Har det sagts något om kompensation för ev. elavstängning?

Permalänk
Medlem

Har det sagts något om kompensation för ev. elavstängning?

Det pratas mer och mer om att det kan bli aktuellt att stänga av delar av elnätet i vinter. I mitt område är vi många som jobbar hemifrån och dessutom valt att flytta ut en liten bit från stadskärnan (~30 km). När jag har räknat lite på vilka ökade kostnader vi skulle få om vi tvingades åka in till stan varje dag blir jag mörkrädd.

Min kontorsutrustning drar ~75W. Om vi räknar riktigt högt och säger att elen kostar 10 SEK/kWh blir det 0.75 SEK/h. För en 8h arbetsdag kostar min kontorsutrustning 6 SEK. (Uppvärmning, router, accesspunkter, osv. hade ju varit igång ändå, så de räknar jag inte.)

Det kostar 44 SEK i trängselskatt att åka fram och tillbaka till jobbet. Addera därtill ~5 liter bensin (100 SEK), värdeminskning, slitage, osv. och vi är lätt uppe i 200 SEK för att åka fram och tillbaka till kontoret.

Så med 10 SEK/kWh kostar det 33 gånger mer att jobba från kontoret.

Men, lägg på arbetstidsbortfall pga pendlingstiden (60 minuter totalt) och vipps kostar det 1 000 SEK till Det är ju dock oskattade pengar, så vill jag få ut pengarna i handen får vi dra bort arbetsgivaravgift (22%) och inkomstskatt (33%). Så det kostar “bara” ~450 SEK.

Jobba hemifrån: 6 SEK
Jobba från kontoret: 650 SEK

per dag

Det slår hårdare, mot mig, än även den vildaste elprishöjningen.

Och innan det regnar in kommentarer som: "Du har valt att flytta från stan.", "Du kan ju ta bussen.", osv. osv. hoppas jag att ni räknar på dessa exempel också. Att bo kvar i stan hade inte varit aktuellt då boendekostnaden är för hög. Och ser man till pendlingen är det inte bilen som är dyr, det är tiden. Att åka buss är alltså än mer kostsamt (tar 1h 45m).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det pratas mer och mer om att det kan bli aktuellt att stänga av delar av elnätet i vinter. I mitt område är vi många som jobbar hemifrån och dessutom valt att flytta ut en liten bit från stadskärnan (~30 km). När jag har räknat lite på vilka ökade kostnader vi skulle få om vi tvingades åka in till stan varje dag blir jag mörkrädd.

Min kontorsutrustning drar ~75W. Om vi räknar riktigt högt och säger att elen kostar 10 SEK/kWh blir det 0.75 SEK/h. För en 8h arbetsdag kostar min kontorsutrustning 6 SEK. (Uppvärmning, router, accesspunkter, osv. hade ju varit igång ändå, så de räknar jag inte.)

Det kostar 44 SEK i trängselskatt att åka fram och tillbaka till jobbet. Addera därtill ~5 liter bensin (100 SEK), värdeminskning, slitage, osv. och vi är lätt uppe i 200 SEK för att åka fram och tillbaka till kontoret.

Så med 10 SEK/kWh kostar det 33 gånger mer att jobba från kontoret.

Men, lägg på arbetstidsbortfall pga pendlingstiden (60 minuter totalt) och vipps kostar det 1 000 SEK till Det är ju dock oskattade pengar, så vill jag få ut pengarna i handen får vi dra bort arbetsgivaravgift (22%) och inkomstskatt (33%). Så det kostar “bara” ~450 SEK.

Jobba hemifrån: 6 SEK
Jobba från kontoret: 650 SEK

per dag

Det slår hårdare, mot mig, än även den vildaste elprishöjningen.

Och innan det regnar in kommentarer som: "Du har valt att flytta från stan.", "Du kan ju ta bussen.", osv. osv. hoppas jag att ni räknar på dessa exempel också. Att bo kvar i stan hade inte varit aktuellt då boendekostnaden är för hög. Och ser man till pendlingen är det inte bilen som är dyr, det är tiden. Att åka buss är alltså än mer kostsamt (tar 1h 45m).

Det jag läst är att det måste vara avbrott i flera timmar (tror närmare 12 eller mer) innan man kan få ersättning för elavstängning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte se det som någon stor risk för bortkoppling, och om det skulle behöva ske en halvtimme-timme för dig någon gång under vintern kanske det inte är hela världen? Det är väl ungefär samma risk att din "riktiga" arbetsplats skulle drabbas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det jag läst är att det måste vara avbrott i flera timmar (tror närmare 12 eller mer) innan man kan få ersättning för elavstängning.

Vi får ju hoppas att kommunen kommer ut med dieselgeneratorer och 5G-master så vi kan fortsätta jobba då också sjukt tråkigt om uppvärmningen i huset slutar fungera under längre perioder. brrr

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det pratas mer och mer om att det kan bli aktuellt att stänga av delar av elnätet i vinter. I mitt område är vi många som jobbar hemifrån och dessutom valt att flytta ut en liten bit från stadskärnan (~30 km). När jag har räknat lite på vilka ökade kostnader vi skulle få om vi tvingades åka in till stan varje dag blir jag mörkrädd.

Min kontorsutrustning drar ~75W. Om vi räknar riktigt högt och säger att elen kostar 10 SEK/kWh blir det 0.75 SEK/h. För en 8h arbetsdag kostar min kontorsutrustning 6 SEK. (Uppvärmning, router, accesspunkter, osv. hade ju varit igång ändå, så de räknar jag inte.)

Det kostar 44 SEK i trängselskatt att åka fram och tillbaka till jobbet. Addera därtill ~5 liter bensin (100 SEK), värdeminskning, slitage, osv. och vi är lätt uppe i 200 SEK för att åka fram och tillbaka till kontoret.

Så med 10 SEK/kWh kostar det 33 gånger mer att jobba från kontoret.

Men, lägg på arbetstidsbortfall pga pendlingstiden (60 minuter totalt) och vipps kostar det 1 000 SEK till Det är ju dock oskattade pengar, så vill jag få ut pengarna i handen får vi dra bort arbetsgivaravgift (22%) och inkomstskatt (33%). Så det kostar “bara” ~450 SEK.

Jobba hemifrån: 6 SEK
Jobba från kontoret: 650 SEK

per dag

Det slår hårdare, mot mig, än även den vildaste elprishöjningen.

Och innan det regnar in kommentarer som: "Du har valt att flytta från stan.", "Du kan ju ta bussen.", osv. osv. hoppas jag att ni räknar på dessa exempel också. Att bo kvar i stan hade inte varit aktuellt då boendekostnaden är för hög. Och ser man till pendlingen är det inte bilen som är dyr, det är tiden. Att åka buss är alltså än mer kostsamt (tar 1h 45m).

Så du säger att du förtjänar en lönesänkning nu när du inte har samma kostnader längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Att bo kvar i stan hade inte varit aktuellt då boendekostnaden är för hög. Och ser man till pendlingen är det inte bilen som är dyr, det är tiden. Att åka buss är alltså än mer kostsamt (tar 1h 45m).[/i]

Så jag som bor i stan med dom där högre boendekostnaderna ska alltså kompensera dig när du drabbas av högre kostnader?

När du har sparat in på boendekostnaden, har du kompenserat andra på något sätt?

Permalänk
Medlem

Kastar in en kugge och säger att det bör inte vara några problem för dig att leva "off-grid" i några timmar.
Gissningsvis har du en laptop som bör ha batteri så den klarar sig ett bra tag, lägg därtill mobilt nätverk via telefon så bör du kunna jobba utan problem i upp till en dag utan några ytterligare kostnader?

Mitt tips är att testa förfarandet att köra helt utan extern ström, alternativt införskaffa en billig batteribank som pallar att ladda datorer , och testa vilka effekter det blir.

Personligen har jag inga som helst problem att klara mig ~6 - 8 timmar helt utan ström hemma, mha en powerbank och mobilt nätverk, detta är såklart beroende på täckning där man bor

Edit*
Vill du köra även extern skärm etc så finns det andra alternativ , även om priset ofta gör mer än att åka in till kontoret. Ser man det däremot som en OK krisförsäkring också så blir det lättare att rättfärdiga

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så du säger att du förtjänar en lönesänkning nu när du inte har samma kostnader längre

Om jag hade fått lön för att jobba hemifrån, absolut. Men nu är det ju kunden som betalar ett arvode utifrån det värde de anser jag tillför deras företag

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så jag som bor i stan med dom där högre boendekostnaderna ska alltså kompensera dig när du drabbas av högre kostnader?

När du har sparat in på boendekostnaden, har du kompenserat andra på något sätt?

Första frågan: Nej, inte alls, det är ju kommunen som ska stå för eltillförseln. Din kommunala skatt ska givetvis gå till att hjälpa din kommun.

Andra frågan: Ja. Jag forstätter betala regional skatt för att finansiera kollektivtrafiken som storstadsbor i mycket större grad nyttjar än jag själv.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Skulle nog inte se det som någon stor risk för bortkoppling, och om det skulle behöva ske en halvtimme-timme för dig någon gång under vintern kanske det inte är hela världen? Det är väl ungefär samma risk att din "riktiga" arbetsplats skulle drabbas?

Nej, det är inte hela världen med en timme här eller där. Vi hoppas det stannar där

Att ett kontorskomplex stängs av känns dock osannolikt, eller? Då snackar vi inte några tusenlappar om dagen utan sannolikt hundratusentals kronor i förluster.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Någon ersättning om du kopplas bort för elbrist kan du nog inte räkna med.
Det lär knappast vara i tolv timmar (gränsen för avbrottsersättning) och även om det skulle göra det finns det undantag i ellagen som gör att du blir utan ersättning .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kastar in en kugge och säger att det bör inte vara några problem för dig att leva "off-grid" i några timmar.
Gissningsvis har du en laptop som bör ha batteri så den klarar sig ett bra tag, lägg därtill mobilt nätverk via telefon så bör du kunna jobba utan problem i upp till en dag utan några ytterligare kostnader?

Mitt tips är att testa förfarandet att köra helt utan extern ström, alternativt införskaffa en billig batteribank som pallar att ladda datorer , och testa vilka effekter det blir.

Personligen har jag inga som helst problem att klara mig ~6 - 8 timmar helt utan ström hemma, mha en powerbank och mobilt nätverk, detta är såklart beroende på täckning där man bor

Edit*
Vill du köra även extern skärm etc så finns det andra alternativ , även om priset ofta gör mer än att åka in till kontoret. Ser man det däremot som en OK krisförsäkring också så blir det lättare att rättfärdiga

Jo, vi hoppas det räcker med "några timmar". Laptop + telefonen för Internet duger en kort stund, men produktiviteten får sig en rejäl törn.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nej, det är inte hela världen med en timme här eller där. Vi hoppas det stannar där

Att ett kontorskomplex stängs av känns dock osannolikt, eller? Då snackar vi inte några tusenlappar om dagen utan sannolikt hundratusentals kronor i förluster.

Jag tror inte bolagen tar sådan hänsyn. Elen kopplas inte bort kund för kund utan man bryter områden.
Det är komplext nog att undanta samhällsviktiga funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag tror inte bolagen tar sådan hänsyn. Elen kopplas inte bort kund för kund utan man bryter områden.
Det är komplext nog att undanta samhällsviktiga funktioner.

Det här kan komma att bli en riktig soppa. Hoppas kraftnätsingenjörerna vet vad de sysslar med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det här kan komma att bli en riktig soppa. Hoppas kraftnätsingenjörerna vet vad de sysslar med.

Det gör de men är nätet på väg mot kollaps blir prioriteringarna därefter.
Att starta upp landet efter ett större strömavbrott tar många timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nej, det är inte hela världen med en timme här eller där. Vi hoppas det stannar där

Att ett kontorskomplex stängs av känns dock osannolikt, eller? Då snackar vi inte några tusenlappar om dagen utan sannolikt hundratusentals kronor i förluster.

Kontor? De är minst prioriterade. De stora problemen är industriprocesser/utrustning som får stora värden förstörda och tar lång tid att återstarta.
För att inte tala om själva elnätet självt, inte bara att flippa en brytare och tro att allt bara hoppar igång.

Slottider för nerstängning har funnits många år för storförbrukare, men politikerna har valt att ignorera/mörka detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Det pratas mer och mer om att det kan bli aktuellt att stänga av delar av elnätet i vinter. I mitt område är vi många som jobbar hemifrån och dessutom valt att flytta ut en liten bit från stadskärnan (~30 km). När jag har räknat lite på vilka ökade kostnader vi skulle få om vi tvingades åka in till stan varje dag blir jag mörkrädd.

Du bör vara mörkrädd för du tänker nog fel, dels finns det nog redan regler för kompensation så kolla med din elleverantör och dessutom handlar det om att koppla bort stora områden samtidigt under en kort tid för att sedan byta område så det är troligen samtidigt strömavbrott även 30 km bort såvida det inte handlar om ett annat län eller liknade så att "åka 30 km till kontoret" lär nog inte påverka tillgången till el men å andra sidan kanske ni kan ha möten eller nått annan aktivitet som inte behöver el.
Men det sägs ju också att det blir ganska kort tid innan man får besked om bortkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Andra frågan: Ja. Jag forstätter betala regional skatt för att finansiera kollektivtrafiken som storstadsbor i mycket större grad nyttjar än jag själv.

Resursutnyttjandet på landsbygden är ju oerhört mycket mer ineffektivt än för städer.
Där du och dina 10 grannar behöver 50km väg för att ta er hem, så behöver jag och mina 1000 grannar 5km väg för samma ändamål.

Det är det du betalar för.

Du betalar inte för mig, så enkelt är det, men nu frågar du om jag kommer kompensera dig på något sätt, varför skulle det ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nej, det är inte hela världen med en timme här eller där. Vi hoppas det stannar där

Att ett kontorskomplex stängs av känns dock osannolikt, eller? Då snackar vi inte några tusenlappar om dagen utan sannolikt hundratusentals kronor i förluster.

Om avstängning blir en sak så dödar man hela områden. Skulle du drabbas så kommer troligen ditt kontor drabbas om det inte råkar vara sjukhus eller liknande nära. Ett seriöst kontor har dock UPS och dieselgeneratorer.

Vi pratar hela stadsdelar, kanske hela kommuner som släcks. Skulle nätet krascha i vinter kan SE3 och SE4 få rullande strömavbrott i dagar/veckor.

Köp utrustning om du är orolig. Dunkar, UPS, värme, mat som inte behöver el för att lagas.

Skrivet av Xeonist:

Resursutnyttjandet på landsbygden är ju oerhört mycket mer ineffektivt än för städer.
Där du och dina 10 grannar behöver 50km väg för att ta er hem, så behöver jag och mina 1000 grannar 5km väg för samma ändamål.

Det är det du betalar för.

Du betalar inte för mig, så enkelt är det, men nu frågar du om jag kommer kompensera dig på något sätt, varför skulle det ske?

Ytterst få som förstår detta, städerna subventionerar förorter/villaområden jävligt hårt

Om det inte står stora flerfamiljshus med butiker/kontor på marknivå i ditt område så är det ett område som kostar pengar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lugna dig, risken finns men den är inte jättestor och om det sker kommer det inte vara länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör vara mörkrädd för du tänker nog fel [...]

Ytterst oklart vad eventuell mörkräddhet har med saken att göra :/ men om det är som du beskriver (att de stänger av stora geografiska områden) är det bara att beklaga än mer och hoppas vi får så få avbrott som möjligt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Var är din befattning förlagd, hemma hos dig eller på kontoret? I det senare fallet så bör du ju inte ta med arbetstidsbortfall i din kostnad.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Resursutnyttjandet på landsbygden är ju oerhört mycket mer ineffektivt än för städer.
Där du och dina 10 grannar behöver 50km väg för att ta er hem, så behöver jag och mina 1000 grannar 5km väg för samma ändamål.

Det är det du betalar för.

Du betalar inte för mig, så enkelt är det, men nu frågar du om jag kommer kompensera dig på något sätt, varför skulle det ske?

För det första drar du felaktiga slutsatser och bygger ditt argument därefter. Landsbygd är väldefinierat (se Jordbruksverkets hemsida) och jag bor i en storstadskommun. (Det vill säga så urbant det kan bli, enligt just Jordbruksverket.) Utan att ha räknat (men det har väl inte du heller?) uppskattar jag att jag har 150 hushåll (med i snitt 3 personer per hushåll) på min vägslinga. Det är inga 10 grannar och 50km väg iaf

Och sen förstår jag inte hur du får mitt ursprungliga inlägg att betyda att jag vill att du ska betala för mina strömavbrott. Som jag skrev tidigare borde det åligga kommunen att säkerställa att ens elnät fungerar och jag har flyttat från den kommun där kundens kontor ligger.

Nu har andra i tråden skrivit att det kan röra sig om strömavbrott i flertalet kommuner på samma gång och då blir ju läget dock annorlunda. Jag har dock fått svar på min ursprungliga fråga: "Ingen kompensation och avbrotten kommer sannolikt inte vara längre än någon timme.".

Tack och ha en fortsatt bra dag med dina tusentals grannar och närområde med hög nyttjandegrad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ett seriöst kontor har dock UPS och dieselgeneratorer.

Så 99.9% (eller vad det nu kan vara) av alla kontor i sverige är inte seriösa? Jag tror att kontor som har dieselgeneratorer är lätt räknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så 99.9% (eller vad det nu kan vara) av alla kontor i sverige är inte seriösa? Jag tror att kontor som har dieselgeneratorer är lätt räknade.

Ja, flesta kontor är ju helt meningslösa och gör inget viktigt för samhället. Så då spelar det ju ingen roll om man går offline ett tag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja, flesta kontor är ju helt meningslösa och gör inget viktigt för samhället.

Så det är bara samhällsviktig verksamhet som är seriös?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Nej, det är inte hela världen med en timme här eller där. Vi hoppas det stannar där

Att ett kontorskomplex stängs av känns dock osannolikt, eller? Då snackar vi inte några tusenlappar om dagen utan sannolikt hundratusentals kronor i förluster.

Ärligt talat, om det vore så katastrofalt dyrt om ett kontorskomplex tappar el och kommunikation så skulle kontorskomplex fixa reservgeneratorer och batterier p.g.a. ekonomiskt försvarbart. Precis som datahallar gör idag.

Eftersom de inte gör det, så är säkert kalkylen att det inte är så jäkla dyrt om några kontorsnissar tappar el någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men, lägg på arbetstidsbortfall pga pendlingstiden (60 minuter totalt) och vipps kostar det 1 000 SEK till Det är ju dock oskattade pengar, så vill jag få ut pengarna i handen får vi dra bort arbetsgivaravgift (22%) och inkomstskatt (33%). Så det kostar “bara” ~450 SEK.

Jag förstår inte vad du menar med att pendlingstiden är arbetstidsbortfall? Jobbar du 1 timme extra när du sitter hemma jämfört med när du jobbar på kontoret?

Arbetsgivaravgiften är väl dessutom normalt 31.42% och inte 22%? För att få en inkomstskatt på 33% om du har en kommunalskatt på 33% så behöver du ha en månadsinkomst på lite drygt 60 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ärligt talat, om det vore så katastrofalt dyrt om ett kontorskomplex tappar el och kommunikation så skulle kontorskomplex fixa reservgeneratorer och batterier p.g.a. ekonomiskt försvarbart. Precis som datahallar gör idag.

Eftersom de inte gör det, så är säkert kalkylen att det inte är så jäkla dyrt om några kontorsnissar tappar el någon dag.

Kanske. Eller så ansågs det så osannolikt att ha frekventa, planerade, om än korta, strömavbrott under vintertid att man inte ens hade i åtanke att det kunde ske?

Därtill kan det väl vara jättedyrt med strömavbrott utan att det för den sakens skull är försvarbart att sätta in generatorer? Det måste ju röra sig om miljontals kronor för att installera, underhålla, osv.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag förstår inte vad du menar med att pendlingstiden är arbetstidsbortfall? Jobbar du 1 timme extra när du sitter hemma jämfört med när du jobbar på kontoret?

Arbetsgivaravgiften är väl dessutom normalt 31.42% och inte 22%? För att få en inkomstskatt på 33% om du har en kommunalskatt på 33% så behöver du ha en månadsinkomst på lite drygt 60 tusen.

Exakt. Jag jobbar 1h mindre de (väldigt få) dagar jag åker in till kontoret.

Men du har hält rätt vad gäller skatten! Jag räknade på särskild löneskatt. 450 SEK ska alltså vara ~350 SEK.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕