Dune mediaspelare går inte snabbare med SSD vs HDD?

Permalänk

Dune mediaspelare går inte snabbare med SSD vs HDD?

Tjena

Har en gammal Dune där jag kört media till en HDD som jag satt ditt för länge sedan.
Men när jag överför från min dator till den tar det lång tid, tänkte då att med en SSD
skulle det ta kortare tid. Men det gör det ej.
Körde med SMB tror jag det var innan, men det får jag ej att fungera längre, så därför
direkt till hårddisk. När jag formaterade tog jag NTFS i stället för ext2 o ext3

Har jag gjort något fel, eller spelar det ingen roll hdd vs ssd ?

Rubrik
Permalänk
Medlem

Det är troligen något i nätverket som spökar istället.
Nu var det längesen jag använde en mekanisk hårddisk men har för mig att de klarar en bit över 100 MB/s, alltså ungefär 1000 megabit, vilket jag gissar ditt nätverk är om du kör trådat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Det är troligen något i nätverket som spökar istället.
Nu var det längesen jag använde en mekanisk hårddisk men har för mig att de klarar en bit över 100 MB/s, alltså ungefär 1000 megabit, vilket jag gissar ditt nätverk är om du kör trådat.

Satte dit en SSD idag, men blev ej snabbare. Kör trådat
T.o.m slöare, provade innan bytet då låg hdd på ca 14-15 MB/s
medans ssd låg på 7-8 MB/s. Så ja något fel är det nog

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du menar med gammal och länge sedan?
Tex popcorns mediaspelare som C-200 så gick dom i samma hastighet som din dune gör.
Det var helt enkelt för att cpu´n inte klarade mer då den redan låg på 100% i den hastigheten.

Att SSD´n var slöare kan bero på att den haft data skriven till sig redan, och även efter en formatering så är ju den datan kvar i cellerna och kan därmed slöa ned allt.
Och TRIM osv tvivlar jag på att det fungerar på dessa äldre mediaspelare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det beror på vad du menar med gammal och länge sedan?
Tex popcorns mediaspelare som C-200 så gick dom i samma hastighet som din dune gör.
Det var helt enkelt för att cpu´n inte klarade mer då den redan låg på 100% i den hastigheten.

Att SSD´n var slöare kan bero på att den haft data skriven till sig redan, och även efter en formatering så är ju den datan kvar i cellerna och kan därmed slöa ned allt.
Och TRIM osv tvivlar jag på att det fungerar på dessa äldre mediaspelare.

Är en Solo 4k så den har några år på nacken.
Skriven data till sig, vet jag inte riktigt vad du menar.
Menar du att den är slö alltid eller tills den gamla datan försvinner ?
Det ända jag gjorde var att byta dom på plats i Dune, sen formaterade jag den i NTFS.
Sen hittade jag den under nätverk i min Windows dator.
Det tyckte jag var rätt konstigt, trodde jag skulle behöva göra mer för detta.

Permalänk
Medlem

En idag ganska trött dual core processor och 1GB RAM från 2016 eller när kom den?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

En idag ganska trött dual core processor och 1GB RAM från 2016 eller när kom den?

Kanske e lite trög här, men vad spelar det förr roll vilken processor det är.
Spela upp media är ju inga problem. Det gäller att överföra en tex film från min dator
till en SSD. När väll filmen ligger där, spelas den upp galant.
Har en film i en mapp D i datorn, kopierar den till DuneHdd_3......
Det är det som tar tid.

Permalänk
Medlem

NTFS är betydligt mer CPU-intensivare än ext2/3/4 så det är ett dåligt val. Dessutom körs NTFS i FUSE-mode vilket innebär att data skall transporteras mellan user-level och system-level som transaktioner och det är rätt dyrt resursmässigt.

NTFS är ingen bra val i Linux-datorer - det går att använda som kompatibelt filsystem när data flyttas mellan windows och linux-miljö, men långt ifrån maxprestandan i jämförelse med andra Linuxkompatibla filsystem.

En modern stor 3.5"- snurrhårddisk är nära 300 MB/s och somliga modeller kanske tom. lite över - ibland överträffar dom konsument-SSD i hastighet när det gäller uthållig kontinuerlig skrivning - speciellt med dagens TLC/QLC-minnen som snabbt kan absorbera 10-30 första GB i skrivning men sedan blir slöare är tom. många laptop-snurrdiskar med fart i 80-160 MB/s-området.
Den lägre hastigheten speciellt om inte disken är ny-motionerad med en full skrivning kort tid eller har kört TRIM på hela storleken innan...

- Jag har idag återställt diskimage mot NVMe-minnen av olika skäl och man blir inte imponerad alls av Flash-lagring när det gäller kontinuerlig skrivning från början till slut - gamla MLC-SSD är betydligt bättre på detta då man kunde skriva i typiskt 250-350 MB/s hela diskvolymen igenom på 120 - 240 GB-disk och ofta det dubbla (maxar SATA-bussen) när de var över 250 GB storlek då de ofta har dubbelt med skrivkanaler gentemot halvbestyckade kort 240 GB storlek och mindre. - men inte med dagens SSD/NVMe...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

NTFS är betydligt mer CPU-intensivare än ext2/3/4 så det är ett dåligt val. Dessutom körs NTFS i FUSE-mode vilket innebär att data skall transporteras mellan user-level och system-level som transaktioner och det är rätt dyrt resursmässigt.

NTFS är ingen bra val i Linux-datorer - det går att använda som kompatibelt filsystem när data flyttas mellan windows och linux-miljö, men långt ifrån maxprestandan i jämförelse med andra Linuxkompatibla filsystem.

En modern stor 3.5"- snurrhårddisk är nära 300 MB/s och somliga modeller kanske tom. lite över - ibland överträffar dom konsument-SSD i hastighet när det gäller uthållig kontinuerlig skrivning - speciellt med dagens TLC/QLC-minnen som snabbt kan absorbera 10-30 första GB i skrivning men sedan blir slöare är tom. många laptop-snurrdiskar med fart i 80-160 MB/s-området.
Den lägre hastigheten speciellt om inte disken är ny-motionerad med en full skrivning kort tid eller har kört TRIM på hela storleken innan...

- Jag har idag återställt diskimage mot NVMe-minnen av olika skäl och man blir inte imponerad alls av Flash-lagring när det gäller kontinuerlig skrivning från början till slut - gamla MLC-SSD är betydligt bättre på detta då man kunde skriva i typiskt 250-350 MB/s hela diskvolymen igenom på 120 - 240 GB-disk och ofta det dubbla (maxar SATA-bussen) när de var över 250 GB storlek då de ofta har dubbelt med skrivkanaler gentemot halvbestyckade kort 240 GB storlek och mindre. - men inte med dagens SSD/NVMe...

Med andra ord så formaterar jag om SSD till ext3, så blir det snabbare ? Lätt att göra om så testar det imorgon.
Tack för tipset och förhoppningsvis går det lite snabbare med SSD än HDD

Permalänk
Medlem

Det "kan" bli snabbare med EXT2/3/4/xfs/reiserfs plus några av dom andra linux filsystemen, men det kommer troligen inte att handla om några massiva skillnader.
Främst om det är CPU som ligger på 100% så kan det hjälpa att skippa NTFS då NTFS är mer cpu krävande än tex EXT2/3/4 (i linux).

Många mediaspelare har väldigt slöa processorer och både skrivning till HD/SSD kräver en del cpu tid på dessa slöa cpu'er, samma sak med ned/uppladdning över nätverket dvs det kräver en hel del cpu.
Kombinerat så är det mer vanligt än ovanligt att dessa cpu'er inte orkar med.

Spela upp filer från antingen HD/SSD heller nätverket så dels läsning från HD/SSD lättare för cpu än att skriva (dock en väldigt liten skillnad men har man väldigt lite cpu o leka med så spelar även små skit saker roll) och cpu gör inget med filen för det är GPU delen som tar över uppspelningen.
Dvs vid uppspelning får man bara en arbetsbörda till skillnad från nedladdning till HD/SSD där det blir två arbetsbördor.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Med andra ord så formaterar jag om SSD till ext3, så blir det snabbare ? Lätt att göra om så testar det imorgon.
Tack för tipset och förhoppningsvis går det lite snabbare med SSD än HDD

Hmm, igår tänkte jag formatera om SSD till ext3, men det kom upp att det var något fel, så det gick ej att utföra.
Kom bara ej ihåg vad som stod i Dune när det misslyckades. Provade även ext2 med samma resultat
Provade även igen att slänga över en film, men gick fortfarande långsammare än när jag hade HDD i.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andersgog:

Hmm, igår tänkte jag formatera om SSD till ext3, men det kom upp att det var något fel, så det gick ej att utföra.
Kom bara ej ihåg vad som stod i Dune när det misslyckades. Provade även ext2 med samma resultat
Provade även igen att slänga över en film, men gick fortfarande långsammare än när jag hade HDD i.

Ibland kan man även behöva partitionera om lagringsenheter för att kunna byta filsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Hmm, igår tänkte jag formatera om SSD till ext3, men det kom upp att det var något fel, så det gick ej att utföra.
Kom bara ej ihåg vad som stod i Dune när det misslyckades. Provade även ext2 med samma resultat
Provade även igen att slänga över en film, men gick fortfarande långsammare än när jag hade HDD i.

Har ingen lösning men det va exakt samma för mig när jag testade HDD i en Zappiti Neo med en ARM Cortex-A55 (hexa core) från 2021.
Sen insåg jag dock att det är inte så najs att ha en spinnande disk när man kollar film så skaffade en NAS jag kör allt från. Men SSD är ju tyst så där hade väl den biten funkat

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5