mest prestanda per krona så är det lite av en no-brainer.

Är ju hanterbart även om det inte är kul prismässigt. Men är lite kluven till effekten där. Den brödrosten kyls nog inte på ett tyst sätt...

Permalänk
Medlem

Fräsiga kort. Dock känns det som det är lite torka på tungdrivna storspel, svårt att se någon anledning att uppgradera precis just nu. De bästa spelen jag kört under året har helt klart varit indiespel, gått att köra på en potatis typ. Tunic var nice, Chicken Police var grymt, ser fram emot Silksong etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så dlss 3 är bara för 40 serien. Fail!

DLSS 3 is powered by the new fourth-generation Tensor Cores and Optical Flow Accelerator of the NVIDIA Ada Lovelace architecture, which powers GeForce RTX 40 Series graphics cards

Illa! Tur att det pågår lite open source alternativ vid sidan om.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-4090-rtx-4080-graphic... suck och lär bli ännu dyrare i sverige.

The pricing is roughly a $300-$350 increase in Germany compared to the United States

1469euro för rtx 4080 16gb i Tyskland etc

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

så rtx 4080 hamnar typ på rtx 3090 msrp

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Är rasterprestanda det enda du bryr dig om är nog inte RTX kort för dig. Det är ju ingen hemlighet att Nvidia har jobbat åt andra håll i några generationer.

Som tur är kör ju AMD fortfarande mest raster så du får väl kolla däråt.

Inte det enda jag bryr mig om, men för att ett kort ska kännas relevant så bör det åtminstone kunna erbjuda en liten ökning i fps/krona även vid "enbart" rasterering, inte enbart en ökning när man använder RT och DLSS3. Finns trots allt en gäng spel som jag lätt skulle kunna nyttja 50-100% mer rasterprestanda i 4k för att nå 120 fps med höga inställningar jämfört med mitt 3080.
Dessutom gav 3080 mer än 60% ökad rastereringsprestanda till samma pris som 2080, så 4080 känns extremt dåligt i jämförelse om ryktena stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-4090-rtx-4080-graphic... suck och lär bli ännu dyrare i sverige.

The pricing is roughly a $300-$350 increase in Germany compared to the United States

1469euro för rtx 4080 16gb i Tyskland etc

Lite konstig artikel då priserna i EU såklart innehåller moms medans amerikanska priser är utan moms vilket också sägs i artikeln...
"A key reason could be the higher VAT which is around 20% for most hardware components in the European region."

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, därmed "om man räknar helt naivt".
Men att det handlar om under 20% i ren rasterprestanda (som påstods) tycker jag låter extremt osannolikt.

Rastrering har de å andra sidan jobbat med i över 25 år medan RTX-teknologierna är väldigt sentida i jämförelse, så jag tycker att det känns mer troligt att det senare har en mycket större förbättringspotential mellan generationerna.

Permalänk
Medlem

There is no denying it.

Nvidia har med dessa priser och 4080 versioner totalt dödat entusiastmarknaden. De har dessvärre gått all in på crypto. De kan lika presentera korten på nån crypto gala med Max Keiser i spetsen.

EVGA gjorde totalt rätt att lämna skeppet. Hur länge till innan det sjunker? Time will tell. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Lite konstig artikel då priserna i EU såklart innehåller moms medans amerikanska priser är utan moms vilket också sägs i artikeln...
"A key reason could be the higher VAT which is around 20% for most hardware components in the European region."

lägre moms i usa, högre i tyskland å ännu högre i sverige.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Så inte nog med att Nvidia släpper ett nytt kort på över 20 papp, de släpper dessutom två helt olika kort som 4080 - där det billigare har färre kärnor men högre pris än 3080. Exakt hur mycket av Jensen’s näsgodis får man med i lådan till de här korten?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Är det bara jag som undrar var sjutton de ska placera RTX 4070? Prestandagapet mellan RTX 3070 och ett RTX 4080 12GB är inte stort typ bara 40-50%. Så inför man ett RTX 4070 som bara är 20% snabbare än ett RTX 3070 verkar ju lite väl sorgligt.

Permalänk
Medlem

Själv är jag mest nyfiken på hur dom där presterar i Blender. Inte för att jag har råd oavsett, o så är mitt nuvarande 3060ti långtifrån dåligt heller så jag klarar mig fint utan ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så inte nog med att Nvidia släpper ett nytt kort på över 20 papp, de släpper dessutom två helt olika kort som 4080 - där det billigare har färre kärnor men högre pris än 3080. Exakt hur mycket av Jensen’s näsgodis får man med i lådan till de här korten?

färre kärnor, mindre minne och mindre bandbredd (192bits) menar du. men det är ju bara ett rtx 4070 som dom döpt till 4080 för det låter bättre för vanligt folk med ett 4080 ist för 4070. dom har flyttat hela namn schemat ett steg åt sidan typ.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

kommer nvidia betala ens elpriser ?