Nvidia: "Moores lag är död"

Permalänk
Medlem

Mycket prat om svenska kronan. Ja, finns det någon räddning för kronan överhuvudtaget? Det blir ju bara värre framöver. Mycket värre. Hade nog känts lite tryggare om Sverige hade använt Euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

sen återupplivas Moores lag med en ny pacemaker i form av chiplets <3

Jo om vi antar att det inte kostar någonting ekonomiskt eller i form av latenser och att de lyckas designa bättre kretsar i uppdelar form… men det har ju ingen levererat ännu så jag tror vi kan ta det lugnt med den förutsägelsen tills vi ser några andra resultat än högre marginaler för AMD samt potentiellt lägre energiförbrukning.

Permalänk
Skrivet av NaturMackan:

Mycket prat om svenska kronan. Ja, finns det någon räddning för kronan överhuvudtaget? Det blir ju bara värre framöver. Mycket värre. Hade nog känts lite tryggare om Sverige hade använt Euro.

Det går upp och ner. Byter man valuta varje gång en annan är mer fördelaktig så byter man ofta. Euron hade väl problem för några år sedan när grekerna höll på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fair enough.

Bruttomarginal för Nvidia senaste åren:

<Uppladdad bildlänk>

Det är alltså inte bara vinsten som har ökat. GP har ökat och ligger närmare 70%

De som följt EVGA's avhopp förstår till viss del varför de har ökat den så kraftigt senaste åren.

Summa summarum: Nvidia har ökat både deras marginaler och deras vinster enormt senaste åren. Att då gråta över ökade tillverkningskostnader är....... ihåligt.

Här måste man dock faktorera in att pengarna förlorat sitt värde under en lång tid. Det har varit kraftig inflation i över ett decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Mycket prat om svenska kronan. Ja, finns det någon räddning för kronan överhuvudtaget? Det blir ju bara värre framöver. Mycket värre. Hade nog känts lite tryggare om Sverige hade använt Euro.

Kronkurs följer styrräntan jämfört med omvärlden. Går styrräntan upp mer så kommer inflation gå ner och kronan värderas bättre. Sen ökar inte köpkraften ändå med tanke på bolånkostnader som blir signifikant dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaturMackan:

Mycket prat om svenska kronan. Ja, finns det någon räddning för kronan överhuvudtaget? Det blir ju bara värre framöver. Mycket värre. Hade nog känts lite tryggare om Sverige hade använt Euro.

Eurot har också tappat vs USD

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Mycket prat om svenska kronan. Ja, finns det någon räddning för kronan överhuvudtaget? Det blir ju bara värre framöver. Mycket värre. Hade nog känts lite tryggare om Sverige hade använt Euro.

2002 var dollarn upp och nosade på 11 kr också.

Permalänk
Medlem

Kapitalism och behovet av oändlig tillväxt är problemet, inte att Moore's Law dog en del år sedan.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo om vi antar att det inte kostar någonting ekonomiskt eller i form av latenser och att de lyckas designa bättre kretsar i uppdelar form… men det har ju ingen levererat ännu så jag tror vi kan ta det lugnt med den förutsägelsen tills vi ser några andra resultat än högre marginaler för AMD samt potentiellt lägre energiförbrukning.

Vi vet både att det 1 är billigare att tillverka kretsar i mindre storlek (se zen arkitekturen) och 2 att latenser för raytrace inte är ett problem. Detta är ingen förutsägelse utan ett faktum. Frågan är "när" de kommer och det beror mycket på mjukvarustödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

2002 var dollarn upp och nosade på 11 kr också.

Gillade 2011-2012, 5-6kr eller nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Du kan jämföra med dlss, men inte DLSS3 mot DLSS2, eftersom de har stängt av funktionen som fake'ar FPS i DLSS3 på 3000-serien.

Att jämföra 3090ti med DLSS2 jämfört med 4090 med DLSS3 är exakt som att jämföra 3090ti utan DLSS med 4090 med DLSS2. Det är inte en rättvis jämförelse.

Utan DLSS är 4090 1.6x jämfört med 3090ti, men för 1.6x högre pris.

Det är inte jag som bestämmer hur man mäter, det är logik och matematik.
Jämför under samma förutsättningar, annars kan man hitta på vad som helst.

Nej, jag tror inte jag förstår hur du menar. Jag bryr mig inte om like for like jämförelser. Jag bryr mig om hur spelen jag spelar fungerar i slutändan. Och med ett 4000 kort det blir bra mycket mer än några fjuttiga 1.6X snabbare i vissa spel. Speciellt dom tunga singelplayerspel som jag gillar att spela.

Det vore jättetrevligt om det går att göra interpolation på 2/3000 serien också och det skulle ge mer liv i dom korten. Men det finns ju inte som det är nu, men det kanske kommer, eller inte. Det går ju att vänta eller hoppas på AMD om man vill det. Eller också kanske det är en funktion man inte vill ha, det är ditt val. Man skall ju förstå att DLSS är mjukvara, Nvidia har inte monopol på att göra interpolation, eller ens skriva program för tensor-kärnor och någon annan aktör kan mycket väl ge sig på detta i framtiden. Men som det ser ut nu är det inte så. Precis som det var med uppskalning under en tid.

Är det något jag gillar med Nvidia är det att dom pushar hårt för att få upp grafiknivån till nästa steg, deras ingenjörer är väldigt duktiga på vad dom håller på med, och dom senaste åren har det hänt mycket och det har gått fort. Sen kan man tycka att dom är ett skitföretag hur mycket man vill, det går att hålla isär detta.

Permalänk
Medlem

Snubben har ju rätt i att Moores lag är död. Ian Cutress publicerade för några år sen en slide från ARM där ARM beskrev per transistor priserna för olika noder, första 28nm var den billigaste noden per transistor, Radeon HD 7000 och Nvidia GT 600 med andra ord.
Men sen är det inte tillverkningskostnaden som sätter prislappen utan vad markanden befinna tolerera. Och folk tolererar höga prislappar på Nvidia gpuer, AMD har ju stabilt lagt sig lite under Nvidia vad gäller pris/prestanda men Nvidia dominerar marknaden ändå vilket säger till Nvidia att de kan fortsätta pressa priserna uppåt.
Så jag förutser att RT 5000 serien kommer att ligga cirka 10-20% högre i pris än vad RT 4000 hamnar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej, jag tror inte jag förstår hur du menar. Jag bryr mig inte om like for like jämförelser. Jag bryr mig om hur spelen jag spelar fungerar i slutändan. Och med ett 4000 kort det blir bra mycket mer än några fjuttiga 1.6X snabbare i vissa spel. Speciellt dom tunga singelplayerspel som jag gillar att spela.

Det vore jättetrevligt om det går att göra interpolation på 2/3000 serien också och det skulle ge mer liv i dom korten. Men det finns ju inte som det är nu, men det kanske kommer, eller inte. Det går ju att vänta eller hoppas på AMD om man vill det. Eller också kanske det är en funktion man inte vill ha, det är ditt val. Man skall ju förstå att DLSS är mjukvara, Nvidia har inte monopol på att göra interpolation, eller ens skriva program för tensor-kärnor och någon annan aktör kan mycket väl ge sig på detta i framtiden. Men som det ser ut nu är det inte så. Precis som det var med uppskalning under en tid.

Är det något jag gillar med Nvidia är det att dom pushar hårt för att få upp grafiknivån till nästa steg, deras ingenjörer är väldigt duktiga på vad dom håller på med, och dom senaste åren har det hänt mycket och det har gått fort. Sen kan man tycka att dom är ett skitföretag hur mycket man vill, det går att hålla isär detta.

Ja alltså, du betalar en premium för att kunna köra mjukvaran DLSS3.

I ren prestanda så har kortet inte förbättrats från generation till generation eftersom priset har stigit lika mycket som prestandan, så de använder mjukvaran DLSS3 för att fake-öka prestandan som uteblev i gen till gen.

Och dessutom måste du vänta på att DLSS3 ska implementeras i spelen du vill spela, med högre latency dessutom.

Permalänk
Medlem

Huangs lag: Var 24e månad fördubblas priset per transistor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej, jag tror inte jag förstår hur du menar. Jag bryr mig inte om like for like jämförelser. Jag bryr mig om hur spelen jag spelar fungerar i slutändan. Och med ett 4000 kort det blir bra mycket mer än några fjuttiga 1.6X snabbare i vissa spel. Speciellt dom tunga singelplayerspel som jag gillar att spela.

Det vore jättetrevligt om det går att göra interpolation på 2/3000 serien också och det skulle ge mer liv i dom korten. Men det finns ju inte som det är nu, men det kanske kommer, eller inte. Det går ju att vänta eller hoppas på AMD om man vill det. Eller också kanske det är en funktion man inte vill ha, det är ditt val. Man skall ju förstå att DLSS är mjukvara, Nvidia har inte monopol på att göra interpolation, eller ens skriva program för tensor-kärnor och någon annan aktör kan mycket väl ge sig på detta i framtiden. Men som det ser ut nu är det inte så. Precis som det var med uppskalning under en tid.

Är det något jag gillar med Nvidia är det att dom pushar hårt för att få upp grafiknivån till nästa steg, deras ingenjörer är väldigt duktiga på vad dom håller på med, och dom senaste åren har det hänt mycket och det har gått fort. Sen kan man tycka att dom är ett skitföretag hur mycket man vill, det går att hålla isär detta.

De flesta spelen kommer inte ha någon större ökning i FPS de kommer ligga runt 40-60% som mest. Vill man att nästa gen grafikkort skall kostar 30k så bör man köpa denna generationen.
Själv kommer jag avstå om inte AMD gör något riktigt bra och vågar stå emot Nvidias prishöjningar och vara ett bättre företag.

Vi pratar här ett företag med deras VD som står och ljuger i sin presentation och ljuger efteråt om situationen på markanden. Man får stödja ett sådant företag om man vill men jag kommer inte köpa mera Nvidia produkter från de ändrar sin inställning till sina kunder.

Jag har haft nvidia sedan gtx 480 men om det blir något nytt i år eller nästa år blir det AMD för dom ljuger i alla fall inte om sina kort hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är ju lite roligt att Jensen säger säger dubbla prestandan vilket så klart inte 4000 serien har ens enligt deras egna tester, det är fullt skit snack det Jensen tar i sin mun. Att man sedan låter honom sprida sina ord utan att någon kritisk granskning är journalistiskt svagt av SweClockers.

Jag kan gissa bara att vi alla vet det är endast marketing skit. Jag tro på siffrorna endast från @JonasT review och jag är nästan säker att resultaten i SwC prestandaindex kommer inte motivera prisökning.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det går upp och ner. Byter man valuta varje gång en annan är mer fördelaktig så byter man ofta. Euron hade väl problem för några år sedan när grekerna höll på.

Euron har nästan legat helt stabil emot USD väldigt väldigt länge, det flukterade några ören upp och ned under greklands krisen.

SEK har gått från starx under 6kr till över 11kr på några år, så en krona är snart hälften så stark den var för runt 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Så jäkla ointressant disskussion egentligen.
Om vi konsumenter väljer att inte köpa produkter så kommer nvidia att sänka priserna om deras uttalande inte är korrekt grundat angående priserna.

Fortsätter vi köpa deras produkter är uppenbarligen prissättningen rätt eller iallafall mer rätt än fel då folket är villig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Ja alltså, du betalar en premium för att kunna köra mjukvaran DLSS3.

I ren prestanda så har kortet inte förbättrats från generation till generation eftersom priset har stigit lika mycket som prestandan, så de använder mjukvaran DLSS3 för att fake-öka prestandan som uteblev i gen till gen.

Och dessutom måste du vänta på att DLSS3 ska implementeras i spelen du vill spela, med högre latency dessutom.

Ja, nu tror jag att vi hittat varandras ståndpunkter lite. Det är ju så att den krets-yta som används för tensor eller RT skulle man kunna använda till mera shaders och då skulle det gå fortare än 1.6X i raster-prestanda. Men avvägningen är gjord av Nvidia att du kan få ut mer prestanda genom att "fuska" som du kallar det, även om jag kanske tycker att det är ett case av "work smarter, not harder". Spelen som använder detta ser otroliga ut, och därför som jag troligen kommer uppgradera till ett 4000 kort. Men, är man inte intresserad av RT är nog mitt råd att hoppa detta.

Alltså, jag tycker också att prissättningen är åt fanders, att hypa och lansera en ny serie där billigaste kortet är 12000 SEK, det är inte svårt att förstå att folk blir förbannade. Jag började lägga undan pengar för detta för 8 månader sedan för att kunna ta den eventuella smällen, som mycket riktigt infann sig. Och jag har inte bestämt mig än, för det är mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se, herr Jensen. Priserna och produkterna lär ju faktiskt anpassas till vad folk är villiga att betala sen.

Men ja för Sveriges del handlar det ju mestadels om kronans värde. Tror inte vi i Norden blir lika stora köpare av dessa som vi typiskt brukar bli av all sitta-hemma elektronik.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Översättning: "Min plånbok är inte full än."

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tycker personligen att 1599 USD för ett 4090 ändå är förståeligt. Problemet för oss i Europa och framförallt Sverige är det löjliga momspåslaget som EU hittat på, plus det faktum att svenska kronans kurs är i botten. 22000kr låter inte alls så överkomligt längre. Vissa tredjepartskort lär bli ännu dyrare uppåt 25000.

USA har moms också, det är dock inte medräknat i angivet msrp på tex 899$.

Så vitt jag vet är moms (vat) aldrig inräknat i angivna priser i usa, inte ens i butik. Finns många historier om turister som får en smärre chock när dom ser kvittot i tron att det minsann är billigt där.

Permalänk
Medlem

Om utvecklingen håller i sig med ökade priser så borde det leda till att folk sitter längre på existerande hårdvara vilket indirekt också utökar livslängden för den. Spelutvecklare kan inte anta att folk sitter på nuvarande eller förra generationen (eller tredje/fjärde för den delen) i samma usträckning som tidigare. Jobbar inte själv med spel men jag antar att när man börjar planera ett spel så har man en uppfattning om vilken hårdvarunivå det är rimligt att anta att folk sitter på när spelet så småningom lanseras.

Julklappen för gamers enligt nvidia: Ett lånekort på ditt lokala bibliotek, dags att börja läsa istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tycker personligen att 1599 USD för ett 4090 ändå är förståeligt. Problemet för oss i Europa och framförallt Sverige är det löjliga momspåslaget som EU hittat på, plus det faktum att svenska kronans kurs är i botten. 22000kr låter inte alls så överkomligt längre. Vissa tredjepartskort lär bli ännu dyrare uppåt 25000.

Det läggs ju på moms för en amerikan också som varierar beroende av stat. Hade man inte lagt på moms för varor som importeras till EU så hade det blivit en skev marknad och blivit konkurrensmässigt fel mot de företag som tillverkar produkter inom EU (då hade ju bara deras produkter haft momspåslag). Företagen hade då flyttat sin produktion utanför EU.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Mycket prat om svenska kronan. Ja, finns det någon räddning för kronan överhuvudtaget? Det blir ju bara värre framöver. Mycket värre. Hade nog känts lite tryggare om Sverige hade använt Euro.

Slutet på energikrisen och ökad produktivitet.

Den 1:a lär väl tyvärr pågå i närmare 10 år men innan vi (och EU då vi hänger samman) hunnit bygga ut vår produktion. Går ju alltid hoppas på mirakel och kriget i Ukraina snart är över och Putin ersätts med ”västvänlig” diktator men svårt att se som realistiskt, tyvärr.

På andra punkten ligger vi sämst till i hela EU så finns mycket att göra men är lättare sagt än gjort. Svag krona riskerar även leda till uppköp och på sikt risk för nedläggning av företag inom landet.

-35% köpkraft YTD men stor risk för ytterligare försämring. 1060 får nog leva vidare åtminstone 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja, nu tror jag att vi hittat varandras ståndpunkter lite. Det är ju så att den krets-yta som används för tensor eller RT skulle man kunna använda till mera shaders och då skulle det gå fortare än 1.6X i raster-prestanda. Men avvägningen är gjord av Nvidia att du kan få ut mer prestanda genom att "fuska" som du kallar det, även om jag kanske tycker att det är ett case av "work smarter, not harder". Spelen som använder detta ser otroliga ut, och därför som jag troligen kommer uppgradera till ett 4000 kort. Men, är man inte intresserad av RT är nog mitt råd att hoppa detta.

Alltså, jag tycker också att prissättningen är åt fanders, att hypa och lansera en ny serie där billigaste kortet är 12000 SEK, det är inte svårt att förstå att folk blir förbannade. Jag började lägga undan pengar för detta för 8 månader sedan för att kunna ta den eventuella smällen, som mycket riktigt infann sig. Och jag har inte bestämt mig än, för det är mycket pengar.

Grejen är att om AMD planerade att göra som de alltid gör, att ersätta 6000-serien med 7000-serien för ungefär samma pris, så kommer de vara mycket billigare än nvidia 4000, och konkurrera med 4000, som var planen hela tiden.

Det enda andra alternativet är att AMD höjer priset på 7000 för att konkurrera med nvidia 4000 prismässigt, men då har de ingenting att sätta emot nvidia 3000 som nvidia ska fortsätta med, för AMD har inte planerat att fortsätta producera 6000, de planerade att ersätta den gamla generationen med den nya, som vanligt.

Det ska bli väldigt intressant vad AMD gör nu om ett par veckor. Tänk om de släpper flaggskeppet för samma MSRP som 6900xt som det ska ersätta, alltså $1000 (nu ligger priset på $699, men som sagt, 7000 ska ersätta 6000), och det konkurrerar med 4090? Det måste ju ha varit AMD's plan hela tiden, fram tills alldeles nyss när nvidia avslöjade att de bara lägger på ännu dyrare kort och fortsätter med 3000-serien?

AMD trodde fram tills alldeles nyss att deras 7900xt ska konkurrera med 4090 för ungefär samma MSRP, runt $1000, som 6900xt hade som konkurrerade med 3090.

Om det är såhär så har AMD en enorm chans just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här måste man dock faktorera in att pengarna förlorat sitt värde under en lång tid. Det har varit kraftig inflation i över ett decennium.

Först och främst är GP mätt i procent. Pengarnas värde spelar ingen roll då GP är relativ. Påståendet är därmed helt irrelevant.

Sedan är ditt påstående helt fel, faktum är att du inte kunde ha haft mer fel. Inflationen har varit historiskt låg det senaste decenniet (självklart räknat fram till krigets början) och legat stadit under 2%-målet.

Vilket man kan se t.ex här: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckli...
eller här: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Men vem sa att vi alla behöver dubbel prestanda till samma peng?? Jag tar gärna "bara" 40% mer prestanda om jag kan behålla gamla prislappen för xx80, med lägre strömförbrukning.

Då är det ju bara att du köper ett xx60 istället.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Euron har nästan legat helt stabil emot USD väldigt väldigt länge, det flukterade några ören upp och ned under greklands krisen.

SEK har gått från starx under 6kr till över 11kr på några år, så en krona är snart hälften så stark den var för runt 10 år sedan.

Euro går upp och ner den med mer än "några ören" mot dollarn. Kanske stabilare än SEK är inte tillräckligt insatt.

https://www.google.com/finance/quote/EUR-USD?window=MAX

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Å andra sidan finns det ju mycket elektronik som inte har blivit fullt så sjukt mycket dyrare som Nvidias produkter. Förr kostade en ny spelkonsol och ett riktigt bra grafikkort ungefär lika mycket, två produkter med liknande syfte och målgrupper. Men PS och Xbox kostar långt från 16.000kr idag. Visst kan man argumentera kring prestanda och företagens prismål osv men i slutändan känns det ju ändå som om något skaver i Nvidias påståenden här.