Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

På tal om lågprisolja så har Lidl 5L för 199 kr.

Vad är det för olja då, vilken viskositet, vilken kvalité?

Endast pris är ju tyvärr inte en särskilt intressant parameter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för olja då, vilken viskositet, vilken kvalité?

Endast pris är ju tyvärr inte en särskilt intressant parameter

Delvis oklart utifrån hemsidan:
https://www.lidl.se/p/mandag-sondag/motorolja/p68454

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Jadu, den där copyn blev man inte klokare av.

Det verkar ju inte vara något superbilligt, går att köpa till liknande pris och kvalitet på t.ex. Biltema. https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/semisyntetiska-oljo...

Edit: Nu såg jag att det är 5 liter på Lidl, men 4 liter på Biltema, hur som helst så är det nog värt att lägga lite mer pengar på en Biltema-olja som faktiskt har någon slags klassning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Behövs inte, den byter sig själv på en del nyare bensinare.

Räknade ut att det bör gå ett oljebyte på ca 3000 mil, så det är inte så mycket över intervallet på 2500 (om man kör tillräckligt mycket inom tidsintervallet dvs)… Eftersom jag har känslan att motorvägskörning eldar på förbrukningen (skulle behöva en växel till) så bör man kunna komma ned till 2500 mil.

Den här tråden var lite som ett omen för jag fick hälla i en liter igår, vilket kändes sådär eftersom oljan ska bytas, men när man är nedåt Min och harvar så finns det inte så mycket att göra. Trodde inte det var riktigt så dåligt, men jag fick gå tillbaka och hämta olja. Får se det som en extra sköljning med nya friska rengörande tillsatser inför byte…

Moderna motorer är så kallade lågfriktions motorer. Dom är gjorda för att bränna olja. Fler haverier skulle kunna unvikas om folk uppmärksammar detta och håller koll på olje förbrukning och fyller på.
Många skiter i detta.
Longlife oljor har ofta vissa krav för att man ska kunna köra sina 3k mil. Många missar detta med motor haveri som följd.
Vanliga är
1: Inga kall starter, använd motorvärmare.
2: enbart landsvägskörning.
3: dra inga släp eller belasta motorn på andra sätt.

Detta står i manualen som ingen läser idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för olja då, vilken viskositet, vilken kvalité?

Endast pris är ju tyvärr inte en särskilt intressant parameter

Deras egna märke W5. Tror den ska vara klassad för VW 502. Skulle nog inte ha något problem att köra det i en Passat från 2006.

5W-40 syntet, 10W-40 och 15W-40 delsyntet fanns det fullt av i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Moderna motorer är så kallade lågfriktions motorer. Dom är gjorda för att bränna olja. Fler haverier skulle kunna unvikas om folk uppmärksammar detta och håller koll på olje förbrukning och fyller på.
Många skiter i detta.
Longlife oljor har ofta vissa krav för att man ska kunna köra sina 3k mil. Många missar detta med motor haveri som följd.
Vanliga är
1: Inga kall starter, använd motorvärmare.
2: enbart landsvägskörning.
3: dra inga släp eller belasta motorn på andra sätt.

Detta står i manualen som ingen läser idag.

Om du tittar bakåt i tråden har jag skrivit ungefär samma sak som din första mening, fast på annat sätt.

Står inte ett dyft i instruktionsboken (eller servicedito) i mitt fall som jag skrev om, inte ens vad det ska vara för olja. Man får begära en utskrift på serviceschemat på märkesverkstad (ska följa med står det, men jag gissar att det inte gjorde det). Det finns normala och svåra körförhållanden, fast det sistnämnda är låg medelhastighet, upprepade korta sträckor/ej ordentligt varmkörd, budbil, väldigt dammiga förhållanden osv. Blir 1500 mil istf 2500 då.

Tillägg: Kanske ska förtydliga att det står om att kolla olja i instruktionsboken, men inget om oljesort, serviceintervall etc
Tror även att det står något om hur mycket olja det kan försvinna per 500 mil e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du tittar bakåt i tråden har jag skrivit ungefär samma sak som din första mening, fast på annat sätt.

Står inte ett dyft i instruktionsboken (eller servicedito) i mitt fall som jag skrev om, inte ens vad det ska vara för olja. Man får begära en utskrift på serviceschemat på märkesverkstad (ska följa med står det, men jag gissar att det inte gjorde det). Det finns normala och svåra körförhållanden, fast det sistnämnda är låg medelhastighet, upprepade korta sträckor/ej ordentligt varmkörd, budbil, väldigt dammiga förhållanden osv. Blir 1500 mil istf 2500 då.

Tillägg: Kanske ska förtydliga att det står om att kolla olja i instruktionsboken, men inget om oljesort, serviceintervall etc
Tror även att det står något om hur mycket olja det kan försvinna per 500 mil e dyl.

Vilka dåliga instruktions böcker det finns. Till damens toyota IQ står det nästan onödigt mycket info om oljan. Vilket typ beroende på klimat och belastning, givetvis mängd och klassning och hur mycket olja som kan "försvinna" innan det anses vara onormalt.
Min peugeot 107 har lite mindre info men ändå vilket typ av olja det bör vara och klassning.
Min gamla 740 bränner ingen olja. Fyller jag i 4 liter så kommer det ut 4 liter ett år senare när jag byter men den drar lite mer bensin istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som jag sa tidigare när jag härledde till ditt inlägg så fick oljor med låg saps tidigare marknadsföras som A3/B4 (B3 med för den delen), nu verkar de mer försiktiga med detta efter de ändrat ACEA-specifikationerna. Är det en bil som är några år gammal så kan exakt samma olja, alltså tillverkad av samma tillverkare till samma specifikationer gått i motorn tidigare, men då var de bekväma med att trycka A3/B4 på förpackningen. Ska motorn ha A3/B3-olja så är det säkert en äldre motor. Det är automatiskt ingen dieselmotor som ska ha någon exakt specifikation för att inte haverera.

Det jag sade nu är att vi inte behöver massor sidospår. Vad helt andra oljor har för egenskaper eller inte handlar inte tråden om.

Det jag skrev var "Värre är om man blanda mineralolja och syntetisk olja, delsyntetisk går däremot bra i både mineralolja och syntetisk olja."

Även dom är motoroljor som man handlar över disk eller från hylla med A3/B3.

Sidospåren är att en del vill ha det till att man kan blanda mineral och syntetolja helt vilt, fastän deras egenskaper i vissa fall är helt okompatibla.

Vilka andra oljor har jag tagit upp?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sidospåren är att en del vill ha det till att man kan blanda mineral och syntetolja helt vilt, fastän deras egenskaper i vissa fall är helt okompatibla.

Alltså jag vet inte vem som har sagt det, jag har inte sett någon säga det.

Det jag iaf sagt är att om man blandar en syntetisk olja med en mineralolja blir resultatet en delsyntetisk olja. Och även att det går att blanda dem, de är inte som olja och vatten som skiktar sig, d.v.s. de går att blanda. Det är ren och skär fysik, inget annat.

Det är ingen som sagt att resultatet blir en olja med önskvärda egenskaper som är lämpliga att ha i någon specifik motor. I allmänhet så får man följa tillverkarnas rekommendationer. Då är vi inne på ingenjörskonst.

Det blir väldigt märkligt när man ska försöka argumentera mot ren fysik med ingenjörskonst. Det blir lite som att argumentera mot konceptet "en sfärisk ko" genom att framhärda att kor i verkligheten inte är sfäriska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså jag vet inte vem som har sagt det, jag har inte sett någon säga det.

Det jag iaf sagt är att om man blandar en syntetisk olja med en mineralolja blir resultatet en delsyntetisk olja. Och även att det går att blanda dem, de är inte som olja och vatten som skiktar sig, d.v.s. de går att blanda. Det är ren och skär fysik, inget annat.

Det är ingen som sagt att resultatet blir en olja med önskvärda egenskaper som är lämpliga att ha i någon specifik motor. I allmänhet så får man följa tillverkarnas rekommendationer. Då är vi inne på ingenjörskonst.

Det blir väldigt märkligt när man ska försöka argumentera mot ren fysik med ingenjörskonst. Det blir lite som att argumentera mot konceptet "en sfärisk ko" genom att framhärda att kor i verkligheten inte är sfäriska.

Den här diskussionen blir lite som att konstatera att om man häller ihop Castillo de Gredos med Casillero del Diablo så får man rosévin… Kanske inte ett så meningsfullt konstaterande, annat än avseende färgen.

(Och normalt sett är det inte så man gör rosévin, kanske kan tilläggas för säkerhets skull.)

borttappat ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Deras egna märke W5. Tror den ska vara klassad för VW 502. Skulle nog inte ha något problem att köra det i en Passat från 2006.

5W-40 syntet, 10W-40 och 15W-40 delsyntet fanns det fullt av i butiken.

Kollade på 5W-40-flaskan och det står ACEA A3/B4, API SN, MB229.3, VW 502 00 / 505 00, Porche A 40 och Renault RN0700 / RN0710 på den. Fanns gott om olja kvar i min butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

På en bil som dricker mycket olja är det lika bra att byta all olja.
370kr för olja och filter på Biltema. Billig försäkring.
Bilramp artikelnr 15-800 riktigt bra att ha också.

Drar bilen mycket olja så är det "rullande" oljebyte och då spelar det ingen roll längre nästan vad man kör för olja.

En del oljor har både C3 och någon S*-beteckning så då är oljan specad att fungera för både diesel och bensin. Och oftast är oljan bra nog även om beteckningen saknas.

Att få på växellådsolja på motorn eller tvärtom kan däremot vara mera problematiskt, men inte ens här har en enstaka liter någon betydelse.

Däremot skall man aldrig blanda ihop vissa Citroën-oljor, de har specialoljor för sin fjädring och bromssystem på en del modeller. Där kan man få fina fontäneffekter om man gör fel. Likaså på bromssystemet - Står det DOT3 eller så på behållaren så skall vanlig olja inte ens komma i närheten av den behållaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kollade på 5W-40-flaskan och det står ACEA A3/B4, API SN, MB229.3, VW 502 00 / 505 00, Porche A 40 och Renault RN0700 / RN0710 på den. Fanns gott om olja kvar i min butik.

API SN - bensinmotorstöd för den oljan, bara att tuta på.

Permalänk
Medlem

Porsche A40 säger nog mer än API certifieringen om du frågar mig. Det har inte Biltemas 5W-40. 0W40n har det däremot.
Blev en dunk ifrån Lidl för mig med.