Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värme slås av/på beroende på elpris

Permalänk
Medlem

Värme slås av/på beroende på elpris

Satte precis upp en automation som styr värmen i huset beroende på aktuellt timpris på elen.
Ifall priset går över 1kr per kwh så stängs den av och ifall den går under 1kr så återgår den uppvärmningsschemat. Här kan man ställa in vilken temp termostaten skall uppnå.

För detta använde jag en sensor i HA som kollar elpris. Nordpool hämtad från HACS.
Samt en tadoo termostat som styr luft/vatten värmepumpen.

Tänkte mest som ett tips inför vintern

Är det för kallt och priset för högt så är planen att starta en brasa.

Permalänk
Medlem

Har du timpris på ditt elbolag? Annars gör det ju inget. Kan vara bra för de som läser att veta. Ca 5% av Sverige har timpris.

Här nere i SE4 kommer vi knappt under 1kr kWh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har du räknat med den extra uppvärmning som måste till för att kompensera för tiden VP stått still?
Vad förväntar du dig att du ska spara på detta?

Permalänk
Skrivet av Kapten_Kanel:

Satte precis upp en automation som styr värmen i huset beroende på aktuellt timpris på elen.
Ifall priset går över 1kr per kwh så stängs den av och ifall den går under 1kr så återgår den uppvärmningsschemat. Här kan man ställa in vilken temp termostaten skall uppnå.

För detta använde jag en sensor i HA som kollar elpris. Nordpool hämtad från HACS.
Samt en tadoo termostat som styr luft/vatten värmepumpen.

Tänkte mest som ett tips inför vintern

Är det för kallt och priset för högt så är planen att starta en brasa.

Smart! Gör nu samma upplägg för varmvattenberedaren så kan du spara massa pengar, du kan behöva kompensera lite genom att höja temperaturen dock. Varning för skållning om du inte har nerblandning efter beredaren eller max-temp blandare ute i huset.

Vad är HACS? Är värmepumpen kopplad med plugg eller har du en fast installation av tadoon? Har du någon inbyggd backupp/förbikopplare ifall priser är över 1 krona i flera dygn så att inte huset fryser sönder?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Smart! Gör nu samma upplägg för varmvattenberedaren så kan du spara massa pengar, du kan behöva kompensera lite genom att höja temperaturen dock. Varning för skållning om du inte har nerblandning efter beredaren eller max-temp blandare ute i huset.

Vad är HACS? Är värmepumpen kopplad med plugg eller har du en fast installation av tadoon? Har du någon inbyggd backupp/förbikopplare ifall priser är över 1 krona i flera dygn så att inte huset fryser sönder?

HACS är ett tillägg till Home Assistant för att kunna lägga till repos för integrationer typ.
Så länge beredaren inte går under 55 grader en längre tid kan det vara värt, dock är det ju extremt dyrt att värma vatten om vi ser rent energimässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Satte precis upp en automation som styr värmen i huset beroende på aktuellt timpris på elen.
Ifall priset går över 1kr per kwh så stängs den av och ifall den går under 1kr så återgår den uppvärmningsschemat. Här kan man ställa in vilken temp termostaten skall uppnå.

För detta använde jag en sensor i HA som kollar elpris. Nordpool hämtad från HACS.
Samt en tadoo termostat som styr luft/vatten värmepumpen.

Tänkte mest som ett tips inför vintern

Är det för kallt och priset för högt så är planen att starta en brasa.

jag hoppas du lagt till en rutin om temperaturen sjunker under x grader så slår den på eller åtminstone varnar dig.
är man hemma lär man ju märka när det blir kyligt om fötterna är du på jobbet eller bortrest är det värre
kan inte tänka mig att något försäkringsbolag kommer ta en eventuell vattenskada orsakad av denna lösningen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du timpris på ditt elbolag? Annars gör det ju inget. Kan vara bra för de som läser att veta. Ca 5% av Sverige har timpris.

Här nere i SE4 kommer vi knappt under 1kr kWh.

Jag kommer ha timpris inom en snar framtid. Jag bor också i se4 och priset går under 1kr ett par gånger per dag. Särskilt på natten.

Skrivet av Slaskfe:

Har du räknat med den extra uppvärmning som måste till för att kompensera för tiden VP stått still?
Vad förväntar du dig att du ska spara på detta?

Så mycket varierar inte temperaturen i huset ännu.
Skulle den göra det så stödeldar jag.
Jag förväntar mig att spara pengar, naturligtvis. I se4 kan timpriset gå från 28öre till 2kr på ett dygn. Ibland högre.

Skrivet av lillpeparoni:

Smart! Gör nu samma upplägg för varmvattenberedaren så kan du spara massa pengar, du kan behöva kompensera lite genom att höja temperaturen dock. Varning för skållning om du inte har nerblandning efter beredaren eller max-temp blandare ute i huset.

Vad är HACS? Är värmepumpen kopplad med plugg eller har du en fast installation av tadoon? Har du någon inbyggd backupp/förbikopplare ifall priser är över 1 krona i flera dygn så att inte huset fryser sönder?

Nja varmvattenberedaren får vara som den är för tillfället. Värmen drar mer.
Jag är hemma varje dag så huset kommer inte kunna frysa sönder utan att jag märker det. Det går att manuellt stänga av automationen.
Som det ser ut nu varierar priset över/under kronan ett par gånger per dag. I annat fall flyttar jag gränsen eller eldar.
Tadoo termostaten är fast installerad i värmepumpen, ja.

Skrivet av aragon:

jag hoppas du lagt till en rutin om temperaturen sjunker under x grader så slår den på eller åtminstone varnar dig.
är man hemma lär man ju märka när det blir kyligt om fötterna är du på jobbet eller bortrest är det värre
kan inte tänka mig att något försäkringsbolag kommer ta en eventuell vattenskada orsakad av denna lösningen.

Tack för tipset men att det skulle frysa sönder på en dag är inte troligt. Termostaten har inbyggd frostskydd dessutom.

Permalänk
Skrivet av Kapten_Kanel:

I se4 kan timpriset gå från 28öre till 2kr på ett dygn.

Seriöst? Låter sinnessjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Seriöst? Låter sinnessjukt

Japp, så kan man sammanfatta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Jag kommer ha timpris inom en snar framtid. Jag bor också i se4 och priset går under 1kr ett par gånger per dag. Särskilt på natten.

Så mycket varierar inte temperaturen i huset ännu.
Skulle den göra det så stödeldar jag.
Jag förväntar mig att spara pengar, naturligtvis. I se4 kan timpriset gå från 28öre till 2kr på ett dygn. Ibland högre.

Nja varmvattenberedaren får vara som den är för tillfället. Värmen drar mer.
Jag är hemma varje dag så huset kommer inte kunna frysa sönder utan att jag märker det. Det går att manuellt stänga av automationen.
Som det ser ut nu varierar priset över/under kronan ett par gånger per dag. I annat fall flyttar jag gränsen eller eldar.
Tadoo termostaten är fast installerad i värmepumpen, ja.
Tack för tipset men att det skulle frysa sönder på en dag är inte troligt. Termostaten har inbyggd frostskydd dessutom.

i en av våra "gäst stugor" (timmerhus på landet som är vinterfodret/Åretrunt bostad) med en temperatur på 18c inne, tog det runt 12 timmar för inkommande vatten att frysa när strömmen gick (var förvisso jäkligt kallt ute) så visst kan det går rätt fort. Har du frostskydd som aktiverar är ju dock risken minimal

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Som det ser ut nu varierar priset över/under kronan ett par gånger per dag. I annat fall flyttar jag gränsen eller eldar.

Jag har en lösning i HA där jag höjer termostaten när det är billigt, har gjort en template sensor som bygger på nordpool data: spotpriset/medelpris för dygnet. Är den under 0,7 höjer jag måltempen, är den över 1,5 sänker jag måltempen, annars är den på normalläge. Funkar bra, då behöver man inte fundera på var gränsen för priset ska gå, utan styrs av förhållandet till medelpriset för dagen. De gör att min bergvärmepump jobbar lite extra vid billiga timmar, och den behöver inte alls dra lika mycket vid dom dyrare tillfällena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Jag har en lösning i HA där jag höjer termostaten när det är billigt, har gjort en template sensor som bygger på nordpool data: spotpriset/medelpris för dygnet. Är den under 0,7 höjer jag måltempen, är den över 1,5 sänker jag måltempen, annars är den på normalläge. Funkar bra, då behöver man inte fundera på var gränsen för priset ska gå, utan styrs av förhållandet till medelpriset för dagen. De gör att min bergvärmepump jobbar lite extra vid billiga timmar, och den behöver inte alls dra lika mycket vid dom dyrare tillfällena.

Snyggt!
Ska se ifall jag kan få till något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

i en av våra "gäst stugor" (timmerhus på landet som är vinterfodret/Åretrunt bostad) med en temperatur på 18c inne, tog det runt 12 timmar för inkommande vatten att frysa när strömmen gick (var förvisso jäkligt kallt ute) så visst kan det går rätt fort. Har du frostskydd som aktiverar är ju dock risken minimal

Det var snabbt.
Antar att stugan inte står i Skåne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Seriöst? Låter sinnessjukt

Är samma i Stockholm där du bor.

I tisdags i Stockholm gick priset från 26öre till 1.89kr. Kan svänga från några ören till över 4kr på samma dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Det var snabbt.
Antar att stugan inte står i Skåne?

nä, Småland och ligger typ 100m från sjön utan några direkta blockerade saker i mellan så det kan blir så lagom kyligt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Fyll källaren med batterier och installera en stor inverter för att driva hela huset, sen när elen är billig laddat du så hårt huvudsäkringarna håller för och sen när elen blir dyrare lever du på batteri-ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nä, Småland och ligger typ 100m från sjön utan några direkta blockerade saker i mellan så det kan blir så lagom kyligt

Låter som ett härligt ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Fyll källaren med batterier och installera en stor inverter för att driva hela huset, sen när elen är billig laddat du så hårt huvudsäkringarna håller för och sen när elen blir dyrare lever du på batteri-ström

Hahaha det är så man borde göra när man har solceller som fungerar bäst när man egentligen behöver dem minst. Beroende på hur ens elförbrukning ser ut förstås.
Istället för källare in man ha ett gigantiskt batteri 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Smart! Gör nu samma upplägg för varmvattenberedaren så kan du spara massa pengar, du kan behöva kompensera lite genom att höja temperaturen dock. Varning för skållning om du inte har nerblandning efter beredaren eller max-temp blandare ute i huset.

Vad är HACS? Är värmepumpen kopplad med plugg eller har du en fast installation av tadoon? Har du någon inbyggd backupp/förbikopplare ifall priser är över 1 krona i flera dygn så att inte huset fryser sönder?

Njae, kan bli riktigt fel om vattnet i varmvattenberedaren börja kylas ner. Laborera inte med detta.
https://borattforum.se/legionellavarning-farligt-att-sanka-va...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Njae, kan bli riktigt fel om vattnet i varmvattenberedaren börja kylas ner. Laborera inte med detta.
https://borattforum.se/legionellavarning-farligt-att-sanka-va...

Du överdriver faran för detta, det är något att vara medveten om mem det räcker med 10 min vid 60C för att döda 99,9% av legionella. Det är väldigt vanligt vid värmepumpsinstallationer att låta varmvattnet ha sättpunkt till 50-55C för ökat effektivitet och sen köra en legionellacykel en gång i veckan. Detta är även standard i andra länder som England, som generellt är väldigt nojiga över just legionella.

Är man orolig kan se till att köra sitt varmvatten till 60C varje dag med samma automation som OP beskriver utan problem, det är absolut något man kan "Laborera" med med bara 1 min efterforskning, som privatperson. Som hyresvärd eller fastighetsägare så ska man såklart följa alla regler som finns men man är då ofta ansvarig för mycket mer avancerade system där faran för just legionella är mycket mycket större än i små hemma system.

Läs gärna mer hos boverket sid. 12 för refens om hur fort det går.
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2...

EDIT: Av någon enledning har Sverige dubbelt så manga fall per kapita som UK per år av legionella. Det kan bland annat komma att det är vanligt att folk inte har något varmvatten tank alls utan kör direuppvärming med sina gaspannor, i.e. risken för stillastående ljummet vatten blir minimal.

Lagt till fakta om Sverige vs. England
Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Snyggt!
Ska se ifall jag kan få till något liknande.

Bjuder på sensorn, bara att klippa in i configuration.yaml eller din template yaml om du har en sån. Bara att byta namn på nordpool sensorn. Har funderat på om jag ska göra så att den bygger på morgondagens genomsnittspris när det närmar sig kväll, men är inte så bra på att programera så blir mycket stjäla kod och sen trial and error

template:
- sensor:
- name: "Timpris_genom_medel"
state: >
{% set average = state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3', 'average') | float %}
{% set now = states('sensor.nordpool_kwh_se3') | float %}

{{ (now / average) | round(2, default=0) }}

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Smart! Gör nu samma upplägg för varmvattenberedaren så kan du spara massa pengar, du kan behöva kompensera lite genom att höja temperaturen dock. Varning för skållning om du inte har nerblandning efter beredaren eller max-temp blandare ute i huset.

Vad är HACS? Är värmepumpen kopplad med plugg eller har du en fast installation av tadoon? Har du någon inbyggd backupp/förbikopplare ifall priser är över 1 krona i flera dygn så att inte huset fryser sönder?

Varmvattenbredaren bör inte svalna för mycket, vattnet skall hålle över en viss temperatur för att inte sjukdomar så som legionella osv ska kunna frodas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Varmvattenbredaren bör inte svalna för mycket, vattnet skall hålle över en viss temperatur för att inte sjukdomar så som legionella osv ska kunna frodas.

Nej, det räcker med att det når 60C en gång om dagen eller tillochmed en gång i veckan, läs mitt inlägg ovan.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Bjuder på sensorn, bara att klippa in i configuration.yaml eller din template yaml om du har en sån. Bara att byta namn på nordpool sensorn. Har funderat på om jag ska göra så att den bygger på morgondagens genomsnittspris när det närmar sig kväll, men är inte så bra på att programera så blir mycket stjäla kod och sen trial and error

template:
- sensor:
- name: "Timpris_genom_medel"
state: >
{% set average = state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3', 'average') | float %}
{% set now = states('sensor.nordpool_kwh_se3') | float %}

{{ (now / average) | round(2, default=0) }}

Snyggt! tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Nej, det räcker med att det når 60C en gång om dagen eller tillochmed en gång i veckan, läs mitt inlägg ovan.

Precis. Jag kan ställa in att den ska gå upp i en anti-legionellatemperatur en gång i veckan för att döda av sånt.
Under normal drift kan man sätta både max och min temp på varmvattensberedaren. Har sänkt den något. Men det är lite balansgång antar jag, eftersom man då säkert använder mer vatten istället om man tex duschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Smart! Gör nu samma upplägg för varmvattenberedaren så kan du spara massa pengar, du kan behöva kompensera lite genom att höja temperaturen dock. Varning för skållning om du inte har nerblandning efter beredaren eller max-temp blandare ute i huset.

Vad är HACS? Är värmepumpen kopplad med plugg eller har du en fast installation av tadoon? Har du någon inbyggd backupp/förbikopplare ifall priser är över 1 krona i flera dygn så att inte huset fryser sönder?

Fast nä, det är inte bra att låta vattentempen skjunka för lågt...

HACS är community-repo för hassio-plugins.

Permalänk
Avstängd

Tycker spontant att det verkar smart att köra upp varmvattenberedaren i 90 grader sådär (är det min varmvattenberedare hemma är ställd på, sen med termostatblandare på sig så den ger max ca 50 grader ut på varmvattenrören då så man inte kan skållas) när elen är billig, och sen använda när elen är dyr och låta temperaturen sjunka till 50-60 om så behövs, ser inga risker alls med bakterier och dyligt. Det jag däremot ser som potentiellt problem är ju att varje gång varmvattenberedaren då startar och ska öka från säg 55 grader till 90 så kommer ju trycket i beredaren öka så det droppar vatten från säkerhetsventilen, om man inte samtidigt har någon kran öppen nånstans då. Eller kanske inte alla varmvattenberedare som har backventiler i sig? Min har det i.a.f men har man inte borde ju vattnet istället tryckas tillbaka bakvägen.

Vet inte om detta på nåt sätt med tiden kan slita på säkerhetsventilen så den slutar hålla tätt eller liknande? För då måste man ju väga kostnad för ny säkerhetsventil då och då mot det man sparar på elräkningen.

Kanske finns det någon VVS'are på forumet som kan inflika?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Satte precis upp en automation som styr värmen i huset beroende på aktuellt timpris på elen.
Ifall priset går över 1kr per kwh så stängs den av och ifall den går under 1kr så återgår den uppvärmningsschemat. Här kan man ställa in vilken temp termostaten skall uppnå.

För detta använde jag en sensor i HA som kollar elpris. Nordpool hämtad från HACS.
Samt en tadoo termostat som styr luft/vatten värmepumpen.

Tänkte mest som ett tips inför vintern

Är det för kallt och priset för högt så är planen att starta en brasa.

Om du har möjlighet så kanske det är smartare att istället justera måltemperatur utifrån elpris. T.ex. 18 grader då det är dyrt, 23 grader då det är billigt, kanske med någon slags skala. Genom att värma mer än nödvändigt när elen är billig så kan du komma undan med att inte värma alls när elen är dyr, och du garanterar ändå att du inte kommer under en relativt bekväm nivå. Du kan så klart tända en brasa också om du vill få upp temperaturen då elen är dyr.

Youtube-kanalen Technology Connections gjorde en video baserat på sina erfarenheter att göra något som liknar det du gör:

Många värmesystem har stöd för "nattsänkning", genom en "omvänd" nattsänkning som Technology Connections gör kan man uppnå nästan samma resultat, givet att ens hus har tillräcklig termisk massa.

Permalänk
Medlem

Vad sugen på Ngenic Tune, men de är ju slut i lager och säljs till rena scalper-priser på Tradera. Någon som vet liknande system som kan styra gammal bergvärmepump?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Vad sugen på Ngenic Tune, men de är ju slut i lager och säljs till rena scalper-priser på Tradera. Någon som vet liknande system som kan styra gammal bergvärmepump?

Jag är inte säker, men det borde gå att göra med produkter från Shelly?