Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Hedersmedlem

Rookie mistake att inte kolla Inet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ah, vilka långa fina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag undrar om Proshop ens har kort inne vid dessa släpp. Sjukt att även dessa kan försvinna på nolltid. Hade glömt av att scalpers finns kvar, kanske det är dem som dammsög upp varenda kort?

Det stor 15+ på TUF-kortet, men försvann direkt.. Vet inte om Proshop av ngn anledning är mer intressant för scalpers. Eller så var 15+ hela TUF-lagret, dvs också ett högre pris som kommer senare. Kan ju bara spekulera men det här är nog 3:e gången jag sitter och refreshar vid lansering och Proshop har tomt direkt. (Till skillnad från andra butiker.) Vet inte riktigt om den skulle vara mer populär än andra. De lanserade iofs priser typ först av alla svenska butiker vad jag sett.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Löjligt dyrt som väntat.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Man är bra sugen på 4090 ändå, och det till 1440P spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är väl den punkten de försöker nå med dessa konstanta prishöjningar?

Jag tycker inte att de gör ett speciellt bra jobb i sådana fall. Det var ju samma sak när crypto var hett. Fanns ju noll grafikkort inne så uppenbarligen fanns det utrymme för att ta mycket mer betalt.

Skrivet av esafesa:

de får inte sätta vilket pris som helst för Nvidia osv.. samma med 21990 det är ett pris som bara var idag för ett visst antal, det priset kommer inte tillbaka igen på många år.

Precis. Det är Nvidias priser jag syftar på, inte återfösäljarna som säkert har en massa avtal hit och dit. Varför har Nvidia satt ett pris som uppenbarligen är mycket lägre än vad de egentligen skulle kunna ta och ändå tömma lagren?

Skrivet av Bizzro:

High end kommer alltid vara "front loaded". Du skulle få dra en rejäl sänkning av priset bara efter någon månad i så fall. Lite som TV-tillverkarna gör. Då lanseringspriserna ofta är 20-50% högre än vad det senare går att få tag i dom bara ett halvår senare.

Det tycker jag låte rutmärkt. Sälj korten för 100 papp första dagen och se vilka som är villiga att köpa för detta pris. Sedan kan man successivt sänka priset i takt med att tiden går. Då kommer det aldrig att uppstå någon så kallad brist, utan det kommer alltid gå att köpa för vad korten faktiskt är värda.

Permalänk
Medlem

Intressant hur kort för 25-28k tar slut så fort ändå.

Är suget efter nya prylar så stort el har folk gott om pengar?

Det snackas om högre priser m m på mycket i övrigt; räntor, drivmedel, mat, el.
Men ändå går grafikkort för summor som man för några år sen fick en hel rejäl dator för.

Ni som köpt, vad hade ni för kort innan?

Permalänk
Medlem

Jag får ge Nvidia rätt ändå. Folk är beredda att betala hur mycket som helst oavsett vad. Fascinerande på sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Intressant hur kort för 25-28k tar slut så fort ändå.

Är suget efter nya prylar så stort el har folk gott om pengar?

Det snackas om högre priser m m på mycket i övrigt; räntor, drivmedel, mat, el.
Men ändå går grafikkort för summor som man för några år sen fick en hel rejäl dator för.

Ni som köpt, vad hade ni för kort innan?

Man måste ju sätta in i sammanhanget hur många som faktiskt har handlat för dessa priser dock. Det är knappast medelsvensken som sitter och shoppar loss här.

Skrivet av DasIch:

Jag får ge Nvidia rätt ändå. Folk är beredda att betala hur mycket som helst oavsett vad. Fascinerande på sätt och vis.

Folk och folk. Hur många är det som faktiskt har handlat på dessa prisnivåer? Vet vi hur många kort som har sålts i Sverige exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Denna lansering var ett skämt, inet fick som mest 10 st kort av en modell. Strix korten tror jag de hade 3 st av. Alla läckor sa att partnertillverkarna hade lager fulla av kort och att de tillverkats för flera månader sedan. Men allokeringen till inet var under 20 kort ser det ut som.

Stämmer inte, inet hade 50+, bara asus tuf gaming hade 25 kort i lager när jag kollade 15:00 prick.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Intressant hur kort för 25-28k tar slut så fort ändå.

Är suget efter nya prylar så stort el har folk gott om pengar?

Det snackas om högre priser m m på mycket i övrigt; räntor, drivmedel, mat, el.
Men ändå går grafikkort för summor som man för några år sen fick en hel rejäl dator för.

Ni som köpt, vad hade ni för kort innan?

Folk köper med Klarna eller Qliro helt enkelt, avbetalning i 12 månader.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Inet verkar sålt slut även på kort för 26k. Finns tydligen fortfarande folk med pengar att bränna. De borde sålt dem för 100k för folk verkar ju betala vad som helst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det fanns 12st Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC vid 15:10-ish. Kollade på något annat i början där de hade 30st, så de hade nog snarare runt 100.

Jag som var långsam då, fortfarande en riktigt dålig lansering då. 100 kort hos Inet, nån modell hos webhallen och inga hos komplett?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Gött, måste ju göda deras aktie igen.

Har inte sätt några scalp annonser på blocket eller tradera ännu.
Mest 3090, kanske är folk som uppdaterar bara (måste ha det bästa)

Permalänk
Medlem

De där priserna får ju föregående generation att kännas billig i jämförelse. Skandalöst dyrt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Förstod detta, därför får ni göra om recensionen nu sweclockers och sätta toppklass-stämpeln. Priset spelar ingen roll, vill folk ha det bästa så handlas det.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Intressant hur kort för 25-28k tar slut så fort ändå.

Är suget efter nya prylar så stort el har folk gott om pengar?

Det snackas om högre priser m m på mycket i övrigt; räntor, drivmedel, mat, el.
Men ändå går grafikkort för summor som man för några år sen fick en hel rejäl dator för.

Ni som köpt, vad hade ni för kort innan?

De som köper 4090 är inte de som drabbas av högre priser på mat. Skulle tippa på att genomsnittliga personen som
Köper 4090 är ensamstående eller i par utan barn och med jobb där man tjänar 50k+

För oss vanliga dödliga spelar det ingen roll om de kostar 15k eller 50k för för dyrt iaf.

För mig kostar 4090 mer än en hel månadslön.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Folk som rusar efter ett nytt kort, får byta sen igen till Ti. 😜

RTX 4090 Ti

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Intressant hur kort för 25-28k tar slut så fort ändå.

Är suget efter nya prylar så stort el har folk gott om pengar?

Det snackas om högre priser m m på mycket i övrigt; räntor, drivmedel, mat, el.
Men ändå går grafikkort för summor som man för några år sen fick en hel rejäl dator för.

Ni som köpt, vad hade ni för kort innan?

Säg högt räknat att det såldes 1000 kort i Sverige, det är 10.35m invånare. Det betyder att 0.01% av folket köpte ett kort. Är inte så svårt att tänka mig att 0.01% av befolkningen har bra löner och datorer som intresse, samt villiga att lägga denna summa.

Medianlönen är 33200:- och har man fokus på sin hobby så skulle säkert minst 50% utav befolkningen kunna köpa ett 4090 om det är deras prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Folk och folk. Hur många är det som faktiskt har handlat på dessa prisnivåer? Vet vi hur många kort som har sålts i Sverige exempelvis?

Sant, vi vet förstås inte hur många som handlat till dessa priser. Tillgången verkar dock ha sett hyfsad ut jämfört med förra lanseringen.

Skrivet av IceKey:

Folk köper med Klarna eller Qliro helt enkelt, avbetalning i 12 månader.

Så, mer som 38 000Kr för ett grafikkort? Klarna har en effektiv ränta på 36% på 12 månader.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Orderbekräftelse via mail "Förväntad leveransdag 13 oktober".
Orderstatus på inet.se "I lager 2022-11-14" och en gul plupp.

Vilket ska man tro på egentligen....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag som var långsam då, fortfarande en riktigt dålig lansering då. 100 kort hos Inet, nån modell hos webhallen och inga hos komplett?

Komplett lottade ut alla sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Man måste ju sätta in i sammanhanget hur många som faktiskt har handlat för dessa priser dock. Det är knappast medelsvensken som sitter och shoppar loss här.

Folk och folk. Hur många är det som faktiskt har handlat på dessa prisnivåer? Vet vi hur många kort som har sålts i Sverige exempelvis?

Vore intressant att veta hur många kort som funnits tillgängliga totalt sett ja.
Om det handlar om något tiotal, hundra el flera hundra.

Även om det kanske inte handlar om enormt många så är det ju ändå ett flertal.

Just därför det också vore intressant att veta vilka det är som köper dessa kort baserat på vad de hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

De där priserna får ju föregående generation att kännas billig i jämförelse. Skandalöst dyrt.

...och ändå köpa det utan problem vilket innebär att priserna för bästa kommer gå upp ännu mer.

"This was the plan all along..."

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bizzro:

Nu är dom borta

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjuka priser. Glad över mitt 3080 för 7990kr trots att jag fick vänta ett par månader.

Hade varit en intressant undersökning hur många det är som betalar dessa kort direkt. Jämfört med hur många som köper på avbetalning.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Vore intressant att veta hur många kort som funnits tillgängliga totalt sett ja.
Om det handlar om något tiotal, hundra el flera hundra.

Även om det kanske inte handlar om enormt många så är det ju ändå ett flertal.

Just därför det också vore intressant att veta vilka det är som köper dessa kort baserat på vad de hade innan.

6900 XT och 4k skärm för min del.

Skrivet av mrfish:

Sjuka priser. Glad över mitt 3080 för 7990kr trots att jag fick vänta ett par månader.

Hade varit en intressant undersökning hur många det är som betalar dessa kort direkt. Jämfört med hur många som köper på avbetalning.

Betalar direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Är det skalpers som är i farten igen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Det ni som undrar hur de blir slutsålda så fort glömmer är att det finns gott om folk som arbetar med rendering, ML och annat där man behöver snabba grafikkort. Jag hade aldrig någonsin lagt så här mycket pengar på ett grafikkort bara för gaming, men när man jobbar med 3D-animation är det en helt annan femma.