Nvidia: "Moores lag är död"

Permalänk
Medlem

Framtida generationer:
Dubbel prestanda
Dubbelt pris
Halva kundkretsen

För folk som är för fattiga för att ha en Ferrari eller Lamborghini eller dylikt i sitt garage får snart börja köpa 10-20 år gamla grafikkort istället.

Alla blir hjärntvättade av tankepolisen att ha det senaste topp end grafikkortet är den heliga gralen.
Får jag bara tag på det senaste xxx90Ti Ultimate FTW Edition kan jag dö lycklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Är det inte bättre med lägre priser och fler som kan få tillgång till produkterna? Nu när priserna är så höga så avstår många istället.

Svår balansgång eller hur ett företag vill profilera sig.
Är det bäst att sälja 10 st. produkter för 100.000 kr.
Eller att sälja 4 st. produkter för 100.000 kr.

Enligt siffror så tycks nVIDIA en smitt marginal på 60%, vilket vara normalt inom denna branch medans andra brancher är rätt låg.
Men det säger ingenting om vad deras marginal på respektive produktkategori. Dom kanske har 40% marginal på 4090, medans dom har 80% på 4080.

Många lever i illusionen om att priser bara höftas fram.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om man har som grundprincip att marginalerna ska öka i procent för varje ny generation så är det klart att det blir såhär. Svagt och otroligt genomskinligt att skylla sin girighet på fysik. Classic Nvidia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Klokt av Jensen, och av Nvidia, att räta ut en del frågetecken och krossa en del myter gällande prissättning m.m. Gör det lättare för oss konsumenter att veta vad som komma skall.

Det kommer alltid finnas människor som lätt går att skiljas från sina pengar, några väl valda lögner så är de till och med nöjda med resultatet. Grattis!

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tycker personligen att 1599 USD för ett 4090 ändå är förståeligt. Problemet för oss i Europa och framförallt Sverige är det löjliga momspåslaget som EU hittat på, plus det faktum att svenska kronans kurs är i botten. 22000kr låter inte alls så överkomligt längre. Vissa tredjepartskort lär bli ännu dyrare uppåt 25000.

Detta. Att kronan är körd i botten ger oss enormt dålig köpkraft. Kommer ihåg 2010 när dollarn kostade 6.7 kr. Detta var ju extremt åt andra hållet, men nu är vi verkligen i botten. Tyvärr betalar vi ju automatiskt mer moms när vi har sämre växlingskurs.

Permalänk

Nä men dubbla prestandan för dubbelt så mycket pengar verkar gå.
3080 för 8000kr och 4080 för 16000kr
Alltså inga effektivisering förutom i Nvidias plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Detta. Att kronan är körd i botten ger oss enormt dålig köpkraft. Kommer ihåg 2010 när dollarn kostade 6.7 kr. Detta var ju extremt åt andra hållet, men nu är vi verkligen i botten. Tyvärr betalar vi ju automatiskt mer moms när vi har sämre växlingskurs.

4090 är ca 1.6x mer prestanda än 3090, för 1.6x mer pengar.
Om korten släpptes samtidigt så hade det varit helt okej, men att det släpps nu, så här långt efter 3090, är ett hån.

1.6x mer prestanda för 1.6x mer pengar är ju ingen förbättring alls från generation till generation.

Jag hoppas att AMD 7000 bara ersätter 6000, precis som 4000 borde ha ersatt 3000 till ungefär samma pris. Om AMD gör det, ersätter 6000 med 7000 för ungefär samma pris, som de har planerat hela tiden att göra, som de alltid gör, så kommer de att sälja hur mycket som helst.

Permalänk

Fick just besked att min Steam deck skall levereras.
Struntar i gaming dator ett par år, då kommer allt vara bättre....?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

De som följt EVGA's avhopp förstår till viss del varför de har ökat den så kraftigt senaste åren.

Summa summarum: Nvidia har ökat både deras marginaler och deras vinster enormt senaste åren. Att då gråta över ökade tillverkningskostnader är....... ihåligt.

Dom där siffrorna stärker ju påståendet. Nvidias bruttomarginal nådde 50% redan 2011, och den ligger nu på runt 65%. Så i kontexten som Jensen pratar om så har han ju helt rätt med dom siffrorna, denna skillanden i bruttomarginal går ju helt emot att en stor del av ökning vi sett senaste åren handlar om att nvidia tar högre marginaler. Den förklarar ju endast en liten ökning för gaming-gpuer, eller egentligen förklarar den väldigt lite eftersom dels nvdidias försäljning ser helt annurlunda ut idag mot för 10 år sedan, där billiga instiktkort i princip är irrelavanta och en majoritet av deras försäljning är nu datacenter, och dels så kommer bruttomarginalen vara tvungen att gå upp om övriga kostnader ökar, t ex utvecklingskostander.

Och det inte som att det Jensen säger är något nytt, det har flaggats för detta länge från alla håll å kanter, nvidia började redan för tio år sedan. Det var väl inte så länge sedan det cirkulerade analyser om att en 5nm wafer kostade 3x så mycket som 28nm lanserades för, och att transistor per krona bara marginelt läge än 7nm.

Jag tror jag har länkat denna utmärka föreläsning på detta ämne tidigare, visst den har några år på nacken, men den är fortfarande aktuell, och mycket av det som nämns om prisutveckling stämmer rätt bra överrens med hur det utevcklade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

4090 är ca 1.6x mer prestanda än 3090, för 1.6x mer pengar.
Om korten släpptes samtidigt så hade det varit helt okej, men att det släpps nu, så här långt efter 3090, är ett hån.

1.6x mer prestanda för 1.6x mer pengar är ju ingen förbättring alls från generation till generation.

Jag hoppas att AMD 7000 bara ersätter 6000, precis som 4000 borde ha ersatt 3000 till ungefär samma pris. Om AMD gör det, ersätter 6000 med 7000 för ungefär samma pris, som de har planerat hela tiden att göra, som de alltid gör, så kommer de att sälja hur mycket som helst.

Var kommer 1.6ggr ifrån? Rtx3090 hade MSRP på $1499, rtx4090 $1599, en faktor 1.06 ggr. Detta är mindre än inflation under samma tidsperiod. Alltså kan man säga att det är mer prestanda för samma peng. Återigen, prisskillnaden är kronkursen och skatt på det. Bekräftar snarare mitt ovanstående påstående att vi inte kan beskylla Nvidia för Sverige finansiella politik.

Permalänk
Medlem

Dom enda som är nöjda är aktieägarna o investerarna

Permalänk
Medlem

Allting är ändligt. Så även våra plånböcker.

Permalänk
Medlem

"Istället antyds att högre priser är att vänta i fortsättningen, särskilt för nya generationer." 🤡

Antar att AAA spel kommer att behövas optimeras mer nu om dom ska sälja.
Det funkar inte med högre priser och nya "men klarar det Crysis?"
Vi här i sverige har mindre pengar i plånboken än på länge och värre kommer det att bli. Vi är inte ensamma om detta.
Det kommer att märkas i försäljningen av både spel och hårdvara.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Var kommer 1.6ggr ifrån? Rtx3090 hade MSRP på $1499, rtx4090 $1599, en faktor 1.06 ggr. Detta är mindre än inflation under samma tidsperiod. Alltså kan man säga att det är mer prestanda för samma peng. Återigen, prisskillnaden är kronkursen och skatt på det. Bekräftar snarare mitt ovanstående påstående att vi inte kan beskylla Nvidia för Sverige finansiella politik.

Från deras bilder som visar korten utan dlss. 4090 är ca 1.6x jämfört med 3090ti utan dlss.

Här kan du se: https://www.youtube.com/watch?v=bEr9AmEkImg&t=29s

4080 12gb är långsammare än 3090ti utan dlss.

Och du kan inte jämföra MSRP när det släpptes jämfört med nu. Nu kostar 3090ti under $1000. 4090 kostar $1600 så det är minst 1.6x gånger pengarna för 1.6x prestanda. Ingen förbättring alls gen till gen.

Permalänk
Medlem

Ska man vara krass finns det två sanningar:

1. Vi behöver inte super duper GPUer. Kommer ihåg när GTX 670/680 kom och man hade >240fps. Räcker inte det?
10x0 serien klarar många spel galant fortfarande.
Man måste inte ha RT, 4k. Det är klart att det är mer grafiskt imponerande spel som driver på utvecklingen.
2. GPU börjar nu bli en rikemans fråga (eller om man är beredd på att skuldsätta sig, prioritera bort annat)
Mellanklass GPUerna kostade 2000kr förut och highend över 5000kr.
Med inflation och ökade tillverkningskostnader borde kanske mellanklass kosta 4000kr idag. Jag ser 3060ti /6700 som dagens mellanklass.

Jag tror personligen att många inte kommer tycka det är värt att uppgradera till nya kort, snarare kolla beg. marknaden och handla där istället. Detta + minskad förtjänst på mining kommer minska försäljning av nya grafikkort betydligt.

Om både AMD och Intel kan börja komma att konkurrera med låga priser kan vi se lägre priser. Men som världsläget ser ut nu med Putins krig m.m. så kanske det bara blir dyrare istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Problemet med prissättning är ju inte att vad 4090 kostar eller att svenska kronan är helt körd i botten. Problemet är ju hur man valt att prissätta och benämna modeller i förhållande till prestandan mellan varandra. har sagt detta i andra trådar men det tåls att säga igen. med dagens prissättning Nvidia har valt att förhålla sig till så får man mest prestanda per krona i 4090 modellen.
Sämst prestanda per krona har du i deras 4080 12GB variant som en stor del av entusiasterna börjat fatta (förhoppningsvis) är en helt annan krets och snarare ett 4070 med lite extra minne. Om man ska titta på prissättningen mellan dom tre olika modellerna och sedan kollar på råa siffror mellan modeller i form av minne, minnesbredd och cuda kärnor så är den procentuella ökningen från 4080 12GB > 4080 16 GB linjär.
Om man kollar "prestanda" ökningen och prisökningen så ligger den på ungefär 25-30%. Men när man tittar på 4080 16 GB > 4090 så är "prestanda" ökningen snarare 60% men prispåslaget är endast 40% och där bryter 4090 ur och skapar sig ett utrymme där det inte bara är det dyraste kortet utan också det som presterar bäst sett till priset.
Så vitt jag vet har det väl inte varit såhär på många generationer om någonsin förut?
I dom flesta generationer har jag upplevt det som att toppmodeller har haft ett extra påslag på priset jämfört med den prestanda ökning kortet har erbjudit, men nu är det alltså tvärtom och istället för att Nvidia bemöter detta så gör dom precis som andra personer med inflytande och för deras kundkrets bakom ljuset. Dessutom i den sämsta tänkbara tid som möjligt.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Blir att bevaka prisutvecklingen på de nya GPU:er som släpps i höst, men som familjens inköpsansvarig för hårdvara är det köpstopp sedan förra månaden pga inflation och energikris. Jag prioriterar kärnverksamheten (bostad, värme, mat) framför ett nytt grafikkort i några år.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Men vem sa att vi alla behöver dubbel prestanda till samma peng?? Jag tar gärna "bara" 40% mer prestanda om jag kan behålla gamla prislappen för xx80, med lägre strömförbrukning.

Det är ju lite roligt att Jensen säger säger dubbla prestandan vilket så klart inte 4000 serien har ens enligt deras egna tester, det är fullt skit snack det Jensen tar i sin mun. Att man sedan låter honom sprida sina ord utan att någon kritisk granskning är journalistiskt svagt av SweClockers.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas man verkligen att Intel lyckas med sin grafikkorts sattsning. Att det blir konkurrens. Och priserna går ner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk

Rubriken Moores lag är död är 20år gammal, men coolt att den har hållit så länge.
Det blir intressant vad framtiden kommer med, inom nästan alla områden så har utvecklingen stagnerat. Jag tycker det ändå är coolt att utvecklingen inte stagnerade före. För idag så har man så kraftiga mobiler så de går att göra de flesta vanliga sysslor på, så snabbare mobiler är coolt och bra, men vi överlever utan.

Det stora hindret tycker jag är att Ai kräver ofantligt mycket mer datakraft, då för robotar, självkörande bilar etc. Om utvecklingen inte fortsätter så kanske vi inte får detta. Så dessa områden är direkt beroende av att processerna fortsätter att utvecklas utan strömförsörjningen skjuter iväg

Däremot andra områden som spel, videoredigering etc är inte superberoende av snabba datorer för att de ska dö ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Svår balansgång eller hur ett företag vill profilera sig.
Är det bäst att sälja 10 st. produkter för 100.000 kr.
Eller att sälja 4 st. produkter för 100.000 kr.

Enligt siffror så tycks nVIDIA en smitt marginal på 60%, vilket vara normalt inom denna branch medans andra brancher är rätt låg.
Men det säger ingenting om vad deras marginal på respektive produktkategori. Dom kanske har 40% marginal på 4090, medans dom har 80% på 4080.

Många lever i illusionen om att priser bara höftas fram.

Man sätter de priser man tror att man kan sälja för, inte baserat på vad det kostar att tillvekra. Jensen ljuger i detta, det har inte blivit just något dyrare att tillverka chip.
Det har blivit lite dyrare med waffers men det priset är på väg tillbaka till lägre nivåer. Substraten har blivit billigare, och även koppar och kylar produktionen har blivit billigare.

Jensen ljuger för att han vill ha högre vinster. Lika som Jensen ljuger i att 4090 har dubbla prestandan fast hans egna tester visar att den ligger på runt 40-60% i hastighetsökning.

Permalänk
Medlem

Så när prestandan inte går att dubblera så dubblerar man priset istället? Börjar förstå EVGA mer och mer för varje dag som går. Har varit trogen användare av Geforce i över 18 år, och under dessa år så har jag nog aldrig varit så sugen på att byta till Radeon som jag är nu. Allt hänger på om AMD följer Nvidias girighet eller prissätter 7000-serien med vett.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så när prestandan inte går att dubblera så dubblerar man priset istället? Börjar förstå EVGA mer och mer för varje dag som går. Har varit trogen användare av Geforce i över 18 år, och under dessa år så har jag nog aldrig varit så sugen på att byta till Radeon som jag är nu. Allt hänger på om AMD följer Nvidias girighet eller prissätter 7000-serien med vett.

AMD har väl bevisat senaste tiden att dem är minst lika pengakåta.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tycker personligen att 1599 USD för ett 4090 ändå är förståeligt. Problemet för oss i Europa och framförallt Sverige är det löjliga momspåslaget som EU hittat på, plus det faktum att svenska kronans kurs är i botten. 22000kr låter inte alls så överkomligt längre. Vissa tredjepartskort lär bli ännu dyrare uppåt 25000.

Vad menar du med att EU hittat på det? Sverige väljer vad momsen ska vara. Vi har betydligt högre än i många andra EU länder med våra 25% när många länder har runt 15-20%.

Sverige började med momsen eller oms som det var innan under andra världskriget som en temporär åtgärd men Socialdemokraterna tyckte den var så bra att de införde den igen 1960 mot de borgerliga partiernas protester genom att hota avgå om de inte fick igenom den lyckades de få kommunisterna (numera vänsterpartiet) att lägga ner rösterna.

EG (nu EU) införde en moms 1967 och Sverige bytte då till det systemet 1969 men vi hade redan en skatt innan och som sagt så har vi tillsammans med Norge och Danmark den högsta momsen med våra 25% då den höjdes successivt under många års tid fram till den stannade på 25.

Källa: https://www.svd.se/a/JdoBb/skatten-ingen-talar-om-varfor-har-...

I vilket fall är grafikkort för dyra numera men som Nvidia säger så kan vi tyvärr inte förvänta oss så mycket annat om vi inte vill ha prestandaökningar som är för små.

Men ingen som tvingar en ha bästa kortet. Man kan spela mycket spel med ett 1060 fortfarande speciellt om man inte måste köra på höga grafikinställningar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag har funderat lite på vad AMD kan göra. Det finns bara två alternativ, för de har planerat att bara ersätta 6000 med 7000, som de alltid gör.

De enda alternativen AMD har är antingen så höjer de priset för att tjäna mer, men då har de ingenting att konkurrera med nvidia 3000-serien, för AMD har inte planerat att fortsätta producera 6000-serien, de har planerat att ersätta den som de alltid gör, eller så gör de som planerat, ersätter 6000 med 7000 för ungefär samma pris, alltså mycket lägre än nvidia 4000, men konkurrerar med 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Från deras bilder som visar korten utan dlss. 4090 är ca 1.6x jämfört med 3090ti utan dlss.

Här kan du se: https://www.youtube.com/watch?v=bEr9AmEkImg&t=29s

4080 12gb är långsammare än 3090ti utan dlss.

Och du kan inte jämföra MSRP när det släpptes jämfört med nu. Nu kostar 3090ti under $1000. 4090 kostar $1600 så det är minst 1.6x gånger pengarna för 1.6x prestanda. Ingen förbättring alls gen till gen.

Varför får man inte räkna DLSS då? Varför bestämmer du hur andra skall värdera något. Jag använder i princip alltid DLSS när jag spelar. Och raytracing i de spel som stödjer det. Jag räknar med otroliga prestandavinster i t.ex cyberpunk, långt långt över 1.6X. Om dom uteblir kan jag hålla med dig.

Du måste förstå att du talar för dig själv och hur du ser på saker. Precis som jag och en miljon andra cyberpunkspelare som gärna tar tre gånger prestandan. Jag förstår att 4XXX inte passar dig, men du måste på samma gång förstå att det finns spelare som verkligen ser fram mot detta.

Jag tycker också att det är snuskigt dyrt, och visst kan man diskutera det om man orkar. Men att korten levererar i prestanda i alla fall för vissa spelare det är odiskutabelt, med parentesen att DLSS 3 faktiskt fungerar som det presenteras.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Dom enda som är nöjda är aktieägarna o investerarna

Jag är nöjd också, slipper köpa en GPU till av herr Jensen och hans ocker företag som inte bryr sig alls i sina kunder.

Nu får vi bara hoppas att deras kunder låterbli att bryr sig om dem, kommer inte bli någon skillnad innan folk slutar att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varför får man inte räkna DLSS då? Varför bestämmer du hur andra skall värdera något. Jag använder i princip alltid DLSS när jag spelar. Och raytracing i de spel som stödjer det. Jag räknar med otroliga prestandavinster i t.ex cyberpunk, långt långt över 1.6X. Om dom uteblir kan jag hålla med dig.

Du måste förstå att du talar för dig själv och hur du ser på saker. Precis som jag och en miljon andra cyberpunkspelare som gärna tar tre gånger prestandan. Jag förstår att 4XXX inte passar dig, men du måste på samma gång förstå att det finns spelare som verkligen ser fram mot detta.

Jag tycker också att det är snuskigt dyrt, och visst kan man diskutera det om man orkar. Men att korten levererar i prestanda i alla fall för vissa spelare det är odiskutabelt.

Du kan jämföra med dlss, men inte DLSS3 mot DLSS2, eftersom de har stängt av funktionen som fake'ar FPS i DLSS3 på 3000-serien.

Att jämföra 3090ti med DLSS2 jämfört med 4090 med DLSS3 är exakt som att jämföra 3090ti utan DLSS med 4090 med DLSS2. Det är inte en rättvis jämförelse.

Utan DLSS är 4090 1.6x jämfört med 3090ti, men för 1.6x högre pris.

Det är inte jag som bestämmer hur man mäter, det är logik och matematik.
Jämför under samma förutsättningar, annars kan man hitta på vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Då kostar ett RTX7090 typ 45000kr när det släpps?

Dessutom är den bara 10% bättre än 6090.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Då kostar ett RTX7090 typ 45000kr när det släpps?

Du får tänka på inflation också, 145000kr.