Microsoft Surface Pro 9 erbjuds med ARM-processor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro 9 erbjuds med ARM-processor

Microsofts senaste tillskott i Surface Pro-familjen kommer i flera olika smaker, varav en variant med ARM-processor och 5G-modem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mer ARM åt folket!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Säger som Gert Fylking. ÄNTLIGEN!!
Sedan ska det ju funka att använda och finnas mjukvara förutom deras egna också... Utan emulering.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Så jag som inte är påläst, hur står sig denna ARM mot apples M1 och M2? Skulle ju gärna ha lite armar i framtiden.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Kostar den en arm också? 🤣

Kunde inte hålla mig. 🫣

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Skrivet av issue:

Så jag som inte är påläst, hur står sig denna ARM mot apples M1 och M2? Skulle ju gärna ha lite armar i framtiden.

Skräp! Det är långsammare än en toppmodell från Qualcomm och då är Qualcomm långt efter M1, M2 modellerna.

Permalänk
Medlem

Frågan alla borde ställa sig: hur värdelös kommer den vara?

MS har ju inte satsat på någon form av kompabilitet som man ser med Rosetta på MacOS. Det gör ju att du i praktiken kan ta en Intel Mac och klona den till en M1 mac och allt kommer fungera som tidigare.

Men med Windows ARM kommer du ju tappa 99% av programutbudet i en liknande konvertering. Mao, inga spel, begränsade appar eller appar med sämre funktionalitet osv.

Helt menlös, lika menlös som deras första Arm-windows-platta.

Om den kostar 5000kr okej, men inte för 15000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skräp! Det är långsammare än en toppmodell från Qualcomm och då är Qualcomm långt efter M1, M2 modellerna.

det är ju kanske för att qualcomm inte designar stora kretsar som dom M1 som är i deras Macbooks. Deras marknad är portabla enheter som telefoner och i bästa fall surfplattor. Inte desktop/laptop-prestanda.

Permalänk
Skrivet av boibo:

det är ju kanske för att qualcomm inte designar stora kretsar som dom M1 som är i deras Macbooks. Deras marknad är portabla enheter som telefoner och i bästa fall surfplattor. Inte desktop/laptop-prestanda.

Nej det var bara för att ge perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Frågan alla borde ställa sig: hur värdelös kommer den vara?

MS har ju inte satsat på någon form av kompabilitet som man ser med Rosetta på MacOS. Det gör ju att du i praktiken kan ta en Intel Mac och klona den till en M1 mac och allt kommer fungera som tidigare.

Men med Windows ARM kommer du ju tappa 99% av programutbudet i en liknande konvertering. Mao, inga spel, begränsade appar eller appar med sämre funktionalitet osv.

Helt menlös, lika menlös som deras första Arm-windows-platta.

Om den kostar 5000kr okej, men inte för 15000...

Senaste versionen av ARM Windows kan köra 32-bitars och 64-bitars x86 applikationer.

Permalänk

Problemet med arm på desktopps/laptops är att få väljer en sådan dator p.g.a. ideologiska orsaker. och även om de gjorde detta, så borde de välja något annat som RISC-V.

När det gäller Apple så presterar deras arm väldigt bra, både prestanda och energieffektiv. Man får även MacOs så vissa gillar och föredrar.

När det gäller Windows Arm, så vad får man? Ofta bara sämre av allt och är priset nästan lika högt, så varför välja Arm? Det som får till är såklart utnyttja att arm går att bygga mer energieffektiv, så att man känner att man på detta område får en bättre dator.
Sedan går det gå bort från x86 windows om bra grundprogram som office ändå finns. Men såklart det kommer vara en negativ sak om de samtidigt inte får till en mer optimerad Operativsystem som drivs mycket lättare, snabbare att starta etc.

Jag tror att Arm i framtiden kommer bli bättre, men jag vill då i denna surface se en ännu billigare Arm version med ännu bättre cpu.

Permalänk
Skrivet av issue:

Så jag som inte är påläst, hur står sig denna ARM mot apples M1 och M2? Skulle ju gärna ha lite armar i framtiden.

GPU:n verkar vara baserad på (eller vara) en Adreno 8CX Gen 3 GPU, och CPU:n som hör till den generationen (om det nu är samma) får ett geekbench score på 1000/5000.. att jämföras med m1-air:ens 1700/7400. Om det nu är samma, det stod inte något jättetydligt på cpu-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

det är ju kanske för att qualcomm inte designar stora kretsar som dom M1 som är i deras Macbooks. Deras marknad är portabla enheter som telefoner och i bästa fall surfplattor. Inte desktop/laptop-prestanda.

Qualcomm köpte upp Nuvia förra året, ett företag som grundades av före detta Apple-anställda som bl.a. låg bakom M1. Nu är det en del licensstrul mellan Qualcomm och ARM p.g.a. det, men Qualcomm har sagt att deras ARM-processorer ska kunna utmana Apple nästa år.

Det negativa är att Qualcomm i stort sett har monopol på marknaden för ARM-processorer till Windows-laptops, vilket förstås också var en anledning till att de var så emot Nvidias uppköp av ARM. Nu lär ARM inte ha några resurser att ta fram designer för hög prestanda som kan utmana Qualcomm, så det lär dröja innan någon annan ger sig in i den leken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Qualcomm köpte upp Nuvia förra året, ett företag som grundades av före detta Apple-anställda som bl.a. låg bakom M1. Nu är det en del licensstrul mellan Qualcomm och ARM p.g.a. det, men Qualcomm har sagt att deras ARM-processorer ska kunna utmana Apple nästa år.

Det negativa är att Qualcomm i stort sett har monopol på marknaden för ARM-processorer till Windows-laptops, vilket förstås också var en anledning till att de var så emot Nvidias uppköp av ARM. Nu lär ARM inte ha några resurser att ta fram designer för hög prestanda som kan utmana Qualcomm, så det lär dröja innan någon annan ger sig in i den leken.

Det gör ju inte det hela bättre när det tar så lång tid med att implementera ARM-designer. Vad jag kan se så verkar denna kretsen fortfarande köra Cortex X1? Den lanserades väl för två år sedan, och dom har ju nu annonserat Cortex x3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det gör ju inte det hela bättre när det tar så lång tid med att implementera ARM-designer. Vad jag kan se så verkar denna kretsen fortfarande köra Cortex X1? Den lanserades väl för två år sedan, och dom har ju nu annonserat Cortex x3.

Qualcomm och flera andra har redan CPUer som använder X2, men då verkar det mest handla om mobilkretsar. Eftersom Qualcomm håller på att utveckla egna designer istället för att använda ARMs kärnor så kan det hända att de inte tyckte det var värt det att ta fram nya laptopkretsar baserade på ARMs designer.

Permalänk
Medlem

Kul med arm för PC, ska bli kul vad som händer framöver. Skulle dock ännu hellre ha M2 med windows, bra hårdvara och fantastisk processor

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt stort problem med ARM för windows generellt?
De flesta program har väl inte native stöd för ARM ens. Och det är ju inte som PC marknaden helt kommer gå över till ARM.

Apple så tog det ju också tid men känns som det ändå fanns betydligt mer anledning där då de helt gick över till deras chipset. Och därför skyndade på det rejält med mjukvarustödet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar formspråket på Surfacelinjen i stort. Men den där gröna färger i årets uppsättning? Magisk!

Permalänk
Medlem

Väntar segt på en ny Surfacebook

Såg nu att den finns att beställa, PERFEKT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Mer ARM åt folket!

gillar fot bättre, skämt åsido! bekymret är att mjukvarustödet inte är så gott för arm ännu. (undantaget vissa serverfunktioner & smådatorer som rp osv) Så länge det är så har mobilchipen inget annat än att vara just mobilchip & en förvuxen telefon i de flesta fall. (apple undantaget då)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Finns det ingen version med AMD?

Permalänk
Rekordmedlem

Går det att få ARM modellen med Android ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det att få ARM modellen med Android ?

ah, eller hur man gör en 12000kr dator nästan värdelös...

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar över "Simulerad ögonkontakt"?
Jag föreställer mig tillfällen, t.ex en viktig jobbintervju eller möte med en kund, när AIn totalt ballar ur och får dig att se ut såhär

Permalänk

Går det ladda dessa via USB-C (Thunderbolt 4) eller är man låst till den, enligt mig, idiotiska Surface Connectorn?
Reellt stöd för eGPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankobollo:

Går det ladda dessa via USB-C (Thunderbolt 4) eller är man låst till den, enligt mig, idiotiska Surface Connectorn?

Ja.
Det har gått med tidigare USB-C utrustade Surface enheter, så det vore ett konstigt steg bakom om det inte gick.

Permalänk
Medlem

Det står i artikeln att ARM kostar 12 999 kr men om man väljer den hos Microsoft så kostar den 18 499 kr. Fel i artikeln eller är basmodellen inte tillgänglig än?

Permalänk
Sötast

Har MS släppt ett Arm OS med Arm applikationer än?.... lite tidigt att släppa hårdvaran annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har MS släppt ett Arm OS med Arm applikationer än?.... lite tidigt att släppa hårdvaran annars...

Windows 11 för ARM har haft stöd för emulering av x86-64 sen förra året, och många av deras egna program finns native till ARM.

Permalänk
Sötast
Skrivet av perost:

Windows 11 för ARM har haft stöd för emulering av x86-64 sen förra året, och många av deras egna program finns native till ARM.

nice!