TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samma svar för övrigt – utöver detaljerna @edson ger nedan.

Överlag kan man se LG:s OLED-modeller från 2019, 2020, 2021 och 2022 som likvärdiga i bildkvalitet när de ges likvärdiga förutsättningar. Så det som skiljer sig är behovet bortom bildkvalitet, likt exempelvis 4K/120-kapaciteten.

Tack! Du skriver att C har bättre AI-uppskalning än B, om jag förstår dig rätt. Jag kan inte utläsa detta från Rtings jämförelse-verktyg. Är detta något du har egen erfarenhet av eller vad är din källa?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Tack! Du skriver att C har bättre AI-uppskalning än B, om jag förstår dig rätt. Jag kan inte utläsa detta från Rtings jämförelse-verktyg. Är detta något du har egen erfarenhet av eller vad är din källa?

Bättre processor ger mer kraft till bättre algoritmer, om det faktiskt gör skillnad är helt oklart. Se till att källan matar ut 2160p så behöver inte TVn skala alls. Annars är det oklart om det är synliga skillnader eller inte

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Tack! Du skriver att C har bättre AI-uppskalning än B, om jag förstår dig rätt. Jag kan inte utläsa detta från Rtings jämförelse-verktyg. Är detta något du har egen erfarenhet av eller vad är din källa?

AI-uppskalningen hos A9-processorn är maskintränad på att detektera "scener", likt actionfilm, nyhetssändning, sport etc. där A7-processorn kör en generisk allt-i-ett-träning. Detta enligt LG då som talat om detta i flera år.

Förutsätter att man kör AI-bildlägena, vilket är det första jag stänger av och aldrig använder eftersom det ser ut som ett barn gett sig på bilden och kladdat med vattenfärger. Det försämrar kvalitetsbild, säg 1080p från Blu-ray och det försämras mycket och dessutom godtyckligt.

Nu kan man kanske kan tycka det fungerar med linjär-TV från väggen och liknande om bilden ändå är så fabulöst usel från början. Då är man på den där liknelsen att sminka grisen och polera bajskorven. Går inte riktigt att testa "bäst" under en sådan förutsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AI-uppskalningen hos A9-processorn är maskintränad på att detektera "scener", likt actionfilm, nyhetssändning, sport etc. där A7-processorn kör en generisk allt-i-ett-träning. Detta enligt LG då som talat om detta i flera år.

Förutsätter att man kör AI-bildlägena, vilket är det första jag stänger av och aldrig använder eftersom det ser ut som ett barn gett sig på bilden och kladdat med vattenfärger. Det försämrar kvalitetsbild, säg 1080p från Blu-ray och det försämras mycket och dessutom godtyckligt.

Nu kan man kanske kan tycka det fungerar med linjär-TV från väggen och liknande om bilden ändå är så fabulöst usel från början. Då är man på den där liknelsen att sminka grisen och polera bajskorven. Går inte riktigt att testa "bäst" under en sådan förutsättning.

Är helt med på vad du menar med polera bajskorven. Men om man har en källa som kvalitetsmässigt ligger mellan linjär-TV och 1080p Blu-ray, t.ex SD DVD - hur är läget då? Har man nytta av AI-bildlägena eller gör de mer skada än nytta? Och om man har nytta av dem, presterar C-modellerna bättre än B-modellerna?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Är helt med på vad du menar med polera bajskorven. Men om man har en källa som kvalitetsmässigt ligger mellan linjär-TV och 1080p Blu-ray, t.ex SD DVD - hur är läget då? Har man nytta av AI-bildlägena eller gör de mer skada än nytta? Och om man har nytta av dem, presterar C-modellerna bättre än B-modellerna?

Jag har kört 720p in i min B1 och kan inte klaga avsevärt, det blir ju dock ganska trevligt mappat in i 2160p

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Är helt med på vad du menar med polera bajskorven. Men om man har en källa som kvalitetsmässigt ligger mellan linjär-TV och 1080p Blu-ray, t.ex SD DVD - hur är läget då? Har man nytta av AI-bildlägena eller gör de mer skada än nytta? Och om man har nytta av dem, presterar C-modellerna bättre än B-modellerna?

Bra skalning av DVD framhäver originalets kvalitet utan att tillföra mer än vad som fanns där från början. Samtidigt som det försöker dölja skavanker från mpeg2-komprimeringen, sammanflätningen och subsamplingen som ju annars skulle bli förstorat med skalning. Det är en ganska tunn linje att vandra på.

AI-läget är istället mer godtyckligt och försöker addera och göra saker med bilden som inte fanns där från början, vilket i strikt mening inte är att prestera bättre utan göra det sämre. "AI-uppskalning" är nog en dålig beskrivning, så ska försöka sluta med den.

Har inte haft B- och C samtidigt för att testa hur det skiljer. Ser det heller inte som särskilt väl användning av en begränsad tid. Kan bara konstatera att det är annorlunda. Räcker med en sekund för att se att bilden inte riktigt ser ut som den ska i AI-läget.

Men ifall det är FOMO:n som driver ditt köp, välj då C1 så slipper man fundera på ifall man valde den sämre eller inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

Oh, kan väl tillägga att LG inte är ensamma om att köra med maskintränade algoritmer för skalning. Mest att LG är mer på med detta i sin marknadsföring och produktgenomgångar. Tyvärr verkar tillverkarna i flera fall sätta detta som globala inställningar snarare än det som är mer rimligt per källa och bildläge.

Sony har som exempel Reality Creation-funktionen (märkligt översatt till "Naturtrogen återgivning) sedan många år som då är "databas-baserad" och det är bortom min kunskap (och nivån på informationen) att bedöma hur mycket AI och maskininlärning det handlar om de olika fallen.

Sonys funktion är i alla fall knuten till bildinställningen och ingången samt kan justeras hur starkt den ska jobba. Samsung och LG med flera kör istället en global AI-bild: on/off eller i bästa fall AI: off, low, mid eller high.

Permalänk
Medlem

Efter att ha följt denna tråden ett litet tag slog jag till på en LG 65B1, bra pris på den, 12000:-. Får blunda under Black Friday om det kommer ut något mer prisvärt. Känns som B2:an eller C2:an inte kommer gå så lågt ner i pris.

Någon som känner till hur det ser ut på den faktiska hårdvarufronten i dessa apparater är den lik mellan a/b/c-modellerna? AI-uppskalningen förstod jag det som det var olika chip då men hur ser det ut med resten? Det jag är ute efter är om det går att låsa upp några funktioner från de dyrare modellerna i service-menyn eller på annat vis?

Den senaste LG-tvn jag hade från ca 08 kunde man enkelt gå in i service-menyn och slå på mediafunktionerna från de dyrare modellerna.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Efter att ha följt denna tråden ett litet tag slog jag till på en LG 65B1, bra pris på den, 12000:-. Får blunda under Black Friday om det kommer ut något mer prisvärt. Känns som B2:an eller C2:an inte kommer gå så lågt ner i pris.

Någon som känner till hur det ser ut på den faktiska hårdvarufronten i dessa apparater är den lik mellan a/b/c-modellerna? AI-uppskalningen förstod jag det som det var olika chip då men hur ser det ut med resten? Det jag är ute efter är om det går att låsa upp några funktioner från de dyrare modellerna i service-menyn eller på annat vis?

Den senaste LG-tvn jag hade från ca 08 kunde man enkelt gå in i service-menyn och slå på mediafunktionerna från de dyrare modellerna.

Om du ändrar något i servicemenyn så ryker garantin direkt, inkl. inbränningsgarantin.

Huruvida det räcker med att ta kort på alla inställningar så man återställer innan garantiärende vet jag inte. Det finns ingen knapp för att återställa inställningarna.

Händer något så man inte kommer in i menyn (tex svart bild av någon anledning) så är det ju kört.

Du behöver även köpa en ny fjärrkontroll om du vill nå menyn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pingo88:

Någon som känner till hur det ser ut på den faktiska hårdvarufronten i dessa apparater är den lik mellan a/b/c-modellerna? AI-uppskalningen förstod jag det som det var olika chip då men hur ser det ut med resten? Det jag är ute efter är om det går att låsa upp några funktioner från de dyrare modellerna i service-menyn eller på annat vis?

Den senaste LG-tvn jag hade från ca 08 kunde man enkelt gå in i service-menyn och slå på mediafunktionerna från de dyrare modellerna.

Skillnaden A, B, C och G är hårdvara och konstruktion så inte mycket som rimligen kan aktiveras i någon meny. Även om exempelvis A2 eventuellt (jag har inte detaljstuderat en A-modell ännu) skulle kunna bruka samma 120 Hz-kapabla panel som övriga modeller är all annan hårdvara, inklusive HDMI-anslutningarna på 4K/60-nivå.

A7- och A9-processorn ska vara två olika processorer enligt LG. De finesser som A9:n erbjuder finns inte i A7:n. Nu är det tänkbart att det är samma processor fast med delar avstängda på A7:n. LG tillverkar tiotals miljoner TV om året. Gissar att det ekonomiskt bär sig att parallellt tillverka flera processormodeller snarare än att bara tillverka den dyraste som sedan stryps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du ändrar något i servicemenyn så ryker garantin direkt, inkl. inbränningsgarantin.

Huruvida det räcker med att ta kort på alla inställningar så man återställer innan garantiärende vet jag inte. Det finns ingen knapp för att återställa inställningarna.

Händer något så man inte kommer in i menyn (tex svart bild av någon anledning) så är det ju kört.

Du behöver även köpa en ny fjärrkontroll om du vill nå menyn.

Det är ju så klart en risk. Fördelarna måste ju överväga den risken.

Skrivet av Laxpudding:

Skillnaden A, B, C och G är hårdvara och konstruktion så inte mycket som rimligen kan aktiveras i någon meny. Även om exempelvis A2 eventuellt (jag har inte detaljstuderat en A-modell ännu) skulle kunna samma 120 Hz-kapabla panel är all annan hårdvara, inklusive HDMI-anslutningarna på 4K/60-nivå.

A7- och A9-processorn ska vara två olika processorer enligt LG. De finesser som A9:n erbjuder ska helt inte finns etsade i A7:n. Tänkbart att det är samma processor fast med delar avstängda på A7:n. LG tillverkar tiotals miljoner TV om året. Gissar att det ekonomiskt bär sig att parallellt tillverka flera processormodeller snarare än att bara tillverka den dyraste som sedan stryps.

Låter som det inte finns så mycket att hämta där då. Synd!

Valde dock b1:n för den var ganska väl avvägd mot mina behov. Svårt att se att jag kommer behöva fler än 2 x 4k120hz t.ex. men är ju alltid roligt när man kan få mer ut ur en pryl än vad den ursprungligen hade.

Efter att ha läst era svar tror jag att jag kommer låta bli servicemenyn för överskådlig framtid! Kommer nog dessutom mestadels använda min shield för smarttv-funktionerna om inte webos överträffar mina förväntningar.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Efter att ha följt denna tråden ett litet tag slog jag till på en LG 65B1, bra pris på den, 12000:-. Får blunda under Black Friday om det kommer ut något mer prisvärt. Känns som B2:an eller C2:an inte kommer gå så lågt ner i pris.

Någon som känner till hur det ser ut på den faktiska hårdvarufronten i dessa apparater är den lik mellan a/b/c-modellerna? AI-uppskalningen förstod jag det som det var olika chip då men hur ser det ut med resten? Det jag är ute efter är om det går att låsa upp några funktioner från de dyrare modellerna i service-menyn eller på annat vis?

Den senaste LG-tvn jag hade från ca 08 kunde man enkelt gå in i service-menyn och slå på mediafunktionerna från de dyrare modellerna.

Skrivet av nu1mlock:

Om du ändrar något i servicemenyn så ryker garantin direkt, inkl. inbränningsgarantin.

Huruvida det räcker med att ta kort på alla inställningar så man återställer innan garantiärende vet jag inte. Det finns ingen knapp för att återställa inställningarna.

Händer något så man inte kommer in i menyn (tex svart bild av någon anledning) så är det ju kört.

Du behöver även köpa en ny fjärrkontroll om du vill nå menyn.

Inte helt säkert men har hör att det finns en servicelog som skriver ner allt som pillas på inklusive servicemenyn, så skulle tänka över en extra gång innan jag pillar där

Dock kan man öppna servicemenyn via hdmi från windows utan specifik service-fjärrkontroll om man är sugen

Jag har inte känt något behov alls med min B1, men alla är olika

Bra början på inställningar finns till exempel här:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Viktigaste är att stänga av eco mode och alla ai-grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte helt säkert men har hör att det finns en servicelog som skriver ner allt som pillas på inklusive servicemenyn, så skulle tänka över en extra gång innan jag pillar där

Dock kan man öppna servicemenyn via hdmi från windows utan specifik service-fjärrkontroll om man är sugen

Jag har inte känt något behov alls med min B1, men alla är olika

Bra början på inställningar finns till exempel här:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Viktigaste är att stänga av eco mode och alla ai-grejer

Nog säkrast att låta bli ändå. Jag som lever kvar i en värld där man ska root:a och jailbreak:a bara för att det går!

Verkar som det räcker med ett pc-program samt att dator och tv är kopplad till samma WiFi för service meny.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/sbords/how_to_a...

Tack för tipset på inställningar! Hittade denna youtube-video med som jag tyckte var bra: https://youtu.be/YhWOH6pNjE8

Nu väntar jag bara på att få min tv! Måste vänta till slutet på nästa vecka för att frakten skulle vara gratis...

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem

Är denna tv något att ha även om det är 2021 års modell? LG OLED55C15. Min nuvarande Tv får nya vita streck varje vecka nu så den är på sista versen, hoppas jag orkar vänta 1 månad då Black week börjar men skulle den pajja nu ordentligt innan så blir det troligen LG OLED55C15 om den är något att ha.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är denna tv något att ha även om det är 2021 års modell? LG OLED55C15. Min nuvarande Tv får nya vita streck varje vecka nu så den är på sista versen, hoppas jag orkar vänta 1 månad då Black week börjar men skulle den pajja nu ordentligt innan så blir det troligen LG OLED55C15 om den är något att ha.

absolut inget fel på den. en riktigt bra tv. du kommer inte ångra dig om du slår till på den. personligen tycker jag inte skillnaderna mellan årets modell och förra årets modell är tillräckligt stora för att motivera prisskillnaden.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

är denna värt pengarna om jag vill ha den till spel från datorn och för film, kompleteras med mitt ljudsystem som jag redan har

@laxpudding jag hittar inget om den modellen i din guide så därför frågar jag ☺️

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oskar99:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

är denna värt pengarna om jag vill ha den till spel från datorn och för film, kompleteras med mitt ljudsystem som jag redan har

@laxpudding jag hittar inget om den modellen i din guide så därför frågar jag ☺️

Det är en 2022-modell och den som följer upp QLED850 från 2021 – vilken återfinns i guiden. Verkar vara specifik modell för El-G. Det är en modell som är en parantes i sammanhanget. Dess existens har varit baserad på att svenska kunder ofta efterfrågar interpolering och lite bättre finish på sina modeller.

Så man tar en enklare modell och adderar detta. Jag vet inte hur mycket den adderar mot 2022:års TCL C735 som är en kapabel men enkel mellanklass. Snyggare finish och bättre högtalare hos QLED850 verkar vara idén. Samma 4K/144-kapacitet som C735.

Om målet är primärt att ansluta TV:n till datorn så är det nog värt att fundera på en modell som är bekräftad för just anslutning till datorn där informationen om hur det fungerar är väl spridd. Jag kommer att koppla C735 till PC framöver, men det kan dröja länge innan det blir en artikel.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Clasito:

Köper du deras skräpmodeller kanske det men som jag skrev för några veckor sedan, min 706 har bra menyer och känns rapp. Vilken modell siktar du på?

Ingen särskilld just nu. Var typ min farsa som ville ha min TV så han tyckte jag skulle köpa ny lol :P.

Dock kommer jag troligtvis inte köpa på ett år typ, så är mest för framtiden.
Ska köpa ny bostad i vår troligtvis och flytta. Så pengar till det + grejer till lägenheten.

Blir och köpa lite andra nödvändigheter på BF dock.
Om min TV inte hinner paja då.

Men min 10k för att få en vettig eller? Har väl bara detta som krav.
amblight x3 eller 4. (Alltså på sidorna och uppe, eller på alla sidor)
Sedan HDMI 2.1 + ARC
Toshlink (det för digitalt ljud, ska koppla in min förstärkare)
Sedan 4k så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ingen särskilld just nu. Var typ min farsa som ville ha min TV så han tyckte jag skulle köpa ny lol :P.

Dock kommer jag troligtvis inte köpa på ett år typ, så är mest för framtiden.
Ska köpa ny bostad i vår troligtvis och flytta. Så pengar till det + grejer till lägenheten.

Blir och köpa lite andra nödvändigheter på BF dock.
Om min TV inte hinner paja då.

Men min 10k för att få en vettig eller? Har väl bara detta som krav.
amblight x3 eller 4. (Alltså på sidorna och uppe, eller på alla sidor)
Sedan HDMI 2.1 + ARC
Toshlink (det för digitalt ljud, ska koppla in min förstärkare)
Sedan 4k så klart.

om du vill ha ambilight så är det väl bara Phillips som erbjuderer detta nu för tiden? så då har du ju minskat urvalslistan ganska rejält.

har en kompis som har en några år gammal Philips tv (kan fråga om specifik modell). han upplever åtminstone inte att menyer eller liknande är sega.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

absolut inget fel på den. en riktigt bra tv. du kommer inte ångra dig om du slår till på den. personligen tycker jag inte skillnaderna mellan årets modell och förra årets modell är tillräckligt stora för att motivera prisskillnaden.

Tror ni att denna modell kommer bli mycket billigare under black friday? eller modellen som kom efter?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ingen särskilld just nu. Var typ min farsa som ville ha min TV så han tyckte jag skulle köpa ny lol :P.

Dock kommer jag troligtvis inte köpa på ett år typ, så är mest för framtiden.
Ska köpa ny bostad i vår troligtvis och flytta. Så pengar till det + grejer till lägenheten.

Blir och köpa lite andra nödvändigheter på BF dock.
Om min TV inte hinner paja då.

Men min 10k för att få en vettig eller? Har väl bara detta som krav.
amblight x3 eller 4. (Alltså på sidorna och uppe, eller på alla sidor)
Sedan HDMI 2.1 + ARC
Toshlink (det för digitalt ljud, ska koppla in min förstärkare)
Sedan 4k så klart.

Deras 55-tum OLEDs var runt 10k det senaste året och de uppfyller dina krav.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att införskaffa mig en LG 55C1 att använda som både datorskärm och som TV. Mestadels av tiden kommer den dock används som datorskärm till arbete och är lite nojjig att burn-in ska vara ett problem. Vill helst inte behöva tänka på att ha en viss bakgrundsbild, alltid rätt inställningar eller att inte lämna något särskilt fönster om jag lämnar datorn osv.

Borde jag helt enkelt kolla på någon annan skärm för mitt användningssyfte eller är burn-in inte ett så stort problem som det ibland verkar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chkeh:

Jag funderar på att införskaffa mig en LG 55C1 att använda som både datorskärm och som TV. Mestadels av tiden kommer den dock används som datorskärm till arbete och är lite nojjig att burn-in ska vara ett problem. Vill helst inte behöva tänka på att ha en viss bakgrundsbild, alltid rätt inställningar eller att inte lämna något särskilt fönster om jag lämnar datorn osv.

Borde jag helt enkelt kolla på någon annan skärm för mitt användningssyfte eller är burn-in inte ett så stort problem som det ibland verkar?

LG:s OLED är en TV som extraknäcker som bildskärm. Den är inte hundra som en bildskärm som extraknäcker som TV.

Testar 42:n här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem

Såg tidigare att Sony XR-55X90J rekommenderades men är det värt att vänta till Black week och hoppas på att LG släpper en version C oled för runt 10k?

Jag streamar via en AppleTV 4K för tillfället, och har dom flesta streaming tjänsterna samt en XBOX Series X och Telenor Stream.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Såg tidigare att Sony XR-55X90J rekommenderades men är det värt att vänta till Black week och hoppas på att LG släpper en version C oled för runt 10k?

Med BF bara veckor bort är svaret kortfattat och enkelt: Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Med BF bara veckor bort är svaret kortfattat och enkelt: Ja!

Gissar att LG OLED slår Sony XR-55X90J i kvalitet. Mer än 10K kan jag inte lägga ut på TV

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Såg tidigare att Sony XR-55X90J rekommenderades men är det värt att vänta till Black week och hoppas på att LG släpper en version C oled för runt 10k?

Jag streamar via en AppleTV 4K för tillfället, och har dom flesta streaming tjänsterna samt en XBOX Series X och Telenor Stream.

Är det 55” du vill ha så kostar den ju under 11k nu:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk

frågan är ska man köpa en b2a för 15tkr via benify eller kommer den ändå sjunka i pris vid black friday?
Den kostar runt 23tkr hos återförsäljare, alternativt kanske c1an går ner till 10 000 kr de närmsta månaderna.
Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

frågan är ska man köpa en b2a för 15tkr via benify eller kommer den ändå sjunka i pris vid black friday?
Den kostar runt 23tkr hos återförsäljare, alternativt kanske c1an går ner till 10 000 kr de närmsta månaderna.
Vad säger ni?

Både B1 och C1 är i princip slut nu eller väldigt snart, det är de sista exemplaren som ryker nu.

B2 65" för cirka 16k via Benify känns som en helt OK deal, svårt att spekulera i och den kommer vara billigare vid BF. Får jag gissa, sannolikt ja.

Behöver ni en TV idag idag? Köp. Annars avvaktar ni.

Permalänk
Skrivet av edson:

Både B1 och C1 är i princip slut nu eller väldigt snart, det är de sista exemplaren som ryker nu.

B2 65" för cirka 16k via Benify känns som en helt OK deal, svårt att spekulera i och den kommer vara billigare vid BF. Får jag gissa, sannolikt ja.

Behöver ni en TV idag idag? Köp. Annars avvaktar ni.

Frågan är om den kommer sjunka under 15 000 kr?
Jag hade planerat att köpa c1an för 14-15tkr men enligt rtings så är b2an 2022 bättre än c1an på nästan alla punkter.