Testpilot: LG Ultragear 32GQ950 – stor, pixeltät och snabb som vinden

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultragear 32GQ950 – stor, pixeltät och snabb som vinden

LG lockar till stora hål i plånboken med en spelskärm i absoluta toppsegmentet, som "Dinoman" sätter under lupp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt hur ni kom fram till detta. Samsung g7 32 tum finns tillgänglig med lika bra eller bättre eftersläpp och 1196 local dimming zoner och kostar 13990kr. Denna skärm bör enligt mig kosta 10000kr på sin topp.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Känns lite bra saftigt pris för en skärm med den nivån av HDR..

Permalänk
Medlem

Vilken Windowsskalning skulle man köra med denna skärm? Min erfarenhet är att allt utom 100, 200 och 400 procent är värdelöst.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Fattar inte riktigt hur ni kom fram till detta. Samsung g7 32 tum finns tillgänglig med lika bra eller bättre eftersläpp och 1196 local dimming zoner och kostar 13990kr. Denna skärm bör enligt mig kosta 10000kr på sin topp.

Samsungskärmen är ju en VA, dvs en helt annan produkt lik resterande "mindre bra" i samma Odyssey-familj.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Samsungskärmen är ju en VA, dvs en helt annan produkt lik resterande "mindre bra" i samma Odyssey-familj.

Fattar inte poängen med din mening. Samsungs senaste VA paneler hade mindre ghosting och bättre input lag än Lg nano IPS.
Va idag är långt ifrån vad de var för 3 år sedan.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ

Permalänk
Medlem

För omkring 15 000 SEK vill man inte ha en massa blooming och gråaktig svärta, tycker antingen att det skall vara OLED eller iaf såpass bra miniled FALD att den fixar svärtan, d.v.s. svärta i klass med high end LCD TVs från Samsung (läs: QN90B, QN85B). Allt annat är inte okej till det här priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Fattar inte poängen med din mening. Samsungs senaste VA paneler hade mindre ghosting och bättre input lag än Lg nano IPS.

Det är 2 helt olika tekniker, personligen har VA alltid gått bort för min del : https://www.rtings.com/monitor/learn/ips-vs-va-vs-tn

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är 2 helt olika tekniker, personligen har VA alltid gått bort för min del : https://www.rtings.com/monitor/learn/ips-vs-va-vs-tn

Det inser jag också, men detta har ändrats de senaste 3 åren och nu är va bättre än IPS i overall.

Ifall du kollar på rtings linken du skickade är det VA paneler som toppar i prestanda. Samsung g7 och g8 ligger på 2a respektive 1a plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Det inser jag också, men detta har ändrats de senaste 3 åren och nu är va bättre än IPS i overall.

Ifall du kollar på rtings linken du skickade är det VA paneler som toppar i prestanda. Samsung g7 och g8 ligger på 2a respektive 1a plats.

Det där har man hört förr, "nu är VA bättre än IPS"(precis som man år efter år hör "nu är nano/micro/super/duper LED lika bra som OLED) men när man jämfört på plats har det ändå visat sig att IPS är överlägsen (i mitt tycke). Men självklart, nästa gång det blir dags för ny skärm så jämför man på nytt, tvivlar dock på att resultatet blir ett annat. För min del är inte 0.001 ms response tid eller 200hz det viktigaste.

Jag tror valet i vissa fall blir en ren smaksak även om man kan tycka att det finns bara ett rätt vis att återskapa bilden på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

I USA har de sänkt priset på denna skärm till 999 Dollar, och i Tyskland kostar skärmen omkring 999 Euro. 15-16,000 kr är tok för mycket för en skärm som denna, för det priset skall det vara minst mini LED alternativt OLED. Finns ingenting särskilt med denna skärm, plus avsaknaden av USB-C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där har man hört förr, "nu är VA bättre än IPS"(precis som man år efter år hör "nu är nano/micro/super/duper LED lika bra som OLED) men när man jämfört på plats har det ändå visat sig att IPS är överlägsen (i mitt tycke). Men självklart, nästa gång det blir dags för ny skärm så jämför man på nytt, tvivlar dock på att resultatet blir ett annat. För min del är inte 0.001 ms response tid eller 200hz det viktigaste.

Jag tror valet i vissa fall blir en ren smaksak även om man kan tycka att det finns bara ett rätt vis att återskapa bilden på.

Kör oled själv och förstår dig, aldrig sätt något bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dubbelt så dyr som OLED48A2 alltså, rätt galet egentligen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag inser att jag kan behöva förklara lite hur jag resonerar kring denna skärmen. Först av allt, pris på en produkt i premiumsegmentet är alltid svårt eftersom små skillnader, såsom att denna panelen är en IPS som klarar 160 Hz uppdateringsfrekvens i 4K UHD särskiljer den från många andra föreslagna alternativ i tråden som ligger på 144 Hz. Hur mycket är dessa extra Hz värda en konsument ja vad vet jag.

I en hobbyvärld där det uppenbarligen finns personer som utan att blinka beställer ett grafikkort för norr om 20k så kan jag anse att en bildskärm för 15k är långt mycket vettigare investering då den kommer hålla två, tre kanske fyra generationer av grafikkort.

Vidare för att möta diskussionen, varför ska man köpa denna istället för Samsung Odyssey Neo G7? Jag säg det, jag vet inte, jag har inte testat den modellen. Det jag kan säga dock, det är att jag har nu testat ett stort antal IPS-baserade bildskärmar sen starten av mitt testpilotande och denna modellen är i särklass den snabbaste jag testat såhär långt. Så pass att jag blev fundersam över om det var någon Backlight Strobing-effekt påslagen från fabrik. Den har inte ens BFI-teknik.

Sen så stödjer 32GQ950 VESA 1000, local dimming-funktionen må vara kass men det betyder inte att HDR-upplevelsen är det. Många modeller med stöd för HDR600 och framförallt HDR400 är helt kass. VA kan vara snäppet bättre då den också har en väldigt bra svärta vilket höjer kontrastförhållandet men som sagt jag vet inget om detta gällande Samsung-modellen. Vad jag är övertygad om är att Neo G7 garanterat har sämre färgomfång och potentiellt inte heller så klockren färgkorrekthet från fabrik. Den lider också av blooming trots sin Mini-LED-teknik. 1000 zoner kan låta mycket men det är inte tillräckligt för att ta bort blooming-effekter. Betraktningsvinklarna är garanterat mycket sämre.

Sen OLED, det är en överlägsen teknik kontra IPS, i princip i alla kategorier. Problemet med OLED är att du inte kan köpa en 32", 16:9 OLED idag. Du får antingen köpa en TV från LG på 42" eller Alienwares 34" Ultrawide. Alienwaren har konstig subpixel-layout och hur det är att använda en LG TV till desktop finns det många videos på internet som går igenom, det kan vara perfekt men det kan också vara helt overkill och det finns en del "qwirks" som kan vara störiga.

Kopplat till OLED-diskussionen så såg jag att @Scarabeo konstaterade att en OLED48A2 är halva priset vilket är sant men den stödjer "bara" 120 Hz, är gigantisk och är en TV. Så jämförelsen haltar, se ovan. Sen får vi väga in potentiella risker för burn-in. Nu tror jag inte det är ett stort problem, framför allt inte på moderna OLED men en IPS ger ju en fullkomlig "peace of mind".

Ni måste inte hålla med mig men så resonerar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

En platt 32" ?

Vem skulle vilja ha en platt skärm 2022?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

En platt 32" ?

Vem skulle vilja ha en platt skärm 2022?

Ifall vi frågar prisjakt den 23/10-22 finns det listat 441 "Böjda" skärmar och 2609 "Platta" listade. Ifall jag postulerar att utbudet följer efterfrågan är det att ca 85 procent vill ha en platt skärm 2022.

Prisjakt har också ett rankningssystem för pupuläraste, mest klickade skärmarna. Får räkna manuellt där och då blir siffran lite annan. Av de 100 populäraste skärmarna på prisjakt är 38 stycken "Böjda" där merparten av dem är UW-skärmar. Alltså att 62 procent av de allra mest efterfrågade skärmarna är platta.

Vad som sedan säljs är en annan fråga. Vad som säljs inom olika kategorier är ytterligare en fråga. Jag skulle gissa att den totala försäljningsvolymen av platta stationära skärmar, inklusive skärmar för företag och kontor med liknande, är något högre än 85 procent. Talar vi däremot om försäljning enbart spelskärmar för hörnet där hemma låter ≈60 procent platta skärmar som rätt rimligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av danskung:

VA-paneler är överlag ett budgetalternativ till IPS och ersätter numera TN som prispressarteknik. Generellt är det endast en sak som är bättre med VA och det är kontrastförhållandet rakt framifrån. Resten är överlag sämre, särskilt eftersläp i spel. VA är till och med oanvändbart beroende på användningsområde. Problematiska VA-paneler har segmenterad subpixelstruktur och kan inte återge text och grafik normalt.

Samsung har (på senare år – de har producerat riktigt dåliga VA-skärmar också) däremot lyckats bättre än andra med just VA-panelerna och tyglat mycket av nackdelarna. Fast Samsung är rätt ensamma om detta. Inte en VA-egenskap utan en Samsung-egenskap som utgör undantaget från VA-regeln. Och det är framför allt spelegenskaperna de lyckas med. En välgjord IPS är fortfarande bättre för den som har ytterligare krav på bildkvalitet bortom enklare allroundanvändning.

Är man ute efter VA för i första hand spel är det alltså Samsung man ska vända sig till. Köper man en skärm från andra tillverkare med VA-panel bör man se upp eftersom det inte riktigt är samma upplevelse som man ser hos en Samsung. Och har man krav bortom spelandet bör man verkligen ser upp med VA-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall vi frågar prisjakt den 23/10-22 finns det listat 441 "Böjda" skärmar och 2609 "Platta" listade. Ifall jag postulerar att utbudet följer efterfrågan är det att ca 85 procent vill ha en platt skärm 2022.

Prisjakt har också ett rankningssystem för pupuläraste, mest klickade skärmarna. Får räkna manuellt där och då blir siffran lite annan. Av de 100 populäraste skärmarna på prisjakt är 38 stycken "Böjda" där merparten av dem är UW-skärmar. Alltså att 62 procent av de allra mest efterfrågade skärmarna är platta.

Vad som sedan säljs är en annan fråga. Vad som säljs inom olika kategorier är ytterligare en fråga. Jag skulle gissa att den totala försäljningsvolymen av platta stationära skärmar, inklusive skärmar för företag och kontor med liknande, är något högre än 85 procent. Talar vi däremot om försäljning enbart spelskärmar för hörnet där hemma låter ≈60 procent platta skärmar som rätt rimligt.

Intressanta funderingar men utbudet brukar sällan hänga med efterfrågan. Jag gissar att de flesta som köper grafikkort idag skulle *vilja* ha senaste generationens grafikkort men om man tittar på utbudet så finns det gott om äldre modeller att välja på enligt prisjakt.

Vad jag också menar är ju att om man väl vant sig vid en stor och böjd skärm, så tror jag inte det är många som skulle vilja backa tillbaka och välja en platt skärm.

Antar att detsamma gäller för OLED, som jag bara använt på mobiltelefoner. Skulle jag testa en OLED så är jag säker på att jag aldrig skulle köpa en LCD-panel igen..

Det är ganska vanligt att köra dubbla skärmar men jag tror aldrig jag sett någon placera dem rakt? Och det av en anledning.

Kanske dags för en omröstning likt den här - https://www.sweclockers.com/artikel/35058-snabbkoll-gillar-du...

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Hur är det med emulerat sRGB läge finns det ett sådant på skärmen och hur presterar det?
Det är ju en av de största utmaningarna nuförtiden när i princip alla skärmar klarar betydligt större färgomfång än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

Intressanta funderingar men utbudet brukar sällan hänga med efterfrågan. Jag gissar att de flesta som köper grafikkort idag skulle *vilja* ha senaste generationens grafikkort men om man tittar på utbudet så finns det gott om äldre modeller att välja på enligt prisjakt.

Vad jag också menar är ju att om man väl vant sig vid en stor och böjd skärm, så tror jag inte det är många som skulle vilja backa tillbaka och välja en platt skärm.

Antar att detsamma gäller för OLED, som jag bara använt på mobiltelefoner. Skulle jag testa en OLED så är jag säker på att jag aldrig skulle köpa en LCD-panel igen..

Det är ganska vanligt att köra dubbla skärmar men jag tror aldrig jag sett någon placera dem rakt? Och det av en anledning.

Kanske dags för en omröstning likt den här - https://www.sweclockers.com/artikel/35058-snabbkoll-gillar-du...

Nej, inga "intressanta funderingar" utan tillgängliga data. Vilket är tillförlitligare än att utgå från de egna preferenserna

62 av de 100 mest efterfrågade skärmarna på prisjakt listas som platta.

Sweclockers Snabbkoll: Platt eller välvd skärm? https://www.sweclockers.com/artikel/34657-snabbkoll-platt-ell...

Stämmer väldigt bra överrens med efterfrågan hos Prisjakts 100 populäraste skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja ha en böjd skärm. Väldigt nöjd med min platta 32"

Permalänk
Medlem

Är mest intresserad av skärmar med gsync-ultimate. Aw3423dw är klart intressant och kanske bättre än denna(?), men jag gillar inte böjda skärmar. Väntar på en 27” eller 32” qd-oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Poängen var att det är 2 olika paneltyper om det nu på något sätt var oklart.
Kängan gällde att deras tidigare skärmar i serien (ex.vis 49") definitivt inte har imponerat.
Men det kan vara så att dom har blivit otroligt mkt bättre kvalitetsmässigt senaste 1-2 åren.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Både IPS och VA är bäst - det beror helt på vilka krav man har och vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem

Rejält OT men av ren nyfikenhet måste jag ändå fråga, vad är det för skillnad på @Dinoman och f.d. Dinoman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En välgjord IPS är fortfarande bättre för den som har ytterligare krav på bildkvalitet bortom enklare allroundanvändning.

Tror nog att det är vad du menar men jag skulle nog säga att IPS är det bästa allroundvalet då det är bra på det mesta men inte bäst på något medan VA i första hand är bra för "underhållning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det finns väl som jag ser det bara två skäl att köpa böjda skärmar - antingen för att man gillar det (oavsett anledning) eller för att paneltypen har svårt med betrakningsvinklar och att kurvningen används för att dölja det. Samsung tillverkar vad jag vet bildskärmar/TV-apparater av alla tre typerna av teknik men märkligt nog verkar de påstådda fördelarna med rejält krökta skärmar bara gälla de med VA-paneler

Permalänk
Medlem

[quote postid="19765853" userid="5294" name="Dinoman"]

"I en hobbyvärld där det uppenbarligen finns personer som utan att blinka beställer ett grafikkort för norr om 20k så kan jag anse att en bildskärm för 15k är långt mycket vettigare investering då den kommer hålla två, tre kanske fyra generationer av grafikkort."

Till saken hör även att de där personerna som köper ett grafikkort norr om 20k är även rejält pålästa. De förstår att skärmens pris inte rättfärdigar egenskaperna. Jag tror att många resonerar så och därav är inte den här skärmen värd priset. Hade den varit OLED tänker jag att det ändå varit några tusen för mycket men det är bra närmare att skärmen då är konkurrenskraftig.