Stutsande ljud från TV, kan en soundbar fixa biffen?

Permalänk
Medlem

Stutsande ljud från TV, kan en soundbar fixa biffen?

Hej
Har en Samsung tv (UE48H6475) som har en tendens att ljudet studsar med tvns inbyggda högtalare så det hörs i hela huset, min tanke är då om man skaffar en soundbar och med den skulle man kunna rikta ljudet så att det blir mer direkt emot där man sitter.

Jag har provat olika inställningar och även flytta tvn en aning, samt försökt med dämningsmattor runt om utan framgång.
Tänker att det inte behöver vara någon värsting utan det ska bara vara för vanlig linjärt tv tittande?

Har kika på dessa, tanken är att inte behöva lägga allt för mycket pengar men max 1500 kr.
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/samsung-h...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

En soundbar kommer inte att dämpa ljudet i andra rum, du behöver ljudtäta rummet du spelar i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Hej
Har en Samsung tv (UE48H6475) som har en tendens att ljudet studsar med tvns inbyggda högtalare så det hörs i hela huset, min tanke är då om man skaffar en soundbar och med den skulle man kunna rikta ljudet så att det blir mer direkt emot där man sitter.

Jag har provat olika inställningar och även flytta tvn en aning, samt försökt med dämningsmattor runt om utan framgång.
Tänker att det inte behöver vara någon värsting utan det ska bara vara för vanlig linjärt tv tittande?

Har kika på dessa, tanken är att inte behöva lägga allt för mycket pengar men max 1500 kr.
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/samsung-h...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Hörlurar?

Permalänk
Medlem

I stort sett omöjligt att svara på då det är MYCKET annat som spelar en STOR roll!
Men det kan hjälpa om du får ett bättre ljud ur en soundbar och därmed kanske använder lite lägre volym så kommer det ju studsa mindre pga lägre volym.

Men för att vara säker på en förbättring så har du två möjligheter.
1, Det enklaste och billigaste!
Flytta runt tv/soundbar tills du kanske hittar nåt ställe där det studsar mindre, har du otur är den redan på bästa plats och det blir bara värre om du flyttar den.

2, Lite till mycket dyrare och kräver troligen en del inköp!
Dämpa ljudet med absorbenter heller mer möbler tavlor/hyllor (med saker i hyllorna).
Absorbenter är oftas mer effektiva men kostar även en del, men går ju även att bygga själv.
Möbler/hyllor/tavlor/etc är ju inte gratis heller och oftas mindre effektiva.

Det billigaste och samtidigt ganska enkelt men även oftas rätt effektivt är mattor.
Och då dels golv mattor men även väggmatta/väggbonad/tapestry, dvs en matta som ska hängas på vägen.
Det finns ju en hel del nya att köpa men jag får känslan vid en snabbtitt på tex amazon att det då mestadels handlar om ett tunt tyg med ett tryckt motiv, dvs troligen ganska värdelöst att dämpa ljud reflexer med.
MEN kan funka om man bygger egna absorbenter tex en träram som är 5-10cm djup och fyller den isolerings material och det tyget över som motiv.
Sen bör man efterforska VAD för isolering man ska använda för en del som tex glasfiber är ju inte direkt hälsosamt att andas in, en del andra kan vara för täta för att dämpa mycket men kan fortfarande kosta mycket.

Men handla en riktigt vävd/handknuten och tjock matta kan man hitta rätt billigt på secondhand butiker/tradera/blocket ibland.
Tex https://www.tradera.com/item/1615/559794884/orienralisk-handk...-
https://www.tradera.com/item/340959/560698548/matta-otroligt-...-
Inte jätte billiga men inte så dyra heller.
Och det är relativt enkelt och snabbt att hänga upp en och ger oftas en klart hörbar förbättring och ju tjockare matta desto mer kommer den att dämpa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet är situationen för komplicerad för någon enkel köp-den-där-mojängen-lösning.

Med det skrivet är TV-apparater något jag testar och jag lyssnar pliktskyldigt på deras inbyggda ljud. Ofta är det så låg kvalitet på högtalarna att för att jag ska kunna höra tydlig måste jag spela ganska högt. Då hörs TV:ns ekande i alla rum.

En soundbar kanske gör det bättre genom att ger bättre ljudkvalitet. Min erfarenhet av soundbars är dock att det endast är mer av samma sorts TV-ljud fast med än mer bas och spridning. Enkel förklarat kan en ljudanläggning med kvalitet spela på modesta volymer och vara tydlig utan att blir påfrestande. Men då är det inte någon 1500 kr-lösning, utan mer något i klassen 15 000 kr. Samt att det endast är ett delsvar på ett öppet problem.

Hörlurar är den enkla lösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet är situationen för komplicerad för någon enkel köp-den-där-mojängen-lösning.

Med det skrivet är TV-apparater något jag testar och jag lyssnar pliktskyldigt på deras inbyggda ljud. Ofta är det så låg kvalitet på högtalarna att för att jag ska kunna höra tydlig måste jag spela ganska högt. Då hörs TV:ns ekande i alla rum.

En soundbar kanske gör det bättre genom att ger bättre ljudkvalitet. Min erfarenhet av soundbars är dock att det endast är mer av samma sorts TV-ljud fast med än mer bas och spridning. Enkel förklarat kan en ljudanläggning med kvalitet spela på modesta volymer och vara tydlig utan att blir påfrestande. Men då är det inte någon 1500 kr-lösning, utan mer något i klassen 15 000 kr. Samt att det endast är ett delsvar på ett öppet problem.

Hörlurar är den enkla lösningen.

Kan inte studio monitors spela relativt lågt men tydligt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nozomi:

Kan inte studio monitors spela relativt lågt men tydligt?

Studiomonitorer brukar mestadels placeras där de akustiskt fungerar som bäst för att användas en studio. Ofta öronhöjd och i lämplig vinkel. Lite andra förutsättningar för ett vardagsrum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Studiomonitorer brukar mestadels placeras där de akustiskt fungerar som bäst för att användas en studio. Ofta öronhöjd och i lämplig vinkel. Lite andra förutsättningar för ett vardagsrum.

Hade ett par från hifiklubben ett tag och tyckte inte jag behöver placera de på något speciellt sätt, visst att diskanten blev aningen mer tydlig i perfekt vinkel men utöver det, typ same same.

Permalänk
Medlem

Tack för er input, får prova tipset att hänga upp mattor runt om och hoppas på att det kan dämpa en aning.

Ska också tillägga att det gäller en äldre familjemedlem som har fått sämre hörsel på äldre dar, och därav har jag heller tyvärr inte 100% fritt spelrum att laborera med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc