Sword of Aragon (SSI 1989)

Permalänk
Hedersmedlem

Sword of Aragon (SSI 1989)

Är det flera här än mig som minns kvällarna framför datorn (i mitt fall en AMIGA 500) , vilket förvisso troligen kräver att ni precis som mig tillhör det äldre gardet här på sweclockers.com, spelandes Sword of Aragon som släpptes av Strategic Simulations, Inc (SSI) 1989?

Sword of Aragon - Wikipedia, the free encyclopedia

Spelet är idag abandonware och finns att ladda hem lite varstans. Har tyvärr inte lyckats få igång det på min Win 7 64-burk.

Kan än idag se tillbaka till dagarna (och framför allt kvällarna) i mitt pojkrum framför bildskärmens fladdrande sken och ljudet av 8-bits högkvalitativ musik!

Hittade en sida på nätet där en av utvecklarna till originalspelet verkar ha skapat något slags onlinespel av hela konceptet (om jag förstått det hela korrekt). Har inte testat det än men ska ge det en chans framöver tänkte jag.

Aragon Online Home Page

Så, finns det några andra här som precis som jag minns detta spel som ett av dåtidens (och kanske till och med nutidens!) bästa datorspel!

Shit vad gammal man börjar bli...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Dags för en uppdatering sådär 12 år senare. Spelet finns sedan dryga året på GOG, självklart helt DRM-fritt, efter att licensen köpts av Ryan Waller, en amerikansk spelutvecklare.

Det finns även en liten kult för detta mästerverk på Facebook där Russel Schilling, en av de två ursprungliga utvecklarna är aktiv. Det talas även om att en re-make av spelet utvecklas, hur det blir med det får tiden utvisa.

Ping @Enlightener 😁

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Dags för en uppdatering sådär 12 år senare. Spelet finns sedan dryga året på GOG, självklart helt DRM-fritt, efter att licensen köpts av Ryan Waller, en amerikansk spelutvecklare.

Det finns även en liten kult för detta mästerverk på Facebook där Russel Schilling, en av de två ursprungliga utvecklarna är aktiv. Det talas även om att en re-make av spelet utvecklas, hur det blir med det får tiden utvisa.

Ping @Enlightener 😁

Jag tror det får bli en nostalgitripp med SSI senare i veckan!

Permalänk
Medlem

Jag skriver ett stödinlägg så att @Überklass inte ska känna sig så ensam.

Är för ung för att kunna relatera till nätter framför Amigaskärmen. Men jag sekundär-gläds åt alla som kan finna små nuggets av barndomsnostalgi i vardagen, så good for you

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Jag skriver ett stödinlägg så att @Überklass inte ska känna sig så ensam.

Är för ung för att kunna relatera till nätter framför Amigaskärmen. Men jag sekundär-gläds åt alla som kan finna små nuggets av barndomsnostalgi i vardagen, så good for you

@Gorian, Du är härmed dubbad till stöd-riddare av Aragon! <3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

@Gorian, Du är härmed dubbad till stöd-riddare av Aragon! <3

<3

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom ni alla har längtat så otroligt mycket så har kan jag härmed berätta att världens bästa spel - Sword of Aragon - nu även finns på Steam för småpengar (5,69€)

Sword of Aragon @ Steam

Det cirkulerar även rykten om att Gabe Newell är en hängiven Sword of Aragon-spelare!*

*) som eventuellt kan vara eller inte vara falska, kanske.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem

Kul med Amiga-nostalgi! Själv spelade jag mycket Warlords av just SSI men jag har nog bäst minne av Utopia - Creation of a Nation (https://en.wikipedia.org/wiki/Utopia:_The_Creation_of_a_Natio...) som jag lade ner väldigt många timmar på på mellan och högstadiet. Det börjar bli oroande många år sedan nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Shit vad gammal man börjar bli...

Och nu är du 15 år äldre än när du tyckte så. Coolt att inse att du var ung vid det tillfället va?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag spelade mest Buck Rogers och andra ssi-spel men missade sword of aragon

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------