AMD skruvar ned prognos efter svag processorförsäljning

Permalänk
Melding Plague

AMD skruvar ned prognos efter svag processorförsäljning

Svaga resultat på konsumentsidan får AMD att förvarna och justera bolagets ekonomiska prognos för både nästa kvartal och på årsbasis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Allt är så dyrt idag. Dessutom sitter folk ofta med ändå hyfsat skapliga saker så jag tror på minskad försäljning.

Jag själv hade tänkt att köpa ny desktop, men inser att det blir så otroligt dyrt och de finns lite småsaker som jag stör mig på.

Permalänk
Avstängd

Moderkort och RAM gör paketet för dyrt. Det är den stora förändringen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

En kombination av lågkonjunktur (osäkerhet om framtiden) och höga priser för den nya generationen (främst då moderkort).
Ska bli intressant att se hur det går för Intel, Nvidia och AMD denna höst och kommande år. Kommer de sitta med överlager och kommer det bli prisjusteringar framöver.

Permalänk
Medlem

Post-covid och det kanske är flera som väntar på att köpa processor för att para ihop med de nya grafikkorten.
Men Post-covid, farming döden och inflationen blir nog hårda trippelsmockor för media och hårdvaru branchen framöver.

Permalänk
Medlem

Hela ekonomin kommer bromsas in och det drabbar i stort sett allt. Vissa områden mer än andra.

Tror inte AMD behöver oroa sig för detta, om alla drabbas så är det ju också lika för alla.

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD är det företag som först prissätter sig för högt för marknaden. Nu kanske Nvidia inte ligger så jättelångt efter, vi får väl se på onsdag.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Snacka om uppånedvänd verklighet när fattigmans-AMD är mindre prisvärda än dyrgrip-Intel?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja men precis. Jag fick mitt mobo (ganska simpelt DDR4) för ca 2200kr och 32GB ram för ca 1100kr. Med den nya AMD 5 så är det ju DDR5 som gäller. Då får man ju kika på kanske dubbla eller trippla på RAM-priset och säkert ännu mer för MOBO (inte jättekoll på AM5 priserna). Då blir det en så stor del av budgeten att om inte den är satt väldigt högt så är begagnat mycket mer prisvärt, eller bara köpa en rabatterad last gen pc.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

De har skjutit sig själva i foten med krav på ddr5. Det hade ju gjort det lite bättre iaf om man kunnat köra ddr4. Moderkortpriserna är ju dock fortfarande alldeles för höga.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

"justera bolagets ekonomiska prognos för både nästa kvartal och hela året."

Vart finns den reviderade prognosen för hela året?
Kan bara hitta Q3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Inte bara det, det finns dessutom väldigt litet uppgraderingsbehov från tidigare utbud. Alder lake i5 och i7 har vart ute i snart ett år och slår faktiskt både 7600X och 7700X i multitrådade laster, och i spel känns det väl lite skitsamma, och dessutom finns ju 5800X3D där som är snabbare än dom nya. Och är man lite priskänslig så är det ju inte bara moderkort och ram, utan även att det inte finns så prisvärda modeller i 7000-serien. Det erbjuds imo inte tillräckligt för att få konsumenter att öppna plånboken när vi står inför en lågkonjuktur.

Utöver det så är ju detta något som drabbar samtliga komponenttillverkare av PC-hårdvara, att den enorma försäljningen under corona har lett till att många redan faktiskt redan sitter på relativt ny hårdvara. Det är rätt väntat att efterfrågan skulle gå ned, oavsett produktutbudet.

edit.
Är ju egentligen rätt absurt hur dåligt "värde" 7000-serien har fått. Jag köpte 12700k, z690 ITX och 32GB ram i julas för 8000kr. Ett likvärdigt system med 7700X får jag till över 12000kr om jag hade försökt köpa nu, visst det är DDR5 osv, men det erbjuder egentligen inget som hade förbättrat faktiskt prestanda för mig, för ett 50% högre pris, nästan ett år senare! Visst det har en del att göra med valutakursen, men sverige är långt ifrån ensamma med att ha en valuta som tappat mycket mot dollarn... Är verkligen en tid av bajsmackor vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De nyaste processorerna och moderkorten är alldeles för dyra, ja. Men man kan ju köpa R5 5600, B550-moderkort och 32 GB RAM för ca 4 000. Det är i mitt tycke väldigt billigt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Om kunder tycker att det redan är för dyrt med ”basvaran” som kommer krävas till kommande grafikkort så kommer försäljning inte bli så lysande på kommande grafikkort. Fick min elräkning igår 4.5kr/KWh så kommer kosta mer än det smakar att maxa kommande grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har ju slutat starta igång min 5800X/3090. Så det behövs ingen ny gamingburk. Kör på laptopen som drar 65W i maxload istället för 500W.

Permalänk
Medlem

Moderkort processorer och Ram behöver komma ner i realistiska prisnivåer om de vill att folk ska börja köpa större volymer igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man vill höja moderkortspriserna då dem planeras fungera lika länge som 300-serien, men detta i kombination med att man går helt över till DDR5 gör ju att instegskostnaden skenar, framförallt då man även inte har 4-kärniga budgetprocessorer heller.
Lägg där sedan på att koronahysterin har lagt sig och folk spenderar inte lika mycket tid inomhus, sedan gör ju inte elmarknaden saken bättre. Ovanpå detta så höjer AMD också priset mellan Zen3 och Zen4 som om det vore ett lika litet steg som mellan Zen2 och Zen3. Zen3 kostade vid lansering lika mycket som en en 12100F+B660, så hade det inte varit för tröghetsmomentet med att byta moderkort så hade många nog lämnat AMD redan då.
Jag själv var riktigt nära att byta till Intel, men sen kom stöd för Zen3 till mitt B350-moderkort i grevens tid, lagom till släppet av 5600.
Sedan får vi inte glömma att US-dollarn är riktigt stark, vilket gör dollar MSRP till en prishöjning i sig i alla länder som inte har den som primär valuta. Fraktkostnader ligger dessutom högt också.

Jag tror Zen4 + B650 försäljningen kommer ta fart när priserna blir mer humana i samband med att Zen5 & B750 släpps. Detta då jag köpte mitt B350 +1300X för runt 2000:- när Zen+ släpptes, DDR4 var fortfarande ganska dyrt då så det blev bara en ensam 4GB sticka för 600:- för att få igång makapären.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Hela ekonomin kommer bromsas in och det drabbar i stort sett allt. Vissa områden mer än andra.

Tror inte AMD behöver oroa sig för detta, om alla drabbas så är det ju också lika för alla.

Privatdatorbranschen har större anledning att oroa sig än samhället som helhet, av flera skäl:
* Inköp av datorer för hemmabruk hade en topp under Covid efter att ha varit på tillbakagång under ett decennium, det är rimligt att anta att de extra inköp som gjordes kommer att motsvaras av i motsvarande grad färre inköp de närmaste tre till fem åren eller så, och det relativt till den fallande trend vi såg redan tidigare.
* Det relativt lukrativa "gaming" segmentet handlar om shopping som/för underhållning, något som kan och för många måste dras ner på när boende och el drar iväg kostnadsmässigt.
* Kryptovalutornas nergång och proof of stake har gjort att begagnade grafikkort går ut på marknaden, vilket pressar ner efterfrågan hos retailhandeln.
* Datorbranschens försök att bibehålla/normalisera de sista par, tre årens prisnivåer konfronteras med privatkonsumenters recessionsekonomi. SBAB skickade t.ex. ut en förvarning om att bolåneräntorna skulle höjas till en nivå där jag måste betala 3-4000 mer i månaden för bolånen redan inom ett halvår - och då har vi inte talat om elkostnadshöjningarna. Även om jag skulle vara lite köpkåt är jag inte dum nog att spendera pengar på sånt jag inte behöver när framtiden ser så bister ut ekonomiskt. Det går att ha kul med de prylar jag redan har. (Och det gäller nästan hela datormarknaden (inte bara den privata) att den handlar om uppgraderingar. Konsumentmarknaden är däremot inte behovsstyrd, och är därför känsligare.) Enkelt uttryckt - datorbranschens försök att höja prisnivåerna är extremt dåligt tajmat. Istället för att kompensera lägre volymer med högre vinstmarginaler, riskerar de att slå undan benen för sin egen marknad. Killing the goose that lays golden eggs.

För konsumenternas pengar går till annat. Jag köpte energisnålare kyl och frys efter senaste elräkningen och prognoserna för vintern. Och där försvann de disponibla medlen! De ligger inte kvar och väntar på ett bättre datorerbjudande, de är borta. Att höja priser för att förbättra marginalerna är alltid förenat med risken att du helt enkelt sågar av grenen du sitter på - även när det fungerar som tänkt accelererar det en nedåtgående volymsspiral.

Permalänk
Medlem

Som flera skrivit, det är primärt harvesting-effekten från pandemin som märks nu. AMD hade svårt att täcka efterfrågan under pandemin, och nu när den är mestadels över sitter alla vis om köpte något under de åren ganska lugna. Jag har inga planer att köpa ny processor och moderkort på flera år.

Sen är det klart att det är något av en perfekt storm när elpriserna går upp, inflationen rusar, räntorna stiger och den nya generationen blir dyrare runtomkring i RAM och moderkort, men även utan det hade försäljningen gått ner nu. Se exempelvis på Netflix som börjat tappa kunder och därför straffas av marknaden. De tappar primärt kunder för att de gick upp massivt under pandemin och nu återvänder de till det normala. Allt snacket om att det är fel program och prisökningar och allt sånt är inte fel i sig, men det är inte den stora delen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta var väntat. Många sitter redan på 5000 serien som redan klarar allt man slänger på den. Folk har inget behov att uppgradera och prioriteringar riktas åt andra hållet med dagens priser mm. Sen så är den nya am5 plattformen på tok för dyr för många i dagsläget att det inte är värt att inskaffa förens priserna sjunkit och ddr5 gått ner i pris. Sitter själv och funderar om min förbokade 13900k är värd mödan eller skita i den och bara slänga in en 12900ks som man redan har liggandes.

Permalänk
Medlem

Hade gärna uppgraderat, men pengarna får gå till värme, mat och bränsle.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Vet inte hur AMD hade tänkt sig strategiskt med 7000-serien.

Majoriteten av konsumenter köper komponenter efter spel, därav målet på 6- och 8-kärningar processorer. När moderkorten som släpps i början är primärt riktade mot entusiaster och överklockare så fylls magen med is när man måste punga ut 5000-7000 bara för ett moderkort när man bara hade tänkt sig en 7700X. Det är en sinnessjuk investering och konsumenter vill inte ha alla tusen funktioner till sin simpla spelrigg.

När samtidigt existerar det en fortfarande modern plattform som kostar betydligt mindre och erbjuder mycket större utbud som gör en ny kund osäker hur när den blir utdaterad.

Om Intel levererar moderkort i budgetsegmentet redan vid 13900Ks lansering så kommer AMD suga en riktigt sur karamell.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Skruva ner priserna istället så kanske de får nåt sålt.

Permalänk
Medlem

Tror det beror på att det är sämre tider, så lyxartiklar som extra feta datorkompenenter är lägre prio, plus att det som redan släppts de senaste åren presterar rätt bra redan när allt kommer omkring.

Ja och totalkostnaden svider kanske lite, när jag köpte mitt X570 kunde man få ett hyggligt för runt 1500-2000 eller så, nu förväntas man ge 4000+ eller nåt för X670, fast det är klart grejerna är precis släppta så utbudet är inte enormt ännu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Både frun och jag skaffade 5600x förra årets Black Friday, med ASUS ITX-moderkort för 1500kr blev det inte så dyrt.
Vi hade i5-4590 (icke K) innan, så nu dröjer det nog många år innan nästa uppgradering igen.

Grafikkort är det enda vi skulle behöva uppgradera någorlunda, men som många andra så håller vi hyfsat hårt i pengarna för att bara kunna leva, köra bilen till jobbet och äta mat just nu. Hon har iaf ett GTX 1070, medan jag kör på HD7850, så även ett RX6600 vore ju en massiv uppgradering för min del, får se om det blir ett XT eller någon av de nyare korten, beroende på vad de kostar

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Dom närmsta åren kommer att erbjuda ett uppvaknande för tillverkarna , sötebrödsdagarna när man kunde ta vilka fantasipriser som helst och ändå få all sin produktion såld är troligen över.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Har du glömt processorpriserna? 5600X kostade 3290kr. 7600X kostar 4290kr.

Skrivet av EntropyQ3:

För konsumenternas pengar går till annat. Jag köpte energisnålare kyl och frys efter senaste elräkningen och prognoserna för vintern. Och där försvann de disponibla medlen! De ligger inte kvar och väntar på ett bättre datorerbjudande, de är borta. Att höja priser för att förbättra marginalerna är alltid förenat med risken att du helt enkelt sågar av grenen du sitter på - även när det fungerar som tänkt accelererar det en nedåtgående volymsspiral.

Visst egentligen aldrig försent att uppgradera men det kommer dock ta ett antal år innan du tar igen pengarna du använde för att köpa den nya kyl och frysen. Bor du i villa är det den minsta energislukaren.

Permalänk
Medlem

Intel drar ifrån i prisvärdhet och då droppar AMD naturligt av lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och CPU. Ryzen 5 som börjar på över 4000?? Skulle inte ens köpt även om ram och moderkort kostade rimligare priser.

Ryzen 5 ska vara 1500-2500 max. Mer än så känns bara som ett rån.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Flogging a dead horse eftersom så många redan sagt det tidigare i tråden, men ja, det är för dyrt.

Hade själv haft svårt att motstå om priserna varit humana, men i kombination med att X570 med 32gb snabbt ddr4 och 5950x faktiskt inte är kattskit, så får det vara.

Moderkortstillverkarna som tar i så dom spyr, ddr5 likaså, och svensk sönderprintad skräpvaluta ger tillsammans ett enkelt resultat:

Jag väntar och ser om priserna sjunker, och gör dom inte det så tar jag sikte på nästa generation.