Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Sitter man med olika bindningstid så saknar man bokstavligen förhandlingsutrymme. Banken kan säga nej och du har inget att komma med. Eller visst man kan betala ränteskillnadsersättning som du säger men det brukar bli dyrt.

Eh? Nej, du saknar inte förhandlingsutrymme?! Vadå inget att komma med? Det stämmer att du inte har något att komma med om du kommer dåligt påläst och oförberedd - är du däremot påläst och beredd att göra arbetet innan du träffar banken så kan du fortfarande förhandla. Har svårt att tro att jag är den enda som lyckats med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har bundit räntan på 1,25% tills slutet på januari, ser ut att bli trevlig höjning tills dess så lär få betala iaf 20 papp i månaden i ränta innan avdraget.

Jag går mot samma öde fast i December. Det ska bli skoj.

Permalänk
Skrivet av Major Pain:

Eh? Nej, du saknar inte förhandlingsutrymme?! Vadå inget att komma med? Det stämmer att du inte har något att komma med om du kommer dåligt påläst och oförberedd - är du däremot påläst och beredd att göra arbetet innan du träffar banken så kan du fortfarande förhandla. Har svårt att tro att jag är den enda som lyckats med det?

Vad har du för argument att komma med menar du när de säger nej till allt annat än dålig ränterabatt? 🤔
De behöver ju inte förhandla alls. Man MÅSTE i praktiken spela ut bankerna mot varandra för att få en okej ränterabatt, vilket inte går om man har en del bundet. Jag hade ALDRIG fått en ränta under 1% för något år sen om jag hade haft en bunden del. Har som sagt haft lånet uppdelat på olika bindningstider också och då var det extremt svalt intresse från banken att förhandla räntan.

Tyvärr är det ju som att argumentera med en vägg så jag avslutar denna diskussion med några länkar som kanske lär dig något.

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/varning-for-olika-bi...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Vad har du för argument att komma med menar du när de säger nej till allt annat än dålig ränterabatt? 🤔
De behöver ju inte förhandla alls. Man MÅSTE i praktiken spela ut bankerna mot varandra för att få en okej ränterabatt, vilket inte går om man har en del bundet. Jag hade ALDRIG fått en ränta under 1% för något år sen om jag hade haft en bunden del. Har som sagt haft lånet uppdelat på olika bindningstider också och då var det extremt svalt intresse från banken att förhandla räntan.

Tyvärr är det ju som att argumentera med en vägg så jag avslutar denna diskussion med några länkar som kanske lär dig något.

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/varning-for-olika-bi...

Det är helt ok om du inte vill diskutera vidare, ha en fin kväll!

Permalänk
Avstängd

Reporäntan måste vara högre än inflationen för att den ska dämpas. Hade jag varit riksbankschef hade reporäntan nu höjts till 10.00%.

De som inte klara en marknadsränta på 4-5 % har för höga lån. Det skulle man tänkt på när man tog alla dessa enorma lån.

Permalänk
Skrivet av Major Pain:

Detsamma, ber om ursäkt om jag lät dryg i mitt förra inlägg, ser själv i efterhand att det ser rätt drygt ut

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Reporäntan måste vara högre än inflationen för att den ska dämpas. Hade jag varit riksbankschef hade reporäntan nu höjts till 10.00%.

De som inte klara en marknadsränta på 4-5 % har för höga lån. Det skulle man tänkt på när man tog alla dessa enorma lån.

Aldrig sett den tumregeln, var kan man läsa mer om den?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Problemet är att han har rätt och du har fel. Att binda sitt lån på flera olika delar hos samma bank är enbart negativt och ger dig en inlåsningseffekt.

Sen skippa snacket om "påläst". Du är enbart en viktig kund om du har ett betydande kapital placerat hos banken, dem bryr sig föga annars.
Det är säljare, ringer du och frågar om att öppna eller flytta ett ISK/VP till deras koncern är de väldigt tillmötesgående, ringer du och ber om ränterabatt, inte alls samma ton.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@TANDEMCYKELN hade nästan rätt. Det finns en tumregel att reporäntan ska vara 1,5 ggr inflationen om det ska bita, men vi har inte haft så höga räntor sen 90-talet.

Problemet nu är att det blir lite som Stockholms blodbad. Läste i tidningarna att en ekonom för SEB beräknar att en 2 barnsfamilj boende i villa genomsnittlig har en kostnadsökning på 80000 kr i år jämfört med förra året. Hur många miljoner som skulle ha gått i konsumtion går nu till att betala för dyrare mat, bränsle och boränta.

Permalänk

Detsamma, ber om ursäkt om jag lät dryg i mitt förra inlägg, ser själv i efterhand att det ser rätt drygt ut

Det är lugnt. Jag ska erkänna att jag var på väg att avsluta med nåt spydigt istället för att önska en fin kväll, men jag sansade mig.

För att förtydliga lite kring min inställning så menar jag att den förhandlingsposition man har med bundna räntor på olika löptid i första hand kan vara övriga åtaganden man har hos banken som tex sparanden och tjänstepension. Dvs, visar man att man är beredd att flytta dessa från banken lär man få deras uppmärksamhet. Det motsatta gäller såklart också, dvs lägre räntor i utbyte mot att man flyttar tex sparanden och tjänstepensioner till banken är självklart attraktivt för banken. Är banken även försäkringsbolag så kan man även erbjuda/hota att flytta sina försäkringar till/från banken. Har man inte något av ovanstående att erbjuda kan man tex erbjuda att flytta hela familjens behov av banktjänster till banken, dvs sparkonton, lönekonton, bankkort och kreditkort. Slutligen - tar man med en kalkyl som visar att en annan bank erbjuder så pass bra räntor att man kan räkna hem ränteskillnadsersättningen så kommer inte banken kunna ignorera det. Det finns mao ganska mycket att pröva och som stärker ens förhandlingsposition. Sitter du med rörliga räntor är positionen så klart ännu starkare, men att man helt saknar förhandlingsutrymme med bundna lån stämmer absolut inte!

Avslutningsvis försöker jag inte påverka någon att binda sina räntor. Jag försöker bara argumentera för att man inte ska ge upp bara för att man sitter med bundna räntor! Fortsatt fin kväll!

Permalänk
Skrivet av Marke:

Problemet är att han har rätt och du har fel. Att binda sitt lån på flera olika delar hos samma bank är enbart negativt och ger dig en inlåsningseffekt.

Sen skippa snacket om "påläst". Du är enbart en viktig kund om du har ett betydande kapital placerat hos banken, dem bryr sig föga annars.
Det är säljare, ringer du och frågar om att öppna eller flytta ett ISK/VP till deras koncern är de väldigt tillmötesgående, ringer du och ber om ränterabatt, inte alls samma ton.

Jag ser inte att det skulle vara ett problem vem som har rätt eller fel? Specielt inte med tanke på att du citerar mitt inlägg där jag önskar trevlig kväll...
Och du jobbar på bank antar jag? Jag gör inte det, men har förhandlat med min bank ett flertal gånger de senaste 20 åren så jag vet vad som har funkat i mitt fall. Mitt syfte är inte försöka övertyga folk att binda sina lån. Det jag reagerade på var påståendet att man inte har något förhandlingsutrymme med lån bundna på olika löptid. Det har man. Medges att utrymmet är mindre jämfört med helt rörliga räntor, men det finns absolut där om man titar på helheten. Bara som en uppmaning till er med bundna lån att inte lägga er platt inför banken...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Med tanke på att flertalet banker räknade med en kalkylränta på 6-7 % så borde det inte vara något jätteproblem. Iallafall för dem som skaffade sina lån där, samt inte skuldsatt sig ännu mer därefter.

Dock är det ju såklart väldigt många som inte brytt sig om att amortera mer än vad som krävts på grund av den låga räntan vi varit bortskämda med.

Nej i dagens läge är man glad att man inte har några lån kvar på huset och är en lågförbrukare av el. Trots det så märker man ju av det då ALLT blir dyrare.

Permalänk
Skrivet av first:

och är det fyra miljoner, 3200 kr. 1600 kr per person extra i månaden. Kaffepengar ju.

Stiger räntan med 1% och man har lån på 4miljoner
blir det då inte att man betalar: 0.01 x 1milj = 10.000:- x 4 = 40.000:- extra per år?
Dvs 40.000:-/12 = 3.333:-/mån.

Skulle räntan höjas till 5%, blir det 3.333:- x 5 = 16.666:-, i räntekostnader varje månad ?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Det finns någon ekonom/professor/annat som kom fram till just den tumregeln för väldigt länge sedan. Den är döpt efter han själv som jag just nu tyvärr inte kommer på namnet på. :/

Har för mig att han ansågs vara vettig! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Stiger räntan med 1% och man har lån på 4miljoner
blir det då inte att man betalar: 0.01 x 1milj = 10.000:- x 4 = 40.000:- extra per år?
Dvs 40.000:-/12 = 3.333:-/mån.

Skulle räntan höjas till 5%, blir det 3.333:- x 5 = 16.666:-, i räntekostnader varje månad ?

Ja delat på två som bor där. Ca 8300 kr i ränta per person, sedan säkert 3000 kr per person i föreningsavgift, sedan 500 pp för el. Totalt 11800 kr per person i boendekostnader. Lägg till 5k pp för mat och vi är uppe på 17000 jämnt, ungefär. Och så 3k per månad för att roa sig. 20.000 jämnt.

Höga utgifter för boende ja, men alla med en lön på endast 30k i månaden klarar sig med god marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ja delat på två som bor där. Ca 8300 kr i ränta per person, sedan säkert 3000 kr per person i föreningsavgift, sedan 500 pp för el. Totalt 11800 kr per person i boendekostnader. Lägg till 5k pp för mat och vi är uppe på 17000 jämnt, ungefär. Och så 3k per månad för att roa sig. 20.000 jämnt.

Höga utgifter för boende ja, men alla med en lön på endast 30k i månaden klarar sig med god marginal.

30K netto, är väl iofs inte "endast", krävs väl iaf ~40K brutto för det, och det vet vi ju att det är många i riket som inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

30K netto, är väl iofs inte "endast", krävs väl iaf ~40K brutto för det, och det vet vi ju att det är många i riket som inte har.

De flesta med så höga lån har nog det dock.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Det finns någon ekonom/professor/annat som kom fram till just den tumregeln för väldigt länge sedan. Den är döpt efter han själv som jag just nu tyvärr inte kommer på namnet på. :/

Har för mig att han ansågs vara vettig! 😁

Isåfall sitter vi rejält i skiten 😅
Räntor på 10-15% blir inte roligt för någon.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag känner mig rätt orolig för räntehöjningar och då har vi ändå en helt Ok buffert. Kan ge ett exempel på kostnader nedan så folk får ett hum. Räknar utan ränteavdraget.

Nuvarande
Lån - 5,2 Miljoner
Ränta 1,53% (går ut April nästa år) 6784kr/mån
Amortering 3% - 13302kr
Ränta + Amortering = 20 086kr

Förväntad ränta
Lån - 5,2 Miljoner
Ränta 4,5% 19 954 kr
Amortering 3% - 13 302kr
Ränta + Amortering = 33 256kr

Lägg på elpriserna så pratar vi en kraftig ökning från den kalkyl vi gjorde när vi köpte huset. Nu har vi som tur är ganska bra löner, så vi har möjlighet att amortera mindre om det behövs. Runt 9-10% i ränta faller allt ihop. Då kunde vi ändå låna runt 10 miljoner när vi köpte huset, så jag kan tänka mig att många sitter rejält i skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vad menar du? Att hälften av ens lön försvinner i skatt?

30k i lön ger ca 22k netto och då klarar du utgifter på 20k i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Jag känner mig rätt orolig för räntehöjningar och då har vi ändå en helt Ok buffert. Kan ge ett exempel på kostnader nedan så folk får ett hum. Räknar utan ränteavdraget.

Nuvarande
Lån - 5,2 Miljoner
Amortering 3% - 13302kr

Förväntad ränta
Lån - 5,2 Miljoner
Ränta 4,5% 19 954 kr
Amortering 3% - 13 302kr

Lägg på elpriserna så pratar vi en kraftig ökning från den kalkyl vi gjorde när vi köpte huset. Nu har vi som tur är ganska bra löner, så vi har möjlighet att amortera mindre om det behövs. Runt 9-10% i ränta faller allt ihop. Då kunde vi ändå låna runt 10 miljoner när vi köpte huset, så jag kan tänka mig att många sitter rejält i skiten.

På vilket sätt är det illa att allt faller ihop vid 10% ränta? Det är en extremt hög ränta. Det är som att säga att "Om jag badar i 70 gradigt vatten så dör jag". Ja, du och alla andra.

Det är inte vettigt att ta höjd för 10% ränta när man ansöker om bolån och rådande ränteläge är 1%. Det är som att aldrig gå utanför dörren, för man kan bli påkörd av en bil.

Om det nu mot förmodan blir 10% ränta så sitter vi alla i skiten, men och? Alla år fram tills det händer har varit bra, var de inte värda något?

Sen säger jag inte att man ska vara helt vettlös och maxbelåna sig utan en tanke på möjliga konsekvenser, men om man har en kontantinsats som inte består av blancolån, om man saknar övriga lån, har ett jobb som bör stå sig när konjunkturen skakar, och man klarar KALPEN som räknar upp på 7%, ska man då hålla igen för att det kanske, kanske går fullständigt åt helvete?

Permalänk
Skrivet av slipbit:

@TANDEMCYKELN hade nästan rätt. Det finns en tumregel att reporäntan ska vara 1,5 ggr inflationen om det ska bita, men vi har inte haft så höga räntor sen 90-talet.

Problemet nu är att det blir lite som Stockholms blodbad. Läste i tidningarna att en ekonom för SEB beräknar att en 2 barnsfamilj boende i villa genomsnittlig har en kostnadsökning på 80000 kr i år jämfört med förra året. Hur många miljoner som skulle ha gått i konsumtion går nu till att betala för dyrare mat, bränsle och boränta.

Var det 80000kr innan riksbankens höjning eller efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Vad menar du? Att hälften av ens lön försvinner i skatt?

30k i lön ger ca 22k netto och då klarar du utgifter på 20k i månaden.

Jag trodde absolut du pratade om 30K netto.
Så du menar att inkomst 22K - 20K utgifter är att klara sig med citat, "god mariginal"?

Permalänk
Musikälskare

Jag har delat mitt bolån 1/3 rörligt och 2/3 fast (1.35%)

Är det värt att binda mitt rörliga nu eller är det för sent, det ligger på runt 700K

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

På vilket sätt är det illa att allt faller ihop vid 10% ränta? Det är en extremt hög ränta. Det är som att säga att "Om jag badar i 70 gradigt vatten så dör jag". Ja, du och alla andra.

Det är inte vettigt att ta höjd för 10% ränta när man ansöker om bolån och rådande ränteläge är 1%. Det är som att aldrig gå utanför dörren, för man kan bli påkörd av en bil.

Om det nu mot förmodan blir 10% ränta så sitter vi alla i skiten, men och? Alla år fram tills det händer har varit bra, var de inte värda något?

Sen säger jag inte att man ska vara helt vettlös och maxbelåna sig utan en tanke på möjliga konsekvenser, men om man har en kontantinsats som inte består av blancolån, om man saknar övriga lån, har ett jobb som bör stå sig när konjunkturen skakar, och man klarar KALPEN som räknar upp på 7%, ska man då hålla igen för att det kanske, kanske går fullständigt åt helvete?

Hej,

Jag pratade alltså om min egen kalkyl och jag sa inte någonstans att det var illa. Försökte mer ge en bild av hur kalkylen är uppbyggd.

Jag ångrar definitivt inte att jag köpte hus, jag tänker att vi kan bo här livet ut så att marknaden pendlar påverkar mig inte mycket.

Min poäng var mer att ge en bild över hur mycket kostnaderna ökar för någon som är relativt högt belånad. Det kommer definitivt påverka mycket hur vi konsumerar i hushållet. Inget 4000-serie i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Helt rätt. Man kan inte sätta livet på paus för osannolika 'what if' scenarion.

Ett annat scenario är ju att man dör eller blir dödligt sjuk i förtid. Hur glad är man då att man inte vågade satsa på livet när man hade det?

7% KALPEN var fullt rimlig. Att det 'kan bli värre' är lika uppenbart som det är ovidkommande.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag trodde absolut du pratade om 30K netto.
Så du menar att inkomst 22K - 20K utgifter är att klara sig med citat, "god mariginal"?

Ja? Man får ju förutsätta att det finns åtminstone 50k i sparpengar över om något oförutsett händer. Och bära med sig att räntor på 5% är inget nytt normalläge utan övergående. Det är bara att bita ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ja? Man får ju förutsätta att det finns åtminstone 50k i sparpengar över om något oförutsett händer. Och bära med sig att räntor på 5% är inget nytt normalläge utan övergående. Det är bara att bita ihop.

Ekonomiska världen har ändrat väsentligt sedan förra gången man hade höga räntor. Så man kan inte säga att x% är normalt läge.
Man kan inte bara titta på bolån, man måste se att företag blir drabbade och därigenom arbeten.
Inga nya investeringar, inga nya lån utan stänger ner delar av verksamheten och sparkar folk för att hålla nere kostnader. Detta tittar (förhoppningsvist) även riksbanken på. Så att aggressivt höja för att dämpa inflationen är farligt när vi även har andra saker än "köplusten" som överhettar och bidrar till inflationen som vi har svårt att styra i landet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Nuvarande
Lån - 5,2 Miljoner
Amortering 3% - 13302kr

Förväntad ränta
Lån - 5,2 Miljoner
Ränta 4,5% 19 954 kr
Amortering 3% - 13 302kr

Jag tror att de flesta i er sits har 60-70 000 i nettoinkomst och klarar utgifterna med god marginal men det värsta är om ni sätter golvet för då är många illa ute
Alltså om ekonomin anpassar sig efter de rikastes inkomster.