AMD Ryzen 9 7950X och Ryzen 7 7700X "Raphael"

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av mille74:

För mig som sitter på en i5-3570k och vill ha symmetriska kärnor för att kunna ha labb-vm med virtualisering på desktop (och ändå köra andra program lokalt parallellt) så är nog AMD att föredra idag framför Intels P/E-kärn setup. Motsvarande en 7700x (eller dess x3d-version) lär nog räcka för mina behov. Och ska jag ändå "uppgradera" från en 3570k så behöver jag ju köpa nytt från grunden oavsett plattform, och ligger jag hellre på en plattform med PCI-E 5.0 och DDR5 än köper något som är "på utgående". Att man sen kan dra ned ppt/köra eco-mode på AMD verkar lockande.

@CrispVanDahl @Jacob
Apropå eco mode - Finns det på alla (zen4-) moderkort/chipset/cpuer? Ställs det in via BIOS eller måste man köra Ryzen Master (och Windows) för att det ska funka?

Hej! det ska fungera på hela den nya platformen med det dedikerade Eco-läget. Som nämnts tidigare i kommentarstråden så fungerar det tekniskt sett på äldre Zen-processorer också genom att manuellt ställa in gränserna i BIOS.
Vid tillfället när jag testade var inte funktionen aktiverad i Ryzen Master utan fick manuellt ställas in i BIOS genom PBO MANUAL enligt följande:
65 W: PPT=88,000 TDC=75,000 EDC=150,000
105W: PPT=142,000 TDC=110,00 EDC=170,000

AMD har för avsikt att bryta ut läget ur OC sektionen i BIOS och kommer då troligtvis att kunna aktiveras genom att enbart aktivera med vald TDP som alternativ, det är oklart om den utbrutna funktionen är tillgänglig vid säljstart. Om den inte är det räknar jag med att den kommer komma med en BIOS-uppdatering kort efter lansering. Likaså kommer funktionen aktiveras i Ryzen Master med en uppdatering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon125263:

+1
ja. dö-födda cpuer.
oroväckande att sweclockers ger dem top betyg - eller ens betyg överhuvudtaget.

Fast det var ju minnesbandbredd vi pratade om här, inte CPU:erna i sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Fast det var ju minnesbandbredd vi pratade om här, inte CPU:erna i sig.

ok, helt orelaterat till am5 platformen och de nya cpuerna alltså? oki sorry.. carry on och prata om er mjukvara..

whatever.. jag är skit sur, jag har gått o väntat på en blå killer.. och sen får man detta från röda laget.. och sweclockers recencionen är uppe i det blå som vanligt, medan alla andra hårdvarurecencioner sågar amd nya platform osv.. överlag så känns det som att hela Sverige är ganska pretentiöst, sweclockers inte annorlunda. Du får säga vad du vill, men efter denna recension så är jag iallafall säker på att jag inte tänker förlita mig på någon mer SC 'expertis'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du frågade efter laster som låter sig effektivt skalas till flera processorkärnor.

Eftersom "Video" inte är en last så försöker jag förstå vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

För mig som sitter på en i5-3570k och vill ha symmetriska kärnor för att kunna ha labb-vm med virtualisering på desktop (och ändå köra andra program lokalt parallellt) så är nog AMD att föredra idag framför Intels P/E-kärn setup. Motsvarande en 7700x (eller dess x3d-version) lär nog räcka för mina behov. Och ska jag ändå "uppgradera" från en 3570k så behöver jag ju köpa nytt från grunden oavsett plattform, och ligger jag hellre på en plattform med PCI-E 5.0 och DDR5 än köper något som är "på utgående". Att man sen kan dra ned ppt/köra eco-mode på AMD verkar lockande.

@CrispVanDahl @Jacob
Apropå eco mode - Finns det på alla (zen4-) moderkort/chipset/cpuer? Ställs det in via BIOS eller måste man köra Ryzen Master (och Windows) för att det ska funka?

Ett av de bästa argumenten för 7950X enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tack för ett utförligt, klokt och välskrivet test! Många saker man satt och ville veta som ni redan testat när man kom längre i artikeln! Väldigt tråkigt med den svaga kronan och starka dollarn, som väl är det tråkigaste med lanseringen. Hoppas kriget tar slut snart.

Sexkärniga 7600X var inte så dum den heller, till 299 USD. https://www.anandtech.com/show/17585/amd-zen-4-ryzen-9-7950x-...

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

idag är det rent skräp efter man har faktoriserat in instegs prislappen.., antar att sweclockers är lite pretto/richboys därav betyget.. oroväckande sweclockers.

Vilket struntsnack...

Skrivet av Styler:

Glädjande att se hur Intel står står emot denna lansering

Läste vi samma recension? AMD leder igen inom produktivitet och det är hugget som stucket i spel där 5800X3D i många fall står på toppen. Förmodligen kan intel göra revansch med Raptor Lake men det kommer nog inte vara särskilt svårt för AMD att vinna i spel igen med 3D-modeller kring årets slut. Kul med konkurrens!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Eftersom "Video" inte är en last så försöker jag förstå vad du menar.

Självklart menade jag "encode", "transcode", filter och effekter m.m. jag förstår inte riktigt vad jag annars skulle kunna tänkas mena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

sämsta argument för en 7950x???
uppenbarligen har han inge behov eftersom han har en 10år gamal cpu?

om han ska ha nytt är det bästa köprådet.. köp 12900ks begagnat.
eller köp intel 12100f nytt eller vänta 4 månader och köp am5. Folk som uppgraderar sin hemmakontors-dator var 10e år tjänar inte ett skit på att 'investera' i 7950x /12900k.

på fullaste allvar.. svenskar har mer pengar än vett, och det är jävligt tråkigt att se att vi är så döfödda här i Sverige. Typ som att folk som har gått på högskolan slutar utvecklas efter de fått sin akademiska tjänst.

  1. 12900k(s) - har symmetriska cores eller har den P/E-kärnor (retorisk fråga)?

  2. Jag skrev inget om att köra 7950x, utan snarare 7700x (eller motsvarande). En 7950x är way över mina behov samt kostar (listpris) mer än vad jag är beredd att betala.

  3. Vem har sagt att jag ska köpa något nu? Har jag lidit med en gammal plattform i några år extra, så kan jag nog lida ett par månader till

Att jag ligger på en 10 år gammal plattform idag, beror på att jag varit för snål för att köpa in mig under de senaste två-tre åren då priserna skenat och tillgången (till viss del) varit som tre kassar skit. Men snart har jag inte mycket val.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

En X3D-variant av denna generation kan komma ganska snabbt pga den tveksamma gaming-prestandan?
Hoppas bara inte amds stagnation denna generation leder till att intel börjar idla och de gyllene år av prestandakrig vi haft den sista tiden tar slut. Inget nytt 2010-tal!

Jag tycker för övrigt inte att en cpu-generation vars enda utmärkande styrka ser ut att vara all-core produktivitetslaster (som dessutom antagligen måste skala bra med ddr5 för att inte bli slagna av tidigare generationer i pris/prestanda) förtjänar toppklass. "Bra produkt" eller "Meh ok" eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

sämsta argument för en 7950x???
uppenbarligen har han inge behov eftersom han har en 10år gamal cpu?

om han ska ha nytt är det bästa köprådet.. köp 12900ks begagnat.
eller köp intel 12100f nytt eller vänta 4 månader och köp am5. Folk som uppgraderar sin hemmakontors-dator var 10e år tjänar inte ett skit på att 'investera' i 7950x /12900k.

på fullaste allvar.. svenskar har mer pengar än vett, och det är jävligt tråkigt att se att vi är så döfödda här i Sverige. Typ som att folk som har gått på högskolan slutar utvecklas efter de fått sin akademiska tjänst.

Sorry för ett meningslöst inlägg. Men du verkar ta illa upp för att folk köper det de vill köpa.
Var glad att det istället finns "early adopters" som betalar för ny teknik och hjälper till att utvecklingen går framåt.
Ingen tvingar någon att uppgradera eller köpa det bästa som finns. Men det finns folk som faktiskt vill. Det är inget fel med det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och amd 1 gen till... Man byter sällan cpu speciellt ofta. Så egentligen spelar det mindre roll.

Som jag sade besvikelse sett till perf/krona.
Om Intel 13700k är billigare och ger en chans då man kan köra ddr 4. betydligt billigare platform då många har ddr4.

2025 har de sagt, så det borde vara minst två generationer till. En minskning jämfört med AM4, men ändå bättre än två generationer.

Kan hålla med om priset. Hänger ju ganska mycket på dagens dollarkurs.
Hmm, Raptor Lake var väl bara DDR5 också?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sorry för ett meningslöst inlägg. Men du verkar ta illa upp för att folk köper det de vill köpa.
Var glad att det istället finns "early adopters" som betalar för ny teknik och hjälper till att utvecklingen går framåt.
Ingen tvingar någon att uppgradera eller köpa det bästa som finns. Men det finns folk som faktiskt vill. Det är inget fel med det.

Exakt, prestanda har gått framåt med denna lansering, och för det får vi vara glada. Priserna är åt helvete, mycket pga helsvag krona, och för det får vi sörja. Men i det stora hela går utvecklingen framåt och marknaden kommer att justera sig själv vad det lider.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vi får väl se vart priserna stabiliserar sig på. I dollar ser riktpriset lägre ut för 7700X på 399 (går dock att köpa 12700k för 399 i usa så dom har väl mer eller mindre samma pris), så kan helt enkelt vara så att Intel CPUerna i cirkulation köpts in när kursen var bättre. Eller om vi fått nån europa straff-avgift (Euro MSRP är på 499, oklart dock vilken moms-sats den är räknad på).

Oavsett så är det ju inte så upphetsande när det gick att köpa 12700k för snart ett år sedan för 4k (köpte min Januari för 3999 tror jag).

Ja, de lär inte vara direkt billiga. Jag köpte min 1800x för ca 5500 när den kom, och 7700x verkar hamna ungefär där.
Fortfarande 8 kärnor, men betydligt mer prestanda.

Mm, dollarn har blivit stark, eller kronan har blivit svag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Exakt, prestanda har gått framåt med denna lansering, och för det får vi vara glada. Priserna är åt helvete, mycket pga helsvag krona, och för det får vi sörja. Men i det stora hela går utvecklingen framåt och marknaden kommer att justera sig själv vad det lider.

Inte bara valutan, PCI-E 5.0 på moderkorten gör dem dyrare att tillverka.
Men, men, finns ju ingen anledning att skynda sig alltför mycket.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

2025 har de sagt, så det borde vara minst två generationer till. En minskning jämfört med AM4, men ändå bättre än två generationer.

Kan hålla med om priset. Hänger ju ganska mycket på dagens dollarkurs.
Hmm, Raptor Lake var väl bara DDR5 också?

Raptor Lake är både DDR4 och DDR5, samma gäller Z790 men Raptor Lake passar även på Z690. Största nackdelar med Raptor Lake att det är död plattform, kommer inget mer till den, och att den enligt rapporter drar vansinnigt mycket ström under last. Klagar man på att Zen 4 ligger nära max så ligger Raptor Lake ännu mer där. Uppåt 400W har vi sett i läckta benchmarks, mot runt 200W när man pressar 7950X.

Sen för vissa applikationer är hybridtekniken ett aber, den är helt enkelt inte fullt kompatibel i alla lägen. AMD har upp till 16 riktiga kärnor.

Slutligen har AMD en AVX512 implementation som fungerar riktigt bra och inte drar ström genom taket, AVX512 är avstängt på Raptor Lake.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör 4k och efter att tittat runt känns 7600x som ett bra val. Den får eventuellt agera place holder till X3D. Stor fördel att plattformen håller några cpu-generationer till skillnad från intels kommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte bara valutan, PCI-E 5.0 på moderkorten gör dem dyrare att tillverka.
Men, men, finns ju ingen anledning att skynda sig alltför mycket.

Blir intressant att se om RDNA3 är PCIE5.0, Lovelace var det ju inte, en såpass snabb buss är dessutom mer intressant på RDNA3 eftersom AMD har utlovat vissa tricks med delat minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

på fullaste allvar.. svenskar har mer pengar än vett, och det är jävligt tråkigt att se att vi är så döfödda här i Sverige. Typ som att folk som har gått på högskolan slutar utvecklas efter de fått sin akademiska tjänst.

Jag håller med!

Så gott som samtliga 10 miljoner svenskar är fanimig dumma i huvudet och det gäller i högsta grad samtliga akademiker. För att inte tala om norrmän och finländare, de är fan dummare än svenskarna och då är de våra broderfolk och närmaste grannar ändå.

Kommer du ned på kontinenten eller till Storbritannien är precis alla som bor där riktigt jävla dumma i huvudet, till och med jämfört med alla ovettiga svenskar. Värst är givetvis alla som gått på högskolan, det säger sig självt.

Nä för fan Krille, det är bara du och jag som förstått det här och då är jag sannolikt ändå lite dummare i huvudet än du är

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vilket struntsnack...

Läste vi samma recension? AMD leder igen inom produktivitet och det är hugget som stucket i spel där 5800X3D i många fall står på toppen. Förmodligen kan intel göra revansch med Raptor Lake men det kommer nog inte vara särskilt svårt för AMD att vinna i spel igen med 3D-modeller kring årets slut. Kul med konkurrens!

Du för ju jämföra med någon som redan står på en 12th gen-processor. Dvs inte ens en 5800X3D får en att vilja byta såvida man inte kör något mindre bra grafikkort.

Dvs 5800X3D och Intels ett år gamla processorer presterar för bra i förhållande till prislappen en uppgradering skulle medföra, och för vad, i bästa fall några procent bättre fps. Var väl någon som länkade ett klipp där 12900k slog 7900X över 20 spel i 1080p.

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Jag håller med!

Så gott som samtliga 10 miljoner svenskar är fanimig dumma i huvudet och det gäller i högsta grad samtliga akademiker. För att inte tala om norrmän och finländare, de är fan dummare än svenskarna och då är de våra broderfolk och närmaste grannar ändå.

Kommer du ned på kontinenten eller till Storbritannien är precis alla som bor där riktigt jävla dumma i huvudet, till och med jämfört med alla ovettiga svenskar. Värst är givetvis alla som gått på högskolan, det säger sig självt.

Nä för fan Krille, det är bara du och jag som förstått det här och då är jag sannolikt ändå lite dummare i huvudet än du är

Hur fan vågar du? Jag blir äcklad och sårad. Jag är MINST dubbelt så korkad som du är smh mitt huvud

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tom76:

Jag håller med!

Så gott som samtliga 10 miljoner svenskar är fanimig dumma i huvudet och det gäller i högsta grad samtliga akademiker. För att inte tala om norrmän och finländare, de är fan dummare än svenskarna och då är de våra broderfolk och närmaste grannar ändå.

Kommer du ned på kontinenten eller till Storbritannien är precis alla som bor där riktigt jävla dumma i huvudet, till och med jämfört med alla ovettiga svenskar. Värst är givetvis alla som gått på högskolan, det säger sig självt.

Nä för fan Krille, det är bara du och jag som förstått det här och då är jag sannolikt ändå lite dummare i huvudet än du är

Conny? Är det du?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Exakt, prestanda har gått framåt med denna lansering, och för det får vi vara glada. Priserna är åt helvete, mycket pga helsvag krona, och för det får vi sörja. Men i det stora hela går utvecklingen framåt och marknaden kommer att justera sig själv vad det lider.

5700X går att köpa för under 3 000. Dessutom är moderkort och RAM till mycket billigare. Det borde vara svårt för majoriteten att motivera ett köp av 7600X om man inte gör något alldeles särskilt krävande och verkligen har behov av att det går snabbare.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Självklart menade jag "encode", "transcode", filter och effekter m.m. jag förstår inte riktigt vad jag annars skulle kunna tänkas mena.

Eftersom encode/transcode sker ungefär dubbelt så snabbt och med en bråkdel av energin mha Quicksync så verkar ditt påstående konstigt. Gällande rendering av video-/effekter så visst finns det fördelar med Ryzen 7950X över samtliga desktopprocessorer men den ledningen kan vara bort redan ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

En X3D-variant av denna generation kan komma ganska snabbt pga den tveksamma gaming-prestandan?
Hoppas bara inte amds stagnation denna generation leder till att intel börjar idla och de gyllene år av prestandakrig vi haft den sista tiden tar slut. Inget nytt 2010-tal!

Jag tycker för övrigt inte att en cpu-generation vars enda utmärkande styrka ser ut att vara all-core produktivitetslaster (som dessutom antagligen måste skala bra med ddr5 för att inte bli slagna av tidigare generationer i pris/prestanda) förtjänar toppklass. "Bra produkt" eller "Meh ok" eller något sådant.

"Raphael" har ju knappast tveksam gaming-prestanda. Tom i 720p med Medium-inställningar ligger den i absoluta toppskiktet och vinner även del benchmarks. Hur får du det till tveksam prestanda???

Klart som fan att en CPU som vinner alla benchmarks utom EN (Cinebench entrådat) där CPUn är flaskhalsen samtidigt som den visar upp en väldigt bra energieffektivitet förtjänar "Toppklass". Allt annat vore ju löjligt.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

sämsta argument för en 7950x???
uppenbarligen har han inge behov eftersom han har en 10år gamal cpu?

om han ska ha nytt är det bästa köprådet.. köp 12900ks begagnat.
eller köp intel 12100f nytt eller vänta 4 månader och köp am5. Folk som uppgraderar sin hemmakontors-dator var 10e år tjänar inte ett skit på att 'investera' i 7950x /12900k.
....

En 12900KS har två olika sorters cores vilket definitivt kan vara en nackdel om man har virtuella maskiner. Man måste lita på att Windows Scheduler gör det man vill och det skulle jag definitivt inte göra. Att uttala sig om andras behov som i kontrast mot vad de själva säger tycker jag är naivt och respektlöst. Du har ingen aning.

Sista citerade mening är extra irrelevant eftersom du inte har en aning om vad folk har för intäkter kopplade till sin hemmakontorsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vilket struntsnack...

Läste vi samma recension? AMD leder igen inom produktivitet och det är hugget som stucket i spel där 5800X3D i många fall står på toppen. Förmodligen kan intel göra revansch med Raptor Lake men det kommer nog inte vara särskilt svårt för AMD att vinna i spel igen med 3D-modeller kring årets slut. Kul med konkurrens!

Nu övertolkade din fanboy-gen nog lite inlägget. Det är inte en tävling mellan Intel och AMD där du, jag eller Sweclockers är domare. Jag tolkade inlägget som att konkurrens var bra, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Konstnären "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och tillverkning på 5 nanometer äntrar scen, med löften om stora förbättringar och dominans i prestandatoppen.

Läs hela artikeln här

@Jacob
I Handbrake och DaVinci resolve, tilläts den inbyggda grafikdelen hjälpa till eller var hårdvaruaccelerering avstängt?

Permalänk

Jag sitter också på en gammal 3570k men spelar mest, så oavsett vilken jag väljer ser jag fram emot ett rejält prestandalyft Just nu lutar det åt en i7-13700k och ddr4, hålla nere kostnaderna till ddr5 gör någon vettig skillnad i spelen. Får se vad recensionerna säger när man kan jämföra amd och intel.

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Intressant test men jämförelsen emot Raptor Lake blir mer intressant eftersom att det är Raptor Lake som Zen 4 primärt kommer tävla emot inte Alder Lake nu när släppen är så täta för AMD och Intel. Vi har också en ny generation grafikkort på G i år och det kan också påverka processorerna som nu släpps och därför anser jag att man kan hålla med testerna av Intel processorer tills man har en Ada Lovelace eller RDNA 3 GPU och testa de här processorerna igen plus Intel.