AMD skruvar ned prognos efter svag processorförsäljning

Permalänk
Medlem

Som andra redan varit inne på behöver nog folk prioritera annat i dessa tider.

Permalänk
Medlem

Nu när kronan är kass blir allt nytt och snabbare bara "betala mer för mer" istället för att "betala samma för mer". För egen del är känslan av att göra ett bra köp helt bortblåst med dagens priser.

Sen var Zen 3 i kombination med Ampere/RDNA2 en riktig super cycle där extremt många passade på att uppgradera sina datorer. Lägg därtill på tuffa ekonomiska tider för många hushåll och vips så har vi ett riktigt kasst köpläge.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Flogging a dead horse eftersom så många redan sagt det tidigare i tråden, men ja, det är för dyrt.

Hade själv haft svårt att motstå om priserna varit humana, men i kombination med att X570 med 32gb snabbt ddr4 och 5950x faktiskt inte är kattskit, så får det vara.

Moderkortstillverkarna som tar i så dom spyr, ddr5 likaså, och svensk sönderprintad skräpvaluta ger tillsammans ett enkelt resultat:

Jag väntar och ser om priserna sjunker, och gör dom inte det så tar jag sikte på nästa generation.

Skrivet av Clasito:

Nu när kronan är kass blir allt nytt och snabbare bara "betala mer för mer" istället för att "betala samma för mer". För egen del är känslan av att göra ett bra köp helt bortblåst med dagens priser.

Sen var Zen 3 i kombination med Ampere/RDNA2 en riktig super cycle där extremt många passade på att uppgradera sina datorer. Lägg därtill på tuffa ekonomiska tider för många hushåll och vips så har vi ett riktigt kasst köpläge.

Alltså det är väl främst USD som går starkt, USD index är det högsta på 20 år så det är knappast exlusivt för svenska kronan. Andra europa-valutor som EUR, NOK och GBP följer väl en liknande kurva mot dollarn som svenska kronan. Det är blir ju lite av en motsatt situation till finanskrisen 2007 som drabbade USA hårdast, vilket stärkte europeiska valutor (speciellt kronan gick otroligt bra under den krisen), nu ser ju läget i europa rätt mörkt ut vilket driver på dollarn istället.

Permalänk
Medlem

Jag har på känn att det blir ordentliga prissänkningar från AMD, Intel och Nvidia nästa år. Med världsekonomin i botten och stor försäljning förra generationen blir det nog svårt att sälja.

Personligen har jag lite funderat på att uppgradera till Zen 4, men då vill jag nog ha B650 och processor utan X på slutet. Annars är det inte värt pengarna när mitt 11400F ändå är helt kapabel än.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

är man på ryzen 3000-5000 så känns det inte lönt att upgradera till AM5 socket när mobo+ram kostar typ 5000 bara det också sen tillkommer kostnaden på processorn. för typ 20% prestanda vinst.

innan behövde man ju bara nya CPU:n på ~3000kr

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Här i norra europa har vi råd faktist, med vår snittinkomst och allt det. 5kr per kw/h är MYCKET värre i södra europa där det dessutom bor mycket mer folk. Spanen till exempel har ca en tredjedel i inkomst jämfört med en svensk. Men de har samma eller ännu dyrare energikost.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För CPUer och GPUer tror jag kanske att Nvidia, AMD och Intel börjar drabbas lite av att prestandan nu för tiden med de senaste generationerna blivit så bra att man inte känner samma behov av att konstant uppgradera. I vissa länder som tex Sverige blir det stor påverkan av dollarn också samt att tiden vi lever i nu är något ostabil, folk är lite försiktigare med att spendera.

Steget nu blir ju dyrare också pga att man tvingas byta mera komponenter samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

De nyaste processorerna och moderkorten är alldeles för dyra, ja. Men man kan ju köpa R5 5600, B550-moderkort och 32 GB RAM för ca 4 000. Det är i mitt tycke väldigt billigt.

Jag har redan AM4 moderkort och RAM.
Men en Ryzen 5 2600.
Så tänkte att Zen 3 / Ryzen 5000 blir tillräcklig uppgradering över Zen+ / Ryzen 2000 och fortfarande billigare än Ryzen 7000 (inkl. moderkort och RAM).

Men tänkte avvakta och se om det blir någon Black friday rea i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du glömt processorpriserna? 5600X kostade 3290kr. 7600X kostar 4290kr.

Skrivet av draanexle:

Och CPU. Ryzen 5 som börjar på över 4000?? Skulle inte ens köpt även om ram och moderkort kostade rimligare priser.

Om dollarn hade legat på samma nivå idag, som när 5600X började säljas, så hade vi haft
en helt annan prisnivå. Då skulle vi sett liknande priser idag för 7600X, som för 5600X då.

Det är inte AMD som höjt några priser, utan det som driver upp priserna är
att vi har en väldigt svag krona mot dollarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså det är väl främst USD som går starkt, USD index är det högsta på 20 år. Andra europa-valutor som EUR, NOK och GBP följer väl en liknande kurva mot dollarn som svenska kronan. Det är blir ju lite av en motsatt situation till finanskrisen 2007 som drabbade USA hårdast, vilket stärkte europeiska valutor (speciellt kronan gick otroligt bra under den krisen), nu ser ju läget i europa rätt mörkt ut vilket driver på dollarn istället.

Det är inte bara europa. Även Kina och Japan går dåligt, liksom praktiskt taget hela resten av världen. Dollar-indexet har gått upp ca 25% från förra sommaren pga bland annat räntehöjningar i USA, vilket drar ner hela världsekonomin. En processor som ifjol skulle ha kostat 4000kr kostar alltså 5000kr i år, plus då inhemska prisökningar.

När sen praktiskt taget all konsumtion faller så går det snabbt så att man är rätt nöjd med den burk man har.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Många sitter redan på AMD 3000/5000 serier eller modernare intel system idag. Inte jättemycket poäng med att uppdatera då.
Förr klarade man sig på samma CPU 5-10 år och tror dagens CPUer håller i minst 5 år.

Grejen med Ryzen var ju att man drog ur den propp, där intel fick styra CPU marknaden ohämmat i flera år.
Resultatet var lägre priser och eld i baken hos intel. Win-win. Nu kanske det har klingat av lite även om AMD är nu är en spelare att räkna med igen.

Som många redan har sagt: dyrare platform än föregående + att man måste köpa nytt minne.

Sedan kostade ju de tidigare x600 CPUerna ca 2000kr Nu kostar 7600X över 4000kr. Inte lika prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Om dollarn hade legat på samma nivå idag, som när 5600X började säljas, så hade vi haft
en helt annan prisnivå. Då skulle vi sett liknande priser idag för 7600X, som för 5600X då.

Det är inte AMD som höjt några priser, utan det som driver upp priserna är
att vi har en väldigt svag krona mot dollarn.

Jovisst, men redan 5600x var dyr för att vara en Ryzen 5. Iofs så kosta de på den då Intel inte hade något att erbjuda som var lika lockande tills de släppte 12th gen.

Blir o vänta för min del och hoppas på någorlunda ok pris för ett b650, ddr5 och r7 7800x3d, annars vänta kvar. Just nu är ny hårdvara mest en villhöver ändå så

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Tycker att 7950x har ett väldigt bra pris, men det är moderkortet och ram minnet som är för dyrt.

Kommer att bli ny dator för mig vid Inet Swexclusive

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nu när kronan är kass blir allt nytt och snabbare bara "betala mer för mer" istället för att "betala samma för mer". För egen del är känslan av att göra ett bra köp helt bortblåst med dagens priser.

Sen var Zen 3 i kombination med Ampere/RDNA2 en riktig super cycle där extremt många passade på att uppgradera sina datorer. Lägg därtill på tuffa ekonomiska tider för många hushåll och vips så har vi ett riktigt kasst köpläge.

Var inte redan RTX korten betala mer för mer?
När RTX 2000 serien kom så klådde 2080Ti ett 1080Ti.
Men annars så fanns det GTX kort som kunde prestera motsvarande som RTX korten, förutom i Ray tracing. DLSS har väl också mognat lite och används mer sen RTX 2000 var nylanserat.
Men när de var nya så var det mestadels ungefär samma pris/prestanda i GTX 1000 och RTX 2000 serien.
Lösningen blev betala mer för mer om man ville uppgradera.

RTX 3000 korten.
Ja för MSRP / Lanseringserbjudanden så var de väl mer prisvärda än RTX 2000.
Men sen stack ju de realla priserna iväg. De priser som folk betala i verkligheten om de ville ha ett kort att faktiskt använda. Inte bara titta i en prislista på vad korten borde kostat.
Så där blev det också betala mer för mer om man ville ha något tillräckligt gärna för att betala vad det kostade.

Det är väl mer på senare tid priserna för RTX 3000 gått ner från de höga scalping priser som rådde tidigare.

Permalänk
Medlem

Svårt läge med AM5, stora anledningen till bra försäljning på AM4 var ju att många redan var på plattformen. Får de inte kritiskt massa så kommer priserna inte kunna falla. De måste komma med billigare insteg helt klart och vad jag sett av mellanstegskorten duger inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var inte redan RTX korten betala mer för mer?
När RTX 2000 serien kom så klådde 2080Ti ett 1080Ti.
Men annars så fanns det GTX kort som kunde prestera motsvarande som RTX korten, förutom i Ray tracing. DLSS har väl också mognat lite och används mer sen RTX 2000 var nylanserat.
Men när de var nya så var det mestadels ungefär samma pris/prestanda i GTX 1000 och RTX 2000 serien.
Lösningen blev betala mer för mer om man ville uppgradera.

RTX 3000 korten.
Ja för MSRP / Lanseringserbjudanden så var de väl mer prisvärda än RTX 2000.
Men sen stack ju de realla priserna iväg. De priser som folk betala i verkligheten om de ville ha ett kort att faktiskt använda. Inte bara titta i en prislista på vad korten borde kostat.
Så där blev det också betala mer för mer om man ville ha något tillräckligt gärna för att betala vad det kostade.

Det är väl mer på senare tid priserna för RTX 3000 gått ner från de höga scalping priser som rådde tidigare.

Jo visst har den här trenden funnits under flera år men tycker det är extra påtagligt nu med svag krona.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draanexle:

Och CPU. Ryzen 5 som börjar på över 4000?? Skulle inte ens köpt även om ram och moderkort kostade rimligare priser.

Ryzen 5 ska vara 1500-2500 max. Mer än så känns bara som ett rån.

Mjo, men kanske inte med dagens inflationspriser. För min del så är ca 4-5k OK för en CPU eftersom jag säljer det gamla.

Men samtidigt så är CPUer bland de tristaste med datorer överhuvudtaget. Det går framåt, men mycket segare än GPU-kraft.
Däremot om t.ex. direct storage verkligen fungerar så vill jag ha PCI-E 5.0 NVME m2 system hyfsat snabbt. Orka vänta på att saker ska laddas..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

De har skjutit sig själva i foten med krav på ddr5. Det hade ju gjort det lite bättre iaf om man kunnat köra ddr4. Moderkortpriserna är ju dock fortfarande alldeles för höga.

Både ja och nej. Jag förutsätter att det är dyrare att tracea för både DDR4 och 5, vilket givetvis speglas på slutpris till kund.
Köper man en bräda som enbart stöder DDR4 mister man möjlighet till framtida prestanda den dag DDR5 är både billigare och har lägre latenser. För min egen del är detta OK, sen förstår jag att en del hade önskat att kunna köpa billigare och bättre DDR4 eller till och med lyfta med sig befintliga minnen.

En annan faktor som jag tror påverkar priset på både MOBO och framförallt GPU:er är den väldigt mycket större godsmängd som krävs till kylningslösningarna. Räcker att titta på vilka fläskiga jefla kylflänsar det ska till nu för tiden, även på sådant som är i mellan och budgetsegment. Stål kostar och att bearbeta stål kostar också.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Vi i Sverige har billig el mot andra länder. Men ska man spela med kommande Nvidia kort 2-3h/dag så blir elkostnaden 2500kr/år för bara grafikkortet!!!!
De som är storspelare spelar minst 40h/v då blir kostnaden över 9000kr/år bara i elkostnad till grafikkortet. Mina barn hade aldrig fått några sådana grafikkort. 3 barn +20000kr/år i elkostnad

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Här i norra europa har vi råd faktist, med vår snittinkomst och allt det. 5kr per kw/h är MYCKET värre i södra europa där det dessutom bor mycket mer folk. Spanen till exempel har ca en tredjedel i inkomst jämfört med en svensk. Men de har samma eller ännu dyrare energikost.

Spanien får det inte lika kallt på vintern, det blir nog värre för Polen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vi i Sverige har billig el mot andra länder. Men ska man spela med kommande Nvidia kort 2-3h/dag så blir elkostnaden 2500kr/år för bara grafikkortet!!!!
De som är storspelare spelar minst 40h/v då blir kostnaden över 9000kr/år bara i elkostnad till grafikkortet. Mina barn hade aldrig fått några sådana grafikkort. 3 barn +20000kr/år i elkostnad

Drygt 4 kr i timmen alltså? Låter ändå som ett rätt billigt nöje om man jämför med många andra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Jovisst, men redan 5600x var dyr för att vara en Ryzen 5. Iofs så kosta de på den då Intel inte hade något att erbjuda som var lika lockande tills de släppte 12th gen.

Blir o vänta för min del och hoppas på någorlunda ok pris för ett b650, ddr5 och r7 7800x3d, annars vänta kvar. Just nu är ny hårdvara mest en villhöver ändå så

Vi är många som sitter på äldre hårdvara än din och jag hade tänkt uppgradera i höst men priserna skrämmer mig. Då skjuter jag hellre upp köpet.

Permalänk
Medlem

Får se, sitter kvar på en Ryzen 5 2600 i nuläget... Ryzen 5 5600 känns inte lockande då det är ytterligare en hexacore.. Och de mer fler kärnor känns ovärda då en ny plattform lanserats... Sen har jag inte lust att pynta en bra bit norr om 10 lök för en 7600X, DDR5 och moderkort.

Så sitter kvar med min 2600 ett tag tills... Troligen tills DDR5 och CPUerna gått ner i pris, eller om jag hittar något begagnat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Spanien får det inte lika kallt på vintern, det blir nog värre för Polen.

Spaniens situation är också i princip opåverkad av Ukraina-kriget. Den gas de har får de från annat håll, och de kan dessutom köpa el från Marocko. De har tidigare klagat bittert på att de inte har nog med kontakter mot Frankrike så att priserna kan rusa bland, men jag kan tänka mig att de är rätt nöjda nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Får se, sitter kvar på en Ryzen 5 2600 i nuläget... Ryzen 5 5600 känns inte lockande då det är ytterligare en hexacore.. Och de mer fler kärnor känns ovärda då en ny plattform lanserats... Sen har jag inte lust att pynta en bra bit norr om 10 lök för en 7600X, DDR5 och moderkort.

Så sitter kvar med min 2600 ett tag tills... Troligen tills DDR5 och CPUerna gått ner i pris, eller om jag hittar något begagnat.

Det mest prisvärda du kan få för den plattformen är väl en 5700X, om du kan hitta en billigt. Alternativt är det en 5800X3D och sen sitta still på den modellen i fyra år till du kan köpa en AM6 eller vad de nu kan heta. Det sista är väl min plan, i den mån jag har någon.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Däremot om t.ex. direct storage verkligen fungerar så vill jag ha PCI-E 5.0 NVME m2 system hyfsat snabbt. Orka vänta på att saker ska laddas..

Problemet nu är att den första generationen PCI-E 5.0 NVME m2 som kommer är inte i närheten av maxprestandan precis som det var med 4.0 (som exempelvis Gigabytes första som har 10,000MB/s Read and Write hastighet). Sen så är det enda unika med 5.0 vs 4.0 den sekventiella hastigheten, om exempelvis Samsungs kommande 4.0 990Pro enheter som testats till 1 sekund i Direct Storage förblir de enda som har högre IOPS gentemot åtminstone de första 5.0 enheterna så kan det paradoxalt bli så att Samsungs 4.0 enheter blir snabbare eftersom spel inte bara laddar stora filer. Det tog 3 år att maxa 4.0 interfacet jag räknar med att det dessvärre kommer ta ungefär lika lång tid för 5.0.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Får se, sitter kvar på en Ryzen 5 2600 i nuläget... Ryzen 5 5600 känns inte lockande då det är ytterligare en hexacore.. Och de mer fler kärnor känns ovärda då en ny plattform lanserats... Sen har jag inte lust att pynta en bra bit norr om 10 lök för en 7600X, DDR5 och moderkort.

Så sitter kvar med min 2600 ett tag tills... Troligen tills DDR5 och CPUerna gått ner i pris, eller om jag hittar något begagnat.

Varför köper du inte 5700X för 2 800 kr?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Byter bara nuförtiden när de inte presterar enligt mina förväntningar eller går sönder så blir inget nytt här

Jag har iofs en r7 5800x3d så det år ju ingen långsam cpu precis för gaming.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du glömt processorpriserna? 5600X kostade 3290kr. 7600X kostar 4290kr.

Visst egentligen aldrig försent att uppgradera men det kommer dock ta ett antal år innan du tar igen pengarna du använde för att köpa den nya kyl och frysen. Bor du i villa är det den minsta energislukaren.

Blir rätt fel att jämföra priser med SEK med tanke på växelkursen då mot nu. Inte jättesvårt att räkna ut vad ett 7600x hade kostat om kronan legat på samma nivå mot dollarn gjorde då.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför köper du inte 5700X för 2 800 kr?

Har aldrig varit överdrivet nöjd med plattformen så att kasta mer pengar på den är svårsålt för min del. Då är det mer lockande att sälja allt och köpa något nytt ärligt talat, men inte 10000+ kr nytt.

2800 Kr är mer än vad processor och moderkort kostade nytt tillsammans när de köptes.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.