Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator för spel och utveckling. Budget 20k (ex grafik)

Permalänk

Dator för spel och utveckling. Budget 20k (ex grafik)

Tänkte köpa en ny dator för spel och utveckling. Kommer spela spel såsom Assetto Corsa Competizione (ACC) och utveckla i golang och C++. Kanske köra lite docker för webutveckling också. Precis köpt Fanatec ratt och pedaler.

Jag har en del delar som jag kan behålla:
Acer Predator XB323QKNV (4k 144Hz)
Corsair Force MP600 1TB (kanske köper en på 2TB istället)
Seasonic Platinum 1000W
Lian Li Lancool 215
Asus Geforce 1080ti (Tänkte använda temporärt tills att priserna för nåt som kan driva 4k är acceptabla)
Noctua NH-D14 (Får väl be Noctua om ett nytt fäste)
Noctua NH-D15 (tror den kan vara för hög för lådan)

AMD rigg (18 328:-)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/rWMIASUxzdUD7b9Pv3YZxkax6WA/amd7000

Kan man kyla den med en NH-D14? Eller böra jag ha en med färre cores? ECO mode?
Tänkte en med fler cores kan hålla längre i spel. Så har det ju varit tidigare med i5-6600k vs i7-6700k t.ex.

Intel 12900KF (15 378:-)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7WMIAf05mB0gMCxBj3CSVjVCciE/intel12900

Samma här, ok med NH-D14?

Vilken skulle ni välja och varför? Eller skulle ni ta nåt annat, byta ut lite delar och så?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Har inte enormt bra koll på vad dina användingsområden kräver osv. Men gällande intelvarianten du visat så tror jag att du får ut mer av att slå till på 13700kf nu när den kommer. Vad jag förstått lär den utprestera 12900k till ett lägre pris!

Skulle hursom avvakta tills efter release för att se recensioner mm utifrån dina behov och din plånbok.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

För AMD alternativet så hade jag väntat på de billigare moderkorten.
Pengarna jag hade sparat på det hade jag lagt på en D15 (eller bättre) luftkylare (jag är en av dem som inte vill ha vatten i datorn)

Istället för ECO mode så hade jag sedan försökt att undervolta processorn.
Finns de som gjort detta och ser skillnad på 10-15 grader.

För de pengarna du tänker lägga hade inte jag handlat något förrän Intel, Nvidia och AMD hade lanserat sina produkter (cpu, gfx, gfx).
Antar att du har en dator idag som funkar hjälpligt.

Men om du måste ha en dator för att kunna tjäna pengar, och ha den nu, ja då finns det inget alternativ än att köpa något.
Och jag hade gått på AMD hållet (även om jag hade försökt hitta ett billigare moderkort, eller vänta in de billigare korten).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta in till B650 släpps i slutet av månaden. D15 skall enligt måtten passa och hade valt att behålla den. Köper du 7900x bör du kunna undervolta och fixa pbo som i videon här: https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs Detta sänker temperaturer en hel del utan prestandaförlust om du låser power consumption.

Ramminne hade jag hellre valt billigare 32gb 5600mhz cl36 för 2349kr och Kingston KC3000 om du skall lägga till en extra ssd. Medlemspriser på Inet gör att du kan köpa x670 kort från asus billigare

Permalänk
Skrivet av bobbish:

Har inte enormt bra koll på vad dina användingsområden kräver osv. Men gällande intelvarianten du visat så tror jag att du får ut mer av att slå till på 13700kf nu när den kommer. Vad jag förstått lär den utprestera 12900k till ett lägre pris!

Skulle hursom avvakta tills efter release för att se recensioner mm utifrån dina behov och din plånbok.

Raptor lake kommer visst såpass snart som den 20e Oktober och dit orkar jag vänta. Tack för tips! Jag är själv lite osäker på exakt vad jag kommer göra för utveckling (det är hobbysaker). Golang kräver inte så mycket vid kompilering, men om man gör mer avancerade saker i C++, så kan man vinna på mer resurser. Jag är också lite nyfiken på att prova på "Stable diffusion" (eller andra saker i machine learning), men tror det ställer mer krav på mängden grafikminne (och kanske tvingar det mig att välja Nvidia pga CUDA). Tack igen för inspelet!

Skrivet av Gustav-P:

För AMD alternativet så hade jag väntat på de billigare moderkorten.
Pengarna jag hade sparat på det hade jag lagt på en D15 (eller bättre) luftkylare (jag är en av dem som inte vill ha vatten i datorn)

Istället för ECO mode så hade jag sedan försökt att undervolta processorn.
Finns de som gjort detta och ser skillnad på 10-15 grader.

För de pengarna du tänker lägga hade inte jag handlat något förrän Intel, Nvidia och AMD hade lanserat sina produkter (cpu, gfx, gfx).
Antar att du har en dator idag som funkar hjälpligt.

Men om du måste ha en dator för att kunna tjäna pengar, och ha den nu, ja då finns det inget alternativ än att köpa något.
Och jag hade gått på AMD hållet (även om jag hade försökt hitta ett billigare moderkort, eller vänta in de billigare korten).

Det är bara för hobby, spela ACC och göra utveckling på fritiden. Kan inte spela nu med min nuvarande möblering, så får väl fixa nånting temporärt. Får se om min gamla D15 passar i lådan (det är på gränsen tror jag, han nedan skriver att den passar, får hoppas han har rätt). Annars blir det D14. Håller med om vatten. Jag vill ha något som håller länge, för jag vet att när jag väl satt ihop datorn, så kommer jag inte orka byta ut något icke trivialt. Grafikkort orkar jag byta, minne, sätta dit en till SSD osv, men processor kommer jag inte orka med att byta.

Skrivet av Swegatron:

Skulle vänta in till B650 släpps i slutet av månaden. D15 skall enligt måtten passa och hade valt att behålla den. Köper du 7900x bör du kunna undervolta och fixa pbo som i videon här: https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs Detta sänker temperaturer en hel del utan prestandaförlust om du låser power consumption.

Ramminne hade jag hellre valt billigare 32gb 5600mhz cl36 för 2349kr och Kingston KC3000 om du skall lägga till en extra ssd. Medlemspriser på Inet gör att du kan köpa x670 kort från asus billigare

Tack för videon. Vilket resultat! Jag är mer orolig för märkligt boost-betende än att den går vid 95C förresten. Det blir 800:- billigare med det minnet då. Medlemspriser, aha, därför det är ett annat pris när jag är inloggad

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz