Nederländsk domstol: "Webbkameratvång bryter mot mänskliga rättigheter"

Permalänk
Melding Plague

Nederländsk domstol: "Webbkameratvång bryter mot mänskliga rättigheter"

Företag som kräver att distansarbetare har sina webbkameror igång under arbetstid kan bryta mot mänskliga rättigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja, jävla otyg. Men ett företag som känner att de måste övervaka sina anställda har en arbetskultur som inte är kompatibel med min.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra. Det är det utförda arbetet som räknas, inte hur det utförs (inom rimliga gränser).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sett ännu värre saker som tar screenshots och räknar musklick och tangentbordstryckningar var 10e minut för att rapportera till chefen

Permalänk

Måste webbkameran vara placerad över eller under datorbordet?

Jag ser kameraövervakning på distansjobb som på vanliga arbetsplatser. Och en webkamera innehåller information som ej är relevant för en som jobbar vid datorn. Att hela tiden spela in skärmarna är det enda som ger information som går argumentera för att det kan vara av värde för arbetsgivaren, samtidigt är även detta integritetskränkande.

Permalänk
Medlem

Ja, lite mänsklig värdighet är värt mer än företags kontrollbehov.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vi i Sverige skyddas väl redan från med att man inte får kameraövervaka anställda. Eller det gäller inte för webkamera för distansarbete?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
AKA AudioBamse

Jag kan köpa att ett företag vill kunna följa aktivitet på anställdas datorer i viss utsträckning (som inloggning eller annan liknande aktivitet), men att ha en kamera riktad mot sig hela tiden? Nej, där går tydligt gränsen. Måste kännas väldigt stelt att ha det.

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att det är oacceptabelt att bli övervakad. Men blir det också förbjudet för företag att kräva att kameran är på under ett vanligt möte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte den ska vara igång under hela arbetsdagen.

Däremot under möten så tycker jag det är rimligt att alla ska ha webbkameran igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Måste webbkameran vara placerad över eller under datorbordet?

haha så jäääkla trist för de som måste säkerställa att någon jobbar XD
"Du, Sulan; Kan du ha på dig underkläder när du jobbar? Som din webcam är uppsatt nu så förbrukar vi 3 övervakare per vecka och det är inte förenligt med budgeten".

Men som andra skrev: så länge det förväntade arbetet utförs så borde resten kvitta.
Känns ju som man vill spela in en dags arbete och sedan göra ett "hollywood hack" där man skickar den feeden till deras app
Eller riktar en riktigt stark ljuskälla rakt in i kameran.

Skrivet av Cenorida:

Håller helt med om att det är oacceptabelt att bli övervakad. Men blir det också förbjudet för företag att kräva att kameran är på under ett vanligt möte?

Går nog att motivera med att möten blir mer effektiva om folk har kameran påslagen (personligen håller jag inte med men jag upplever att de flesta är av den uppfattningen).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

En kompis jobbar på distans för ett amerikansk företag och de kräver att hon har mjukvara installerad som tar hennes bild var 10:e minut under arbetstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

En kompis jobbar på distans för ett amerikansk företag och de kräver att hon har mjukvara installerad som tar hennes bild var 10:e minut under arbetstiden.

örk vad vidrigt. Hoppas dom betalar bra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Märkligt, det måset väl finnas andra sätt att mäta/utvärdera vad den anställde presterat under arbetstid än att kolla via kamera vad personen gör. Det märks väl om personen levererar ett gott resultat eller inte?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kör aldrig kamera (Har dock ingen).
Men känns alltid lite lost när man är den ända utan

Permalänk
Medlem

I vissa möten behövs kameran för att folk inte helt ska zonea ut. Andra möten funkar bra med den av. Tycker problemet med Teamsmöten är att de som normalt är fåordiga blir ännu tystare medan de som pratar mycket gör det ännu mer.

Permalänk
Medlem

Borde väl räcka med en övervakning att de anställda loggar in, ev att den registrerar om någons dator varit inaktiv i mer än 15 min.

Permalänk
Medlem

Jag hade sagt upp mig direkt om några liknande krav ställts.
Litar arbetsgivaren inte på mig så bör de inte vilja ha mig kvar. Jag hade iaf inte velat stanna.

Permalänk
Medlem

Det blir obegripligt att kameran ska filma konstant och jag instämmer med att det är kränkande. Dock har företaget ett väldigt långt gående ansvar för arbetstagaren. Det ansvaret gör ingen skillnad på om personen är på jobbet eller i hemmet.

Chefen måste därför kunna säkerställa att personen förefaller "hel och ren" för att kunna sätt in de åtgärder som hen är lagstadgat skyldig att göra för att undvika ohälsa.

Att ha möten med kameran på är ett sätta att få en betydligt bättre känsla för hur personen mår och vad kroppsspråket förmedlar i de fallen som man inte har möjlighet att ses fysiskt. Detta förutom att jag personligen är av uppfattningen att det hjälper till att skapa relationer att se varandra vid exempelvis Teams-möten.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Leffe_B:

Tycker problemet med Teamsmöten är att de som normalt är fåordiga blir ännu tystare medan de som pratar mycket gör det ännu mer.

Ja, kan tänka mig det, folk som inte är så mycket för snack / det sociala blir så klart ännu stelare om alla ska stirra på en också.

Personligen tycker jag att kamera är onödigt, har haft möten ibland, men kör bara mic för snacket och skärmdelning om man ska visa något, man blir mer fokuserad på det man ska prata om med bara mic. Jag har aldrig kännt behov av att behöva se den jag pratar med, det är ett onödigt moment för mig.

Men folk är uppenbarligen väldigt olika här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Måste webbkameran vara placerad över eller under datorbordet?

En över o en under, så man ser till att ingen sitter o smygrunkar under möterna.

Permalänk
Medlem

144p video borde ju räcka. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Chefen måste därför kunna säkerställa att personen förefaller "hel och ren" för att kunna sätt in de åtgärder som hen är lagstadgat skyldig att göra för att undvika ohälsa.

Finns det verkligen ett sådant lag? Jag vill inte att min chef ska försöka rollspela som min psykolog/läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Finns det verkligen ett sådant lag? Jag vill inte att min chef ska försöka rollspela som min psykolog/läkare.

Ett exempel är vid alkoholmissbruk. Arbetsgivaren är då skyldig att erbjuda vård för att arbetstagaren ska kunna återgå till arbetet.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det är många på mitt jobb (högre uppsatta) som alltid vill att man har kameran på. Ska referera till detta nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det blir obegripligt att kameran ska filma konstant och jag instämmer med att det är kränkande. Dock har företaget ett väldigt långt gående ansvar för arbetstagaren. Det ansvaret gör ingen skillnad på om personen är på jobbet eller i hemmet.

Chefen måste därför kunna säkerställa att personen förefaller "hel och ren" för att kunna sätt in de åtgärder som hen är lagstadgat skyldig att göra för att undvika ohälsa.

Att ha möten med kameran på är ett sätta att få en betydligt bättre känsla för hur personen mår och vad kroppsspråket förmedlar i de fallen som man inte har möjlighet att ses fysiskt. Detta förutom att jag personligen är av uppfattningen att det hjälper till att skapa relationer att se varandra vid exempelvis Teams-möten.

/z

Du skapar en relation med en avatar över teams. På detaljnivå lär du dig inte känna människan via pixlar.

Aldrig hört talas om något tvång till att du måste jobba med en aktiv kamera gloendes på dig, en kamera som helt sköter sig själv hur den övervakar dig. Det är då något som jag själv aldrig hade accepterat. Minst sagt är det invasivt och sjukar till misstroende runt min tjänst. Vi har ett kontrakt du och jag - det ska räcka.

Låter som ett kontrollbehov från någon chef med hybris, och ett par andra störningar.

Permalänk
Medlem

En kompromisslösning på den bakomliggande problematiken kunde ju vara att tillåta det om det går båda vägarna. Chefen kan se och höra den anställde, men bara om den anställde samtidigt kan se och höra chefen. Ungefär som när chefen kommer och stämmer av på kontoret.

Skrivet av Tipko:

Finns det verkligen ett sådant lag? Jag vill inte att min chef ska försöka rollspela som min psykolog/läkare.

Yes, arbetsgivaren har ett synnerligen långtgående ansvar för den anställdes väl och ve, se arbetsmiljölagen kap 3. Det är inte helt förfluget att försöka motivera kameraövervakning av distansarbetande med grund i den. Det är dock inte en helt okomplicerad fråga då det står i konflikt med annan lagstiftning. Huruvida det faktiskt är rättsligt prövat eller ej än, och hur det i sådana fall gick, lämnar jag som övning för den intresserade att ta rätt på.

Tanken är väl hursomhelst inte att din chef ska rollspela psykolog eller läkare, utan snarare fånga upp och lotsa till professionell hjälp när behov föreligger.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är många på mitt jobb (högre uppsatta) som alltid vill att man har kameran på. Ska referera till detta nästa gång

Är väl skillnad på möten och hela arbetsdagen?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vi i Sverige skyddas väl redan från med att man inte får kameraövervaka anställda. Eller det gäller inte för webkamera för distansarbete?

Får man övervaka anställda överhuvudtaget i Sverige? Mer än att företaget ser att man gör sitt jobb, vilket förhoppningsvis märks efter ett kort tag.

Permalänk
Avstängd

Nice! Ovanligt att det pushas på åt andra hållet för en gångs skull

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR