Steam Deck blir tillgänglig för köp utan förbokning

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck blir tillgänglig för köp utan förbokning

Valve har betat av samtliga förbokningar och släpper lös Steam Deck fritt. Därtill anländer slutligen den officiella dockningsstationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har väntat på dockan och ser bra ut. Många andra har inte haft DP så hoppades att Valve skulle ha det på sin

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

99eur var lite saftigt, men köper man den samtidigt som sin deck blir ju totalen fortfarande väldigt prisvärd

Jag själv har nästan uteslutande spelat på min deck sedan jag fick den, lätt ’årets pryl’ i min värld

Permalänk

Bra pris på dockningsstationen , undrar om den går att använda på en laptop också

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Bra pris på dockningsstationen , undrar om den går att använda på en laptop också

Det går att köra andra dockor på deck (jag gör det) och deras docka ska vara helt vanlig usb-c och borde fungera för annat. Om den orkar driva en laptop beror på vad laptopen behöver såklart, inte obegränsad power delivery, framförallt inte med medföljande strömsladd

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som vet om det kommer komma någon docka till den likt switchen?
Ska bli av med bilen om någon månad och då blir det att pendla till jobbet 1h enkel väg.
Så funderar lite på att skaffa nått så man kan lira på bussen.

Men kan man inte koppla in den i TVn och köra med kontroller så tappar man dock lite.
Då använder jag nog hellre switchen istället.

Eller börjar spela HS på mobilen igen kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet om det kommer komma någon docka till den likt switchen?
Ska bli av med bilen om någon månad och då blir det att pendla till jobbet 1h enkel väg.
Så funderar lite på att skaffa nått så man kan lira på bussen.

Men kan man inte koppla in den i TVn och köra med kontroller så tappar man dock lite.
Då använder jag nog hellre switchen istället.

Eller börjar spela HS på mobilen igen kanske

Missade du att läsa nyheten?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Någon som vet om det kommer komma någon docka till den likt switchen?
Ska bli av med bilen om någon månad och då blir det att pendla till jobbet 1h enkel väg.
Så funderar lite på att skaffa nått så man kan lira på bussen.

Men kan man inte koppla in den i TVn och köra med kontroller så tappar man dock lite.
Då använder jag nog hellre switchen istället.

Eller börjar spela HS på mobilen igen kanske

Jo då hade ju dockan varit ganska meningslös.
Den har de vanligaste anslutningarna som HDMI, DisplayPort, Ethernet, USB-A och USB-C för laddning.
https://store.steampowered.com/steamdeckdock

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Känner mig lockad av den här grunkan. Fast mitt problem är att jag aldrig tyckt om att spela med vare sig "touchscreen" eller med "gamepad/controller"....och om man ansluter trådlös mus & tangentbord, ja då kunde man väl lika gärna sitta med en kompakt laptop istället.

Lol, jag önskar att något genialiskt snille kunde uppfinna någon helt ny och annorlunda, mycket liten, men ändå fantastiskt bra, styrmetod för spel.

Permalänk
Skrivet av Feist:

Känner mig lockad av den här grunkan. Fast mitt problem är att jag aldrig tyckt om att spela med vare sig "touchscreen" eller med "gamepad/controller"....och om man ansluter trådlös mus & tangentbord, ja då kunde man väl lika gärna sitta med en kompakt laptop istället.

Lol, jag önskar att något genialiskt snille kunde uppfinna någon helt ny och annorlunda, mycket liten, men ändå fantastiskt bra, styrmetod för spel.

Det kallas flick-stick, och går att använda på steamdeck
Lite inlärningskurva bara

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en Gen2 är på väg?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Någon som vet om en Gen2 är på väg?

Yes.
https://www.techradar.com/news/steam-deck-2-is-planned-valve-...

När det kan tänkas bli vet ingen däremot. Kanske lika ofta som konsolerna - vart sjätte år? Eller något helt annat?
Ingen har svar där ännu.

Den viktigaste frågan är väl om det någonsin kommer en steam deck 3

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grilljohan:

Det kallas flick-stick, och går att använda på steamdeck
Lite inlärningskurva bara

Flick-stick låter som en såndär HBTQ-surprise man kan råka på efter en blöt utekväll.

Ontopic: har haft min sen första leveranserna, men knappt använt den. Vad använder ni den till? Tips på riktigt bra spel som passar formatet väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

99eur var lite saftigt, men köper man den samtidigt som sin deck blir ju totalen fortfarande väldigt prisvärd

Jag själv har nästan uteslutande spelat på min deck sedan jag fick den, lätt ’årets pryl’ i min värld

Jag kör JSAUX 2.0 (och har en JSAUX med m.2-slott på väg). Fungerar ypperligt för 49.99$.

https://www.youtube.com/watch?v=UECozpbNBm4

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av PekkaJukkasson:

Jo då hade ju dockan varit ganska meningslös.
Den har de vanligaste anslutningarna som HDMI, DisplayPort, Ethernet, USB-A och USB-C för laddning.
https://store.steampowered.com/steamdeckdock

Verkar smutt, funkar det att koppla in Xbox 360 kontrollers och bara tuta och köra?

Permalänk
Medlem

Älskar min Steam Deck - kul pryl! Instegsversionen är ju löjligt prisvärd med ett reko SD-kort.

Blev dock lite ledsen i ögat över att dockan inte stödjer 4K 120Hz - Steam Decken ska göra det, men kanske blir utmanande med bandbredden i en docka så?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Valve borde göra en powerbank också. Prisvärd med display. Kanske med fäste så den kan sitta fast bakom Decken på något vänster men då blir det iof tungt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Jag kör JSAUX 2.0 (och har en JSAUX med m.2-slott på väg). Fungerar ypperligt för 49.99$.

https://www.youtube.com/watch?v=UECozpbNBm4

Fast med frakt och moms så blir ju den runt 75€ den med vilket inte är jätte mycket billigare med tanken på att du får en till laddare med steams docka, de går oftast på 25€+ i den klassen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan den roligaste techprylen jag köpt på evigheter. Precis klar med de 2 första monkey island spelen, funkat perfekt på den. Om det kommer en ny med OLED skärm (håller tummarna) kommer jag vara den första som hänger på köpknappen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Någon som vet om en Gen2 är på väg?

Jag hoppas det snart kan dyka upp en uppgraderad version med en bättre (OLED) skärm. Att hoppas på mycket snabbare komponenter är att hoppas på för mycket, dels för att Steam Deck redan använder teknik som ligger i absoluta framkanten, dels kopplat till värme och strömförbrukning av snabbare komponenter.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Ontopic: har haft min sen första leveranserna, men knappt använt den. Vad använder ni den till? Tips på riktigt bra spel som passar formatet väl?

Beror väl lite på vad man tycker om, jag har 100%-at spyro reignited, tagit mig igenom Wolfenstein 2: tnc, väldigt bra maskin för att spela igenom sin backlog, doch så har jag inte så mycket tid för att sitta vid min stationära dator, men steamdeck perfekt format för att klämma in lite spelande då och då.
Passar även bra för emulatorer, allt upp till PS2/GC är mer eller mindre perfekt.
PS3 och switch är lite hit or miss

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Beror väl lite på vad man tycker om, jag har 100%-at spyro reignited, tagit mig igenom Wolfenstein 2: tnc, väldigt bra maskin för att spela igenom sin backlog, doch så har jag inte så mycket tid för att sitta vid min stationära dator, men steamdeck perfekt format för att klämma in lite spelande då och då.
Passar även bra för emulatorer, allt upp till PS2/GC är mer eller mindre perfekt.
PS3 och switch är lite hit or miss

Håller med, vissa spel känns bara roligare på handhållet.
Har kikat lite på Spyro verkar bra!

Det blir en lite annan upplevelse på en handhållen som gör att spel som annars kanske inte
var så superintressanta plötsligt blir riktigt skoj. Lirar Mickey Mouse Castle of Illusion nu på Decken jag fick igår
och jag har roligare än jag haft på länge. Det blir en annan känsla än att sitta vid datorn.

Kommer mest köra 2D och 3D Plattformare, Rouge Lites men även Äventyrspel/Grafiska noveller.
Nya Monkey Island ska liras utan tvekan t.ex.
Krävande AAA med mastig grafik känns inte som Decken är gjord för. Då slår jag på datorn istället och skruvar upp inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Flick-stick låter som en såndär HBTQ-surprise man kan råka på efter en blöt utekväll.

Ontopic: har haft min sen första leveranserna, men knappt använt den. Vad använder ni den till? Tips på riktigt bra spel som passar formatet väl?

Nya Monkey island, stray, portal 1&2, Hades för att nämna några som jag tycker funkar suveränt i bärbart format.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon334363:

Ontopic: har haft min sen första leveranserna, men knappt använt den. Vad använder ni den till? Tips på riktigt bra spel som passar formatet väl?

Jag kör igenom bioshock 1, 2 3 nu. Lättdrivna titlar dessutom.
Sen blir det borderlands 2. Kanske några fler i den serien?

Efter det shadow of mordor.

Into the breach är ju fint här också. Superspel!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
DingDongerMcDongface

Tydligen hade Valve råkat ha med en Switch-emulator i sin första video, som därmed blev satt till "Private" Artikelns video är utbytt mot den publika igen

(Tack till @INCSlayer som uppmärksammade det!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Känner mig lockad av den här grunkan. Fast mitt problem är att jag aldrig tyckt om att spela med vare sig "touchscreen" eller med "gamepad/controller"....och om man ansluter trådlös mus & tangentbord, ja då kunde man väl lika gärna sitta med en kompakt laptop istället.

Lol, jag önskar att något genialiskt snille kunde uppfinna någon helt ny och annorlunda, mycket liten, men ändå fantastiskt bra, styrmetod för spel.

Förutom den lilla skillnaden att Steam Decken är en extremt strömsnål spelmaskin.

Inte helt oväsentligt i dessa tider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Förutom den lilla skillnaden att Steam Decken är en extremt strömsnål spelmaskin.

Inte helt oväsentligt i dessa tider...

Bara detta gör att jag seriöst överväger att skaffa inför vintern även om jag i regel inte spelar på resande fot.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Gelantious:

Missade du att läsa nyheten?

Ah gick lite snabbt faktiskt denna gång

Edit: Lol var ju t.om en bild på dockan om man scrollade ner en gång

En annan sak, kan man köra alla spel som offline? Om de inte är någon online spel då.
Tänker om man ska lira på bussen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ah gick lite snabbt faktiskt denna gång

Edit: Lol var ju t.om en bild på dockan om man scrollade ner en gång

En annan sak, kan man köra alla spel som offline? Om de inte är någon online spel då.
Tänker om man ska lira på bussen osv.

Jag gör det och det fungerar felfritt än så länge. Hela poängen som gör att det går att spela på tåget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gör det och det fungerar felfritt än så länge. Hela poängen som gör att det går att spela på tåget

Man kan väl också skapa en wifi hotspot med mobilen om man vill vara online antar jag. Sen hur mycket mobildata det drar vet jag inte.