AMD skruvar ned prognos efter svag processorförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jovisst, men redan 5600x var dyr för att vara en Ryzen 5. Iofs så kosta de på den då Intel inte hade något att erbjuda som var lika lockande tills de släppte 12th gen.

Blir o vänta för min del och hoppas på någorlunda ok pris för ett b650, ddr5 och r7 7800x3d, annars vänta kvar. Just nu är ny hårdvara mest en villhöver ändå så

Även om 5600X var dyr så fanns det ju många som redan satt på plattformen och inte behövde köpa allting nytt, det hjälpte 5000-serien att sälja okej trots priserna. AM5 är helt ny och ingen har den, tror det blir svårare att svälja dessa priser nu

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte vad dom trodde med dom priserna, det är som att dom helt saknar kontakt med verkligheten. Inflationen är jättehög och folk får allt mindre pengar att spendera. Samtidigt har en pandemi gjort att en abnormal mängd personer köpt ny hårdvara vilket resulterat i att folk redan har rätt kraftfulla datorer rent genrellt. Att då tro att det skulle finnas en stor efterfrågan till att köpa ny hårdvara till de helt hutlösa priserna är ju korkat. För let's be real, majoriteten av alla som köper ny CPU + mobo + ram vill ha något som går att spela bra med vilket man kan med alla last gen delar, i synnerhet i högre upplösningar än 1080p där det knappt spelar någon roll om man har en Ryzen 3600 eller en 7950X. Varför i hellvete skulle man då betala närmare 10.000kr för en 7600X + moderkort + ram (med ett avskalat mobo, sämsta möjliga DDR5)?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/cLgIAbcxKsGHC2ZPuajTKIAAWio/namnlos

Jag har varit på jakt efter en 5900X, 5950X eller 3950X ett tag och kan bara konstatera att det dykt upp noll(!) stycken här på SweC efter det att den nya generationen släpptes vilket tyder på att inte ens entusiaster verkar särskilt intresserade av lämna sina gamla plattformar. Priserna de vill ha är rena fantasipriser, uppenbarligen. Jag har kört på AMD både CPU + GPU de senaste åren då det varit bäst bang for the buck, men man ska inte leva i någon fantasi att inte även AMD kommer försöka kräma ur varenda krona ur oss konsumenter som de bara tror är möjligt.

Är det ens en fråga vad som känns mest värt mellan ovanstående exempel och typ detta med en prisskillnad under tusenlappen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ebgIAY9jfFhgxm1IhinYU70gIso/namnlos

Är det någon AF som vill dela med sig av några faktiska försäljningssiffror? @Inet @Webhallen @Netonnet @Komplett

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad de menar med "svag försäljning" med tanke på att AMD nu dominerar processormarknaden.
Både processorer med Zen 2 och Zen 3 säljer ganska bra.
Att Zen 4 inte lockat så många kunder ännu bör ha varit enligt förväntan.
De dyra moderkorten och DDR5 gör att bara Ryzen 9 kan anses någorlunda prisvärd, och det snart stundande släppet av Raptor Lake gör det vettigt att vänta om man inte absolut behöver en ny dator just nu.

Analys:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är det någon AF som vill dela med sig av några faktiska försäljningssiffror? @Inet @Webhallen @Netonnet @Komplett

Tyska mindfactory delar sina försäljningssiffror och de sålde 250 CPU:er av AM5 i andra veckan. 800 i 1:a så det är inte direkt en utbudsbrist 😏
Som jämförelse såldes 3000 AM4 processorer under 1:a veckan och 3400 under 2:a veckan.

Vad som säljer är 7950x, men rent generellt är marknaden för plattformar i denna kostnadsbracket ungefär noll.

https://www.google.com/amp/s/www.hardwaretimes.com/amd-ryzen-...

Permalänk
Medlem

Många väntar väl in lanseringen av Raptor Lake innan man bestämmer sig för vilken plattform man ska satsa på. Inte konstigt om folk är avvaktande just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Om dollarn hade legat på samma nivå idag, som när 5600X började säljas, så hade vi haft
en helt annan prisnivå. Då skulle vi sett liknande priser idag för 7600X, som för 5600X då.

Det är inte AMD som höjt några priser, utan det som driver upp priserna är
att vi har en väldigt svag krona mot dollarn.

Ursäkta, men - detta är nonsens. På Ryzen 3 serien låg hexa-core 3600 på $199, för att inte tala om att 3100 quad core låg på $100.
Detta var hösten 2019-2020.
Instegspriset för en CPU på plattformen i dollar har alltså ökat med en faktor tre, (och om man nu måste ha minst hexa-core med 50%). Lägg växelkursförändringarna ovanpå det.
Det är inget snack om att prisnivåerna pressats upp av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Här i norra europa har vi råd faktist, med vår snittinkomst och allt det. 5kr per kw/h är MYCKET värre i södra europa där det dessutom bor mycket mer folk. Spanen till exempel har ca en tredjedel i inkomst jämfört med en svensk. Men de har samma eller ännu dyrare energikost.

Det är kallare i Sverige och folk bygger inte hus som drar 15000-20000kWh per år i Spanien. Därför kommer folk få frysa i vinter. Svenskarna har inte marginaler och därför dras svångremmen extra hårt. Blev överlycklig idag när jag fick köpa Tomahawken med 30% rabatt så det blev 300kr istället för 420ish. (320kr/kg).

Permalänk
Medlem

Prioriterar just nu annat ... som solceller, elverk, konservburkar, basvaror, vattenreningsanläggningar, varma koftor och filtar samt batterier ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svaga resultat på konsumentsidan får AMD att förvarna och justera bolagets ekonomiska prognos för både nästa kvartal och på årsbasis.

Läs hela artikeln här

Det här behöver man inte vara "Einstein" för att räkna ut varför:

* Folk har redan "nya burkar"; "hela världen" uppgraderade sina burkar under corona.
* Begynnande ekonomisk kris. Elräkningar på 20.000/mån i vinter? Bara idioter uppgraderar en Ryzen 5900 till en Ryzen 7900.. Eller folk som verkligen har sitt på det torra!

Först när ekonomiska krisen är "över", och när dagens "nästan nya burkar" känns slöa, kommer CPU och GPU-försäljningen ta fart igen.
Kanske om 3-4 år eller så.

Själv byggde jag två burkar under corona, mest av tristess. En 3700X med B550, 32GB RAM och GF1660S. Den första "behövde jag", ersatte min 4670K från 2014. Den andra byggde jag av "tristess", och på grund av "bra pris". En 11400 med B560, 32GB RAM och ATi 6600XT. Tidigt i år. Låg hemma med covid-symptom, men var vanlig förkylning. Var rea på delarna.

Personligen kommer jag inte bygga nytt förrän tidigast 2025, antagligen senare.
Burkarna snurrar på förträffligt bra; "när man klickar på nåt, så händer det omedelbart!". Samt får bra FPS i alla spel på Ati 6600XT. Får rätt bra på 1660S också. Fast den AMD-burken kör jag mer som "content creation".

Jag tror många ligger i min sits; dvs. har "nya" burkar där hemma, och kommer inte rusa efter AMD:s senaste CPUs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Hade gärna uppgraderat, men pengarna får gå till värme, mat och bränsle.

Och du ska kalla dig Sweclockare? 😁

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag förstår verkligen inte vad dom trodde med dom priserna, det är som att dom helt saknar kontakt med verkligheten. Inflationen är jättehög och folk får allt mindre pengar att spendera. Samtidigt har en pandemi gjort att en abnormal mängd personer köpt ny hårdvara vilket resulterat i att folk redan har rätt kraftfulla datorer rent genrellt. Att då tro att det skulle finnas en stor efterfrågan till att köpa ny hårdvara till de helt hutlösa priserna är ju korkat. För let's be real, majoriteten av alla som köper ny CPU + mobo + ram vill ha något som går att spela bra med vilket man kan med alla last gen delar, i synnerhet i högre upplösningar än 1080p där det knappt spelar någon roll om man har en Ryzen 3600 eller en 7950X. Varför i hellvete skulle man då betala närmare 10.000kr för en 7600X + moderkort + ram (med ett avskalat mobo, sämsta möjliga DDR5)?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/cLgIAbcxKsGHC2ZPuajTKIAAWio/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/cLgIAbcxKsGHC2ZPuajTKIAAWio/namnlos

Jag har varit på jakt efter en 5900X, 5950X eller 3950X ett tag och kan bara konstatera att det dykt upp noll(!) stycken här på SweC efter det att den nya generationen släpptes vilket tyder på att inte ens entusiaster verkar särskilt intresserade av lämna sina gamla plattformar. Priserna de vill ha är rena fantasipriser, uppenbarligen. Jag har kört på AMD både CPU + GPU de senaste åren då det varit bäst bang for the buck, men man ska inte leva i någon fantasi att inte även AMD kommer försöka kräma ur varenda krona ur oss konsumenter som de bara tror är möjligt.

Är det ens en fråga vad som känns mest värt mellan ovanstående exempel och typ detta med en prisskillnad under tusenlappen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ebgIAY9jfFhgxm1IhinYU70gIso/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/ebgIAY9jfFhgxm1IhinYU70gIso/namnlos

Är det någon AF som vill dela med sig av några faktiska försäljningssiffror? @Inet @Webhallen @Netonnet @Komplett

Tyvärr kan vi inte dela med oss av några siffror.
Men vi kan instämma i spaningen att det är en dyr uppgradering att ge sig på Zen 4 i dagsläget. Att moderkort och minne är kostsamt hjälper inte försäljningen. Vi får se hur det utvecklas nu när billigare moderkort är i antågande.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har en i5-8600k som är oklockad.
Så dröjer nog ett tag innan jag köper nytt om inget pajar (jävla asrock mb).
Sedan kan jag klocka upp processorn lite om jag behöver mer power.

Men kul att AMD släpper bra grejer så det blir lite konkurrens på processorer.

Skrivet av SirMacke:

Hade gärna uppgraderat, men pengarna får gå till värme, mat och bränsle.

"If you eat and pay your bills in game you dont have to do it IRL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Prioriterar just nu annat ... som solceller, elverk, konservburkar, basvaror, vattenreningsanläggningar, varma koftor och filtar samt batterier ...

Det går nog över om du slutar läsa prepperbloggar, sen kommer du ha råd med Zen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och du ska kalla dig Sweclockare? 😁

Blir inte mycket spelande utan mat och el.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Här i norra europa har vi råd faktist, med vår snittinkomst och allt det. 5kr per kw/h är MYCKET värre i södra europa där det dessutom bor mycket mer folk. Spanen till exempel har ca en tredjedel i inkomst jämfört med en svensk. Men de har samma eller ännu dyrare energikost.

Fast dom behöver inte 1000+ kWh i uppvärmning på sina hus per månad under vintern...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det visade sig att även B650 brädorna var hiskeligt dyra. Detta bådar inte gott för AMD!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ja vilka priser på dessa B650 kort.
Om man jämför ex dessa 2 moderkort samma tillverkare och formfaktor så är hoppet från B550 till B650 är i runda slängar en prisskillnad på 1300kr.
https://www.inet.se/jamfor?compare=1903323&compare=1903862

Permalänk
Medlem

Själv känner jag att det är meningslöst att "uppgradera" till 7000 serien just nu för att det blir en svindyr helt ny platform oavsett hur man vrider och vänder. Då vill man inte stoppa tillbaka sitt gamla skrot i den utan ha det senaste och det blir inte förren både Nvidia och AMD har fått sina grafikkort genom dörren. Att sen Intel kommer med sina nya cpuer snart hjälper inte heller.

Så man sitter ju bara och väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte vad de menar med "svag försäljning" med tanke på att AMD nu dominerar processormarknaden.

De dominerar genom att det sitter en Intel i närmare 65% av alla nya PC, eller vilken aspekt är det du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De dominerar genom att det sitter en Intel i närmare 65% av alla nya PC, eller vilken aspekt är det du tänker på?

Kolla HUs rapport som jag länkat till ovan.
En större återförsäljare rapporterar till exempel (1:35 in i filmen) om sålda CPU står AMD för ca 75% och Intel 25%. Det kallar jag dominans.

Permalänk
Medlem

Meh jag väntar bara in billigare moderkort för am5 platformen. Det är det ändå som stoppar mig personligen från att köpa in delarna till en ny am5 rig.

Kommer ändå byta 100% av datorn så det kommer kosta en slant oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kolla HUs rapport som jag länkat till ovan.
En större återförsäljare rapporterar till exempel (1:35 in i filmen) om sålda CPU står AMD för ca 75% och Intel 25%. Det kallar jag dominans.

Alltså, inte för att det är dåligt, men det är ju endast siffror från en Tysk ÅF. AMD har säkert starka försäljingssiffror för DIY segmentet, men det bör också nämnas att förra kvartalet omsatte intels klient-segment mer än vad hela AMD-gjorde. Intel säljer helt klart fler CPUer generellt.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Ja vilka priser på dessa B650 kort.
Om man jämför ex dessa 2 moderkort samma tillverkare och formfaktor så är hoppet från B550 till B650 är i runda slängar en prisskillnad på 1300kr.
https://www.inet.se/jamfor?compare=1903323&compare=1903862

De taiwanesiska tillverkarna tror det fortfarande är miningtider. De kommer surt till slut att upptäcka att folk inte köper deras moderkort längre.

Trots att jag är AMD aktieägare är jag mycket besviken på priserna för AM5 plattformen, cpu, moderkort främst. Minnena är fortfarande dyra men de tror jag iallafall kommer sjunka.

Permalänk
Medlem

Brukar uppgradera varje generation, men nu får det vara. Rent principiellt. Hade jättemycket problem med AM4 ända fram till 5000-serien, och även då när X570 kom ut. Har varit problemfritt först när jag skaffade X570s.
Tänkte inte betala för att vara en betatestare längre.
Betvivlar att det kommer spel innan nästa gen som jag inte kan lira med en 5950x/6900XT ändå.

Sitter med 800 FPS i CS:GO och 500 FPS i Overwatch (1440P Medium).
Dragit igång massor av nya titlar och det enda som gått tungt är ju Microsoft Flight Sim.

Speciellt med tanke på vilka monsterkort nVidia/AMD förmodligen släpper så vore det helt overkill, såvida man inte ska lira i 4K med Ray tracing, eller just Flight Sim.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Spanien får det inte lika kallt på vintern, det blir nog värre för Polen.

Nej, men våra hus är mycket bättre isolerade och kan behålla den värme vi producerat på ett helt annat sätt än ett vanligt hus på spanska fastlandet. Norra Italien får det lika kallt som oss till exempel, men inte lika många dagar (tror jag).
Summa summarum har vi det klart mer behagligt och ekonomiskt än södra europa. Dom har solpaneler vilket väger upp lite grann, men har halkat efter på lagring av energi.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kolla HUs rapport som jag länkat till ovan.
En större återförsäljare rapporterar till exempel (1:35 in i filmen) om sålda CPU står AMD för ca 75% och Intel 25%. Det kallar jag dominans.

Låt mig gissa, Mindfactory? Det är alltid den butiken som tas upp när det pratas om hur bra AMD säljer, men det är bara en enstaka återförsäljare som dessutom verkligen verkar gilla AMD. Går man in på deras sida just nu så är det t.ex. bara AMD på hela första sidan.

Det är inte många återförsäljare som släpper såna siffror, men i de jämförelser jag sett så säljer Mindfactory betydligt större andel AMD än vad andra gör. Så ska man hävda att AMD dominerar marknaden så bör man ha en bättre källa än bara den butiken.

Permalänk
AKA AudioBamse

Tja, man kan väl inte förvänta sig att kurvorna alltid ska gå uppåt? Kul för AMD att det har pekat uppåt i ett antal år nu, men förr eller senare når man ju en peak sen kan det gå neråt igen.

Sen var det kanske extra oundvikligt nu med inflationen och dem höga priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Om dollarn hade legat på samma nivå idag, som när 5600X började säljas, så hade vi haft
en helt annan prisnivå. Då skulle vi sett liknande priser idag för 7600X, som för 5600X då.

Det är inte AMD som höjt några priser, utan det som driver upp priserna är
att vi har en väldigt svag krona mot dollarn.

Skrivet av EntropyQ3:

Ursäkta, men - detta är nonsens. På Ryzen 3 serien låg hexa-core 3600 på $199, för att inte tala om att 3100 quad core låg på $100.
Detta var hösten 2019-2020.
Instegspriset för en CPU på plattformen i dollar har alltså ökat med en faktor tre, (och om man nu måste ha minst hexa-core med 50%). Lägg växelkursförändringarna ovanpå det.
Det är inget snack om att prisnivåerna pressats upp av AMD.

Ursäkta, men - att jämföra Ryzen 3100 med 7600X för att försöka driva någon sorts tes, det är nonsens.
(Att dom dyrare CPU:erna släpps först, när en ny plattform lanseras, det borde vid det här laget
inte vara någon nyhet. Speciellt inte om man är gammal medlem här)

Det som diskuterades från början, var de svenska priserna på 5600X och 7600X.
Varför 7600X är så mycket dyrare än 5600X var vid lansering.
Och där står dollarkursen för hela prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Ursäkta, men - att jämföra Ryzen 3100 med 7600X för att försöka driva någon sorts tes, det är nonsens.
(Att dom dyrare CPU:erna släpps först, när en ny plattform lanseras, det borde vid det här laget
inte vara någon nyhet. Speciellt inte om man är gammal medlem här)

Det som diskuterades från början, var de svenska priserna på 5600X och 7600X.
Varför 7600X är så mycket dyrare än 5600X var vid lansering.
Och där står dollarkursen för hela prisskillnaden.

Naturligtvis - men Ryzen 5xxx serien var ju där AMD övergav samtliga lägre segment med sina chiplet desktopprocessorer. Det har varit deras ambition (se conference calls) att höja sin ASP på konsumentmarknaden. På marknader som inte växer, och tillverkningskostnaderna inte sjunker, så är det enda sättet att öka sina vinster. Och AMD har inte lika aggressivt som t.ex. Nvidia jagat och lagt under sig nya marknader. (Och då skall vi inte tala om företag som Apple, som idag säljer hörlurar, klockor, molntjänster, har musik- och TV-streaming tjänster och producerar TV-serier.)

Ofta betraktas Windows/x86 marknaden som ett exempel på en marknad som är "locked-in", och det är natuligtvis delvis sant. Men på klientsidan kan de gamla kunderna sedan länge ofta helt enkelt låta bli att köpa nytt. Det kan fortfarande ge högre vinster att pressa upp ASP även om det kostar en del att kunder köper mer sällan - men det är likväl ett problem när kunderna börjar ifrågasätta sina uppgraderingsvanor. Det verkligt allvarliga problemet är när kundunderlaget helt enkelt lämnar marknaden, de var inte inlåsta nog, behovet inte tillräckligt tvingande.

Notera - AMD gör försäljningsstimulerande åtgärder som att bundla DDR5-minne, i USA, som inte har drabbats av några valutakurseffekter, tvärtom. Om det behövs där, vad skulle behövas för att få upp volymerna i Europa?

Permalänk
Medlem

Kan det inte beropå att de som vill uppgradera till am5 väntar på x3d cpuerna? Jag väntar in de. Vet att de kommer att ge mig en ordentlig boost i spel