Junior webdev - inga jobb i Stockholm

Permalänk
Medlem

Junior webdev - inga jobb i Stockholm

När jag gick min YH-utbildning så lät det lovande, fanns många jobb som idag. Gick klart utbildningen i maj och gjorde min LIA på ett etablerat företag som inte sökte folk tyvärr till skillnad från en del andra.

Först efter utbildningen fick jag lära mig att företag undviker juniorer för att slippa lära upp någon som högst sannolikt kommer byta arbetsplats. Jag är shit out of luck som dom säger. Min examen verkar va noll värde!

Kan räkna på ena handen hur många tjänster jag kunnat söka till med min kompetens, men har även sökt mig till vissa jobb som krävt längre arbetserfarenhet. Hittills haft endast en intervju, och den gick bra men fick besked om anställning stopp.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

För det första, fortsätt söka! Även jobb som kräver mer erfarenhet.

Du kanske kan flytta till en annan del av Sverige i 1-2 år för att få erfarenhet. Jag vet inte hur arbetsmarknaden ser ut, men har du kollat Malmö, Göteborg, Linköping, Umeå, mfl?

Edit: Distansarbete är säkert inte heller någon omöjlighet.

Permalänk

Du har sökt jobb inom ett område där kompetens är A till O. Det räcker inte att visa upp titta har har ett lastbilskörkort, ge mig jobb och det direkt! Utan intyg att ha gått ett YH program är bara ett intyg att man har gjort just detta och mycket hänger på individens kompetens.

Du får då söka mer jobb och även bredda och fördjupa dina kunskaper. När du pratar om YH så är det väl bara ett 2 årigt och du kan gå ett kompletterande program till.

Permalänk
Medlem

Bara fortsätta söka och jobba på ditt portfolio/Github, kolla inte så noga på annonserna för de är ofta långt ifrån sanningen.

Mitt jobb la nyligen ut en annons för instegsjobb direkt från skolan, vi har ingen på företaget som uppfyller kraven man skrev i den (och vi har folk med 20år erfarenhet)...

Annonsen togs bort efter ett tag för en mer verklig men även den är lite skum.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

För det första, fortsätt söka! Även jobb som kräver mer erfarenhet.

Du kanske kan flytta till en annan del av Sverige i 1-2 år för att få erfarenhet. Jag vet inte hur arbetsmarknaden ser ut, men har du kollat Malmö, Göteborg, Linköping, Umeå, mfl?

Edit: Distansarbete är säkert inte heller någon omöjlighet.

Har undvikit andra delar av sverige, min mamma är gammal och jag vill helst inte vara långt borta om du förstår vad jag menar. Kanske blir tvungen ändå.

Permalänk
Medlem

Jag gick på en coding bootcamp under pandemin (ingen praktik efteråt) och det tog mig 11 månader att hitta jobb. Nu har jag sagt mig upp från det jobbet efter 10 månader men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDino:

Har undvikit andra delar av sverige, min mamma är gammal och jag vill helst inte vara långt borta om du förstår vad jag menar. Kanske blir tvungen ändå.

Jag förstår precis!

Att arbeta på distans är ganska enkelt nu för tiden. Det kan ju även innebära att man är på kontoret 1 dag i veckan och får dagpendla då, alternativt sova en natt på hotell.

Permalänk
Medlem

Jag fattar känslan och jag sympatiserar till 100% med att du vill vara nära din mor. Respekt!

När vi rekryterar brukar vi kolla på ifall personen har någon GitHub eller liknande. Resten brukar vara personlighet. Negativa personer går bort direkt. Har du ingen GitHub så är mitt förslag att pilla med det. Det behöver inte vara några stora projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDino:

När jag gick min YH-utbildning så lät det lovande, fanns många jobb som idag. Gick klart utbildningen i maj och gjorde min LIA på ett etablerat företag som inte sökte folk tyvärr till skillnad från en del andra.

Först efter utbildningen fick jag lära mig att företag undviker juniorer för att slippa lära upp någon som högst sannolikt kommer byta arbetsplats. Jag är shit out of luck som dom säger. Min examen verkar va noll värde!

Kan räkna på ena handen hur många tjänster jag kunnat söka till med min kompetens, men har även sökt mig till vissa jobb som krävt längre arbetserfarenhet. Hittills haft endast en intervju, och den gick bra men fick besked om anställning stopp.

Vad ska jag göra?

Kolla på konsultbolag. De älskar att ta in juniorer och sedan sälja till fullpris. Inte den bästa lönen men det kan man nog inte räkna med som första jobb. Men när du väl har det så är det lätt att byta.

Permalänk
Medlem

Har du kollat med bemannings-/rekryteringsföretag? Brukar vara bra att lägga in sitt CV i poolen så blir man uppringd ifall det finns jobb som kunde passa.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur många jobb har du sökt?

När jag slutade min it utbildning 2009 så var det ju finanskris.
Tror det fanns 5 jobb jag kunde söka i månaden och då kollade jag ändå Stockholm och ner.
Var först året efter som jag lyckades få ett jobb. Då fanns det kanske 50 jobb i månaden som jag kunde söka.

Totalt blev det runt 100 ansökningar innan jag fick jobbet jag har nu.