Svive Leo studio hörlurar! Varför så billiga?

Permalänk
Avstängd

Svive Leo studio hörlurar! Varför så billiga?

Tjena! Finns det någon som kan tro sig på varför dessa studio hörlurar är så billiga?

https://www.webhallen.com/se/product/330902-Svive-Leo-Studio-...

Är dessa lurar inte bra? 🤔 Enligt specs så ska dom vara bra och att dom är ett par hifi lurar. Borde man gå upp i dyrare pris om man är ute efter studio hörlurar? Blir tveksam till priset känner jag 🤔 vad tror ni berätta gärna. Samt så hittar jag inte ett ända reviews om dessa hörlurar hum.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mio-3513: Svive är kompletts egna märke har jag för mig och webhallen är en del av komplettgruppen.

Om lurarna är bra eller dåliga är svårt att säga, det beror såklart på vad du ska använda de till samt vad man jämför med

I min erfarenhet är svive ett helt okej märke men man ska inte förvänta sig några underverk

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att bygga ett par Beats för 3000kr kostar ca 60kr.
Så priset kan mycket väl ge dig bra grejer trotts 499:-
Svive är ett OEM märke som komplettgruppen själv importerar och märker upp. Det är som Ica basic mat. Deras majs är oätbar medans deras salladsost är en hit. Lite som en chansning

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga studiolurar på nått sätt utan en billig budgethörlur. De kan kanske låta anständigt men knappast korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar dessutom som att de finns billigare på komplett.se
Tänkte jag skulle beställa ett par och testa, 239:- är inga pengar och för det jag ska använda de för lär de funka.

https://www.komplett.se/product/1162219/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Avstängd

Ibland har man tur med kedjornas "egna märken" som ju är rebrandade noname-produkter. Jag minns några riktigt bra lurar som såldes som Andersson på Netonnet (och kanske Siba om det var så länge sedan) som var exakt samma som några som kostade mer än det dubbla med ett annat märke. Oftast får man vad man betalar för dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikTL:

Verkar dessutom som att de finns billigare på komplett.se
Tänkte jag skulle beställa ett par och testa, 239:- är inga pengar och för det jag ska använda de för lär de funka.

https://www.komplett.se/product/1162219/gaming/spelutrustning...

Uppdatera gärna hur du upplever dem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga studiolurar på nått sätt utan en billig budgethörlur. De kan kanske låta anständigt men knappast korrekt.

Står ju att dom är studio hörlurar och till å med på svives hemsida också. ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

@Mio-3513: Svive är kompletts egna märke har jag för mig och webhallen är en del av komplettgruppen.

Om lurarna är bra eller dåliga är svårt att säga, det beror såklart på vad du ska använda de till samt vad man jämför med

I min erfarenhet är svive ett helt okej märke men man ska inte förvänta sig några underverk

Svive är kompletts egna märke? Hum 🤔 hur kommer det sig då att svive har egen hemsida? Finns inget som kringgår att komplett är delaktiga enligt den.

Jag jämför kanske med ett par lurar från Sennheiser eller kanske Philips fidelio X3 eller fidelio X2HR. Vilket kan va bättre både ljudmässigt och komfort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mio-3513:

Står ju att dom är studio hörlurar och till å med på svives hemsida också. ??

Det är inget som används i nån studio utan bara marknadsföring. Så här säger de själva.

Svive är Komplett Groups eget varumärke för prismedvetna elektronikkunder.
https://www.komplett.se/brand/svive

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mio-3513:

Svive är kompletts egna märke? Hum 🤔 hur kommer det sig då att svive har egen hemsida? Finns inget som kringgår att komplett är delaktiga enligt den.

Jag jämför kanske med ett par lurar från Sennheiser eller kanske Philips fidelio X3 eller fidelio X2HR. Vilket kan va bättre både ljudmässigt och komfort?

Komfort måste du testa på ditt eget huvud för det är väldigt individberoende pga mått och form på huvud och öron. Lägg inte så stor vikt vid vad andra tycker om komforten för det är i princip bara slutsatser om olika principer och storleksklasser man kan gå på men hamnar ytterörat i kläm pga formen så blir det obekvämt ganska fort och du vill inte ha på dig luren medans den kan sitta perfekt på någon annan.

Sennheiser har ett mycket bredare sortiment än Philips så de är både bättre och sämre .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget som används i nån studio utan bara marknadsföring. Så här säger de själva.

Svive är Komplett Groups eget varumärke för prismedvetna elektronikkunder.
https://www.komplett.se/brand/svive

Aha tack för din info det blev en nyhet för mig att komplett är svives egna märke så ska man jämföra hörlurar mot ett par Philips fidelio X3 eller fidelio X2HR så är detta alternativ mycket bättre eller? Eller hörlurar från Sennheiser?

Permalänk

som tidigare sagt svive är rebrandat noname kinesium kan va skitbra, kan va kattskit lite utav en chansning ända fördelen med rebrandingen är väl att de iaf är funktionstestade och att du kan lämna tillbaka dem inom 14 dagar om du köper dem i kompletts webbutik och inte totalt demolerar produkten eller förpackningen.

dessa lurar ska väl va ok lurar vad jag förstått det annars om man är på budget.

https://www.thomann.de/intl/superlux_hd668_b.htm

typ en klon på AKG´s k240 lurar med liknande spec och design akg kör dock metallbåge istället för plast.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/akg-k240-mkii...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Komfort måste du testa på ditt eget huvud för det är väldigt individberoende pga mått och form på huvud och öron. Lägg inte så stor vikt vid vad andra tycker om komforten för det är i princip bara slutsatser om olika principer och storleksklasser man kan gå på men hamnar ytterörat i kläm pga formen så blir det obekvämt ganska fort och du vill inte ha på dig luren medans den kan sitta perfekt på någon annan.

Sennheiser har ett mycket bredare sortiment än Philips så de är både bättre och sämre .

Men ljudmässigt då är det mer värt att köpa hörlurar dyrare från tex Sennheiser eller Philips eller mer av ett kändare märke där det inte är ett företags egna märke om man är ute efter bäst ljud för musik och spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Men ljudmässigt då är det mer värt att köpa hörlurar dyrare från tex Sennheiser eller Philips eller mer av ett kändare märke där det inte är ett företags egna märke om man är ute efter bäst ljud för musik och spel?

Ska du skapa eller lyssna på musik?

För spel har jag tyvärr svårt att svara. Men mixning av musik så förespråkar jag alltid minst 2 olika källor för att hitta ditt resultat. Tex då hörlurar gjorda för mixning, och ett par vanliga högtalare. Då skulle de teoretiskt funka såklart!

Sen säger jag som ovan talare, finns nog ingen studio i världen som använder dessa lurar som studiolurar 🤷‍♂️

Använder själv en svivemikrofon vid min streaming setup, och den är jag nöjd med. Tyvärr aldrig använt hörlurarna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mio-3513:

Men ljudmässigt då är det mer värt att köpa hörlurar dyrare från tex Sennheiser eller Philips eller mer av ett kändare märke där det inte är ett företags egna märke om man är ute efter bäst ljud för musik och spel?

Det kan man inte svara på, vilket också är problemet. Kollar du på några Sennheiser eller Philips så kan du läsa recensioner och liknande från massa ställen och från personer på olika nivå, säkert hundratals om inte tusentals användare som har recenserat de på amazon exempelvis. För en kedjas egna produkter är du hänvisad till de recensioner den kedjan har på sin sida, i bästa fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mio-3513:

Men ljudmässigt då är det mer värt att köpa hörlurar dyrare från tex Sennheiser eller Philips eller mer av ett kändare märke där det inte är ett företags egna märke om man är ute efter bäst ljud för musik och spel?

Philps tenderar att vara lite varma i ljudet medans Sennheisers hifisortiment är från måttligt varma till neutrala. Hur som helt är det väldigt sällan gaming och lifestyle produkter säljer på sin ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.