Mycket bra input, tackar alla!
Ville inte skriva för mycket i första inlägget, men kan fylla på lite om hur min tankegång går.
Färger:
Färgåtergivningen är viktig för flera av mina återkommande arbetsuppgifter, men jag kan hålla med om att de flesta skärmar idag som inte är lågprisvarianter uppfyller kriterierna (efter kalibrering). Professionella skärmar bjuder på många nice to have, men priserna skenar snabbt iväg då.
Refresh rate:
Jag köpte 165:an av två anledningar. Hade en high refresh rate på kontoret och när man väl blivit van med mjuk scroll så känns allt annat stelt och hackigt. Utvecklade även mobilappar så behövde få en känsla för upplevelsen / UX (60-skärmen får husera VS Code). Sedan fanns såklart en baktanke om att det kunde vara kul i spel också, men de senaste åren har det knappt blivit något av det. Sonen kör iofs en del Minecraft.
Ultrawide:
För något år sedan tog jag en vända med två olika 3440*1440 ultrawide med viss curve. Den första var en Dell U3417W IPS som jag skickade tillbaka efter ett par dagar på grund av överväldigande BLB. Den andra från MSI hade en VA-panel och förvånade mig på många sätt, väldigt bra färger och inga som helst problem med infallsvinklar. Var väldigt nöjd med den och älskade den omslutande känslan och avsaknaden av kanterna i mitten. Tyvärr fick jag en ihållande åksjukekänsla efter en halvtimme framför den (vilket jag även märkte av på Dell-skärmen), vilket tydligen är vanligt. För de flesta verkar hjärnan anpassa sig rätt snabbt och den känslan försvinner. Efter drygt två månader gav jag upp och var tvungen att göra mig av med den.
4k:
Övervägde en platt 34" men jag inbillar mig att kanterna kommer känns långt borta (27" kan jag vinkla mot mitten). Övervägde även 4K, men för att få någon faktisk nytta av pixlarna skulle den behöva vara stor och därmed svårmöblerad vid mitt hörnskrivbord. Har sett många exempel på folk som kör 4k och sedan skalar upp UI:t och därmed går miste om det nyvunna arbetsutrymmet.
Har experimenterat rätt mycket med bildskärmar, men tänkte om det hänt något spännande på senaste? Det jag sett omnämnas mest är just OLED. Senast jag hörde något om det fanns det fortfarande vissa farhågor om burn in, men antar att det kommit tillrätta nu. De bildskärmar jag sett reviews på har vanligtvis varit ultrawide med curve eller runt 40" stora.
OLED kanske inte lämpar sig för 1440p och 27"?