Permalänk
Medlem

Utvecklarskärm

Tjo!

Idag sitter jag på två 27"-skärmar 1440p på en dubbel gasarm. Båda IPS, den ena 60 Hz med USB-c-ingång och den andra utan men med 165 Hz. Har även en TB3-docka som jag är för lat för att koppla in. Jobbar som utvecklare (primärt frontend) och "behöver": bra färgåtergivning, tillgång till hög refresh rate och en allmänt trevlig skärm att kolla på 8+ timmar per dag. Har sneglat på OLED ända sedan första personen nös till om det.

Hur är läget idag och framöver gällande 27"/1440p, Kommer jag hitta det på OLED snart?
Kommer det att kosta skjortan eller är något som gemene man har råd med?

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför frontend utvecklare behöver bra färgåtergivning. Skaffa en budgetskärm i 1080 så vet du hur resultatet blir för 95% av användarna. Är ju inte så att du skickar saker till tryckeri

Kodar själv en hel del och har gått över till Ultrawide istället för två 27or. Rekommenderar att testa det. Kanske kan lån nån kompis, eller köpa på öppet köp?

Med win11 och stödet för flera desktop setups så borde alla skaffa Ultrawide. Varför ha ett stort streck i mitten i onödan liksom?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av evilfrog:

Tjo!

Idag sitter jag på två 27"-skärmar 1440p på en dubbel gasarm. Båda IPS, den ena 60 Hz med USB-c-ingång och den andra utan men med 165 Hz. Har även en TB3-docka som jag är för lat för att koppla in. Jobbar som utvecklare (primärt frontend) och "behöver": bra färgåtergivning, tillgång till hög refresh rate och en allmänt trevlig skärm att kolla på 8+ timmar per dag. Har sneglat på OLED ända sedan första personen nös till om det.

Hur är läget idag och framöver gällande 27"/1440p, Kommer jag hitta det på OLED snart?

Skulle säga att OLED endast är "behövligt" om man tittar mycket på film.
Dvs när man ser mycket svart (content samt black bars) på en IPS eller en VA panel, läcker det en hel del ljus på kanterna.
Men när man sitter i VS code, VS eller dyl i "dark mode", är det absolut inget som syns.

3440x1440 120hz+ tycker jag är perfekt för programmering. Att kunna placera två fönster bredvid varandra utan att fönstrena är för smala...

Själv sitter jag med 2560x1440, men det är för att jag även gillar att spela på den.
3440x1440 kräver lite mer från GPU'n. Sen i mitt fall använder jag inte den extra bredsida som en 3440x1440 skärm ger.
Blir jobbigt när man ska sitta o vrida nacken hela tiden

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Aldrig fattat varför frontend utvecklare behöver bra färgåtergivning. Skaffa en budgetskärm i 1080 så vet du hur resultatet blir för 95% av användarna. Är ju inte så att du skickar saker till tryckeri

Kodar själv en hel del och har gått över till Ultrawide istället för två 27or. Rekommenderar att testa det. Kanske kan lån nån kompis, eller köpa på öppet köp?

Med win11 och stödet för flera desktop setups så borde alla skaffa Ultrawide. Varför ha ett stort streck i mitten i onödan liksom?

Bra färgåtergivning är trivsamt för ögonen.
Iaf när jag jämför med min laptop från 1996 (ganska urtvättad skärm) :D.

När man jobbar med frontend så kan rollen skilja en del i arbetsuppgifter.
Vissa frontend utvecklare arbetar endast med att bygga upp strukturen.
Men i vissa fall (oftast de i mindre projekt), designar ju även stilen, färgsättning, design osv.
Då kan det vara skönt att sitta med referens färgningen... Om det lät logiskt.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilfrog:

Tjo!

En bra IPS med 4K upplösning och nog stor för att du inte ska behöva skala är det du söker (utifrån de krav du angett men t.ex. en 165 hz skärm idag antyder även gaming). OLED har många fördelar men inte för de krav du angett.

Edit:

Nu skriver du ingen budget men om den är generös och du trots allt vill kunna spela på den också så tror jag t.ex. LG 32GQ950 är ett kanonköp. Har för mig att det snart ska komma några varianter med samma panel men med bättre kontroll på bakgrundsbelysningen om svärta är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är nog snarare i testmiljön man ska ha något som är representativt för användarna (om det nu finns). Finns ingen anledning att någon, oavsett om man är utvecklare eller inte, ska sitta och titta på en dålig skärm flera timmar om dagen om man inte måste.

Synd bara att nästan alla ultrawides har en lägre upplösning än 4K, så en mer relevant fråga i sammanhanget kanske är varför man ska kapa bort en stor mängd pixlar på höjden om man inte måste

Permalänk
Medlem

Mycket bra input, tackar alla!
Ville inte skriva för mycket i första inlägget, men kan fylla på lite om hur min tankegång går.

Färger:
Färgåtergivningen är viktig för flera av mina återkommande arbetsuppgifter, men jag kan hålla med om att de flesta skärmar idag som inte är lågprisvarianter uppfyller kriterierna (efter kalibrering). Professionella skärmar bjuder på många nice to have, men priserna skenar snabbt iväg då.

Refresh rate:
Jag köpte 165:an av två anledningar. Hade en high refresh rate på kontoret och när man väl blivit van med mjuk scroll så känns allt annat stelt och hackigt. Utvecklade även mobilappar så behövde få en känsla för upplevelsen / UX (60-skärmen får husera VS Code). Sedan fanns såklart en baktanke om att det kunde vara kul i spel också, men de senaste åren har det knappt blivit något av det. Sonen kör iofs en del Minecraft.

Ultrawide:
För något år sedan tog jag en vända med två olika 3440*1440 ultrawide med viss curve. Den första var en Dell U3417W IPS som jag skickade tillbaka efter ett par dagar på grund av överväldigande BLB. Den andra från MSI hade en VA-panel och förvånade mig på många sätt, väldigt bra färger och inga som helst problem med infallsvinklar. Var väldigt nöjd med den och älskade den omslutande känslan och avsaknaden av kanterna i mitten. Tyvärr fick jag en ihållande åksjukekänsla efter en halvtimme framför den (vilket jag även märkte av på Dell-skärmen), vilket tydligen är vanligt. För de flesta verkar hjärnan anpassa sig rätt snabbt och den känslan försvinner. Efter drygt två månader gav jag upp och var tvungen att göra mig av med den.

4k:
Övervägde en platt 34" men jag inbillar mig att kanterna kommer känns långt borta (27" kan jag vinkla mot mitten). Övervägde även 4K, men för att få någon faktisk nytta av pixlarna skulle den behöva vara stor och därmed svårmöblerad vid mitt hörnskrivbord. Har sett många exempel på folk som kör 4k och sedan skalar upp UI:t och därmed går miste om det nyvunna arbetsutrymmet.

Har experimenterat rätt mycket med bildskärmar, men tänkte om det hänt något spännande på senaste? Det jag sett omnämnas mest är just OLED. Senast jag hörde något om det fanns det fortfarande vissa farhågor om burn in, men antar att det kommit tillrätta nu. De bildskärmar jag sett reviews på har vanligtvis varit ultrawide med curve eller runt 40" stora.
OLED kanske inte lämpar sig för 1440p och 27"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av evilfrog:

OLED kanske inte lämpar sig för 1440p och 27"?

Det har aldrig existerat någon mainstream OLED för 1440p och 27 tum. Det som funnits/finns för skrivbord i skrivbordstorlek är enstaka modeller ≈$5000 samt en pålitlig skara yrkesprodukter likt Sonys BVM, till exempel denna vilket jag gissar är above&beyond för dina behov.

Sedan finns det för 2022 TV-apparater ned till 42 tum med LG:s WOLED-panel, samt mer renodlade skärmar med 42 och 48 tum OLED, bland annat ASUS PG42UQ.

Nytt för 2022 är Samsungs QD-OLED som finns i som enstaka UW-modeller i 34 tum 3440x1440 och i TV-storlek 55 och 65 som Samsung S95B och Sony A95K.

Detta kan komma att ändras under 2023-24 då det finns en strävan som tyder på att det släpps mer OLED i skrivbordsstorlek framöver. Räkna inte med några LCD-nivåerna på priserna än, utan i bästa fall något som kanske är 3–5 ggr motsvarande tretton-på-dussinet LCD-spelskärm.