Steam Deck blir tillgänglig för köp utan förbokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man kan väl också skapa en wifi hotspot med mobilen om man vill vara online antar jag. Sen hur mycket mobildata det drar vet jag inte.

Beror ju på vad man gör, ladda ner spel kan ju dra ganska mycket, men bara friendslist är ju lungt

Permalänk
Snusfri

Jag är nog en av få som inte alls förstår hypen för Steam Deck.

Visst, den har en x86 cpu så den rätt mångsidig på det viset.
Men GPU-delen är relativt vek, den kör SteamOS så de flesta spel måste emuleras (vilket iofs i dagsläget fungerar rätt bra).

De flesta har idag en mobiltelefon med liknande skärmstorlek och som springer cirklar runt Steam Deck när det kommer till prestanda och man kan köra Geforce Now, Game Cloud etc utan problem och det finns även tonvis med native Android/iOS spel som inte är nedlusade P2W.

Så en Razer Kishi tillsammans med din mobil är enligt mig det överlägsna alternativet.

Jag lyssnar gärna på varför folk väljer en Steam Deck över en lösning liknande den jag länkade ovan, jag har bara väldigt svårt att förstå denna hype.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag är nog en av få som inte alls förstår hypen för Steam Deck.

Visst, den har en x86 cpu så den rätt mångsidig på det viset.
Men GPU-delen är relativt vek, den kör SteamOS så de flesta spel måste emuleras (vilket iofs i dagsläget fungerar rätt bra).

De flesta har idag en mobiltelefon med liknande skärmstorlek och som springer cirklar runt Steam Deck när det kommer till prestanda och man kan köra Geforce Now, Game Cloud etc utan problem och det finns även tonvis med native Android/iOS spel som inte är nedlusade P2W.

Så en Razer Kishi tillsammans med din mobil är enligt mig det överlägsna alternativet.

Jag lyssnar gärna på varför folk väljer en Steam Deck över en lösning liknande den jag länkade ovan, jag har bara väldigt svårt att förstå denna hype.

Du kan installera Windows 11 på en Steam Deck FYI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag är nog en av få som inte alls förstår hypen för Steam Deck.

Visst, den har en x86 cpu så den rätt mångsidig på det viset.
Men GPU-delen är relativt vek, den kör SteamOS så de flesta spel måste emuleras (vilket iofs i dagsläget fungerar rätt bra).

De flesta har idag en mobiltelefon med liknande skärmstorlek och som springer cirklar runt Steam Deck när det kommer till prestanda och man kan köra Geforce Now, Game Cloud etc utan problem och det finns även tonvis med native Android/iOS spel som inte är nedlusade P2W.

Så en Razer Kishi tillsammans med din mobil är enligt mig det överlägsna alternativet.

Jag lyssnar gärna på varför folk väljer en Steam Deck över en lösning liknande den jag länkade ovan, jag har bara väldigt svårt att förstå denna hype.

Offline, när man åker buss/tåg/flyg eller är i obygden så fungerar den

Det du föreslår fungerar ju fint när man sitter hemma, men då har man oftast bättre saker att spela på än mobilen

Men största saken för mig är spelutbudet: jag äger redan spelen. Skulle det vara Android/iOS/Nintendo eller valfri annan så blir det mycket pengar att köpa spel. Steam har reor hela tiden och billiga nycklar kan köpas via humble bundle eller annat

Och priset är väldigt överkomligt

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

Offline, när man åker buss/tåg/flyg eller är i obygden så fungerar den

Det du föreslår fungerar ju fint när man sitter hemma, men då har man oftast bättre saker att spela på än mobilen

Men största saken för mig är spelutbudet: jag äger redan spelen. Skulle det vara Android/iOS/Nintendo eller valfri annan så blir det mycket pengar att köpa spel. Steam har reor hela tiden och billiga nycklar kan köpas via humble bundle eller annat

Och priset är väldigt överkomligt

Fungerar att spela offline på mobilen med, givetvis inte om man spelar tex via Game Cloud eller Geforce Now.
Det är inte så många ställen idag som är helt utan mobilt nät, sedan finns det väldigt många bra native spel till Android/iOS med.

Sedan finns det en uppsjö emulatorer för NES, SNES, PSX, Wii mfl.

Håller fullt med om att om man redan äger många spel på Steam så sparar man in mycket pengar där genom att inte behöva köpa spel flera gånger så där har du en bra poäng.

Men ~600 för en Kishi eller 5000:- för en Steam Deck är nästan 10x skillnad i pris, och du får många spel för den skillnaden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fungerar att spela offline på mobilen med, givetvis inte om man spelar tex via Game Cloud eller Geforce Now.
Det är inte så många ställen idag som är helt utan mobilt nät, sedan finns det väldigt många bra native spel till Android/iOS med.

Sedan finns det en uppsjö emulatorer för NES, SNES, PSX, Wii mfl.

Håller fullt med om att om man redan äger många spel på Steam så sparar man in mycket pengar där genom att inte behöva köpa spel flera gånger så där har du en bra poäng.

Men ~600 för en Kishi eller 5000:- för en Steam Deck är nästan 10x skillnad i pris, och du får många spel för den skillnaden.

Steam Input + riktigt bra kontroller är värt en del också. Jag har kört 200+h Lord of the Rings Online. Att kunna ha 36 skills på hotkey, plus karta, inventory etc är nog svårt på mobilen, även om man, som du, har en 7-tumsskärm.

Allt beror på vilka behov man har. Jag gillar min, och använder den varje dag. Har aldrig gillat mobilspel, mest pga att jag inte gillar att spela med touchscreen. Folk är olika, och man ska givetvis spela på det sätt man skälv gillar.

Permalänk
Medlem

Gillar min, har inte spelat med gyro tidigare men klarar nu av lättare FPS som inte har aim assist (typ Left 4 Dead). den har så mycket input att man sällan skanar tangentbordet i spel. Den är stor men ligger väldigt väl i händerna, helt annan typ av produkt än handhelds typ PsVita eller Ayn Odin, eller för den delen telefon. Tänk på den mer dom en kompakt gaming laptop, så förstår man användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag är nog en av få som inte alls förstår hypen för Steam Deck.

Visst, den har en x86 cpu så den rätt mångsidig på det viset.
Men GPU-delen är relativt vek, den kör SteamOS så de flesta spel måste emuleras (vilket iofs i dagsläget fungerar rätt bra).

De flesta har idag en mobiltelefon med liknande skärmstorlek och som springer cirklar runt Steam Deck när det kommer till prestanda och man kan köra Geforce Now, Game Cloud etc utan problem och det finns även tonvis med native Android/iOS spel som inte är nedlusade P2W.

Så en Razer Kishi tillsammans med din mobil är enligt mig det överlägsna alternativet.

Jag lyssnar gärna på varför folk väljer en Steam Deck över en lösning liknande den jag länkade ovan, jag har bara väldigt svårt att förstå denna hype.

Det är en PC inte en mobil
Steam biblioteket
Geforce now, game cloud mm kräver prenumerationen.
Svaret är enkelt.
Själv kan jag inte förstå hypen att spela på mobil

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Förutom den lilla skillnaden att Steam Decken är en extremt strömsnål spelmaskin.

Inte helt oväsentligt i dessa tider...

Vill man vara extra finurlig så räcker ju batteritiden i flera timmar vilket inte är helt irrelevant ifall man har timpris på elen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Jag är nog en av få som inte alls förstår hypen för Steam Deck.

Visst, den har en x86 cpu så den rätt mångsidig på det viset.
Men GPU-delen är relativt vek, den kör SteamOS så de flesta spel måste emuleras (vilket iofs i dagsläget fungerar rätt bra).

De flesta har idag en mobiltelefon med liknande skärmstorlek och som springer cirklar runt Steam Deck när det kommer till prestanda och man kan köra Geforce Now, Game Cloud etc utan problem och det finns även tonvis med native Android/iOS spel som inte är nedlusade P2W.

Så en Razer Kishi tillsammans med din mobil är enligt mig det överlägsna alternativet.

Jag lyssnar gärna på varför folk väljer en Steam Deck över en lösning liknande den jag länkade ovan, jag har bara väldigt svårt att förstå denna hype.

Jag har streamat en del spel från min stationära till TVn som har en steam-app. Det... ja det fungerar ju bra. När det fungerar.
Ibland är det super, men ibland är det ett meck.
Händer ibland att man vill spela så man startar TVn och så märker man att den stationära tydligen inte var igång. Eller hade gått ner i viloläge och inte vill vakna om man inte går bort till det rummet och pillar på datorn. Meck.
Ibland var upplösningen inte samma på TVskärm och för dator så man behövde in och pilla i inställningarna för varje spelsession.
Meck.
Kanske hörde ihop med att stationära körde med 21:9 medan TVn jag stremade till hade 16:9 - men det gjorde iaf skillnad för mig.

Steamdecken är väl lite mer som en konsol. Blir mindre pill med egen enhet. Dessutom så jäkla skönt att trycka på on - och så är man i spelet en sekund senare. Istället för att starta datorn, starta steam, starta spelet, visa intro-logos av spelet, ladda saven. Allt det tar minuter istället för en sekund ;).

Sedan funkar ju steamdeck utanför hemmet också. På tåget eller i sommarstugan. Utan steamdeck har jag tidigare varit utlämnad till mobilspel - och de är jag ju inte intresserad av.

Men ja, nu har jag ju inte startat min stationära på ett halvår alls typ så för just mig är det väl steamdeck or nothing hehe.
Kanske blir man lite extra positiv till den då

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled