Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Om inte annat så säkert mycket billigare att lira på steamdecken under de dyraste timmarna, och pcn de billigare, redan börjat implementera det för att testa få ner kWh antalet!

Smart! Har själv dessvärre inte timpris annars hade det varit ett alternativ att prova helt klart.
Min Steam Deck har lämnat Danmark nu så håller tummarna att den kommer innan helgen!

Permalänk
Medlem

Någon som har provat "Increase UMA buffer size to 4 GB in the Steam Deck BIOS"?
Verkar ge lite prestanda skjuts i vissa titlar enligt folk men inte hittat någon definitiv A-B jämförelse.
Tänkte därför kolla om någon här provat och märkte ni någon skillnad?

*Verkar som det mest behövs om man kör Windows på Decken då SteamOS har dynamisk UMA enligt vissa inlägg jag läst.
Dock verkar andra skriva att det gör skillnad i SteamOS också..
Ska iof köra Windows 11 sen via SD-kortet för Gamepass-spelen så kanske värt att öka till 4GB direkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Någon som har provat "Increase UMA buffer size to 4 GB in the Steam Deck BIOS"?
Verkar ge lite prestanda skjuts i vissa titlar enligt folk men inte hittat någon definitiv A-B jämförelse.
Tänkte därför kolla om någon här provat och märkte ni någon skillnad?

*Verkar som det mest behövs om man kör Windows på Decken då SteamOS har dynamisk UMA enligt vissa inlägg jag läst.
Dock verkar andra skriva att det gör skillnad i SteamOS också..
Ska iof köra Windows 11 sen via SD-kortet för Gamepass-spelen så kanske värt att öka till 4GB direkt ändå.

Du behöver inte ha windows.
Du kan köra xcloud för gamepass.
Folk son gör det säger hur smidigt som helst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du behöver inte ha windows.
Du kan köra xcloud för gamepass.
Folk son gör det säger hur smidigt som helst.

Ska prova sen när jag får Decken.
Testade på Iphonen men tyckte det det var ojämn prestanda. Kändes som 15fps ibland.
Ska dock uppgradera Routern/Wifi:t till modern så kanske hänger på det.

Gillar dock att mecka med mjukvara och hårdvara och testa saker så därför jag
vill prova W11:an också. Att kunna ställa in allt exakt som jag vill ha det i spelet med grafiken etc.
Välja om jag vill ha 30 eller 60fps osv. beroende på titel om det inte är tungt AAA.

Spenderar oftast tid i inställningarna för att maxa bildkvallen relativt till fps osv. med OSD/Overlay.
Tycker sådant tinker är kul

Permalänk
Medlem

Carrier has arrived (som tur var med Steam Decken).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fint grått skal, är det special? Mitt är svart

Också rättså uppenbart när man ser den bilden att fodralet är fel håll, man kan inte ladda med fodralet stängt och riskerar att paja kontakten

Permalänk
Konsolgrävare

Snyggt!

Ett liten tips, ha inte konsolen i fodralet när den är igång, överhettningar har rapporterats från reddit.

Skrivet av medbor:

Fint grått skal, är det special? Mitt är svart

Också rättså uppenbart när man ser den bilden att fodralet är fel håll, man kan inte ladda med fodralet stängt och riskerar att paja kontakten

Det är 512GB case

Är designat så för man inte ska ladda eller ha den igång i skalet.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Snyggt!

Ett liten tips, ha inte konsolen i fodralet när den är igång, överhettningar har rapporterats från reddit.

Det är 512GB case

Är designat så för man inte ska ladda eller ha den igång i skalet.

Förstår inte varför man skulle ha den där annat än under transport liksom

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

SanDisk har aldrig svikit mig men det har Samsung gjort.

https://www.amazon.se/dp/B08GY8NHF2

Storlek är upp till dig, snart BF och då kan SD kort dyka i pris om du klarar dig till dess.

Beställde en sån 512 GB. Tänkte först snåla o leva med ett 128 GB kort jag kom på att jag hade liggandes men går väl inte ens att installera RDR2 på det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Steam Decks är nere till 1-2 veckors väntetid nu förövrigt: https://twitter.com/SteamDB/status/1578071380322664448

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Mer och mer som verkar komma ut på marknaden nu. Funderar på att kanske försöka byta en mot min nintendo switch 2017 med lite pengar emellan. Nintendo har så få bra spel om man inte är en barnfamilj typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Mer och mer som verkar komma ut på marknaden nu. Funderar på att kanske försöka byta en mot min nintendo switch 2017 med lite pengar emellan. Nintendo har så få bra spel om man inte är en barnfamilj typ

Det är värt att byta.
Går ju bra att spela en hel del switch spel på decken också så

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

https://store.steampowered.com/steamdeckdock Dockan verkar på g att släppas nu, betydligt dyrare än iaf jag förväntat mig, behöver nog kolla recensioner för olika docks och se ifall man skaffar någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Steam Decks är nere till 1-2 veckors väntetid nu förövrigt: https://twitter.com/SteamDB/status/1578071380322664448

<Uppladdad bildlänk>

Det verkar gå snabbare än så! Jag reserverade i tisdags och kunde beställa idag torsdag. Det är alltså nästan så kort tid att man inte kommer behöva reservera längre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

https://store.steampowered.com/steamdeckdock Dockan verkar på g att släppas nu, betydligt dyrare än iaf jag förväntat mig, behöver nog kolla recensioner för olika docks och se ifall man skaffar någon

Dyrare än jag tänkt mig också, dock ingår det ännu en likadan snabbladdare som följde med steam decken.

Hade gärna sett att laddaren som följde med dockan nu hade varit delbar med lös separat USB-kabel för ökat användningsområde/behov av färre kablar med sig.

Permalänk
Medlem

Går i tankar på att ersätta min media-PC med en Steam Deck + docka - någon som kan recensera hur den är att spela på dockad mot en TV?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Går i tankar på att ersätta min media-PC med en Steam Deck + docka - någon som kan recensera hur den är att spela på dockad mot en TV?

800p kör den ut som standard, alltså inbyggda skärmen skalad och delvis klippt direkt ur lådan

Går absolut att ändra, men prestandan är inte där för att driva mer än 1080p i moderna spel

Sen är det lite smådrygt med spel eller detaljer som kräver tangentbord/mus (som desktop-läget kräver)

Ganska långt från ’optimalt’ men det går att vänja sig

Permalänk
Medlem

@medbor Tack för ditt svar! Då blir det till att förlita sig på strömning från en annan dator för moderna spel, helt enkelt.

Hur är det med konsol-emulering dockat, och då i synnerhet de lite mer krävande varianterna som Dolphin, Yuzu och RPCS3?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=3iivwka513Y
Inte testat detta men kanske kan få bort viss stuttering när man startar upp spel eller något, osäker på vad nackdelarna skulle vara med att modifiera enligt denna mer än att man får mindre utrymme och kanske liiite kortare livslängd på ssdn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

https://www.youtube.com/watch?v=3iivwka513Y
Inte testat detta men kanske kan få bort viss stuttering när man startar upp spel eller något, osäker på vad nackdelarna skulle vara med att modifiera enligt denna mer än att man får mindre utrymme och kanske liiite kortare livslängd på ssdn!

Bara fåtal spel som tjänar något på det, t.ex. tunga open world spel främst och oftast i form av mindre microstutter annars kvittar det så got som. Men är det spel som du spelar just nu så kan det vara värt det, annars är det så got som onödigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Slog på stort och beställde en Deck igår eftermiddag; finns det några tips på vad man bör göra eller hålla utkik efter som ny Steam Deck-ägare? Något särskilt man bör tänka på?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Konsolgrävare

Tips på grejer till Steam Deck!

Skrivet av Arditi:

Slog på stort och beställde en Deck igår eftermiddag; finns det några tips på vad man bör göra eller hålla utkik efter som ny Steam Deck-ägare? Något särskilt man bör tänka på?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@tyvar1 Tack för listan!

EmuDeck hade jag redan spanat in, men gällande övriga (emedan de låter bra) så snubblade jag över den här Reddit-tråden där användare diskuterar prestandatappen och problemen med i synnerhet Decky och Powertools - är det en fråga om handhavandefel, eller har problemen rättats till i nyare versioner?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Arditi:

@tyvar1 Tack för listan!

EmuDeck hade jag redan spanat in, men gällande övriga (emedan de låter bra) så snubblade jag över den här Reddit-tråden där användare diskuterar prestandatappen och problemen med i synnerhet Decky och Powertools - är det en fråga om handhavandefel, eller har problemen rättats till i nyare versioner?

Läste också den där tråden, har själv aldrig haft problem. Vet att Steam rullade ut en uppdatering här om dagen som gjorde så att Decky strulade lite men dom har redan släppt en ny version som har fixat problemen

Finns massa andra Plugins också: https://plugins.deckbrew.xyz/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Fick min steam deck och -dock igår, beställde i måndags morse och trots schenkers kringelkrokar så dök det upp hos ombudet i fredags och räddade helgen.

Fråga,
En av mina planer var att ha steam decken ståendes vid tvn och agera remote play klient istället för min nvidia shield, när jag kände för att streama spel från datorn. (trådat nätverk ). Men performance att köra remote play på den är helt klart sub par med Nvidia shielden. Det är stutter i bilden och inte alls vad jag hade förväntat mig. (Apple tv, steam link, shield min laptop, gör detta mycket bra. Steam decken, inte). Läste om en del tips som kunde hjälpa men har inte fungerat. Hur fungerar just remote play för er?

I övrigt är jag mäkta imponerad. Köpte den för att spela medans jag blev socialt fast med sambon i tv soffan för att titta på kockar som tävlar, eller b kändisar laga mat i studio. För detta ändamål. Suveränt.

Sitter ju inte i skiten, behåller min shield för nu. Men lite fundersam till varför inte remote play verkar fungera optimalt. Det är mer ett riktigt ilands problem, iden att stoppa in shielden i dockan och fortsätta spela pc spel är så coolt ... Ingen annan anledning än det. Dock är det lättare att behålla shielden än streama till decken så egentligen är det ett icke problem - för mig.

Men måhända är det dock relaterat?

Permalänk
Medlem

Har ingen stutter alls när jag spelar med remote play själv från datorn till Steam deck har dock ingen dock inblandad eller tv och också inget jag någonsin kommer blanda in ( Vill jag Streama till tv'n har jag Steam link app till Chromecast/w google tv. )

Har du stutter om du tar bord dockan du använder? Förövrigt är nog din situation ganska ovanlig tror inte många använder sin steam deck på det viset. T.ex https://www.gamingonlinux.com/2022/11/surprising-probably-no-... 70% använder den bara som tänkt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Oxies Husse: Kör en hel del Remote play genom olika enheter som tv/mobil mfl. Som du säger så fungerar det riktigt bra!

Det som jag tänker på är just att du säger ”stutter”, det borde inte kunna ske över Remote play utan då borde istället upplösning/kvaliteten påverkas.

Menar du att du får avbrott i nätverket, dvs att bilden stannar upp för en kort stund?
Isf bör det ligga i inställningarna för den trådlösa uppkopplingen och där kan finnas en del att pilla med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@Oxies Husse: Jag har precis likadan uppsättning med den officiella dockan och uppleveler ingen ryckighet i bilden eller sänkt upplösning - och då har jag bara testat med min deck mot trådlöst nätverk.

Däremot har jag problem med att få min steam dock att att vilja visa bild i desktop mode på min 4K OLED i rätt uppdateringsfrekvens. För mitt liv kan jag inte få den högre än 30hz; lägre går bra att ställa in, men inte högre. Någon som har samma spörsmål?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).