Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem

Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Äldsta sonen får snart börja övningsköra och vi har lite funderingar på villkorat B-kort. När jag tog körkort -92 så fanns inte ens tanken på ett körkort för bara automatväxel. Men kollar man Blocket nu så är det nästan 50/50, med liten övervikt för manuell, när det gäller privata annonser. Bilhandlarannonser landar på cirka 70/30 till automatlådornas fördel.

Hur hade ni gjort om ni skulle ta körkort år 2024? Kan det fortfarande vara stor en nackdel på arbetsmarknaden att inte kunna/få göra manuell bil?

Permalänk
Medlem

Automat, majoriteten av nyare bilar är automat.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Skulle säga manuell.
Anser det dumt att begränsa sig till en växellådetyp och sedan kanske missa ett eventuellt jobb eller liknande pga att man inte kan/får framföra fordonet.

Permalänk
Medlem

Hmm. Får inte till röstning

edit: nu så

Permalänk
Medlem

Kanske är det inte bara arbetsmarknaden som du behöver ta hänsyn till. Kommer din son alltid att låna en bil i familjen, eller kommer han att vilja köpa sig en bil själv? I så fall måste det kanske bli en nyare och dyrare med automat om kortet är villkorat?

Permalänk
Medlem

Skadar iaf inte att kunna köra manuellt, även om man kanske inte gör det speciellt ofta. Om olyckan är framme och det bara finns en bil med manuell växel tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte speciellt komplicerat med manuell växling, så varför begränsa sig? Är körlektionerna billigare med automat?

Permalänk
Medlem

Skulle nog fortfarande ta manuell, det kommer finnas kvar billiga bilar länge med manuell låda.

Permalänk
Skrivet av ppr74:

Äldsta sonen får snart börja övningsköra och vi har lite funderingar på villkorat B-kort. När jag tog körkort -92 så fanns inte ens tanken på ett körkort för bara automatväxel. Men kollar man Blocket nu så är det nästan 50/50, med liten övervikt för manuell, när det gäller privata annonser. Bilhandlarannonser landar på cirka 70/30 till automatlådornas fördel.

Hur hade ni gjort om ni skulle ta körkort år 2024? Kan det fortfarande vara stor en nackdel på arbetsmarknaden att inte kunna/få göra manuell bil?

Sannolikt är han inte gjord av pengar och kommer sannolikt äga några äldre begagnade bilar innan han har råd med sin första egna Tesla. Bilar med automatlåda och elbilar kostar fortfarande från några till väldigt många tusen mer än en manuellt växlad skrothög från 2003 som man har råd att köra i diket med några gånger de första vintrarna.
Det kommer troligen mer än väl kompensera för den högre initiala investeringen i att lära sig koppla och växla.

Permalänk
Medlem

Det avgörande för mig var just denna fråga:
"Om det bara fanns 'automatare' i er familj hur hade du gjort?"

I det fallet, och med förutsättning att övningskörning till allra högsta grad sker hemma och inte via trafikskola, så skulle jag gjort det enkelt och kört på "automat-körkort". I andra fall där tillgång finns till bil med manuell växellåda/större delen av övningskörningen kommer att ske via trafikskola så skulle jag absolut ha kört på "manuell-körkort".

Permalänk
Medlem

Privat, år 2022, är det ganska ovanligt med manuellt växlade bilar enligt min erfarenhet.

Men yrkesmässigt, som företagsbilar, hyrbilar, lånebilen vid service och liknande är fortfarande manuellt växlade bilar vanligt enligt min erfarenhet.

Så trots att jag själv har haft en automat bil de senaste tio åren så händer det ett par gånger per år att jag måste köra någon annans manuella bil. Och så tror jag det kommer vara under flera år framåt.

TL:DR Varför begränsa sig?

Permalänk
Medlem

Personligen har jag väldigt mycket nytta av mitt manuella körkort. Inte ägt en automatbil ännu (pga priset och mitt krav på lite större siffra hästkrafter). Men hade jag tagit körkort idag hade jag nog tagit smällen och kört automat. Varenda hyrbil är automat (från riktiga uthyrare), nya (10 år tillbaka) bilar säljs ju knappt i manuellt och större delen begagnat är automat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ackwell:

Det avgörande för mig var just denna fråga:
"Om det bara fanns 'automatare' i er familj hur hade du gjort?"

I det fallet, och med förutsättning att övningskörning till allra högsta grad sker hemma och inte via trafikskola, så skulle jag gjort det enkelt och kört på "automat-körkort". I andra fall där tillgång finns till bil med manuell växellåda/större delen av övningskörningen kommer att ske via trafikskola så skulle jag absolut ha kört på "manuell-körkort".

Jag kan bara berätta hur det blev med mina småttingar när vi var i samma situation och det blev körkort för automat. Det var alldeles för bökigt att hålla på att försöka övningsköra med andras bilar. En tanke var att köpa en manuellt växlad bil för det ändamålet men det fanns inget sug från ungarna att ta för manuell så det blev aldrig så.

Personligen så tror jag det är ett icke problem att bara ha för automat. Gamla bilar finns också med automatlåda så det där argumentet faller ganska lätt. Vill man livnära sig som budbilschaufför så är det samma sak där. Skulle det nu uppstå ett trängande behov så går det ju att ta om för manuell längre fram i livet. (Svårt att tro dock)

Det här kommer dom snart behöva göra om reglerna för, körskolorna kan knappt idag få fatt på bilar med manuell låda..

Visa signatur
Permalänk

Får man fortsätta ”övningsköra” med manuell även efter man tagit ”B - automat”?

Ekonomilösningen skulle i sådana fall kunna vara att man börjar med ”B - automat” och sedan kör upp igen (med manuell) när körvanan väl infunnit sig.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk

Börja övningskör med automat, testa manuellt på ev körskola, och bestäm efter det vad ni ska sikt på.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Svarar som trafiklärare nu:

Kan han köra manuellt och har hyfsat lätt för det eller lär sig snabbt. Kör på manuellt.

Är det krångligt med manuellt, kör automat.

Jag personligen kommer inte köpa någon manuell bil framöver. Ingen på min arbetsplats heller.
Som du skrev så säljs det till stor del automat idag och om nu framtiden är el så lär det inte vara någon manuell kvar snart.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Skulle tänka såhär att har man inga problem med manuellt ta det , men annars automat , tjejen tog de senare då hon dels inte var så bra på växling, jag hade bara automat och övningsköra med och inga manuella bilar i bekantskapskrets heller , + att vi hade råd köpa ny bil när hon väl hade kortet ,så hon tog automat

En värdefull sak att ta med sig är att vill man "uppgradera " automatkort till manuellt så räcker en ny uppkörning med manuell

Permalänk
Medlem

Det är kul att köra manuellt.
Men om 12 år kommer det stopp för bensin/diesel vid nytillverkning och då är det tveksamt om manuell låda överlever.
Man kan ju fortfarande köra äldre bilar en 30 år till.

Permalänk
Medlem

Lär dig manuell låda.

Den manuella lådan handlar främst om att planera din körning, då du kör mot korsningar osv. Det är inte mer än så. I början går det knyckigt, när vanan landar så tänker du inget mera på det där yxskaftet under växlingarna. Allt bara sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

En värdefull sak att ta med sig är att vill man "uppgradera " automatkort till manuellt så räcker en ny uppkörning med manuell

+1 vi har bara automat så blev så för sönerna och som du skriver behövs manuellt körkort så kan man ju redan allt utom att växla så det är ju "snabbt och billigt" gjort att ta bort automat villkoret på körkortet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag säger automat eftersom det är det som finns i familjen att övningsköra med. Elbilarna fortsätter att öka drastiskt i försäljning så "snart" är växel borta helt.
Om det skulle uppstå någon unik situation med arbetsbil som är manuell får man väl ta en intensivperiod med spaken och köra upp igen. Jag gissar att det är mycket osannolikt.

Permalänk
Medlem

Argumentet att det finns så gott om automatare idag köper jag inte.
Det finns gott om bussar också, varför ens ta körkort?

Ska du ta körkort, så ta för manuell. Det är som du säger, halva fordonsflottan i sverige är manuellt växlad.
Tar han jobb som snickare eller liknande är skåpbilen säkert manuell, ska han köpa billig förstabil är den säkert manuell, det flesta snåla pendlarbilar är manuella även nya.
Vill han köpa veteranbil i framtiden så är den kanske manuell, ska han låna en kompis bil kanske den är manuell.

Känns dumt att lägga 30k på ett körkort och så får man bara köra halva utbudet.

Har ni ingen manuell bil i hushållet? Köp en manuell bil som han kan övningsköra med. Han vil säkert ha en egen bil när han examinerar ändå.

Permalänk

Jag satt i samma sits, tyckte manuell verkade jobbigt först och bilen jag hade var automatare.

Men jag är jävligt glad att jag inte tog automatare, det var inte så krångligt som jag trodde, samt var manuell mycket roligare att köra och öppna upp ett nytt bilintresse också

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Först en nyfiken fråga från min sida. Vad är skillnaden i kostnad? Det är en relevant parameter, killgissningen är att det inte borde bli så mycket dyrare att lära sig manuell låda. Antingen låna bil av bekant eller hyrbilsfirma om det går att hyra bil en dag eller två och och bara öva växlingen om körskolan är för dyr.

Annars kan jag säga att jag själv haft mycket nytta av manuellt kort även om jag äger automat själv och tycker det är bekvämare. Hyrbilar och i synnerhet utomlands är ofta manuella om man inte betalar extra för automat. Flera bekanta som kör manuell, antingen pga bilintresse eller ekonomi och äldre bilar. Automat är på framtåg av förklarlig anledning men än finns det gott om manuella bilar på gatorna än. Riktigt surt att behöva betala tusenlappar för att få en automatbil från en hyrfirma eller som ersättningsbil.
Eller inte kunna bidra vid långkörning med vänner som kanske inte har samma ekonomi och ny bil.

Är det lätt att som mahava säger uppgradera, så kan det vara en väg att ta automat först för att kunna börja köra direkt och därefter helst inom ett år uppgradera när allt är färskt. Jag tror starkt på att ha manuellt kort med tanke på hur vanligt det ändå är med manuella bilar i världen.

Permalänk
Medlem

Finns egentligen ingen anledning att begränsa sig till automat om man är så ung och ändå har gott om tid på sig att ta körkortet. Jag tog mitt när jag var 32 och valde automat för att göra det så smidigt som möjligt men hade garanterat valt manuellt om jag varit 15 år yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ska du ta körkort, så ta för manuell. Det är som du säger, halva fordonsflottan i sverige är manuellt växlad.
Tar han jobb som snickare eller liknande är skåpbilen säkert manuell

Snickare leasar oftast sina företagsbilar, så räkna med max tre år gammal skåpbil om han tar jobb som snickare, d.v.s. osannolikt att den är manuell.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kommer ta körkort i början av 2023 och kommer gå en intensivkurs. Med automat kortar jag ner tiden med någon vecka och då även priset. Jag ska vara ledig från jobbet under tiden så vill inte dra ut på det. Kommer säkert stöta på manuellt någon gång men då får det vara så.

Jag är 30+ och vill bara ha kortet fort så tar den lata vägen helt enkelt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Först en nyfiken fråga från min sida. Vad är skillnaden i kostnad?

Tekniskt sätt inget, priserna var densamma när jag stod och valde.

Kanske någon körlektion extra men det är väl en tusenlapp skulle jag tro

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Och när man ändå håller på varför ska man inte ta för motorcykel?
Allt är en kostnads och tidsfråga. För mig har manuell varit självklar, men det beror helt på person och hur mycket problem man har med det? Jag rekommenderar dock den stora skaran fortfarande ta för manuell då man i sitt liv kan komma få köra många olika fordon. Där jag såklart ställer mig frågan automat körkort begränsar? Jag antar att man får köra en manuell traktor, men det finns olika typer där.

Permalänk
Medlem

har man ett genuint bil intresse så kan man konvertera automat TILL manuell, känner jag flera som gjort :).

lika bra att inte begränsa sig, kanske sitter du där om 10 år med drömbilen som INTE är automat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.