Snabbkoll: Använder du skärmens medföljande stativ?

Permalänk

Gasarm fäst i bordsskivan. Förra skärmen stod på medföljande fot, rubbet flög ner på golvet när katterna lekte väl vilt. Bara att köpa ny skärm.....

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kör medföljande stativ. Hade väggfäste tidigare men efter ommöblering är nu skrivbordet vid en vägg med hårdbetong, vilket satte käppar i hjulet för väggfästeplanerna. Jag är dock väldigt sugen på att köra gasarm eller liknande. Någon som har tips på en sådan som kan bära upp ett as till skärm på 15 kg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Visa monitorarmar har dålig design i bottenplattan som man fäster på bordet, vilket pajjar svagare ikea-bordsskivor lätt. Försök hitta en som är lite bredare i botten än t ex den Deltaco säljer i svenska butiker.

Var lite bekymrad för just det när jag monterade min arm (Deltaco arm-0351) för dubbla skärmar så jag lade en 30 cm lång trälist på undersidan av skrivbordet så att bottenplattans skruv fick lite mer att greppa i. Upplever att det sitter väldigt stabilt och det skonar bordet också från trycket av skruven. Har ett Ikea Bekant bord för övrigt.

Permalänk
Medlem

Har skärmen monterad på en arm som sitter i bordsskivan, armen har lite bättre justeringsmöjligheter än stativet som följde med.
Har stativet som kom med i kartong när jag skall på LAN osv, det duger till det.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Kör blandat, på kontorsdatorn kör jag monitor arm, på speldatorn kör jag medföljande stativ på 34"Wide och stativ på triple setup till racing riggen sen glömde jag nästan att jag har projektor till den också som hänger med fäste i taket .

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Kör medföljande stativ. Hade väggfäste tidigare men efter ommöblering är nu skrivbordet vid en vägg med hårdbetong, vilket satte käppar i hjulet för väggfästeplanerna. Jag är dock väldigt sugen på att köra gasarm eller liknande. Någon som har tips på en sådan som kan bära upp ett as till skärm på 15 kg?

Du får nog göra som mig och borra i skrivbordet och sätta armen där för att få stativarmens längd att bli kortare(hävarmseffekten). Jag har också en tung skärm och jag har mer vikt än vad skärmstativet egentligen stöder. Men superliten hävarm så blir det typ samma sak.

*edit*
Annars intressant att så många inte använder det medföljda stativet. Frågan är om tillverkare för att spara på ewaste i framtiden kanske slutar skicka med den? Och då såklart tar ett par hundra kronor extra för skärmen för att den nu är mer miljövänlig när de ej skickar med stativet.

Permalänk
Medlem

Alltid bara kört medföljande fot, inga problem, gott om plats på skrivbordet för det som skall vara där. Förstår inte varför man ska ha arm om jag ska vara helt ärlig. Folk har för mycket skit på sina skrivbord.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Alltid bara kört medföljande fot, inga problem, gott om plats på skrivbordet för det som skall vara där. Förstår inte varför man ska ha arm om jag ska vara helt ärlig. Folk har för mycket skit på sina skrivbord.

Det finns såklart olika skrivbord och man bör ha ett med mycket utrymme.
Men många jobbar med datorn. Och man kommer då ha en massa skit där precis som man har en massa skit på arbetsbänken i verkstaden. Där exemplet är bra för det finns många som har mycket skit i onödan på båda två.

Men samtidigt så är det svårt att få plats med allt det man vill ha. Jag själv har 3st skärmar, 1st laptop som jag pillar med, diverse hårdvaror som jag programmerar, mobil, anteckningsblock och annat. Och allt detta måste finnas.
De där medföljande stativarmarna som sticker fram behöver jag ej ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns såklart olika skrivbord och man bör ha ett med mycket utrymme.
Men många jobbar med datorn. Och man kommer då ha en massa skit där precis som man har en massa skit på arbetsbänken i verkstaden. Där exemplet är bra för det finns många som har mycket skit i onödan på båda 2st.

Men samtidigt så är det svårt att få plats med allt det man vill ha. Jag själv har 3st skärmar, 1st laptop, diverse hårdvaror som jag programmerar, mobil, anteckningsblock och annat. Och allt detta måste finnas.
De där medföljande stativarmarna som sticker fram behöver jag ej ha.

Kan absolut köpa det om man har en arbetsstation, exempelvis som du beskriver ovan. Jag tänkte mer ur en speldator-uppsättning. Känns som monitorarm är det nya heta som alla ska ha, även om det i praktiken inte ger någonting.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Nä, har en Asus ROG och gillar inte rgb tramset så köpte en mer anonym fot

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Visa monitorarmar har dålig design i bottenplattan som man fäster på bordet, vilket pajjar svagare ikea-bordsskivor lätt. Försök hitta en som är lite bredare i botten än t ex den Deltaco säljer i svenska butiker.

Kan gå i god för detta. På jobbet har vi IKEA höj/sänkbara där skivan bara är 12mm tjock. Den lyckades jag knäcka med ena monitorarmen när jag någon gång ville sänka skärmen.

Hemma kör jag köksbänksskivor, 25mm tjocka (tror jag), mindre risk att dom bågnar eller knäcks av dåliga monitorarmar.

TIPS till er som funderar på monitorarm. Kolla inte bara på vilken storlek på skärmen som stöds, kolla vilken VIKT dom klarar också.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det varierar.

På min privata dator så används foten på den primära skärmen och arm på den sekundära. Medans det är arm på båda skärmarna på kontorsdatorn.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

En skärm med tillhörande stativ, två på arm och en tv hängandes i taket. Hade haft några till men det tog slut med utgångar på grafikkortet 🤣

Permalänk
Medlem

Har använt bpde väggfäste och armar... men just nu stå alla skärmar på sin fot. Är dock sugen på att sätta en höjsänkbar swivel fot på min 27:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kör medföljande stativ. Hade väggfäste tidigare men efter ommöblering är nu skrivbordet vid en vägg med hårdbetong, vilket satte käppar i hjulet för väggfästeplanerna. Jag är dock väldigt sugen på att köra gasarm eller liknande. Någon som har tips på en sådan som kan bära upp ett as till skärm på 15 kg?

Hårdbetong är väl bättre om man har tunga saker som ska upp på väggen. Inte alltid lätt att träffa mitt i en regel, ännu värre om man skulle behöva fästa något i två reglar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Mina två sitter på armar för att frigöra yta på bordet. Sjukt värt. Mkt snyggare också.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag har flera stycken olika. Tittar på en Ergosolid Bordmontering med gasfjäder för 22-35 tums hos Amazon, den ser både bra och riktigt prisvärd ut. 345 kr bara.

Det kan omöjligt vara bra kvalitet om de kostar 345kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Alltid bara kört medföljande fot, inga problem, gott om plats på skrivbordet för det som skall vara där. Förstår inte varför man ska ha arm om jag ska vara helt ärlig. Folk har för mycket skit på sina skrivbord.

Finns flera anledningar. Att medföljande fot inte kan höjas eller vridas tillräckligt till exempel. Eller att medföljande fot tar för stor plats så man inte kan få skärm och tangentbord på behaglig avstånd samtidigt är en annan. Mitt skrivbord är långt ifrån belamrat med "skit" men skulle inte välja bort min arm ändå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Alltid bara kört medföljande fot, inga problem, gott om plats på skrivbordet för det som skall vara där. Förstår inte varför man ska ha arm om jag ska vara helt ärlig. Folk har för mycket skit på sina skrivbord.

Tycker snarare tvärt om, du får mindre saker på skrivbordet när man får bort skärmfoten. Personligen kör jag 5.1 ljud på speldatorn så jag har en centerhögtalare under skärmen där en fot skulle varit.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har inget val. Kör Huawei mateview, och det sitter elektronik i foten. Går ej att ta loss.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det kan omöjligt vara bra kvalitet om de kostar 345kr?

Helt fel, du kan betala 3x mer och ändå få sämre.

Permalänk
Medlem

Kör med egen lösning, träplankor som är skruvade i väggen som ligger omlott som sedan hakar i varandra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör med både inkluderat stativ och ett separat. Köpte för 1 år sedan en ny skärm som var större och man kunde vinkla 180 grader. Tyvärr så fanns det inte plats för både den gamla och den nya; utan att jag bytte till en arm för den gamla skärmen.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Har 2st 27" som står på medföljande fötter. Men jag har är ett sådant här från IKEA och skivan misstänker jag är en sån där kexig med wellpapp inuti. Finns det någon chans att montera en gasarm för 2 skärmar i den? Känns som det skulle bryta av skivan... Någon som har ett bra tips på lösning? Funderade att montera på vägg, men vill ju kunna höja/sänka bordet.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag valde annat.. För ena skärmen står på ett iiglo skärmstativ och andra står på foten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den medföljande foten var helt okej, men jag valde att skaffa gasarm för att kunna justera skärmen i flera led och få mer plats på skrivbordet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Funderade länge på armar till min 34" ultrawide och 27" sidoskärm och tillslut slog jag till. Först var jag inne på gasarm men de kan tydligen bli slappa efter några år så köpte en fast för små pengar.

2 Stora fördelar uppenbarar sig direkt, skärmen kan puttas längre bak mot väggen och skrivbordet bli enklare att hålla ren. Nackdelen är att skärmen tenderar gunga något lättare och det märks på armen att den får ta en del stress.

Ganska säker på att jag kommer köra vidare med arm för huvudskärmen, andra skärmen vet jag inte än, hade dock varit fint att få bort foten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Ja, men mest för att det är så ohemult dyrt att skaffa en bra arm med svängrummet jag skulle ha nytta av till en 49" monitor.

Skulle jag skaffa en ganska enkel arm skulle jag inte vinna något alls på det, då den ändå redan står på ett par studiohögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid bara använt foten som skärmen kommer med och aldrig känt behov av nåt annat.
Kanske vore ett sånt där skynke en 1800-talsfotgraf har, vore något, så att skärmen inte lyser upp hela rummet. Idag finns dock VR-brillor isf för samma effekt ungefär.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.