Fråga ang PCIe kablar från psu

Permalänk

Fråga ang PCIe kablar från psu

Hej!

Jag har byggt en ny dator och kopplat ett gäng PCIe (vga som evga kallar det) till mitt grafikkort.
Allting fungerar bra, men jag märkte att 2 av mina PCIe/vga kablar har 2st 6+2 connectors i samma kabel.

Dvs 1 kabel, ena änden in i psu och sen har jag 2st 6+2 i samma kabel. Går det att använda båda 2 eller finns det risk att man överbelastar eller liknande? I dagsläget har jag kopplat in 3st olika kablar för att ge ström till kortet, men kan jag skippa det så kan jag ju bli av med 1 kabel och göra kabelmontaget lite snyggare :).

//Sebastian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matrimLOL:

Hej!

Jag har byggt en ny dator och kopplat ett gäng PCIe (vga som evga kallar det) till mitt grafikkort.
Allting fungerar bra, men jag märkte att 2 av mina PCIe/vga kablar har 2st 6+2 connectors i samma kabel.

Dvs 1 kabel, ena änden in i psu och sen har jag 2st 6+2 i samma kabel. Går det att använda båda 2 eller finns det risk att man överbelastar eller liknande? I dagsläget har jag kopplat in 3st olika kablar för att ge ström till kortet, men kan jag skippa det så kan jag ju bli av med 1 kabel och göra kabelmontaget lite snyggare :).

//Sebastian

För prestandan och stabilitetens skull bör du ha flera separata kablar hela vägen från psu till alla ingångar på gpu och inte använda den vidarekopplingen/förgreningen som brukar finnas i änden av kablarna.

Om du ändå prompt vill ta bort någon kabel och använda förgreningen så lär det inte vara någon risk att du förstör något, hårdvarumässigt sett. Spel eller kanske hela datorn kan dock tillfälligt krascha vid hög belastning på gpu. Det kanske är så att vissa kombinationer/kopplingar är mindre dåliga än andra. En viss eller vissa av dina ingångar på gpu kanske "kräver" egen kabel medan andra kan klara sig bättre på att dela kabel än andra. Det kan nog skilja från en gpu-modelle till en annan.
Men jag skulle avråda från detta - i dessa kärva tider behöver E-p*nisen alla tekniska fördelar den kan få.

Permalänk

detta brukar väl vara det rekomenderade hälst separat hela vägen till varje port.

varje 8pin kontakt är typad 150W så en kabel per 150W effekt (-75W från pcie) kortet kan dra.

så är ditt kort endast ratat att dra upp till 225W så kan du nog ha en kabel till bägge portarna då det inte blir mer än max 150W över kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

detta brukar väl vara det rekomenderade hälst separat hela vägen till varje port.

https://external-preview.redd.it/QeQXOtduLtxMZkWMMQBuwzTPynao-B1d29mkoEflPSc.png?auto=webp&s=e7a3b4c39f03a21dcad7183df9d560d85536e3a5

varje 8pin kontakt är typad 150W så en kabel per 150W effekt (-75W från pcie) kortet kan dra.

så är ditt kort endast ratat att dra upp till 225W så kan du nog ha en kabel till bägge portarna då det inte blir mer än max 150W över kabeln.

Nja, det är ATX standarden som har satt den begränsningen på 150W.
Varje ledare i Molex Mini-Fit Jr. kontakter är godkänd för upp till 9A styck, och så länge tillverkaren har specificerat en tillräckligt tjock ledare i varje kabel (AWG16 helst) så skall det inte vara några problem över huvud taget att kunna dra upp till 324W ur en enskild PCI-e kabel ur ett nätaggregat. Vilket mycket väl klarar av två 8 pins PCI-e kontakter utan problem.

Dock så är det väl ett steg att hålla ryggen fri ifall det är några problem, och om det nu är ett problem varför säljer de fortfarande nätaggregat med kablar som har två kontakter i ändan på kabeln överhuvudtaget.
Varför inte bara skicka med raka kablar istället, det är ju den där extra kontakten som i mitt tycke förfular mest.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Varför inte bara skicka med raka kablar istället, det är ju den där extra kontakten som i mitt tycke förfular mest.

[min teori]

handlar troligen mest om att raka enskilda kablar är dyrare att tillverka än att pigtaila på en annan med lite grövre kabel fram till första kontakten.

prisskillnaden mellan tjocklek brukar vara relativt liten på kabel men däremot längden kan påverka ganska mycket.

titta bara på vanlig installationskabel EK eller FK prisskillnaden mellan 1.5mm2 och 2.5mm2 med samma längd är i princip obefintlig brukar som mest handla om möjligen ett par kronor per rulle så att bara krimpa på 10cm extra kabel i första kontakten (kan dessutom vara i lite tunnare variant) är billigare än 2x 40cm kabel.

på en 8 pin kabel handlar det ju om
8pin x 10cm = 80cm kabel
8pin x 40cm = 320cm kabel

dvs de spoar in ca 240cm koppar per kontakt de kan pigtaila på en annan.

dessutom spar de in en kontakt så där blir de någon/nåra kronor i tillverkning billigare också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

[min teori]

handlar troligen mest om att raka enskilda kablar är dyrare att tillverka än att pigtaila på en annan med lite grövre kabel fram till första kontakten.

prisskillnaden mellan tjocklek brukar vara relativt liten på kabel men däremot längden kan påverka ganska mycket.

titta bara på vanlig installationskabel EK eller FK prisskillnaden mellan 1.5mm2 och 2.5mm2 med samma längd är i princip obefintlig brukar som mest handla om möjligen ett par kronor per rulle så att bara krimpa på 10cm extra kabel i första kontakten (kan dessutom vara i lite tunnare variant) är billigare än 2x 40cm kabel.

på en 8 pin kabel handlar det ju om
8pin x 10cm = 80cm kabel
8pin x 40cm = 320cm kabel

dvs de spoar in ca 240cm koppar per kontakt de kan pigtaila på en annan.

dessutom spar de in en kontakt så där blir de någon/nåra kronor i tillverkning billigare också.

Absolut är det väl så.
Det hela började väl med att många hade multi-GPU lösningar med kort som inte drog i närheten lika mycket som korten idag. Vilket gjorde det lätt att kunna ha två kontakter på varje kabel och sedan ha en kabel/kort. Numera är ju multi-GPU lösningar mer eller mindre obefintliga och denna modellen har ju passerat bäst före datum helt enkelt i mitt tycke.

Lösningen på det hela är väl nya 12VHPWR standarden då man bara behöver en kabel istället för denna röran med onödiga extrakontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Absolut är det väl så.
Det hela började väl med att många hade multi-GPU lösningar med kort som inte drog i närheten lika mycket som korten idag. Vilket gjorde det lätt att kunna ha två kontakter på varje kabel och sedan ha en kabel/kort. Numera är ju multi-GPU lösningar mer eller mindre obefintliga och denna modellen har ju passerat bäst före datum helt enkelt i mitt tycke.

Lösningen på det hela är väl nya 12VHPWR standarden då man bara behöver en kabel istället för denna röran med onödiga extrakontakter.

Lär ju vara mycket p.g.a. bakåtkompatibilitet också. Första kraggen med PCI-E kontakter hade bara en kabel så gick köra två mindre törstiga kort på en kabel då.