Nvidia fimpar Geforce RTX 4080 12 GB – medger vilseledande namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Jag är väldigt nyfiken på vilken prestanda Nvidias tilltänkta 4050, 4060 och 4070 skulle haft. Nu får de förmodligen ändra segmenteringen helt (eller inte?) vilket blir spännande.

Troligen inte. Bara att de döper det till 4070Ti.

Kortet med skadeskjuten AD104 (och 10GB) kan då fortfarande heta 4070 vilket högst troligt ändå var planen från början.

Edit, vilket (troligen) ger iaf nån form av generationshopp:
4070Ti klår 3080Ti
4070 klår 3080 10GB

Lilla AD106 används sen i 4060. Som då förhoppningsvis klår 3070...

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

4080 SE. Var d inte Nvidia som körde m det förr?

Det var ATI som körde med SE, hade själv ett Radeon 9800 SE.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte för att på något sätt försvara de galna priserna, men... Är det inte lite inbillning att man hela tiden måste uppgradera?

Jag tycker att det skett en tydlig, låsning, fördröjning, vad man nu ska säga med spelen och prestandakrav. Om man t.ex. inte spelar i 4k, så finns det vääääldigt lite incitament att köpa de här superdyra korten. Och om man spelar i 4k, behövs snabbare kort än 3080?

Speltillverkare är ju i praktiken bundna till konsolerna som alltid och även om Series X och PS5 är grymma så har ju PC snabbt gått om där.

Jag tycker nog det är jävligare att medelkorten är dyra än att de absolut senaste toppkorten är det. För de som bygger nya system.

Jag hade velat ha mer VRAM för AI, men annars skulle jag inte haft någon större nytta av ett nyare kort än mitt 2060 6gb, inte i 1440p, och då spelar jag ändå mycket.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så länge folk betalar priset som sätts så länge kan dom köra med det.
Glad att jag klarar mig glatt med mitt 1060 fortfarande

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Speltillverkare är ju i praktiken bundna till konsolerna som alltid och även om Series X och PS5 är grymma så har ju PC snabbt gått om där.

Det är ju faktiskt värre än så. Speltillverkarna är bundna till PC som i väldigt många fall är klart sämre än SX/PS5.

(Och så ska vi inte glömma bort Series S heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Inte för att på något sätt försvara de galna priserna, men... Är det inte lite inbillning att man hela tiden måste uppgradera?

Jag tycker att det skett en tydlig, låsning, fördröjning, vad man nu ska säga med spelen och prestandakrav. Om man t.ex. inte spelar i 4k, så finns det vääääldigt lite incitament att köpa de här superdyra korten. Och om man spelar i 4k, behövs snabbare kort än 3080?

Speltillverkare är ju i praktiken bundna till konsolerna som alltid och även om Series X och PS5 är grymma så har ju PC snabbt gått om där.

Jag tycker nog det är jävligare att medelkorten är dyra än att de absolut senaste toppkorten är det. För de som bygger nya system.

Jag hade velat ha mer VRAM för AI, men annars skulle jag inte haft någon större nytta av ett nyare kort än mitt 2060 6gb, inte i 1440p, och då spelar jag ändå mycket.

/hulle.

Så är det absolut!

Andra har påpekat att de som hade bestämt sig för att köpa 4090 hade kunnat ge ännu mer och det stämmer.

Det är väl lite en fråga att unna sig saker: en del kanske har datorer och spel som största intresse och tycker det är värt att skaffa ett 4090. Det är viktigt för dem och ser inget fel med det.

Men ibland får man nästan (hysteri) känslan att folk tror att man måste ha ett 4090, annars går det inte att spela något. Och det var väl din poäng.

Sen kommer det in på vad man egentligen behöver för prestanda och där håller jag med dig helt. Många kort från 10x0 serien duger bra om man inte vill ha RT och 4k m.m.

Det är ingen mänsklig rättighet att spela MS Flightsimulator i 4K liksom.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det var ATI som körde med SE, hade själv ett Radeon 9800 SE.

Nvidia också https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce4-ti-4800-se.c17...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Enligt många här på swec kostar det att vara på topp, att man ska gilla läget och hosta upp kosingen eller sluta gnälla och/eller byta hobby. Detta om något bevisar att massorna faktiskt har något att säga till om. Man behöver inte böja sig framåt och........ja, du fattar.

Personligen tycker jag folk ska fortsätta gnälla. Sånt här beteende ska inte sopas under mattan så enkelt som att man bara behöver "pudla".

I bästa fall slutar denna sh*t show med att folk kan köpa ett 4070 med 3090 prestanda för under 10000. Även om även det är i överkant.

För att förtydliga.
Ja folk ska ha rätt att uttrycka sina åsikter om produkter. I detta fall med 4080 12Gb som (enligt många) aldrig skulle fått den benämningen så gör nVIDIA en pudel (lyssnar på kritiken vilket är ovanligt). Då anser jag att man inte bör gnälla på att dom gör ändringen.
Däremot så är jag inte så säker på att nVIDIA gör en ändring på MSRP om dom bara döper om det till 3070Ti/3070/3xxx whatever

Personligen bryr jag mig knappt om vad dom döper korten till då jag använder tester som riktmärke efter mina prestandabehov.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

För att förtydliga.
Ja folk ska ha rätt att uttrycka sina åsikter om produkter. I detta fall med 4080 12Gb som (enligt många) aldrig skulle fått den benämningen så gör nVIDIA en pudel (lyssnar på kritiken vilket är ovanligt). Då anser jag att man inte bör gnälla på att dom gör ändringen.
Däremot så är jag inte så säker på att nVIDIA gör en ändring på MSRP om dom bara döper om det till 3070Ti/3070/3xxx whatever

Personligen bryr jag mig knappt om vad dom döper korten till då jag använder tester som riktmärke efter mina prestandabehov.

Eller så var det planerat från början, så kallad noisemarketing, så att folket får illusionen av påverkan
Sedan byter de namn på produkten till 4070, eller så har den hetat 4070 i fabrik hela tiden *wink* nvidia betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Eller så var det planerat från början, så kallad noisemarketing, så att folket får illusionen av påverkan
Sedan byter de namn på produkten till 4070, eller så har den hetat 4070 i fabrik hela tiden *wink* nvidia betalar

Ja speciellt när konspirationsteorier lever och frodas.
"Nvidia kartong-kompenserar tillverkare för skrotade Geforce RTX 4080", Sweclockers nypublicerad nyhet.
Men vem vet, det kanske bara är ytterligare ett lager i denna plott att lura alla köpare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag sitter med 8gb vram på mitt 1080 som klarar en bandbredd på 320gb/s. Jag försöker förstå vilka vansinnigt snabba kort som Nvidia och AMD levererar. Nu spelar jag mest Dota2 så kanske inte är betydelsefullt alls.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

I stand corrected!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

3xxx whatever

Om de väljer exakt det namnet (ja, fast en 4 då) så är de i mitt tycke kungar för evigt! Vilken revansch det hade varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Inte för att på något sätt försvara de galna priserna, men... Är det inte lite inbillning att man hela tiden måste uppgradera?
/hulle.

Ja, i många fall.
men, som vr-nörd är det inte kul att vänta fyra år på ett kort som orkar driva en reverb fullt ut - tre år gammal panel i den.
om en väntar på att kortet ska ens existera, eller bara att priset bli humant, eller bägge samtidigt (i tre år), blir det oavsett lång tid att vänta. Spelen man spelar behöver inte vara nya en gång - elite dangerous och euro truck knäcker lätt ett 3090 med detta headset, både amd och nvidias flaggskepp blir de första som är snabba nog att komfortabelt maxa det (med någorlunda upplösning)

Men att kasta sig på ett 4090 utan att se vad amd släpper? Varför? Och blåsa 16 000 på att leka med lite AI? ehhhh.
Finns massor av kort att köpa begagnat också, ser inte varför en med 1070, rift S och 7700k skulle behöva dregla över 4090 om det inte är en tonårshjärna.