The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst jrr Tolkien böcker innan sagan om ringen men det lilla jag hoppade i serierna så som några skriver från fantasy hållet så får den 5/10. Men tar man i beaktning vad Amazon betalat för att göra serien får den 1.5/10.

Varför?

Jo animationerna är kassa 85% av fallen ser man verkligen vad som är dataanimerat och vad som görs på greenscreen.

Dialogen känns så tryckta, ingen naturlig kommunikation mellan skådisarna känns verkligen att de läser rakt av från manuset och under dialogerna mellan varan så känns det inte levande och hur de lägger upp kamerans rörelse gör så att det inte känns naturligt men det kan också ha att göra med att ljussättningen är kass.

Till och med GoT hade bättre upplägg med allt som Amazon lyckats fuka upp. Kostade rättigheterna till den här serien så mycket så man va tvungen att skära ner på allt?

Sagan om ringen filmerna som har 20år på nacken har allt bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av mpat:

Som jag redan skrivit flera gånger i tråden: de får använda sig av del 4 och 5 i Silmarillion, eftersom dessa behandlar andra tidsåldern. De får inte använda sig av del tre, den som heter Quenta Silmarillion, som handlar om den första.

Det är inte rättighetsproblem så mycket som att Tolkiens dödsbo inte ville licensiera ut mer än så.

Har inte läst igenom hela tråden, checkade bara sista sidan ikväll efter jag kollade på sista avsnittet. Serien är fin att kolla på men storyn är riktigt trash.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Iofs blir Dunedain (folket från Numenor) gamla - Isildur blir nästan 300, och han dör ju i en orc-attack när han fortfarande är en man i sina bästa år - men det de har gjort är att mosa ihop nästan 2000 år av historia. Det som Celebrimbor bygger i Eregion börjar byggas runt 1200 SA, och sekvensen när Isildur hugger av Saurons finger och tar ringen är 3431 SA.

Jag är som sagt inte hardcore fan och har massor att lära mig men den här komprimerade tidslinjen ställer till det lite för mig. Jag gillar serien i sig, men det går bara inte ihop med det man tidigare sett

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kände igen skådisen som spelade Adar men kunde inte placera honom och kollade upp honom.
Det är ju Benjen Stark från Got

Spoiler från GoT nedan.

Det är han som bla. kommer inridande med en svingande, brinnande fotogenlampa från ingenstans och räddar Jon Snow från säker en död i säsongen allt gick utför

Dold text
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kände igen skådisen som spelade Adar men kunde inte placera honom och kollade upp honom.
Det är ju Benjen Stark från Got

Jag hade samma grej med Elrond och upptäckte senare att det var för att han spelade Ned Stark i flashback-scenerna.

Permalänk
Avstängd

Stackarna har inte ens råd med tillräckligt många statister för en scen med <100 pers (hela Southlands).

Såhär mycket bryr de sig om att göra en bra serie CTRL C + CTRL V.
Vilket är ironiskt eftersom de inte kunde kopiera källmaterialet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

<Uppladdad bildlänk>

Stackarna har inte ens råd med tillräckligt många statister för en scen med <100 pers (hela Southlands).

Såhär mycket bryr de sig om att göra en bra serie CTRL C + CTRL V.
Vilket är ironiskt eftersom de inte kunde kopiera källmaterialet.

Tycker faktiskt det är lite tragiskt att man sitter och letar sånt här.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

<Uppladdad bildlänk>

Stackarna har inte ens råd med tillräckligt många statister för en scen med <100 pers (hela Southlands).

Såhär mycket bryr de sig om att göra en bra serie CTRL C + CTRL V.
Vilket är ironiskt eftersom de inte kunde kopiera källmaterialet.

Skulle snarare gissa att det har med Covid-restriktionerna att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tycker faktiskt det är lite tragiskt att man sitter och letar sånt här.

Det är ju sådant som är intressant. Många är nog nyfikna på olika saker och du får tycka vad du vill.
Det finns en anledning till varför IMDB har en hel sektion för:

-trivia
-goofs
-did you know
-quotes
-errors mfl...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Skulle snarare gissa att det har med Covid-restriktionerna att göra.

Gissar själv att de upptäckte hål i folkmassan i post production och täppte till det för att det skulle se bättre ut

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är ju sådant som är intressant. Många är nog nyfikna på olika saker och du får tycka vad du vill.
Det finns en anledning till varför IMDB har en hel sektion för:

-trivia
-goofs
-did you know
-quotes
-errors mfl...

Att man fyller ut sådär är nog mer regel än undantag idag. Skärskådar du allt nytt i film och TV så kommer du garanterat hitta liknande saker i allt material. Jag ser detta mer som att man aktivt sitter och letar sådant här för att ytterligare berättiga negativ kritik. I ärlighetens namn så tror jag inte någon ser dessa detaljer om man inte aktivt söker efter dem. Benägenheten att söka är högre i material som man inte gillar än sådant man gillar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Tycker faktiskt det är lite tragiskt att man sitter och letar sånt här.

Inte lika tragiskt som det här skämtet till serie

Finns alltid folk som tycker det är kul att sitta och leta efter smågrejer, vem är du att döma dom för det?

Tänk vilken bra serie vi kunde haft om skaparna tyckte såna här smågrejer var viktigt.
Till exempel Elendils och Isuldurs rustningar jämfört med hur de såg ut i originaltrilogin. Nu är de köpte från Wish i RoP.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte lika tragiskt som det här skämtet till serie

Finns alltid folk som tycker det är kul att sitta och leta efter smågrejer, vem är du att döma dom för det?

Tänk vilken bra serie vi kunde haft om skaparna tyckte såna här smågrejer var viktigt.
Till exempel Elendils och Isuldurs rustningar jämfört med hur de såg ut i originaltrilogin. Nu är de köpte från Wish i RoP.

Det döms rätt friskt i det här forumet över lag så att gå på så är nog att kasta sten i glashus. Läs mitt andra inlägg i frågan så får du en bredare förklaring på vad jag menar.

Nu går jag inte till försvar för serien, jag är också oerhört kritisk mot den men tycker det går till överdrift när man navelskådar allt. Gillar man det inte behöver man faktiskt inte titta, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tycker faktiskt det är lite tragiskt att man sitter och letar sånt här.

Tror du överskattar vad som krävs. Det är miljontals människor som tittar på serien. 25 miljoner på Prime första dygnet om man ska tro Amazon. Allt som krävs är att en person hajar till när två tvillingar står nästan bredvid varandra. Hade de detaljgranskat så hade de upptäckt att fler personer har tvillingar i den bilden.

Uppenbarligen går det att komma undan med lite men Amazon passerade gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tycker faktiskt det är lite tragiskt att man sitter och letar sånt här.

Sånt där är ju bara kul att man ser det. Det är som den där kaffekoppen som stod kvar på bordet i sista säsongen av GoT. Finns mycket att klaga på i den här serien, men sånt där är bara lustigt

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tror du överskattar vad som krävs. Det är miljontals människor som tittar på serien. 25 miljoner på Prime första dygnet om man ska tro Amazon. Allt som krävs är att en person hajar till när två tvillingar står nästan bredvid varandra. Hade de detaljgranskat så hade de upptäckt att fler personer har tvillingar i den bilden.

Uppenbarligen går det att komma undan med lite men Amazon passerade gränsen.

Det är rätt mycket när man väl ser det. Titta precis till höger om den högraste röda ringen. Där har du samma gubbe precis igen, och dessutom har du två personer bakom (ovanför i bilden). Hela det gänget är med vid varje röd ring, fast spegelvänt. Precis i överkant något till vänster om kvinnan med ryggen mot bilden har du en man med en stor V-nacke och en kvinna precis framför. Dessa två finns också strax ovanför och till vänster om den högraste röda ringen. Samma person - en man med vitt hår och långt vitt skägg - finns med precis nedanför och till höger om bägge de röda ringarna till vänster i bild. Osv, osv. Vi kan ha ett quiz med att hitta alla dubbletterna!

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tror du överskattar vad som krävs. Det är miljontals människor som tittar på serien. 25 miljoner på Prime första dygnet om man ska tro Amazon. Allt som krävs är att en person hajar till när två tvillingar står nästan bredvid varandra. Hade de detaljgranskat så hade de upptäckt att fler personer har tvillingar i den bilden.

Uppenbarligen går det att komma undan med lite men Amazon passerade gränsen.

Äh, det viktiga är ju vad scenen önskar begjuta i oss. Klart man får lov och pixelnypa på innehållet, men i det här fallet är det ingen super-tragedi att 2(?) herrar är multiplicerade så det blir till en mera sann ihopklumpad stor publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som jag redan skrivit flera gånger i tråden: de får använda sig av del 4 och 5 i Silmarillion,

Ursäkta om jag missat det tidigare, men har du någon referens på det? Det enda jag läst tidigare och hittar vid sökning är att man övertog samma rättigheter som tidigare sålts ut inför de båda trilogier av filmer som gjordes. Där endast huvudböckerna Bilbo samt Ringentrilogin med bilagor ingick.

Tryckfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Äh, det viktiga är ju vad scenen önskar begjuta i oss. Klart man får lov och pixelnypa på innehållet, men i det här fallet är det ingen super-tragedi att 2(?) herrar är multiplicerade så det blir till en mera sann ihopklumpad stor publik.

Blev nyfiken och kollade Reddit. Halva bilden är dubbletter eller tripletter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Blev nyfiken och kollade Reddit. Halva bilden är dubbletter eller tripletter.

https://i.redd.it/aomumcw4gmo91.jpg

Trodde aldrig jag skulle försvara denna serien, men den där bilden är inte orginalet; folk har klippt in samma personer på flera ställen om man jämför med bilden som länkades av Lagerlöf ovan.

Ändå pinsamt att dom behövde copy-paste:a några statister öht med tanke på seriens budget, men riktigt så illa som redditbilden visar är det inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Trodde aldrig jag skulle försvara denna serien, men den där bilden är inte orginalet; folk har klippt in samma personer på flera ställen om man jämför med bilden som länkades av Lagerlöf ovan. Ändå pinsamt att dom behövde copy-paste:a några statister öht med tanke på seriens budget, men riktigt så illa som redditbilden visar är det inte.

Ena bilden är bara lågupplöst, beskuren och tagen i ett annat ögonblick.

Permalänk
Medlem

Såg den här copy/paste-diskussionen innan jag såg avsnittet och när jag väl såg avsnittet tänkte jag hålla extra koll på den scenen för att se om jag såg något anmärkningsvärt men såg absolut inget fel den korta tiden man såg den... dom har gjort ett väldigt bra jobb skulle jag säga👍

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Såg den här copy/paste-diskussionen innan jag såg avsnittet och när jag väl såg avsnittet tänkte jag hålla extra koll på den scenen för att se om jag såg något anmärkningsvärt men såg absolut inget fel den korta tiden man såg den... dom har gjort ett väldigt bra jobb skulle jag säga👍

Precis det jag menar. Du måste verkligen titta ordentligt för att märka det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

<Uppladdad bildlänk>

Stackarna har inte ens råd med tillräckligt många statister för en scen med <100 pers (hela Southlands).

Såhär mycket bryr de sig om att göra en bra serie CTRL C + CTRL V.
Vilket är ironiskt eftersom de inte kunde kopiera källmaterialet.

Bredvid röda cirkeln till höger har du en dubbel precis bredvid, hur missades den
Gubben uppe till höger finns också till vänster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Bredvid röda cirkeln till höger har du en dubbel precis bredvid, hur missades den

Det är inte jag som hittat/letat/markerat i bilden.

Var från Ryan Kinel's YouTubekanal.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Ursäkta om jag missat det tidigare, men har du någon referens på det? Det enda jag läst tidigare och hittar vid sökning är att man övertog samma rättigheter som tidigare sålts ut inför de båda trilogier av filmer som gjordes. Där endast huvudböckerna Bilbo samt Ringentrilogin med bilagor ingick.

Det är inte de rättigheterna. Rättigheterna till LOTR och Bilbo ägs inte av Amazon. De ägs inte av Tolkiens dödsbo heller - Tolkien sålde dem på 70-talet nån gång. De nyare spelen (Shadow go Mordor och dess uppföljare) kommer från den licensen från början. De kan göra spel under tredje tidsåldern om de vill just nu, och de kan gå emot allt av vad Amazon gör här, så länge ingen av de går emot vad Tolkien skrev.

Vad Amazon har licens till är allt som hände under den andra tidsåldern, med en order om att de inte får gå emot något Tolkien har skrivit någonstans. Det är ganska få rader skrivna om andra tidsåldern totalt, men de som finns måste de följa - oavsett om de står i Silmarillion eller någon annanstans.

https://www.tolkiengesellschaft.de/30918/exklusive-interview-...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ändå pinsamt att dom behövde copy-paste:a några statister öht med tanke på seriens budget, men riktigt så illa som redditbilden visar är det inte.

Varför är det pinsamt? Det är väl troligare att de gör det kostnadseffektivt? Scenen är såpass kort att gemene man relekterar knappast över statisterna utan håller fokus där det bör vara. Någon ansvarig i produktionen har väl räknat ut att det är bättre att göra så här än att ha massvis med statister som ska ha betalt, mat, kanske logi och färdmedel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Varför är det pinsamt? Det är väl troligare att de gör det kostnadseffektivt? Scenen är såpass kort att gemene man relekterar knappast över statisterna utan håller fokus där det bör vara. Någon ansvarig i produktionen har väl räknat ut att det är bättre att göra så här än att ha massvis med statister som ska ha betalt, mat, kanske logi och färdmedel.

För det är ren lathet och fattigt.

Klart de kan hitta 100 statister snabbt för en enkel scen.

Men hela serien känns ju fattig så det passar bra in med resten av deras beslut, de kunde ju inte ens hitta folk att representera hela Southlands, jag tänker anta att det borde vara mer än 50 pers där?

De kunde liksom inte ens visa en liten animerad karta med "strömmar" av folk som tog sig till tornet.

Cutting corners verkar ju vara deras gyllene standard i serieskapandet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

För det är ren lathet och fattigt.

Klart de kan hitta 100 statister snabbt för en enkel scen.

Men hela serien känns ju fattig så det passar bra in med resten av deras beslut, de kunde ju inte ens hitta folk att representera hela Southlands, jag tänker anta att det borde vara mer än 50 pers där?

De kunde liksom inte ens visa en liten animerad karta med "strömmar" av folk som tog sig till tornet.

Cutting corners verkar ju vara deras gyllene standard i serieskapandet.

Folk hade garanterat varit gratis Extras vid behov, det heter ju Lord of the Rings!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För det är ren lathet och fattigt.

Klart de kan hitta 100 statister snabbt för en enkel scen.

Men hela serien känns ju fattig så det passar bra in med resten av deras beslut, de kunde ju inte ens hitta folk att representera hela Southlands, jag tänker anta att det borde vara mer än 50 pers där?

De kunde liksom inte ens visa en liten animerad karta med "strömmar" av folk som tog sig till tornet.

Cutting corners verkar ju vara deras gyllene standard i serieskapandet.

Kostar ju ~2000 spänn per statist / dag (Gissar att det tar en dag att sätta i ordning / filma en sån där scen) - Så det blir ju 200 lakan bara för statisterna. Om man får välja på att bränna 200 loppor på statister, eller betala en fjärdedel för att CGI:a dem, och sen köpa käk till hela produktionen i några dagar, valet lär ju vara tämligen enkelt.

Du kan säkert få betala notan nästa gång om du vill, är nog bara erbjuda.

Skämt åtsido, är ju onekligen rätt taffligt i post hehe, kul med goofs dock!