Har det sagts något om kompensation för ev. elavstängning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Dock kan jag någonstans instämma att om hemmet har ett företag på adressen med avsedd lokal för arbete där hyra och allt som tillkommer för lokal sköts, ja då bör någon form av ersättning utgå om oförutsett inkomstbortfall blir resultat av strömavbrott.

Förutsatt att företaget betalar för det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Minns ni hanteringen av Gudrun?

"Sydkrafts nät drabbades betydligt hårdare med avbrott i stort sett på hela nätet upp till 45 dygn i något enstaka fall. Den övervägande delen av kunderna hade dock återfått strömmen efter ca 39 dagar. Av de ca 5.300 kunderna drabbades tre fjärdedelar av avbrott. Den genomsnittliga avbrottstiden kan skattas till ca 16 dygn. Flera företag med upp till nära 200 anställda drabbades av strömavbrott från några dagar till ett par veckor."
Stormen Gudrun
– Konsekvenser för nätbolag och samhälle
ER 16:2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som det enda vi klarlagt är lite skev bild av verkligheten.

Vi har det system vi valt, men vi har det ändå bättre än många andra länder. Ska du ställa obegränsat ansvar på företag ska de göra samma mot dig , och det hör vi att varken du och andra vill.

Elnätskoncession som inte sköts kommer garanteras tas över av staten. Deras ansvar är en mycket liten del av elnätet och avbrottsersättningen och tryck från myndigheter är stor nog för att de inte ska låta dig stå utan el i månader.

Ja men vad bra då, vi har det bättre än "många andra länder" så då kan vi sluta upp att göra saker ännu bättre. Hade alla resonerat så hade vi stannat vår utveckling för länge sedan.

Och det är inte obegränsat ansvar på företagen, det är ett ansvar att leverera den tjänst de sålt. Jag som kund har ju stort ansvar för att fullfölja mina delar av avtalet, om jag t.ex. inte kan betala eller har sönder deras utrustning kan du ge dig fan på att de tvingar mig att betala oavsett. Med höga förseningsavgifter, föreseningsräntor och annat som påföljd, varför kan vi inte ha samma sak för företag som inte levererar en tjänst de sålt? Företag förstår bara pengar så om vi vill att de skall hålla en bra leverans på en samhällsviktig tjänst måste det kosta dem när de snålat in.

Permalänk
Medlem

Som lantis kan jag säga att ett halvt dygns strömavbrott på landet i villa klarar man ju lätt som privatperson, det hände nästan varje år när jag växte upp; har man en verksamhet som är avhängig av el (typ, bondgård), gör man klokt i att ha ett mindre dieseldrivet elverk som klarar det nödvändigaste. Elavbrott kommer ofta efter snöstorm, som elbolag kan planera för men inte helt parera, och man brukar få ersättning för längre avbrott. I det här fallet med planerade avbrott tror jag elbolagen kommer att hävda force majeure, och lyckas med det.

Nu bor jag i staden och här blir det väl kaos med ett halvt dygns avbrott. Ett par timmar borde man väl dock klara. Kör man verksamhet i lägenheten i staden blir det ju svårare, går inte att ha elverk på balkongen, men laptop och mobilnät SKA fungera några timmar.

Om företaget vill att TS ska jobba på plats och TS vill ha kompensation så är det väl företaget och inte staten/kommunen/elbolaget som ska stå för det?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men vad bra då, vi har det bättre än "många andra länder" så då kan vi sluta upp att göra saker ännu bättre. Hade alla resonerat så hade vi stannat vår utveckling för länge sedan.

Och det är inte obegränsat ansvar på företagen, det är ett ansvar att leverera den tjänst de sålt. Jag som kund har ju stort ansvar för att fullfölja mina delar av avtalet, om jag t.ex. inte kan betala eller har sönder deras utrustning kan du ge dig fan på att de tvingar mig att betala oavsett. Med höga förseningsavgifter, föreseningsräntor och annat som påföljd, varför kan vi inte ha samma sak för företag som inte levererar en tjänst de sålt? Företag förstår bara pengar så om vi vill att de skall hålla en bra leverans på en samhällsviktig tjänst måste det kosta dem när de snålat in.

Om du kollar i ditt avtal så är jag beredd att sätta en tia på att det inte står att de garanterar 99,99999% upptid, utan det finns en SLA med vad man kan förvänta sig av sin tjänst - och sannolikt vad som sker om de inte kan leverera. Om nu alla som råkar ut för strömavbrott ska vara berättigade 100k per timme med avbrott, vart ska dessa pengar komma ifrån? Är du villig att betala den premien som skulle krävas, eller tror du kanske att det du betalar idag är fullt tillräckligt för att sedan få kräva ut tusentals kronor om tjänsten inte levereras?

Vad händer om felet inte beror på din lokala nätägare, utan istället stamnätet, eller elproducenterna eller något annat? Om det är ansvar för stamnätet du vill utkräva så görs det vart fjärde år, på valdagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Tyvärr så är jag lösningsorienterad, så jag kommer hem till dig så drar vi en skarvsladd till ett vindkraftverk i Norrland. Ta på dig oömma kläder.

Det är en OK kompromiss. Jag står för kokkaffe.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om du kollar i ditt avtal så är jag beredd att sätta en tia på att det inte står att de garanterar 99,99999% upptid, utan det finns en SLA med vad man kan förvänta sig av sin tjänst - och sannolikt vad som sker om de inte kan leverera. Om nu alla som råkar ut för strömavbrott ska vara berättigade 100k per timme med avbrott, vart ska dessa pengar komma ifrån? Är du villig att betala den premien som skulle krävas, eller tror du kanske att det du betalar idag är fullt tillräckligt för att sedan få kräva ut tusentals kronor om tjänsten inte levereras?

Vad händer om felet inte beror på din lokala nätägare, utan istället stamnätet, eller elproducenterna eller något annat? Om det är ansvar för stamnätet du vill utkräva så görs det vart fjärde år, på valdagen!

Ja jag vet vad mitt avtal säger, men det bör finnas stora incitament att privata företag som driver samhällsviktiga tjänster lägger tillräckligt stor del av pengarna på tjänsten kan levereras även framöver så de inte plockar ut allt i vinst. Nätägarna verkar inte ha haft några problem med att gå med vinst de senaste 10 åren, din halmgubbe om 100k/timme kan vi strunta i men att ge dem incitament nog att inte eftersätta nätet för att plocka ut allt som vinst ser jag inga problem med.

Vi har gett dessa bolag ett helt eget monopol där de kan plocka vinst på en samhällsviktig tjänst så jag ser verkligen inte vad som är konstigt med att ställa krav på dem.

Ja är det inte nätägaren som brister så bör det väl vara någon annan som betalar såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag vet vad mitt avtal säger, men det bör finnas stora incitament att privata företag som driver samhällsviktiga tjänster lägger tillräckligt stor del av pengarna på tjänsten kan levereras även framöver så de inte plockar ut allt i vinst. Nätägarna verkar inte ha haft några problem med att gå med vinst de senaste 10 åren, din halmgubbe om 100k/timme kan vi strunta i men att ge dem incitament nog att inte eftersätta nätet för att plocka ut allt som vinst ser jag inga problem med.

Vi har gett dessa bolag ett helt eget monopol där de kan plocka vinst på en samhällsviktig tjänst så jag ser verkligen inte vad som är konstigt med att ställa krav på dem.

Ja är det inte nätägaren som brister så bör det väl vara någon annan som betalar såklart.

Men har du några belägg för att näten är eftersatta? Är det instabilare nu med fler strömavbrott som beror på nätägaren än tidigare? För annars är det ju mest en icke-diskussion.

Du pratar om att ställa krav, men det finns ju massa lagar och regler som ställs mot nätägarna, så inte heller här kan jag riktigt förstå din kritik, om du nu återigen inte har några belägg för detta.

Denna tråd handlar ju inte om specifika nätägare, utan om en potentiell effektbrist som kan uppstå under vintern, vilket inte har någonting alls med nätägare att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomas1976:

Det gör de men är nätet på väg mot kollaps blir prioriteringarna därefter.
Att starta upp landet efter ett större strömavbrott tar många timmar.

Sverige säljer väl över 50% av all producerad el utomlands, kan ju börja med att sluta göra det och dela ut elen till Sverige istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men har du några belägg för att näten är eftersatta? Är det instabilare nu med fler strömavbrott som beror på nätägaren än tidigare? För annars är det ju mest en icke-diskussion.

Du pratar om att ställa krav, men det finns ju massa lagar och regler som ställs mot nätägarna, så inte heller här kan jag riktigt förstå din kritik, om du nu återigen inte har några belägg för detta.

Denna tråd handlar ju inte om specifika nätägare, utan om en potentiell effektbrist som kan uppstå under vintern, vilket inte har någonting alls med nätägare att göra.

Om det inte blir några avbrott som beror på nätägarna så är det väl inga problem att det kostar dem något ifall de faktiskt inte kan leverera? Men med tanke på att fler och fler nätägare börjar införa effektavgifter som gör det markant dyrare om man faktiskt använder i närheten av vad de sålt för säkring förut så får man iaf intrycket av att de själva ser problem som de försöker fixa genom att vi skall minska förbrukningen.

Ellevio själva säger att det råder nätkapacitetsbrist och att elnätet måste byggas ut i Stockholm så det är ingenting de sopar under matten. Nu gråter de såklart ut och vill ha hjälp att täcka investeringarna som krävs för att lösa den bristen trots deras stora vinster under lång tid. De hade förmodligen tagit en del av sina stora vinster till denna utbyggnad under alla dessa år ifall de visste att det kostar dem ifall nätet inte räcker till. Vilket är varför jag tycker vi bör införa sådana saker nu så vi kanske inte har ett ännu större problem om 20 år.

Spelar väl egentligen ingen roll om det är nätägare eller elhandelsbolag eller någon annan som inte kan leverera vad de lovat. De som har lovat att leverera bör inte komma undan för enkelt ifall de inte kan göra det. Jag ser det som när EU lagstiftade om ersättning till resenärer ifall flygbolagen kancellerar flyg eller blev försenade, det handlar om att kunden som köper en tjänst skall vara säker på att det levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sverige säljer väl över 50% av all producerad el utomlands, kan ju börja med att sluta göra det och dela ut elen till Sverige istället

I de fall där vi riskerar effektbrist har vi nog inte så mycket överskott utan skulle behöva importera el.
Att vi på helåret har ett överskott hjälper inte så mycket när det är vindstilla och kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det du som kund kan ha sönder har begränsat värde, förstör elektrikern du har hemma din elmätare så kommer elektrikern eller dess försäkring få täcka detta i nästan alla fallen och i de fallen du får stå för det själv för att du inte lyckas kräva något från elektrikern eller villaförsäkringen så är det inte tillräckligt för att försätta dig i konkurs om du har normal ekonomi.

Sverige är med i EU så det mesta du talar om regleras av EU-förordningar. Skev verklighetsbild om du ska måla upp oss till något det vi inte är.

Som konsument har du mycket mer skydd än avtal företag emellan.

Det är bara att bygga reservkraft om ni behöver det till villan, varför skulle någon annan lägga flera hundra tusen på din privata egendom.

Permalänk
Inaktiv

Ökade kostnader pga av det slaget som ts tar upp kan han rimligen inte få någon kompensation för. Det är väl (alltid?) arbetsgivaren som avgör om hemarbete är lämpligt. Även om hemarbete tas upp i anställningsavtalet så kan en arbetsgivare beordra arbetstagaren att ta sig till kontoret om hemarbete inte fungerar för tillfället. Oavsett reskostnader eller "förlust" av tid. Om jag har förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att ta ansvar är läskigt.

Ja tydligen när elnätsbolag är inblandade för då är det tydligen katastrof ifall man ser till att bolagen har incitament nog för att inte dra ned på investeringarna för att få ut mer vinst. Sedan hur det incitamentet skall se ut kan man såklart diskutera men att det behövs kan vi se på hur status ser ut idag. Det är inte synd om bolag i monopolställning där du mer eller mindre också är tvingad att köpa tjänsten de säljer.

Anledningen varför det behövs är för att det är mycket långa investeringar som krävs samtidigt som vi gett ett bolag monopol så det finns ingen konkurrens som skapar tryck på dem. De har gått med massiva vinster länge och säger själva att elnätet inte har den kapacitet som krävs idag så något behöver vi uppenbarligen göra för att pengarna vi betalar skall gå till elnätet och inte som vinst. Fortsätter vi låta dem hållas så lär de plockat ut otaliga miljarder ytterligare i vinst om 20 år men elnätet kommer vara eftersatt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja tydligen när elnätsbolag är inblandade för då är det tydligen katastrof ifall man ser till att bolagen har incitament nog för att inte dra ned på investeringarna för att få ut mer vinst. Sedan hur det incitamentet skall se ut kan man såklart diskutera men att det behövs kan vi se på hur status ser ut idag. Det är inte synd om bolag i monopolställning där du mer eller mindre också är tvingad att köpa tjänsten de säljer.

Anledningen varför det behövs är för att det är mycket långa investeringar som krävs samtidigt som vi gett ett bolag monopol så det finns ingen konkurrens som skapar tryck på dem. De har gått med massiva vinster länge och säger själva att elnätet inte har den kapacitet som krävs idag så något behöver vi uppenbarligen göra för att pengarna vi betalar skall gå till elnätet och inte som vinst. Fortsätter vi låta dem hållas så lär de plockat ut otaliga miljarder ytterligare i vinst om 20 år men elnätet kommer vara eftersatt igen.

Men det är inte elnätsföretagen som kan ta ut några vinster nu....

Sverige är med i EU och vi har omvärlden att förhålla oss till. Offermentalitet platsar inte i någon diskussion om detta. Att gorma om avtalsbrott är irrelevant när utgångspunkten för tråden är effektbrist. Att det inte är självklart att brister i tjänster i allmänhet inte gör dig fri från ansvar och skyldigheter du har mot andra verkar ganska många ha, men ingen förtjänar hela världen bara för att de är låsta i sitt eget agerande och känner sig kränkta.

Vore helkonstig ansvarsfördelning om du kunde sitta hemma i mörkret och plocka ut lön från elnätsföretaget och använda det för att vägra dina skyldigheter mot arbetsgivaren, jamen det fixar ju aldrig elen eller någon reservkraft! Inte för att det skulle vara aktuellt att plocka denna ersättning för många... Men det behövs heller inte någon skev hittepå/hypotetisk ersättning, det ställer mest frågor till hur man kan se på alla andra ansvars och avtalsfrågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men det är inte elnätsföretagen som kan ta ut några vinster nu....

Sverige är med i EU och vi har omvärlden att förhålla oss till. Offermentalitet platsar inte i någon diskussion om detta. Att gorma om avtalsbrott är irrelevant när utgångspunkten för tråden är effektbrist. Att det inte är självklart att brister i tjänster i allmänhet inte gör dig fri från ansvar och skyldigheter du har mot andra verkar ganska många ha, men ingen förtjänar hela världen bara för att de är låsta i sitt eget agerande och känner sig kränkta.

Vore helkonstig ansvarsfördelning om du kunde sitta hemma i mörkret och plocka ut lön från elnätsföretaget och använda det för att vägra dina skyldigheter mot arbetsgivaren, jamen det fixar ju aldrig elen eller någon reservkraft! Inte för att det skulle vara aktuellt att plocka denna ersättning för många... Men det behövs heller inte någon skev hittepå/hypotetisk ersättning, det ställer mest frågor till hur man kan se på alla andra ansvars och avtalsfrågor.

Elnätsföretagen har tagit ut massvis med vinster i flera år samtidigt som de inte investerat tillräckligt i nätet, frågan är hur vi får dem att inte ta ut massvis med vinster nästkommande 10,20,30 år samtidigt som de inte investerar tillräckligt i nätet.

Jag har aldrig hävdat att de skall betala någons lön så sluta med dina halmgubbar, jag har sagt att de inte tar tillräckligt stort ansvar för att deras tjänst skall fungera och något slags straff bör finnas för dem så de inte fortsätter ta ut stora vinster samtidigt som elnätet inte byggs ut i den takt som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Elnätsföretagen har tagit ut massvis med vinster i flera år samtidigt som de inte investerat tillräckligt i nätet, frågan är hur vi får dem att inte ta ut massvis med vinster nästkommande 10,20,30 år samtidigt som de inte investerar tillräckligt i nätet.

Jag har aldrig hävdat att de skall betala någons lön så sluta med dina halmgubbar, jag har sagt att de inte tar tillräckligt stort ansvar för att deras tjänst skall fungera och något slags straff bör finnas för dem så de inte fortsätter ta ut stora vinster samtidigt som elnätet inte byggs ut i den takt som krävs.

Tråden handlar om elnätsföretagens ansvar mot TS. Politik får du ta någon annan stans och har inte med avtalsförhållanden att göra eller din tidigare rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Skulle nog inte se det som någon stor risk för bortkoppling, och om det skulle behöva ske en halvtimme-timme för dig någon gång under vintern kanske det inte är hela världen? Det är väl ungefär samma risk att din "riktiga" arbetsplats skulle drabbas?

Man får ju hoppas att påkopplingen inte leder till överbelastning när alla pumpar och elbilar drar igång samtidigt. Har man lvvp med bara vatten kan den frysa sönder vid längre avbrott i kall väderlek.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Varför ska dom stänga av elen?

Vilken fråga... Hur länge har du sovit? 😄

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
AKA AudioBamse

Du har ju för fan valt att flytta från stan, dessutom kan du ta bussen.

Skämt åsido, skulle inte elen bli billigare i sverige än väntat i vinter, eftersom Tyskland och Frankrike hade lyckats lagra mer gas än vad man trott, så vi behöver inte sälja lika mycket energi till dem längre? I såna fall borde risken för elavbrott också vara mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

I de fall där vi riskerar effektbrist har vi nog inte så mycket överskott utan skulle behöva importera el.
Att vi på helåret har ett överskott hjälper inte så mycket när det är vindstilla och kallt.

Dock pratas det om ögonblick i sammanhanget. Import sker helt enkelt så kort tid att det är försumbart. Om vi säger att januari och februari var de månader där import gjordes, vilket motsvarar kommande november och december, så skulle det i runda tal kunna bli 66 timmar av import. Av dessa ska någon av dem vara ögonblick där bristen i EU är tillräckligt stor för att inte kunna tillgodose behovet här. Risken för avstängning finns alltid men det känns ungefär lika sannolikt som om Degerfors skulle slå Manchester (City, inte United...), trots att bollen är rund och allt det där.

Permalänk
Medlem

Man kan väl dela upp det i två delar.

Den första, att arbeta hemifrån är ju ingen mänsklig rättighet.
Man kan ju inte börja ropa på ersättning/skadestånd bara för att det är bekvämt att jobba hemmifrån.
Ska dem som måste bara på arbetsplatsen i sina jobb bara behöva jobba 6h om dagen då som kompensation för restid?

Om det uppstår en kö på vägen till jobbet pga vägarbete ska dem som fastnat i kön få skadestånd från Vägverket?

Den andra delen är om vi bara ser till elförsörjningen.
Om elen försvinner så kan man i vissa fall ha rätt till ersättning men då ska strömmen vara borta en längre tid.
Sen så ska man ju vara medveten om att chansen är större att man stänger av/begränsar elen till industri/företag snarare än för Leffe och Kajsa som har ett radhus på 96m2.

Blir det elavbrott så lär vi ha större problem än resan till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Blir det elavbrott så lär vi ha större problem än resan till jobbet.

Störningar sker av olika anledningar så självklart kan de, du, TS eller vem som få avbrott utan att det är fråga om effektbrist och bortkopplingar. Långvarig bortkoppling är inte fråga om effektbrist, effektbrist som på sin höjd kan ske enskilda timmar som det ser ut nu. Sen kan det givetvis uppstå andra fel vid bortkopplingar. Vid ett långvarigt avbrott kommer du ju inte åka tillbaka till huset (förutsatt att du redan sett till att det inte kan skadas) efter jobbet utan behöver vistas någon annan stans (i.a.f. när det är vinter) för att ha värme, varmvatten, mat o.s.v.

Går inget fel vid bortkoppling av bostadsområde kanske du behöver jobba på annan plats under dagen, men när du är tillbaka är allt igång. Topplasttimmarna är för det mesta mellan 8-18 på dagen under en december, januari eller februaridag. Vore mycket olyckligt för elsystemet, men det är inte någon massiv kräkning och brott mot mänskligheten mot dig där du inte kan vara nöjd fören elnätsföretaget försatt sig i konkurs. Självklart kan du förväntas att ta eget ansvar där och får försöka hitta annat sätt arbeta på om du inte kan ta ut komptid eller obetald ledighet, det är inte som att elnätsföretaget frihetsberövar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Dock pratas det om ögonblick i sammanhanget. Import sker helt enkelt så kort tid att det är försumbart. Om vi säger att januari och februari var de månader där import gjordes, vilket motsvarar kommande november och december, så skulle det i runda tal kunna bli 66 timmar av import. Av dessa ska någon av dem vara ögonblick där bristen i EU är tillräckligt stor för att inte kunna tillgodose behovet här. Risken för avstängning finns alltid men det känns ungefär lika sannolikt som om Degerfors skulle slå Manchester (City, inte United...), trots att bollen är rund och allt det där.

<Uppladdad bildlänk>

Det förutsätter dock att Ringhals 4 är online, det blir antagligen mer import i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det förutsätter dock att Ringhals 4 är online, det blir antagligen mer import i år.

Det är väl ytterst tveksamt egentligen, även under de timmar som import gjordes så exporterades mer utslaget över en dag. För den totala kapacitetens skull verkar inte Ringhals påverka nämnvärt. Dock är det fortfarande så att även om vi skulle dubbla det till 130 timmar under november, december, januari och februari så ska det samtidigt sammanfalla med att övriga länders produktion inte är tillräcklig. Så även om Ringhals är borta så finns chansen att det nya finska verket är tillgängligt för drift i verklig miljö, samt att fransmännen börjar få igång sina grejer igen.

Permalänk
Avstängd

Problemet med att flytta el är att det behövs väldigt stora generatorer, så som finns i vattenkraftverk och i kärnkraftverk. När man lagt ner fyra kärnkraftsreaktorer i södra Sverige och samtidigt en kärnkraftsreaktor står still, så innebär det att förmågan att överföra el från norra till södra Sverige minskar. Detta oavsett den "överföringskapacitet" som finns i ledningarna.

Vindkraftverk är inte tillräckligt stora. Detta är något att tänka på.

Och ja, det kommer förmodligen att bli rullande strömavbrott i södra Sverige. Dock kommer man först och främst att stänga ner privata hushåll och inte företag. Åk in till jobbet och arbeta därifrån. Sluta gnäll.

Permalänk
Sötast
Skrivet av xSean145:

Varför ska dom stänga av elen?

För att andra länder som väljer att stänga ner sin kärnkraft för att elda gas å kol (läs tyskland) som plötsligt tar slut inte skall få elavbrott så skall vi offra primärt SE4 för att andra ej skall lida

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Elpriset kommer snarare gå ner med stabilare matning och försörjning. Som vi hade fram tills för 8 år sedan...

Problemet nu handlar om att det inte kanske kommer att finnas tillräckligt med el att importera från Europa de fåtal timmar då vi behöver importera. Hade det sett ut som det gjorde för 13 år sedan och mer så hade vi haft mycket mer problem än vad vi kan komma att ha i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att andra länder som väljer att stänga ner sin kärnkraft för att elda gas å kol (läs tyskland) som plötsligt tar slut inte skall få elavbrott så skall vi offra primärt SE4 för att andra ej skall lida

Handlar inte om att SE4 kommer att offras. Om vi inte klarar att producera tillräckligt med el så kommer vi att behöva importera, finns det inget att importera så kommer vi inte att ha tillräckligt med el. Då blir det avbrott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Problemet nu handlar om att det inte kanske kommer att finnas tillräckligt med el att importera från Europa de fåtal timmar då vi behöver importera. Hade det sett ut som det gjorde för 13 år sedan och mer så hade vi haft mycket mer problem än vad vi kan komma att ha i år.

<Uppladdad bildlänk>

Den grafen är nog något missvisande. Det man skulle vilja se är hur stor produktion som finns i Sverige i den grafen. Med tanke på att vi minskat vår planerbara elproduktion rejält sedan 2010. Att stänga ner fyra kärnreaktorer är ganska mycket.