Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det tror jag inte.
Inte mer än att det naturligtvis kräver mer jobb att optimera fler plattformar, som det var med PS4/PRO.
Beror nog snarare på vilken spelmotor som används.
Matrix Unreal5 visade ungefär vad konsolen är kapabel till och vi kommer hamna på runt 30 fps med DRS.

Next-gen titlar måste ha klenare Series S med i åtanke. Något avtal med Microsoft läste jag.

Unreal5 är i sin begynnelse och det går att optimera det för 60 fps med. Man får ju helt enkelt tumma med grafikelement.

Min killgissning är att pandemin och hemarbete sätter käppar i hjulen för många. Inte riktigt som förr och är nog oerhört viktigt med daglig ögonkontakt i en spelutveckling. Min kusin har jobbat för DICE och han nämner bla detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Next-gen titlar måste ha klenare Series S med i åtanke. Något avtal med Microsoft läste jag.

Hela idén med multiplattform är skalbarhet.
Att företagen helst vill slippa arbete är väl självklart och maximera vinsten.
Men kan MS och Sony optimera spelen finns det inget hinder för andra att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hela idén med multiplattform är skalbarhet.
Att företagen helst vill slippa arbete är väl självklart och maximera vinsten.
Men kan MS och Sony optimera spelen finns det inget hinder för andra att göra samma sak.

På tal om Sony och optimeringar så kommer God of War Ragnarok ha 30fps, 60fps, 40fps och "targeting 120fps". Precis som sig bör.

https://press-start.com.au/news/playstation/2022/10/21/god-of...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

På tal om Sony och optimeringar så kommer God of War Ragnarok ha 30fps, 60fps, 40fps och "targeting 120fps". Precis som sig bör.

Ser fram emot jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Kan någon här förklara varför 40 fps-lägen kräver VRR? Jag har 120hz tv, så 40 fps bör inte vara ett problem men som jag förstår det krävs också—av någon outgrundlig anledning—att även VRR stöds. 🤔

Nej det gör det väl inte? Ratchet fick 40fps innan ps5 fick VRR.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tjena gott folk!

Tänkte bara höra med er vad som verkar vara ett bra pris att sälja en oöppnad PS5 standard edition för?

Fick den förra julen men har ärligt talat inte kommit ut några spel som lockat för att slita upp kartongen, samt inget på horisonten som lockar heller som inte finns till PC, eller jo kanske det senaste Horizon spelet men kommer förhoppningsvis till PC så småningom.

Ha det toppen, och spela på!

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Tänkte bara höra med er vad som verkar vara ett bra pris att sälja en oöppnad PS5 standard edition för?

Samma pris som du köpte den för.
Det läggs ut typ flera stycken om dagen på blocket för överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Tjena gott folk!

Tänkte bara höra med er vad som verkar vara ett bra pris att sälja en oöppnad PS5 standard edition för?

Fick den förra julen men har ärligt talat inte kommit ut några spel som lockat för att slita upp kartongen, samt inget på horisonten som lockar heller som inte finns till PC, eller jo kanske det senaste Horizon spelet men kommer förhoppningsvis till PC så småningom.

Ha det toppen, och spela på!

Runt dagens inköpspris? Med tanke på att du fick den förra julen är ett alternativ att du packar upp burken, kollar vilken version den har (troligtvis 4.03) och håller på den tills ett s.k. jailbreak kommer. Hackare har kommit en bra bit på vägen men det är en svår bit kvar för dem innan man kan köra homebrew och mindre legala saker på den. Kanske någon som är villig att betala extra när detta väl blir möjligt.

Om du kör på alternativet koppla inte upp den mot internet så den uppdateras men mer än så ska vi nog inte skriva om ämnet.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej det gör det väl inte? Ratchet fick 40fps innan ps5 fick VRR.

Ja just det, så är det ju (gäller väl även Spider Man-spelen?)! Men senast idag läste jag att GoW: Ragnarök kräver VRR om en vill köra 40 fps-läget. Har för mig att jag läst det om något/några annat spel också, men minns ej vilket/vilka.

Skrivet av Myllerman:

*Jag har fredagshuvud.. 120hz borde i teorin såklart funka, det har du rätt i. 3x40 blir 120hz så är jämt. Antar att spelet inte kan hålla konstant 40fps därav VRR krav kanske.

Ja det skulle nog faktiskt kunna vara så enkelt.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Spelet ingår i Xbox Game Pass men trots att jag har ett XSX med Game Pass Ultimate så är jag inte ett dugg intresserad av att spela spelet i 30fps för 0kr. Jag tyckte ettan var riktigt bra.

30fps är inte godkänt 2022 och spelet klarar inte ens av 30fps.

Bra spel men man blir ju lite snurrig i huvudet efter ett tag att spela i 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det tråkiga är ju att på PC lägger de på en massa värdelösa kopieringsskydd som förstör upplevelsen (hej Resident Evil Village mm..).

Inte kört village men det där känns ju oftast som en myt. Jag kan inte minnas något kopieringsskydd sedan urminnes dagar som ställt till det. Eller syftar du på skydd mot moddar och fusk?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte kört village men det där känns ju oftast som en myt. Jag kan inte minnas något kopieringsskydd sedan urminnes dagar som ställt till det. Eller syftar du på skydd mot moddar och fusk?

Med just RE Village blev det mer eller mindre bevisat att DRM medförde stutterings när spelet crackades:

https://www.youtube.com/watch?v=UXZGCwAJpbM

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Vi har ett bra år framför oss nu. Först Crisis core, sedan detta för att slutligen få 7:an del 2!
Sjukt fet trailer!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som har bättre koll kring PS5 God of War Ragnarök Edition/Bundle? Kommer det ens att finnas?

Släpper dom en Horizon-bundle känns det inte orimligt att en GoW-bundle också släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Någon som har bättre koll kring PS5 God of War Ragnarök Edition/Bundle? Kommer det ens att finnas?

Släpper dom en Horizon-bundle känns det inte orimligt att en GoW-bundle också släpps.

Det släpps ett bundle med PS5 och God of War på releasedagen. Om det kommer gå att få tag på är dock en helt annan femma.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Någon som kör A Plague Tale Requim? Är 30 fps förödande?

Tänker ändå att det är ett typ av spel det ändå kan fungera på.. inget shooterspel typ.

Funkar ypperligt i 40 fps iaf när man har 120Hz.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Är grymt taggad på det här spelet. Det är det spelet som släpps i år som möjligen skulle kunna bli årets bästa spel för mig. Just nu är Horizon Forbidden West det bästa jag har har spelat hittills, som är släppt i år.

Permalänk

Börjar bli dags att utöka lagringen i konsolen. Finns det något specifikt internt SSD ni rekommenderar? Helst ett lättmonterat sådant (orkar inte trixa för mycket med tredjepart-heatsinks som kan vara jobbiga, så allra helst SSD:s med redan installerade heatsinks på). Läst att Corsair MP600 PRO LPX rekommenderas på flertalet ställen. Den verkar dock inte ha någon heatsink på, eller?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Tiny Tina's Wonderlands Next-Level Edition - PlayStation 5
369 kr
https://www.spelbutiken.se/produkt/tiny-tinas-wonderlands-nex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Börjar bli dags att utöka lagringen i konsolen. Finns det något specifikt internt SSD ni rekommenderar? Helst ett lättmonterat sådant (orkar inte trixa för mycket med tredjepart-heatsinks som kan vara jobbiga, så allra helst SSD:s med redan installerade heatsinks på). Läst att Corsair MP600 PRO LPX rekommenderas på flertalet ställen. Den verkar dock inte ha någon heatsink på, eller?

Det finns några iallafall som säljs med heatsink, som är bekräftade att dom ska funka med PS5:an. Dock är dom inte direkt på sin lägsta nivå prismässigt just nu. Vet inte om det är 1TB du hade tänkt dig, men jag utgår ifrån det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5831594
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586264
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729668

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Börjar bli dags att utöka lagringen i konsolen. Finns det något specifikt internt SSD ni rekommenderar? Helst ett lättmonterat sådant (orkar inte trixa för mycket med tredjepart-heatsinks som kan vara jobbiga, så allra helst SSD:s med redan installerade heatsinks på). Läst att Corsair MP600 PRO LPX rekommenderas på flertalet ställen. Den verkar dock inte ha någon heatsink på, eller?

Black Friday närmar ju sig. Tror att det blir mycket ssder till kampanjpris då, vi har ju haft mycket kampanjer redan. Säljs väl ut för att göra plats för pci-e 5.0 diskar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Det finns några iallafall som säljs med heatsink, som är bekräftade att dom ska funka med PS5:an. Dock är dom inte direkt på sin lägsta nivå prismässigt just nu. Vet inte om det är 1TB du hade tänkt dig, men jag utgår ifrån det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5831594
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586264
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729668

Tack! Skulle du säga att alla ovan är likvärdiga? Ingen åsikt kring den SSD:n jag nämnde ovan?

Skrivet av TaunyTiger:

Black Friday närmar ju sig. Tror att det blir mycket ssder till kampanjpris då, vi har ju haft mycket kampanjer redan. Säljs väl ut för att göra plats för pci-e 5.0 diskar.

Glömde bort att Black Friday är bakom hörnet. Kanske avvaktar ett tag.

Förresten, idag har jag ett par 3D-pulse-hörlurar jag använder ihop med PS5:an. Någon som testat Sonys nya H7/H9 och kan uttrycka sig kring skillnader i ljudkvaliteten? Värt att uppgradera?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tack! Skulle du säga att alla ovan är likvärdiga? Ingen åsikt kring den SSD:n jag nämnde ovan?

Glömde bort att Black Friday är bakom hörnet. Kanske avvaktar ett tag.

Förresten, idag har jag ett par 3D-pulse-hörlurar jag använder ihop med PS5:an. Någon som testat Sonys nya H7/H9 och kan uttrycka sig kring skillnader i ljudkvaliteten? Värt att uppgradera?

Kan egentligen inte säga mycket om dessa, förutom vad jag hört och sett i olika tester, har inte testat nån av dom själv. Jag vet bara att dom är bekräftade att stödjas av PS5:an. Tror inte nån av dom är ett direkt dåligt val, gäller även den du nämnde. Men enligt olika tester så är dom ganska jämna allihopa när det gäller prestanda (ihop med PS5:an). Det som kan skilja är väl livslängden o.s.v. Har själv bl.a. tittat en del på NASCompares, som både har en YouTube kanal och hemsida. Han har gjort tester av ganska många SSD:er till PS5:an.

Jag skulle nog också tipsa om att invänta Black Friday, om du kan vänta så länge. Det är vad jag hade gjort. Ska själv införskaffa en SSD till PS5:an vid nåt tillfälle, men jag tror jag kommer att köpa SSD och heatsink separat, då man i regel kommer undan med lite lägre pris.

Permalänk
Medlem

Det är bara stoppa in en SN850 och köra.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på ljudet som Nidec fläkten gav ifrån sig och beställde en fläkt från Ebay med 23 blad istället.

Det visade sig att jag fick en Delta. Vilken skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Tröttnade på ljudet som Nidec fläkten gav ifrån sig och beställde en fläkt från Ebay med 23 blad istället.

Du kanske kan tipsa andra om vilken återförsäljare du använde?
Många som klagar på ufoljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du kanske kan tipsa andra om vilken återförsäljare du använde?
Många som klagar på ufoljudet.

Absolut.
https://www.ebay.com/itm/363982931317

Permalänk
Medlem