Intel 13th gen är det värt med DDR5 över DDR4?

Permalänk

Intel 13th gen är det värt med DDR5 över DDR4?

Tänkte uppgradera till 13th gen i7 eller i9 har för nuvarande ryzen 3700x med DDR4 som körs på 3600mhz

Skulle jag tappa mycket prestanda att köra en 13th gen CPU med DDR4 på 3600mhz istället för DDR5 som skulle vara på 5000mhz?

Plånboken säger att bara köra på DDR4 men om jag tappar märkbar prestanda så kör jag nog hellre på DDR5. Skulle gärna höra era åsikter angående detta.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra DDR4 då jag har det redan. Det jag sett så tappar du allt från -5 till 15%. Snittet ligger väl på 2-5%.
Så beror på vad du får ge. Blir merkostnaden 500kr för DDR5 6400 med ok timings så visst. Men för mig hade det blivit betydligt mer.
Beror lite på övriga saker imo, jag kör (budget) 13600k och z690 som jag redan har. Ska du köpa 13900k och z790 hade jag kört DDR5 alla gånger.

/Micke

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Okej För ddr5 moderkorten är runt tusenlappen mer från vad jag har kunnat se och sedan kostar 32gb ddr5 ram som jag tittade på runt 1500kr. Så jag skulle kunna spara runt 2500kr genom att välja ett z690 moderkort och ddr4 ram. Men om jag går med ddr5 så skulle jag ändå välja ett z690 till exempel ett sånt här https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z690-A

Permalänk
Medlem

Var precis i samma situation som dig och velade fram och tillbaka.

Slutade på att jag slog till på ett Z790 och DDR4

Insåg att den skillnaden man tjänar på att köra DDR5 vs DDR4 är inte värt skillnaden för mig.

För även om du väljer att köra DDR5 bara för det är framtidssäkert så måste man ställa sig frågan om man verkligen kommer använda sina gamla minnen om säg 5 år istället för att köpa nya snabbare ?

Permalänk

Jo fast tänkte så att man kan köpa sig "billigare" DDR5 minnen nu och sedan uppgradera minnena då DDR5 har blivit mera mainstream och billigare. Om man inte då skulle vara nöjd med prestandan man får ifrån sina minnen

Permalänk
Medlem

Jag tänker att med DDR4 och Z690 eller B660 sparar man ett par tusenlappar (jämfört med Z790 och DDR5) som man kan lägga på annan hårdvara. Prioriteras spel kanske man kan köpa bättre grafikkort. Eller en bättre CPU, större lagringsutrymme, mera RAM eller kanske en bättre bildskärm. Finns så mycket annat än snabba minnen som kan vara lönt att spendera pengar på (behöver inte ens vara datorrelaterat).

Permalänk
Avstängd

Det kommer nya pengar nästa månad!

Permalänk

Jo det är sant. jag har för nuvarande ett 3080ti och om jag parar det med en 13900k så tror jag knappast att jag kommer sakna dem extra FPSen jag kan få från snabbare minnen. Spelar mest grafikkortskrävande spel och en del CS och CS kan man spela på en brödrost

Permalänk
Medlem

Det varierar lite beroende på tester från typ inget till relativt stor skillnad men går man efter snittet så är det lite så att man får vad man betalar för typ, lite bättre överlag med DDR5 men du betalar ju för det också om man faktorerar in både kostnaden för minnen och ett dyrare DDR5 moderkort.

Men själv valde jag DDR4 Z690 moderkort (med BIOS flashback stöd så man kan uppdatera BIOS utan nån CPU installerad) för priset var såpass dyrt på DDR5 moderkort och jag har redan 32GB (4x8GB, förstått med hur dual rank funkar så ger 4x stickor med DDR4 speciellt lite bättre prestanda än 2x) Samsung B-die minnen som går att överklockas ganska ordentligt om så önskas. För mig var viktigt att få ett lite bättre ljudchip Realtek ALC1220 jämfört något stengammalt ALC897 typ som fortfarande används i billigare moderkort och jämförde jag moderkort mellan DDR5 och DDR4 varianter med samma ljudkort så var det stor skillnad i pris. Tänkte även att DDR5 är ännu i unga dagar att man betalar aningen premium ännu för snabbare DDR5 minnen då om 3 år kommer det troligtvis se helt annorlunda ut prismässigt och att Z790 plattformen är ändå vid vägs ände att jag behöver hursomhelst skaffa ny moderkort vid nästa uppgradering så med kostnadseffektiva skäl tyckte jag åtminstone för mig var DDR4 mera logiskt, hade jag haft något sämre DDR4 16GB kit kanske jag hade valt DDR5.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

ser det så här, för att få ddr5 6400/6600mt/s å upp så behöver du klocka dina ddr4 minnen ganska ordenligt, sen är det inte säkert att allt når till 4000mt/s med låga latenser ändå.

min tidigare 12gen setup med msi z690 a pro stannade vid ca 1890mhz på minnena oavsett cpu och minnen.

mitt asus rog strix b660i som är itx mobo klarade utan problem att köra 6600mt/s även med 12100f å nu naturligtvis 13900kf. synd dock att man inte har samma slags kontroll över cpun som med en z-bräda.

om jag var du så hade jag gått på ddr5 tåget och letat efter de billigaste minnen med hynix kretsar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx