Audiofiler... [snake oil-diskussion]

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ztenlund:

Som en chock för ingen är videon precis likadan som när den länkades i trådstarten…

Kan vara bra att man kollar hela tråden och framförallt första inlägget med
My bad

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Suck ja.

Det finns fortfarande rikligt med människor som tror att vissa extremt dyra kablar ger bättre ljud än vanliga koppar kablar när dom används som högtalarsladdar.

Sanningen är du kan även använda helt vanliga kablar som används för 110/220v el i huset som högtalare sladdar om du vill. Men prov att diskutera det med en som inte har förstånd på elektronik, för många pengar i plånboken och känner sig "speciell".

:facepalm extra large edition:

Använde under många år helt vanliga EKK-kablar, vilket fungerar exakt lika bra som vilka andra högtalarkablar som helst.

Sedan köpte jag lite dyrare kablar för utseendets skull. 😀 Det är ju inte fel att det ser lite trevligare ut. Köper man dem i tron om en förbättring av ljudet är man dock ute och cyklar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Använde under många år helt vanliga EKK-kablar, vilket fungerar exakt lika bra som vilka andra högtalarkablar som helst.

Sedan köpte jag lite dyrare kablar för utseendets skull. 😀 Det är ju inte fel att det ser lite trevligare ut. Köper man dem i tron om en förbättring av ljudet är man dock ute och cyklar.

Kört med EKK sedan jag köpte Ino Audio för typ 15 år sedan. Vill jag ändra utseende från det vita så finns det ju kabelstrumpor att köpa..
__
ASR testar dyrare Audioquest högtalarkabel:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/au...
dvs, lägg pengar på t.ex. musik istället

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kört med EKK sedan jag köpte Ino Audio för typ 15 år sedan. Vill jag ändra utseende från det vita så finns det ju kabelstrumpor att köpa..
__
ASR testar dyrare Audioquest högtalarkabel:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/au...
dvs, lägg pengar på t.ex. musik istället

Glömde nämna kontakterna också. Visst finns det grymt snygga och billiga kontakter man kan skaffa och få dit själv. Men som den perfektionist man är så duger det inte.

Kablarna kostade dock bara runt tusenlappen, och lär hålla resten av livet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med fabriksterminerade Chord-kablar för en tusenlapp. Mkt bra kontakter på dem och snyggt terminerade. Kört med billigare också men föredrar dessa p.g.a. det funktionella.

Permalänk
Medlem

Jag är ju lite sen på ämnet, men jag tyckte det var himla roligt att skaparen (av produkten i videon från förstasidan) påstod att filmer får högre bildkvalitet om man svarvar DVD-filmer också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har en bekant som bara spelar musik i sina högtalare på kvällarna när elen är "lugnare" och alla kablar ligger på keramik-distanser från golvet till exempel inte ovanligt att köpa handgjorda högtalarkablar för 20-30K metern

Han spelar bara CD-skivor som är importerade från USA, dom har bäst ljud! Ska visa honom detta

Pffth! Peasant cables.. Nordost Valhalla 2

Kan även varmt rekommendera nya 230v kontakter enligt Akkelis Audio ska dessa med Rent 24 karats guld som plätering ger en varm, mjuk och lite fyllig karaktär.
Oyaides stickpropp a 1475:-

Permalänk
Snusfri

Tjock ormolja.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av THB:

Tjock ormolja.
<Uppladdad bildlänk>

O ja, dac, amp, streamer och tjocka kablar etc vet du, allt det där ska synas för att......

undrar om man kan ändra lite på golvet, kan vara störande för musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

O ja, dac, amp, streamer och tjocka kablar etc vet du, allt det där ska synas för att......

undrar om man kan ändra lite på golvet, kan vara störande för musiken.

Två mattor sådär går ju bara inte, kan bli urladdningar mellan dem som sätter allt ur spel. En enda enhetlig antistatisk matta måste det vara, det där måste ju låta skit!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Sötast

Jag tyckte jag var lite smårolig på Sida1, men Sida4 gör mig mest illamående... Man kanske borde sälja bilen och köpa nya högtalarkablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tyckte jag var lite smårolig på Sida1, men Sida4 gör mig mest illamående... Man kanske borde sälja bilen och köpa nya högtalarkablar...

Kablarna har jag inte hittat men klickat hem 8st kontakter för en varm, mjuk och lite fyllig karaktär. Klockradion blir först, äntligen bra ljud när man vaknar.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst finns det mätbara skillnad på högtalarkablar, men tyvärr är skillnaden oftast vem som förstör signalen mest med div. supermegoyohokuspokustrams. Tror inte det finns många kabeltillverkare som faktiskt anställer ingenjörer vars uppgift är att ta fram den bästa kabeln ever, utan det är marknadsföringsteamet som får hitta på någon obskyr novell där man förklarar att denna unika kombination av 99.999999999999999999999% rent kobbar ihop med askan från en uppeldad Harry Potters-bok (first edition) ger extra högupplöst ljud och ett fantastiskt stereoperspektiv.

Man kommer väldigt långt med bra kontakter, tillräcklig mm2 och att man inte "trollar" med kabeln (onödigt långt, ihoprullat osv.).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

ASR testar dyrare Audioquest högtalarkabel:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/au...
dvs, lägg pengar på t.ex. musik istället

Tack för länken. Blir ett bokmärke.

Chord GroundARAY Review (Noise Filter?)
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ch...

Citat:

This is a listening test, comparison and measurements of the Chord GroundARAY "noise reduction" devices. Member kindly sent me the Ethernet one which costs US $795

You are supposed to plug in the unit into the unused ports on your gear. And the more, the better.

NOTE: this is from CHORD Company, NOT Chord Electronics which makes the various DACs I have tested.

-----

Frågar för en vän. Hur enkelt är det att starta upp en firma för att sälja tex kablar med guldplätterade usbkontakter? Finns det några risker i svensk lagstiftning? Finns det saker som man inte bör lova eller hävda i produktinformationen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Tack för länken. Blir ett bokmärke.

Chord GroundARAY Review (Noise Filter?)
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ch...

https://youtu.be/QCOplSgo9SY

-----

Frågar för en vän. Hur enkelt är det att starta upp en firma för att sälja tex kablar med guldplätterade usbkontakter? Finns det några risker i svensk lagstiftning? Finns det saker som man inte bör lova eller hävda i produktinformationen?

Finns även denna videon ang. Audioquestkablar:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av willienelpson:

Pffth! Peasant cables.. Nordost Valhalla 2

Kan även varmt rekommendera nya 230v kontakter enligt Akkelis Audio ska dessa med Rent 24 karats guld som plätering ger en varm, mjuk och lite fyllig karaktär.
Oyaides stickpropp a 1475:-

https://cdn.abicart.com/shop/1785/art85/209140/209140-origpic-0e4226.jpg

Mums! Jag tar 2

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Tjock ormolja.
<Uppladdad bildlänk>

Kul med kablar som väger mer än högtalarna.

Men det finns ju snake-oil på olika nivåer. Dessa kablar eller liknande dumheter är det förstås inte många som går på, men sen finns det ju en massa saker som i princip är accepterade trots att det inte ger någon fördel, inom stereofil-världen alltså. Typ guldpläterade kontakter som finns på produkter i diverse prisklasser utom de absolut lägsta. Och det låter ju bra i teorin, guld oxiderar inte och således borde en sådan kontakt hålla längre och det är ju en bra konduktor. Men olika metaller ökar ju oxideringen så om inte dina kontakter är guldpläterade i båda ändar så borde effekten bli motsatsen till vad man vill. Guld är inte heller det bäst ledande materialet på något sätt.

Permalänk
Medlem

Hej! Osäker på om jag skulle skapat en ny tråd eller om det går bra att få svar i denna tråden också, tänkte höra mig för från nån kunnig om det är så att det inte finns några som helst bevis för att kablar, cd-spelare samt strömrenings-produkter gör nån som helst förbättringar för ljudet? Man har läst mycket nu från många att just kablar och cd-spelare inte gör nån skillnad, är det likadant för strömrenare?

Finns det förresten nån pålitlig sida som också kan svara på vad som är bevisat eller ej, så man inte behöver gå på nån nit? Sen en sak till - hur kommer det sig att just Hifi-branschen erbjuder högtalare främst som kan kosta en eller flera miljoner när inte studiobranschen verkar erbjuda det som jag har sett iaf? Nu sysslar jag inte själv med varken extremdyra eller jättedyra grejer själv men man undrar ju hur hifi-högtalare kan vara så ofattbart dyra?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

Hej! Osäker på om jag skulle skapat en ny tråd eller om det går bra att få svar i denna tråden också, tänkte höra mig för från nån kunnig om det är så att det inte finns några som helst bevis för att kablar, cd-spelare samt strömrenings-produkter gör nån som helst förbättringar för ljudet? Man har läst mycket nu från många att just kablar och cd-spelare inte gör nån skillnad, är det likadant för strömrenare?

Finns det förresten nån pålitlig sida som också kan svara på vad som är bevisat eller ej, så man inte behöver gå på nån nit? Sen en sak till - hur kommer det sig att just Hifi-branschen erbjuder högtalare främst som kan kosta en eller flera miljoner när inte studiobranschen verkar erbjuda det som jag har sett iaf? Nu sysslar jag inte själv med varken extremdyra eller jättedyra grejer själv men man undrar ju hur hifi-högtalare kan vara så ofattbart dyra?

Naturligtvis kan de påverka ljudet för det finns ju många olika konstruktioner som är mer eller mindre bra men ormolja handlar om de prylar som inte kan mätas ha nån påverkan och inte har nån rationell teknisk förklaring till vad/hur de fungerar elerl kan detekteras i korrekt utförda blindtest.
Det finns tex tydligt hörbara och mätbara skillnader mellan en del olika dacar (cd/strömmare/annat) och det har väl ingen förnekat eller att det kan vara motiverat med nätfilter när man har problem med elkvaliten eller om nätdelen är dåligt konstruerad men det blir ormolja av det om man hävdar att det alltid gör skillnad oavsett förutsättningarna eller att nått dyrare alltid låter bättre.
När det slutar finnas fysiska förklaringar och seriösa tester som visar på vad som händer och priserna skenar blir det ormolja.

Personligen är jag också emot en del som är "för stränga" för om man tex tar kablage så är det ju svårt att klå en EK i ljudkvalitet men den är inte särskilt praktisk och smidig så att betala extra för att kabeln ska vara lättböjlig och lite snyggare kan vara väldigt motiverat utan att man behöver kalla det ormolja och dyrkabel, många tycker tex att Supra är dyrkabel, personligen tycker jag det är "sund-kabel" de är klart dyrare än EK från elaffären men de är också väldigt mycket enklare att dra och ser inte ut som nått man vill dölja inuti väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej! Osäker på om jag skulle skapat en ny tråd eller om det går bra att få svar i denna tråden också, tänkte höra mig för från nån kunnig om det är så att det inte finns några som helst bevis för att kablar, cd-spelare samt strömrenings-produkter gör nån som helst förbättringar för ljudet? Man har läst mycket nu från många att just kablar och cd-spelare inte gör nån skillnad, är det likadant för strömrenare?

Finns det förresten nån pålitlig sida som också kan svara på vad som är bevisat eller ej, så man inte behöver gå på nån nit? Sen en sak till - hur kommer det sig att just Hifi-branschen erbjuder högtalare främst som kan kosta en eller flera miljoner när inte studiobranschen verkar erbjuda det som jag har sett iaf? Nu sysslar jag inte själv med varken extremdyra eller jättedyra grejer själv men man undrar ju hur hifi-högtalare kan vara så ofattbart dyra?

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps...
https://www.soundguys.com/cable-myths-reviving-the-coathanger...
tldr: Nej, det gör ingen skillnad.

Att proffsbranchen inte har lika dyra grejer är för att folk där har generellt mycket bättre koll på hur tekniken faktiskt funkar o är därmed inte alls lika lättlurade. Rika människor utan koll däremot bara slänger pengar på problemet i hopp om att det ska bli bättre, så asdyra högtalare men noll akustikreglering, då förstår jag att dom aldrig blir riktigt nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps...
https://www.soundguys.com/cable-myths-reviving-the-coathanger...
tldr: Nej, det gör ingen skillnad.

Att proffsbranchen inte har lika dyra grejer är för att folk där har generellt mycket bättre koll på hur tekniken faktiskt funkar o är därmed inte alls lika lättlurade. Rika människor utan koll däremot bara slänger pengar på problemet i hopp om att det ska bli bättre, så asdyra högtalare men noll akustikreglering, då förstår jag att dom aldrig blir riktigt nöjda.

Finns ju dock otroligt dyra studiohögtalare. Både ATCs och TADs värstingar ligger väl i miljonklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Finns ju dock otroligt dyra studiohögtalare. Både ATCs och TADs värstingar ligger väl i miljonklassen.

Jo jo, klart det finns. Men generellt sett så har dom så pass bra koll att dom vet att man inte behöver slänga så mycket pengar för att få riktigt bra ljud.

Permalänk
Medlem

Att svarva sina CD's fyller två funktioner, det ena har beskrivits tidigare i tråden: man slipper vibrationer från ocentrerade skivor. Dessutom blir skivorna lättare att greppa, de glider inte ur händerna lika lätt.

Båda dessa "problem" har jag löst genom att rippa mina CD's, lägga dem på en NAS och köra strömmande via en streamer. Kostnaden för en streamer och NAS täcktes av inkomsten från att sälja mina CD's och att INTE köpa en svarv

/ B

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Då antar jag att audiosciencereview.com och soundguys.com är två bra sidor att läsa på om man vill reda ut mer om vad som är sant och falskt i ljudbranschen?

Antar att det inte är så enkelt som att det finns nån slags prisklass som man egentligen inte bör gå över för att det då blir för små skillnader för att motivera pengarna? Snackade med en kille på ett företag en gång som sålde studioprylar, han sa då att runt en 1500 kr räcker för en kabel, sålänge den är välbyggd? Och att enklast möjliga fungerande cd också räckte?

Hur är det med högtalare och förstärkare, jag förstår såklart att design kostar pengar, men om man tänker en enkel design rent visuellt som i princip bara kostar (vad den kostar) pg.a. sin ljudkvalité, finns det då möjligen nån slags ungefärlig prisklass man inte bör gå över för att behålla pris/prestanda något sånär?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för alla svar! Då antar jag att audiosciencereview.com och soundguys.com är två bra sidor att läsa på om man vill reda ut mer om vad som är sant och falskt i ljudbranschen?

Antar att det inte är så enkelt som att det finns nån slags prisklass som man egentligen inte bör gå över för att det då blir för små skillnader för att motivera pengarna? Snackade med en kille på ett företag en gång som sålde studioprylar, han sa då att runt en 1500 kr räcker för en kabel, sålänge den är välbyggd? Och att enklast möjliga fungerande cd också räckte?

Hur är det med högtalare och förstärkare, jag förstår såklart att design kostar pengar, men om man tänker en enkel design rent visuellt som i princip bara kostar (vad den kostar) pg.a. sin ljudkvalité, finns det då möjligen nån slags ungefärlig prisklass man inte bör gå över för att behålla pris/prestanda något sånär?

Tycker det bästa är att bilda sig sin egen uppfattning. Mätningar är bra men min bild är att många som svär vid dessa är oftast de som inte har råd eller vilja att lägga särskilt mycket pengar på ljud. Det är en ekonomisk snuttefilt att kina-förstärkaren låter lika bra som en för 10 ggr pengarna. Jag generaliserar lite nu likt andra gärna gör om gamla gubbar med dålig hörsel som lägger hutlösa summor på hokus pokus. Jag är övertygad om att båda lägren har sina stereotyper och att de inte är representativt för alla.

Det viktigaste för mig personligen är att musiken låter så som jag vill ha det, om det mäter rätt eller fel är ganska oväsentligt när jag väl lyssnar. Jag kommer aldrig köpa en produkt igen enbart på grund av mätningar (kollar på dig Topping A90). Mätningar är absolut relevanta och ger en bra fingervisning om apparaten är bra konstruerad.
Sen att proffs inte gillar hifi är inte riktigt sant. I vart fall finns undantag. Jag shoppar själv högtalare just nu och blev rekommenderad Totem Tribe av en ljudtekniker som förklarade att de är de högtalare som har den bästa tonaliteten enligt honom, dvs förmågan att bäst återspegla hur ett instrument låter. Nu mäter inte dessa särskilt bra, men hittills av alla högtalare jag vart och lyssnat på så är de bäst. Om någon kan tipsa om högtalare för halva priset eller lägre så tar jag gladeligen emot tips då jag helst inte lägger mer än nödvändigt

Jag har aldrig hört skillnad på kablar, men däremot bytte jag ut en Supra strömlist ofiltrerad mot en Supra med nätfilter en gång och skillnaden va inte försumbar. Den med nätfilter gjorde något negativt med dynamiken trots att förstärkaren va inkopplad i ett ofiltrerat uttag.
Va det bara placebo att den dyrare strömlisten lät sämre? Ja det är möjligt, men jag tyckte skillnaden va lite för stor för att va placebo.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Men om jag målar Lan-kabeln grön när jag kör spotify då låter det mycket bättre. Den harmoniska distortion blir liksom analogt akustisk och de digitala bitarna blir mer runda än fyrkantiga, lovar

målar du den röd så kommer du få snabbare nätverkshastighet för alla vet ju att röd är en väldigt snabb färg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

målar du den röd så kommer du få snabbare nätverkshastighet för alla vet ju att röd är en väldigt snabb färg.

Är inte kolfibertejp det bästa, det fungerar ju på bilar har jag hört?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Är inte kolfibertejp det bästa, det fungerar ju på bilar har jag hört?

röd kolfibertejp isf kolfibret gör bara att den väger några milligram mindre så den inte belastar kabelklammrarna/kanalen lika hårt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

Tack för alla svar! Då antar jag att audiosciencereview.com och soundguys.com är två bra sidor att läsa på om man vill reda ut mer om vad som är sant och falskt i ljudbranschen?

Antar att det inte är så enkelt som att det finns nån slags prisklass som man egentligen inte bör gå över för att det då blir för små skillnader för att motivera pengarna? Snackade med en kille på ett företag en gång som sålde studioprylar, han sa då att runt en 1500 kr räcker för en kabel, sålänge den är välbyggd? Och att enklast möjliga fungerande cd också räckte?

Hur är det med högtalare och förstärkare, jag förstår såklart att design kostar pengar, men om man tänker en enkel design rent visuellt som i princip bara kostar (vad den kostar) pg.a. sin ljudkvalité, finns det då möjligen nån slags ungefärlig prisklass man inte bör gå över för att behålla pris/prestanda något sånär?

Det finns inom rimliga gränser ingen optimal prisklass eftersom man framförallt köper fler högtalare upp till en viss gräns snarare än att man måste ha dyrare högtalare men innan du har ett bra rum och ett välfungerande bassystem så kan du investera mera och få förbättringar, men om man bara ser till topparna så händer det ganska lite i prisklasser över 50 000kr paret i nypris, där planar det ut rejält och man bör verkligen se till att rummet och basåtergivningen fungerar bra i stället för att köpa bättre/dyrare toppar.

Skrivet av eFoppa:

Tycker det bästa är att bilda sig sin egen uppfattning. Mätningar är bra men min bild är att många som svär vid dessa är oftast de som inte har råd eller vilja att lägga särskilt mycket pengar på ljud. Det är en ekonomisk snuttefilt att kina-förstärkaren låter lika bra som en för 10 ggr pengarna. Jag generaliserar lite nu likt andra gärna gör om gamla gubbar med dålig hörsel som lägger hutlösa summor på hokus pokus. Jag är övertygad om att båda lägren har sina stereotyper och att de inte är representativt för alla.

Det viktigaste för mig personligen är att musiken låter så som jag vill ha det, om det mäter rätt eller fel är ganska oväsentligt när jag väl lyssnar. Jag kommer aldrig köpa en produkt igen enbart på grund av mätningar (kollar på dig Topping A90). Mätningar är absolut relevanta och ger en bra fingervisning om apparaten är bra konstruerad.
Sen att proffs inte gillar hifi är inte riktigt sant. I vart fall finns undantag. Jag shoppar själv högtalare just nu och blev rekommenderad Totem Tribe av en ljudtekniker som förklarade att de är de högtalare som har den bästa tonaliteten enligt honom, dvs förmågan att bäst återspegla hur ett instrument låter. Nu mäter inte dessa särskilt bra, men hittills av alla högtalare jag vart och lyssnat på så är de bäst. Om någon kan tipsa om högtalare för halva priset eller lägre så tar jag gladeligen emot tips då jag helst inte lägger mer än nödvändigt

Jag har aldrig hört skillnad på kablar, men däremot bytte jag ut en Supra strömlist ofiltrerad mot en Supra med nätfilter en gång och skillnaden va inte försumbar. Den med nätfilter gjorde något negativt med dynamiken trots att förstärkaren va inkopplad i ett ofiltrerat uttag.
Va det bara placebo att den dyrare strömlisten lät sämre? Ja det är möjligt, men jag tyckte skillnaden va lite för stor för att va placebo.

Jag vet inte om du någon gång gjort ett test på hur du uppfattar distorsion, en liten mängd dist brukar de flesta uppleva som ökad dynamik och inte som dist. jag säger inte att det var det du hörde men det är möjligt att det var det om du inte samtidigt har mätningar som visar att det inte var det.

Ungefär som att man aldrig brukar uppleva små nivåskillnader typ 0,05 dB som en nivåskillnad utan bara som att det låter lite annorlunda och oftast att det något starkare låter bäst, det är svårt att lyssningstesta rätt och man måste mäta samtidigt för att verkligen veta att man lyssnar på det man tror och inte på nått annat som uppenbart har en direkt påverkan på det man upplever sig höra. Är det jättelika skillnader går det att lyssna utan att kombinera det med mätningar men det är sällan så stora skillnader. Dessutom bör lyssningstest ske blint för att vara seriösa om det inte handlar om jättelika skillnader mellan det man provar mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.